PDA

View Full Version : Voeding van pedalen via multi power supply



chris-tian
31 oktober 2014, 14:56
hallo allemaal,

Ik heb mij ingelezen over het voeden van pedalen en wil, voor ik van alles aanschaf, goed op de hoogte zijn van hoe en wat. Ik heb al een aardig beeld van wat ik uiteindelijk wil. Maar dit wil ik stapsgewijs op gaan bouwen.
Ik liep alleen tegen het volgende aan:
Op het moment dat je pedalen gaat voeden via een power supply zoals deze (http://www.thomann.de/nl/pedaltrain_powertrain_1250.htm) (t mag ook een ander zijn, het is een voorbeeld)
dan wordt er gesproken over het aantal volts, mA en type adapter.
In dit geval hebben we het over het type DC.
Als ik nu een pedaal neem zoals de IBANEZ ts808, dan is de standaard voeding een AC adapter.
Betekend dit dat ik dit pedaal niet kan voeden met bovenstaande power supply?

Graag hoor ik van jullie!

Chris:zz:

Guitarleon
31 oktober 2014, 17:58
"AC" staat voor "alternating current" ofwel wisselspanning. "DC" staat voor "direct current" ofwel gelijkspanning.
uit het stopcontact komt 220V AC. De powersupply zet dit om naar 9 of 12 volt DC (wat de meeste pedalen nodig hebben)

Het is afhankelijk van het type pedaal hoeveel spanning je nodig hebt. De door jou genoemde TS808 draait op 9V DC, maar er zijn ook pedalen die op 12, 18, 24 of zelfs 220 volt werken.
Als je zeker weet dat je in de toekomst meerdere pedalen gaat gebruiken, zou ik je adviseren alvast een goede powersupply te kopen, zoals bijvoorbeeld een voodoolab pedalpower. Dit voorkomt gebrom, gekraak en ruis en kan ook een goede bescherming bieden voor je (dure) pedalen.
Het heeft bij mij veel lang geduurd voordat ik er 1 kocht, maar ik had gewild dat ik het eerder had gedaan... Na jarenlang veel geld uitgeven aan batterijen, gammele adapters en chinese powersupplies... erg jammer allemaal.

chris-tian
31 oktober 2014, 18:04
Leon,

Bedankt voor je reactie!
Op de site van ibanez staat dat de ts808 (http://www.ibanez.co.jp/products/effect_page14.php?year=2014&area_id=3&cat_id=6&series_id=153&effect_id=4)op een AC adapter aangesloten moet worden.

Om mijn vraag wat algemener te maken:
Als een pedaal AC nodig heeft kan dit dus niet met DC en vise versa?

(of terwijl ik moet eerst goed weten wat de pedalen nodig hebben zodat ik een goede powersupply kan kopen die aan mijn pedalen voldoet)

whoosh
31 oktober 2014, 21:29
Tja, dat staat er niet. Er staat dat je een AC adapter kunt gebruiken, en die maakt van AC dus DC. Geloof het maar, een ts808 draait op 9V DC.

Voor wat betreft de voeding. Zoals al aangegeven, koop meteen een goede als je van plan bent je pedaaltjes lang te gebruiken. Kost wat maar geen gedoe met ruis en andere rariteiten. De voodoolab is een goede idd en ook de duurdere van COIKS. Belangrijk is dat ze geïsoleerde uitgangen hebben. Hebben ze dat niet dan kun je net zo goed een OneSpot kopen voor 4 tientjes, die werkt dan net zo goed :)

Tupelo
31 oktober 2014, 22:58
Persoonlijk behoorlijk te spreken over de one spot van Visual Sound.
Had een Trex Fuel tank, en die voegde naar mijn gevoel niets toe.
Beetje ruis en brom blijf je houden sowieso, snap de allergie daartegen niet zo goed.
Moet het echt muisstil zijn ?
Is mij ook met mijn Trex niet gelukt in ieder geval.
En afhankelijk van het type muziek dat je speelt, heb je daar volstrekt geen last van ook, want ruis en brom hoor je vooral wanneer je niet speelt.
Resteert de keuze tussen 35 pleuri of 100 nog wat, of erger.
Ga je voor een paar pedaaltjes ?
Dan zou ik gewoon one-spot gaan.
Wellicht wanneer het om een uitgebreid bord gaat, is een Trex een beter idee.
Maar 't is wat over de top geadviseerd als je gewoon vier pedaaltjes voor je amp wil schroeven en op 1 suppley wilt hebben.
In dat geval; niet nodig.

Plant
31 oktober 2014, 23:47
Tja, dat staat er niet. Er staat dat je een AC adapter kunt gebruiken, en die maakt van AC dus DC. Geloof het maar, een ts808 draait op 9V DC.

Idd verwarrend. Een lichtnetadapter wordt dus standaard een AC adapter genoemd omdat het lichtnet AC is, namelijk in Europa 230V wisselspanning. Daar werkt de adapter op.
De TS808 werkt wel degelijk op 9V DC en dat moet dan ook uit de adapter komen.

Verder moet je ook nog eens op de polariteit van het plugje letten, want ook dat is niet gestandaardiseerd. Let dus heel goed op deze symbooltjes

http://i.stack.imgur.com/zsp7C.png

en of de stroom die het pedaal trekt ook door de adapter geleverd kan worden.

chris-tian
1 november 2014, 01:09
Dank voor de reacties.

Ben er zeker wijzer van geworden!
Ik zal inderdaad beginnen met een klein aantal pedalen maar ben zeker van plan dit uit te gaan breiden.
Zag toevallig net een powersupply voorbij komen die helemaal zelf in te richten is qua ac dc volts ed, hij kan zelfs pedalen voeden die alleen een batterijvoeding heeft!
The Gigrig Generator (http://www.thegigrig.com/acatalog/TheGigRig-Modular-Power-Supply-EFFECTSLIST.html#SID=24)
voor elk type pedaal is wanneer nodig een verloop-element te krijgen(zoals bij de batterij). Enerzijds misschien onhandig, anderzijds als je later een pedaal koopt die niet op een standaard supply past.... je kunt er alle kanten mee op



Ik ben in ieder geval weer op weg

Thanks!!!