PDA

View Full Version : Jazz/blues/rock'n'roll



TKuppens25
31 oktober 2014, 13:24
Ik heb een washburn X-series
en zou graag de genres van de titel gaan spelen, welke setting zet ik op mijn versterker? Welke effecten/pedalen kan ik aanschaffen, welke snaren zijn het beste, kortom, ik zou graag van alles wat info weten... (ik hoef geen commentaar over de gitaar, op termijn koop ik een jazzgitaar!)

Alvast bedankt!!

Kim Wilson
31 oktober 2014, 13:27
Dan had je deze vraag in het subforum Versterkers moeten plaatsen, en aangeven wat je versterker is.

Voor jazz, blues en r&r heb je niet veel nodig. Een dikke Fender amp, overdrivepedaal en eventueel een delay en klaar ben je. Voor jazz zou je dan nog flatwound snaren kunnen kiezen.

TKuppens25
31 oktober 2014, 13:29
Dan had je deze vraag in het subforum Versterkers moeten plaatsen, en aangeven wat je versterker is.

Voor jazz, blues en r&r heb je niet veel nodig. Een dikke Fender amp, overdrivepedaal en eventueel een delay en klaar ben je. Voor jazz zou je dan nog flatwound snaren kunnen kiezen.

Mijn versterker is een Line 6 spider III 30 watt

barno
31 oktober 2014, 13:33
rock n roll en blues: vermits je ook jazz vermeldt, vermoed ik dat je neigt richting ouwe stijl. komen into play: buizenamps zoals de usual suspect fendertjes : vibrolux, deluxe, bassman, bandmaster enz... ook bruikbaar voor jazz, al gebruiken jazzcats ook vaak transistor amps.
pedalen: niet nodig. Tenzij een reverb tank en if rockabilly, een of andere delay.

TKuppens25
31 oktober 2014, 13:37
rock n roll en blues: vermits je ook jazz vermeldt, vermoed ik dat je neigt richting ouwe stijl. komen into play: buizenamps zoals de usual suspect fendertjes : vibrolux, deluxe, bassman, bandmaster enz... ook bruikbaar voor jazz, al gebruiken jazzcats ook vaak transistor amps.
pedalen: niet nodig. Tenzij een reverb tank en if rockabilly, een of andere delay.

Bedankt, ben stiekem toch blij dat ik zonder effecten kan spelen enzo, bespaart me een hoop geld!! Hoop alleen nog tegoei uit te vinden welke settings ik op mn line6 spider moet zetten...

barno
31 oktober 2014, 13:41
anderzijds: er bestaat helemaal niet zoiets dè juiste amp voor blues/rock 'n roll. Alles kan en mag. Ook qua pedalen, ik hou er niet van maar pedalenfreaks: knock yourself out. Er zijn geen reglementen in de rock en roll. Officieel is een Line6 not done voor ouwe stuff maar dat boeit niet. Seasick Steve speelt zijn muddirty boogies op een transistor roland ampje :)

TKuppens25
31 oktober 2014, 14:11
anderzijds: er bestaat helemaal niet zoiets dè juiste amp voor blues/rock 'n roll. Alles kan en mag. Ook qua pedalen, ik hou er niet van maar pedalenfreaks: knock yourself out. Er zijn geen reglementen in de rock en roll. Officieel is een Line6 not done voor ouwe stuff maar dat boeit niet. Seasick Steve speelt zijn muddirty boogies op een transistor roland ampje :)
Dus als ik op clean speel, en gewoon wat vergelijking zoek qua settings met de jazz/blues/rock'n' roll doe ik wens te spelen is alles al meer dan goed?
(ben trouwens ook van plan over een jaar een nieuwe amp te kopen, maar weet nog niet goed wat..)

Pepe
31 oktober 2014, 14:15
Exactomundo.
In tegenstelling tot den metal speler die iets cleans probeert te krijgen uit zijn mayhem ga je bij roots muziek uit van een goed clean signaal en dan is het een kwestie van zoeken wat werkt voor wat overdrive.

telerocker
31 oktober 2014, 15:15
Dus als ik op clean speel, en gewoon wat vergelijking zoek qua settings met de jazz/blues/rock'n' roll doe ik wens te spelen is alles al meer dan goed?
(ben trouwens ook van plan over een jaar een nieuwe amp te kopen, maar weet nog niet goed wat..)

Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou eens kijken naar een tweedehands Fender Blues Deluxe of een Fender Blues Junior.

frekie
1 november 2014, 11:28
Er wordt weer uitsluitend over apparatuur gesproken. Ik heb tijdens een uitje in A'dam in een bekende muziekzaak iemand jazz horen spelen op een Stratocaster. Klonk geweldig. Het is voor 95% een kwestie van leren spelen. Blues/Bluesrock/R&R kan je op je gehoor leren spelen, veel pentatonisch, harmonisch is het ook overzichtelijk, veel dominant septiem. Veel oefenen op snaren buigen en linkerhand vibrato.

Voor jazz zou ik maar een goede leraar zoeken. Dan moet je echt bestuderen hoe westerse muziek in elkaar zit, kwinten- en kwartencirkel, modi, harmoniseren van toonladders, arpeggio's, II/V/I schema's. Jazz blues is heel wat anders dan straight blues.

telerocker
1 november 2014, 13:05
@Frekie Topicstarter vraagt naar ampinstellingen, amps, effectapparatuur en snaren. Op termijn gaat ie een jazzgitaar kopen, zegt hij. Hij vraagt niet hoe je jazz moet spelen.

Remork1970
1 november 2014, 13:23
Voor jazzgeneuzel zouden Henriksen amps dé shit zijn, schijnt...

Little Jay
1 november 2014, 13:53
Voor jazzgeneuzel zouden Henriksen amps dé shit zijn, schijnt...

Nee, Mambo amps uit Engeland zijn the shizzle voor jazz nu!

Remork1970
1 november 2014, 15:52
Even gechecked, mooi spul voor de jazz cats!

frekie
1 november 2014, 19:37
Ok apparatuur dan. Mijn ervaring met modelling , en ik geef toe dat ik geen high end spul heb gehoord zoals Axe effects, is dat crunch niet het sterkste punt is. En dat is belangrijk bij blues: clean-met-een randje, crunch. Aanslaggevoeligheid, boventonen, response. De buis lijkt dat toch beter te doen.

Qua jazz: je kan op bijna iedere gitaar jazz spelen zelfs op een Tele (Ed Bickert). Het is heel erg een kwestie van de juiste "touch" en die is heel anders dan bij rock en blues. Je speelt ook heel andere licks.