PDA

View Full Version : Wat te doen...



tnijland
29 oktober 2014, 19:56
Ik heb tijdens mijn live optredens al een paar keren gemerkt dat mijn simpele plug & play setje bestaande uit een Koch Pedaltone II met ingebouwde PA simulator in combinatie met de Eventide H9 regelmatig brom/ruis problemen oplevert. Dit komt vooral tot uiting bij het activeren van de extra boost. Het lijkt dus deels door de Pedaltone te komen. Maar...ik heb er thuis minder last van wat weer meer wijst richting een aardlus of ruis combinatie op de aangeleverde vervuilde power-voorziening op een podium... Het setje zelf klinkt echter geweldig en ik wil ook geen andere componenten vanwege de compactheid (misschien ooit de blue 1 amp ;-)

Dus moet ik het misschien zoeken in een goede noise gate die de high-gain solo sounds kan onderdrukken op een natuurlijk manier. Na wat research lijkt de ISP Decimator II G-String de best geschikte optie. Deze meet de gitaar input op een slimme manier op activiteit en schakelt de gate juist weer achter de preamp. De meeste noise gate principes zijn echter gebaseerd op het uitschakelen van een signaal na een bepaalde ruis overschrijding.

Ik ben echter benieuwd of er ook nog andere technische oplossingen zijn die bijv. de spanning filteren, potentiële brom onderbreken en daardoor ruis en brom kunnen verminderen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied!

muziekschuur
30 oktober 2014, 17:07
Een computer en een buizenversterker is geen fijne combinatie. Vraag het eerst Eventide. Dat zijn slimme jongens.

whoosh
30 oktober 2014, 19:34
Stom vraagje misschien maar gebruikt de geluidsman een DI boxje tussen de Pedaltone en het mengpaneel? In dat geval kan hij met de groundlift en -10db wellicht het een en ander verhelpen.

Voor je vraag over een gate: ik gebruik zelf een Boss NS-2, beetje hetzelfde idee als de ISP, dus het inkomende signaal gooit een gate over een loop. Werkt op zich prima. Het is wel zo dat de NS-2 niet transparant is, kleurt het geluid wel degelijk (maar niet op een vervelende manier), dus daarom heb ik die maar gewoon altijd aan staan, ook als het niet echt nodig is.

tnijland
31 oktober 2014, 19:58
Bedankt voor de goede tips. De aangesloten DI had volgens mij geen ground-lift. Ik ga dit nog wel een keertje testen.

Ik heb thuis inmiddels ook nog wat extra huiswerk gedaan. Ik kon geen 12VAC 1.5 A + 9VDC high-end voedingen vinden om de spanning voorzieing van de pedalen stabieler te maken. Ik wil overigens nog wel een keertje een betere 220VAC (met ingebouwde filtering) proberen om te kijken of de Pedaltone hierdoor extra beïnvloed wordt (want de ruis heeft volgens mij ook wel iets 50Hz brom qua sound). Die ground-lift zou dat bijverschijnsel evt. ook kunnen oplossen.

Maar testen met de gitaar gaven me wel een richting omtrent de oorzaak. Wanneer het volume van de gitaar namelijk is dichtgedraaid dan is alles stil. Dus heb ik als conclusie dat de Pedaltone zelf geen ruis afgeeft zonder ingangssignaal.

Bij het opendraaien van de volume regelaar zonder te spelen wordt mijn Luke II (actieve EMG elementen) duidelijk hoorbaar achter de Koch preamp. Het lijkt dus toch voornamelijk ruis van de gitaar te zijn. Een noise-gate lijkt dus inderdaad meest praktische oplossing.

Zouden jullie voor de Boss NS-2 of meteen voor de ISP Decimator G-String II gaan of zijn er nog andere goede oplossingen?

whoosh
1 november 2014, 20:25
Als ik het zo hoor is je effectketen incl. pedaltone dus niet het probleem en lijkt een noisegate de beste keuze.

Ik ken de ISP niet, de NS-2 dus wel :) Zoals ik al zei, de NS-2 is niet transparant, zodra je hem aanzet hoor je een kleuring in je geluid. Het geluid wordt wat voller, lijkt erop dat het laag en mid wat worden geboosted (of het hoog wat minder wordt). Prima te compenseren met de toonregeling op de Koch. Ik gebruik hem nu al bijna 2 jaar zo, en zet hem echt nooit uit.

Jasper.
1 november 2014, 20:37
Ik heb de Decimator 2 (niet de g-string versie) en vind het een geweldig pedaal. Ik wil niet meer zonder. Reageert heel erg direct. Eigenlijk merk je niet dat je hem aan hebt staan behalve dat de brom/bijgeluidjes weg zijn. Ik wil hem alleen nog wel eens uitzetten als ik bijv. een introtje moet spelen waarbij getapt word. (Intro van Evil Dead van Death bijv.) Dan wil hij nog wel eens wat wegvallen als je niet alle noten goed hard raakt.

tnijland
1 november 2014, 22:03
Ha, ha, ik kom ook iedere keer op deze 2 noise gates uit. De Boss NS-2 spreekt me enorm aan qua prijs maar aangezien de transparantie het belangrijkst vind, neig ik wel weer naar de ISP Decimator G-String. Die is weer enorm duur (259 Euro).

....