PDA

View Full Version : Marshall Artist 3203 Normal channel 'cleaner' krijgen?



Speeddemon
31 oktober 2014, 19:49
Kan iemand mij met het volgende helpen?
Ik heb een Marshall 3203 Artist (hybride; SS preamp, ECC83 PI en 2x EL34 30W eindtrap), waarvan ik het cleane (Normal) kanaal wat cleaner wil krijgen. Ik merk dat ie met humbuckers snel 'overload', zelfs met het Channel volume laag (2/10).

Schema's:
Het gaat om de 3203, maar dit is een slecht leesbaar circuit:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/3203pre.gif

Het schema van de zeer vergelijkbare (her en der andere waardes) 3310 is duidelijker:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/3310pre.gif

Ik heb reeds LEDs 4 en 5 (welke het signaal naar massa trokken bij het normal channel; deze zijn niet eens aanwezig in de 3310) reeds verwijderd, waardoor een bepaald fizzy/raspy randje verdwenen is, maar het kan zeker cleaner.

Iemand een idee?

fastfolkert
2 november 2014, 11:09
R4 kleiner maken? Daarmee verlaag je de versterking van die eerste opamp-trap voor zover ik het kan zien.
Zet er eens 100k aan parallel en kijken of dat helpt.

YMMV

Speeddemon
2 november 2014, 11:56
R4 kleiner maken? Daarmee verlaag je de versterking van die eerste opamp-trap voor zover ik het kan zien.
Zet er eens 100k aan parallel en kijken of dat helpt.

YMMV
Maar de eerste op-amp trap gaat juist over het boost channel; daar wil ik niks aan veranderen. Qua distortion klinkt ie te gek; van chunky Plexi tot hotrodded JCM800...

nico verduin
2 november 2014, 12:54
Volgens mij is de rol van IC1A niet meer dan het signaal op een beetje fatsoenlijk niveau te brengen. Dus een betere Signal/noise ratio te krijgen. Tegelijkertijd zit er een begrenzer op het ingangssignaal met de 2 x 1N914 die het signaal gelijk beperken tot 0.7Vpp (ongeveer). En ik vermoed dat daar gelijk de crux in zit. Je gaat niet meer clean krijgen maar je moet het ingangsnivo temperen. Reden waarom er op veel versterkers de Hi/Lo ingangen zitten. Een beetje humbucker pompt gauw al veel te veel signaal op de ingang. Op de LOW ingang wordt het signaal gehalveerd. En in feite zou je daar iets vergelijkbaars moeten doen. Je zou kunnen experimenteren met een alternatieve weerstand voor R3 (nu 1M). Die verkleinen verlaagt het ingangssignaal nivo. Maar zal ongetwijfeld invloed op de klank hebben (in positieve of negatieve zin).
De diodes zou ik niet weghalen. Daarmee krijg je mogelijk een veeeeeeel te hoog signaal op de volgende trappen en kan het een grote modderboel worden.

Pepe
2 november 2014, 14:25
Je kan toch gewoon minder signaal in de amp sturen? Daar hoef je de boel niet voor te verbouwen lijkt me.

Iets soortgelijks, maar dan anders, kwam ik tegen bij de George Benson HotRod. Om snel clippen tegen te gaan heeft men de eerste AX7 vervangen door een AT7. Sja.

nico verduin
2 november 2014, 15:32
De preamp is solildstate. Bij de tijd dat je bij de eerste buis bent, zit je al bij de phase-splitter. Dus dan is het al veel te laat.

fastfolkert
2 november 2014, 18:24
Maar de eerste op-amp trap gaat juist over het boost channel; daar wil ik niks aan veranderen. Qua distortion klinkt ie te gek; van chunky Plexi tot hotrodded JCM800...

?? Die opamp is je eerste versterkertrap voor "alle" kanalen toch? Daarna splitst het zich.
Zoals Nico ook al zegt is op dat punt je ingangssignaal te hoog en zal je het daar moeten temperen.
Tenzij IC2A de boosdoener is en het daar vervormt; dan zou je R17 kleiner kunnen maken.

YMMV

Dirk_Hendrik
2 november 2014, 19:01
Zonder het wél of niet als zekerheid aan te willen dragen (ik zou het op een scope willen bekijken) heb ik wat moeite met de onconventionele muting die wordt toegepast op het niet-actieve kanaal door 1 of meerdere BC184 het signaal naar massa te laten shorten. Je hebt daar ineens een vreemde halfgeleider load aan je signaal hangen. Het is niet voor niets dat men in HiFi land dat altijd met FET's doet en dat die er in de nog hogere Fi altijd weer uit worden gehaald. Isoleer dus het drive kanaal eens (R 7 aan 1 kant optillen en boost control op CCW) en kijk wat het effect op het cleane kanaal is als je C35 er even uit haalt

Speeddemon
2 november 2014, 20:00
Even een paar dingen; in tegenstelling tot de MOSFET 3210, zijn Boost en Normal channel hier grotendeels gescheiden. Bij de MOSFET, wanneer je geen footswitch gebruikt, dan 'cascadet' het Boost Ch. *in* het normal channel, dat is hier niet het geval.

@fastfolkert: Wat IC1 betreft, ik bedoelde dus dat een wijziging daar ook z'n invloed heeft op het Boost channel, en dat wil ik niet.

fastfolkert
2 november 2014, 21:15
Even een paar dingen; in tegenstelling tot de MOSFET 3210, zijn Boost en Normal channel hier grotendeels gescheiden. Bij de MOSFET, wanneer je geen footswitch gebruikt, dan 'cascadet' het Boost Ch. *in* het normal channel, dat is hier niet het geval.

@fastfolkert: Wat IC1 betreft, ik bedoelde dus dat een wijziging daar ook z'n invloed heeft op het Boost channel, en dat wil ik niet.

Dan zou je die trap rondom IC2A minder kunnen laten versterken zoals ik al zei.
Maar D_H heeft ook een punt; meten met een scoop of de boel bij IC1 al overstuurt. Als dat zo is en je wilt 't daar niet verzwakken wegens het feit dat je dan ook het drive kanaal meepakt; dan heb je vlgs. mij een probleem....

OT: ik heb een Champ25. ook met SS voortrap en 2x 6L6 eindbuis en 12AX7 fasedraaier. Daar is het cleankanaal juist prima en zuigde het drivekanaal. Dat heb ik ook moeten modden voor een acceptabel geluid.

nico verduin
2 november 2014, 21:56
Even een paar dingen; in tegenstelling tot de MOSFET 3210, zijn Boost en Normal channel hier grotendeels gescheiden. Bij de MOSFET, wanneer je geen footswitch gebruikt, dan 'cascadet' het Boost Ch. *in* het normal channel, dat is hier niet het geval.

@fastfolkert: Wat IC1 betreft, ik bedoelde dus dat een wijziging daar ook z'n invloed heeft op het Boost channel, en dat wil ik niet.
Dan moet je de ingang gewoon veranderen zoals bij de Fenders... waardoor je normal input en -3dB input krijgt.

Plant
2 november 2014, 22:52
-3dB lijkt me te weinig effekt hebben, -6dB (spanningshalvering) komt meer in de richting denk ik als je met single coils wel goed resultaat hebt en met humbuckers niet.

nico verduin
2 november 2014, 23:22
-3dB lijkt me te weinig effekt hebben, -6dB (spanningshalvering) komt meer in de richting denk ik als je met single coils wel goed resultaat hebt en met humbuckers niet.oeps... moet inderdaad -6dB zijn.... foutje bedankt :)

Speeddemon
3 november 2014, 20:13
Dan moet je de ingang gewoon veranderen zoals bij de Fenders... waardoor je normal input en -3dB input krijgt.
enneh...hoe doe je dat? (die -6dB dan) :satisfie:

Dirk_Hendrik
4 november 2014, 15:48
het is niet vaak dat iemand boven z'n vraag het antwoord quote maar benedenstaand nog een keer dat antwoord:

Dan moet je de ingang gewoon veranderen zoals bij de Fenders...

Speeddemon
4 november 2014, 22:29
het is niet vaak dat iemand boven z'n vraag het antwoord quote maar benedenstaand nog een keer dat antwoord:
Tja, ik kan lezen en vroeg 't niet voor niks... :hide:

nico verduin
4 november 2014, 23:14
men tikke in op den browser....... "google.nl"<RETURN>. In het google zoekveld tikke men in "Fender schematics" en drukke op den zoek knop..... en tada..... legio mogelijkheden Elk schema gebaseerd op een AB763 schema is goed om te zien hoe de input jacks bedraad zijn....
Tja en als dit niet lukt, moet je jezelf af gaan vragen of je aan je eigen amp moet gaan zitten sleutelen......

Speeddemon
5 november 2014, 00:26
men tikke in op den browser....... "google.nl"<RETURN>. In het google zoekveld tikke men in "Fender schematics" en drukke op den zoek knop..... en tada..... legio mogelijkheden Elk schema gebaseerd op een AB763 schema is goed om te zien hoe de input jacks bedraad zijn....
Tja en als dit niet lukt, moet je jezelf af gaan vragen of je aan je eigen amp moet gaan zitten sleutelen......
Zo ver was ik ook al, maar with all due respect...al die Fender schema's hebben een dubbele input jack, met een stel extra (voltage divider?) weerstanden. Die ruimte heb ik niet (input jack is PCB mounted), wil ook niet gaan modden aan de fysieke kant (extra gaten boren, etc.)

Maar goed, als een gewone vraag al snel leidt tot een "als je dit niet snapt, why bother..." houding, tja...
Ik heb idd nog nooit een amp gebouwd; mag ik er dan als een beginner/amateur een beetje aan knutselen, zonder gelijk ....vul zelf maar in.

:stop:

nico verduin
5 november 2014, 07:47
Je wilt gaan modden zonder wijzigingen aan te brengen....... Je zult toch een schakelaartje moeten inbouwen met een paar weerstanden als je geen ruimte heb voor een 2e jack. De oorzaak zit hem in een veel te hoog ingangssignaal. En de volume knop terugdraaien op de gitaar leidt meestal tot een doffer signaal.

Dirk_Hendrik
5 november 2014, 08:19
Maar goed, als een gewone vraag al snel leidt tot een "als je dit niet snapt, why bother..." houding, tja...
Ik heb idd nog nooit een amp gebouwd; mag ik er dan als een beginner/amateur een beetje aan knutselen, zonder gelijk ....vul zelf maar in.

:stop:

Nee vriend, die vlieger gaat niet op. :stop:
Wat je vraagt is voorgekauwd te krijgen hoe je je probleem moet oplossen, bij voorkeur in een Paint-by-the-numbers, aanpak. En dan ben je hier lang genoeg regular om te weten dat dat niet zo werkt en heb je vaak genoeg de suggestie gehad om nou eindelijk eens te proberen écht te begrijpen (dus ook de theorie) wat je aan het doen bent.

Daarnaast heb je jezelf vaak genoeg als semi-pro gepresenteerd om niet ineens "beginner/amateur" te kunnen zijn als die positie je even beter uitkomt.

Speeddemon
5 november 2014, 10:01
Nee vriend, die vlieger gaat niet op. :stop:
Wat je vraagt is voorgekauwd te krijgen hoe je je probleem moet oplossen, bij voorkeur in een Paint-by-the-numbers, aanpak. En dan ben je hier lang genoeg regular om te weten dat dat niet zo werkt en heb je vaak genoeg de suggestie gehad om nou eindelijk eens te proberen écht te begrijpen (dus ook de theorie) wat je aan het doen bent.
Bespreek ik liever per PB, maar zoals eerder aangegeven, er staat hier nog steeds een Tek 2225 te wachten op een inzegening door Obi-Wan, samen met een 8-pack Tripel Karmeliet. :soinnocent:



Daarnaast heb je jezelf vaak genoeg als semi-pro gepresenteerd om niet ineens "beginner/amateur" te kunnen zijn als die positie je even beter uitkomt.
A) dat semi-pro valt wel mee. Nooit een website gehad of wat, remember?
B) Héle andere tak van sport. Beide electronica? Ja. Maar pedalen of amps vind ik nogal een verschil.

fastfolkert
5 november 2014, 22:06
Hoewel Dirk en Nico qua "tone" wellicht wat direct reageren, hebben ze wel gelijk.
Ergens in je circuit moet je de boel verzwakken; wil je dat niet bij IC1, en kun je het niet bij het passieve ingangscircuit, dan kun je wellicht mijn post #10 nog eens proberen....:soinnocent:

OT: waarom wacht een TEK scoop op inzegening? Gebruiken dat ding!

Speeddemon
8 november 2014, 12:01
R4 kleiner maken? Daarmee verlaag je de versterking van die eerste opamp-trap voor zover ik het kan zien.
Zet er eens 100k aan parallel en kijken of dat helpt.

YMMV
Ik ga het zo eens proberen, maar denk je dat vanwege de diodes bij IC1, de impact qua drive uiteindelijk minimaal is wanneer je R4 effectief halveert? En dus het alternatief (het zelfde trucje rond IC2 eigenlijk ) zou zijn om bijv. R17 naar +/- 5k (misschien 6k8 ) te brengen?

Heel iets anders, maar zou de leeftijd van alle elco's met name (de amp is tenslotte uit '87) ook voor die extra fizz/distortion kunnen zorgen? Lijkt me niet waarschijnlijk, maar ja, 'ge wit ooit nie'...

Dirk_Hendrik
8 november 2014, 20:02
Zonder het wél of niet als zekerheid aan te willen dragen (ik zou het op een scope willen bekijken) heb ik wat moeite met de onconventionele muting die wordt toegepast op het niet-actieve kanaal door 1 of meerdere BC184 het signaal naar massa te laten shorten. Je hebt daar ineens een vreemde halfgeleider load aan je signaal hangen. Het is niet voor niets dat men in HiFi land dat altijd met FET's doet en dat die er in de nog hogere Fi altijd weer uit worden gehaald. Isoleer dus het drive kanaal eens (R 7 aan 1 kant optillen en boost control op CCW) en kijk wat het effect op het cleane kanaal is als je C35 er even uit haalt

Ik quote mezellef nog even. Vooralsnog eerder dat dan elco's te gaan wantrouwen.