PDA

View Full Version : cheap pedals sounding like the big ones.



thom99
29 oktober 2014, 19:42
hallo allemaal.

ik hoorde laatst over de bad monkey van digitech bijna het zelfde klinkt als de ibanez tubescreamer.
weet iemand mischien nog dat soort trucjes.
misschien heeft die persoon mischien zelf wel goedkopen pedalen te koop of heeft hij zelf ervaring met goeie goedkopen effecten.

deze discussie is special voor mensen die (nog) niet zoveel geld hebben zoals scholieren.

apekop
29 oktober 2014, 20:07
mwah...ik vind de Bad Monkey zeker niet net zo goed als een Ibanez tubescreamer, alhoewel het zeker geen slecht pedaal is. ik zou het eerder een 'poor mans tube screamer' noemen. Goedkoop is vaak duurkoop.

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 20:08
Flower booster is hetzelfde als de Zvex Super Hard On.

Rooker
29 oktober 2014, 20:33
Denk dat er aan clones en dergelijke heel veel leuks te krijgen is tegenwoordig. Wat je zelf al zegt is de Bad Monkey een overtuigende tubescreamer kopie. Zelfs pro's gebruiken hem hoor. En alle waar naar zijn geld gaat vaak op maar soms betaal je ook wel wat voor merk. Pedaaltjes van digitech zijn net als de Boss pedaaltjes niet kapot te krijgen. Van digitech is de Hot Rod ook een mooi pedaal.
Merken als Joyo (ofzo:)) hebben ook leuke clones. Dacht de Ultimate Drive, een leuke kopie van een Fulltone OCD, niet exact maar wel voor weinig en bij mij gaat het nooit stuk, zelfs de plastic Behringer niet.

kwispelhond
29 oktober 2014, 20:41
Zat laatst wat compressors te luisteren en was verbaast over hoe goed die Joyo van onder de 50,00 euro was.

thom99
29 oktober 2014, 20:47
bedankt voor de reactie (:
zitten een paar leuke effecten tussen (lijkt me).
over die behringer, die was me ook al opgevallen.
maar hoe is het geluid daar van en welke raad jij persoonlijk aan?

Rooker
29 oktober 2014, 21:01
De Behringer zou ik niet aanraden. Die kaart ik alleen aan omdat hier altijd gezegd word dat ze snel stuk gaan terwijl ik er jaren mee doe en nog voor de grap sluit ik de delay wel eens aan. Echter geven ze een leuke indruk zodat je goedkoop kunt gaan kijken welke effecten het voor jou doen. Van Behringer is de wha aardig en de Flanger. Pedalen als Biyang en Yojo (vergeef me de spelling) vind ik veel serieuzer. Vooral 2e hands kun je zo voor 35 a 40 euro echt goeie effecten kopen, vaak nog true bypass ook ( betekend dat het pedaal geen signaalverlies geeft wanneer uitgeschakeld). Iets duurder... Mooer maakt ook verschillende clones. Ze klinken net wat anders maar aan de kleur van het kastje kun je al zien waar ze op gebaseerd zijn. Wanneer je echt nog geen idee hebt van wat een bepaald effect met je geluid kan doen zou je ook kunnen kijken naar een Zoom Multistomp. Heb je voor 80 euro een kastje waar nagenoeg alles in zit en kun je later de effecten die je het meest gebruikt los kopen. Maar pas op... het is een verslaving.

piker
29 oktober 2014, 21:46
De marshall jackhammer is ook een redelijk cheapo pedaal, maar klinkt fantastisch! Vooral in de overdrive modus. Je hebt ook een distortion modus, maar die vind ik iets minder. Perfecte tegenhanger voor mijn zvex distortron!

soup
29 oktober 2014, 21:53
EHX soul food -> klon

Duhsjaak
29 oktober 2014, 22:01
EHX soul food -> klon

Nadat ik jarenlang heb geweigerd toe te geven aan de aanschaf van pedalen, heb ik begin dit jaar dat verzet opgegeven.
Ik heb een Soul Food aangeschaft en ben daar tot vandaag heel blij mee.

De voorspelling van Uke, dat dit the thin edge of the wedge zou blijken te zijn (en dat ik in no time dus meer FX zou aanschaffen) blijkt niet te kloppen.
Soms kijken de beste zieners in de verkeerde kristallen bol?

Afijn, kort, Soul Food: 1-0
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
29 oktober 2014, 22:05
Het is lastiger iets op te noemen dat origineel is dan wat je "een leuk trucje" noemt. Joyo's en Mooers zijn de obvious kopieën maar het meeste is al een afgeleid of een variatie van.
Als je DH vraagt welke overdrives gebaseerd zijn op een Ts begint ie er niet eens aan.

Wil je nog een leuk pedaaltje voor nop Gus? Ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt en dan hebbie weer wat te draaien.

yavin
30 oktober 2014, 06:51
+1 voor de Soul Food. Erg fijn pedaaltje...

Rick trodat
30 oktober 2014, 09:33
Prijs is niet gelijk aan kwaliteit, zeker bij pedalen niet. Het duurste pedaal die op mijn pedalboard heb is mijn real McCoy picture way. Welke al zeker 20 x kapot is gegaan. ( nu is een wah wel iets anders dan een ander pedaal, meer bewegende onderdelen). Maar ik heb mijn goedkope dunlop wah toen weggegeven aan een gebruiker die, bwvs, die wah heeft vastgeplakt onder zijn voet. Dat ding heeft nog nooit iets gehad.

Goede goedkope pedalen. Eigenlijk alles van boss. Blijft mijn favoriete merk. Gaat gewoon niet stuk. Ik heb de rv-5 en de FRV-1 ( geweldige spring reverb, voor mij de beste). Ik heb ook een Ge-7, die ook zijn werk doet.

De digitech bad monkey is anders dan de tubescreamer ts9 ( die ik ook heb) en een pedaal die ik nooit weg doe.

Een pedaal die ook niet stuk gaat is mijn lehle little dual ( maar die is niet goedkoop).

phx
30 oktober 2014, 10:22
+1 voor de Soul Food. Erg fijn pedaaltje...

men zegt van overdrive tot fuzz.... mmm fuzz? echt waar!??
meer een fuzzy geluid, net zoals je een Proco Rat tot max draait.

Pepe
30 oktober 2014, 10:48
men zegt van overdrive tot fuzz.... mmm fuzz? echt waar!??
meer een fuzzy geluid, net zoals je een Proco Rat tot max draait.

Nee, geen fuzz en geen rat. Clean booster waar je een TS in kan draaien.

FruscianteFan
30 oktober 2014, 11:10
Prijs is niet gelijk aan kwaliteit, zeker bij pedalen niet. Het duurste pedaal die op mijn pedalboard heb is mijn real McCoy picture way. Welke al zeker 20 x kapot is gegaan. ( nu is een wah wel iets anders dan een ander pedaal, meer bewegende onderdelen). Maar ik heb mijn goedkope dunlop wah toen weggegeven aan een gebruiker die, bwvs, die wah heeft vastgeplakt onder zijn voet. Dat ding heeft nog nooit iets gehad.

Goede goedkope pedalen. Eigenlijk alles van boss. Blijft mijn favoriete merk. Gaat gewoon niet stuk. Ik heb de rv-5 en de FRV-1 ( geweldige spring reverb, voor mij de beste). Ik heb ook een Ge-7, die ook zijn werk doet.

De digitech bad monkey is anders dan de tubescreamer ts9 ( die ik ook heb) en een pedaal die ik nooit weg doe.

Een pedaal die ook niet stuk gaat is mijn lehle little dual ( maar die is niet goedkoop).
Ik heb vast iets helemaal verkeerd gedaan maar mijn eerste pedaaltje, de Boss DS1, is toch echt dood :(

phx
30 oktober 2014, 11:32
Ik heb vast iets helemaal verkeerd gedaan maar mijn eerste pedaaltje, de Boss DS1, is toch echt dood :(

Heb zelf bad monkey in koffer, voor als mijn tubescreamer het begeeft bij optredens. Backup pedaaltje voor maar een knaak en een ei (en een paar stuuvers :)

Heb vroegah alleen boss pedalen gebruikt, bijna alles wel gehad/geprobeerd, nog nooit heeft eentje het begeven. Ik denk zo'n 30+ boss pedalen gehad te hebben, waarvan nu alleen nog m'n tuner over is op mijn board :(

(the good old boss days)

Kim Wilson
30 oktober 2014, 11:34
Het vervelende van de Boss pedalen vind ik dat ze niet lekker schakelen. Als ik mijn BD-2 of GE-7 intrap, is het niet gegarandeerd dat hij dan ook aanstaat.

phx
30 oktober 2014, 11:50
Het vervelende van de Boss pedalen vind ik dat ze niet lekker schakelen. Als ik mijn BD-2 of GE-7 intrap, is het niet gegarandeerd dat hij dan ook aanstaat.

Ik druk altijd een glasbuffertje op de schakelaar binnenin (die witte pook :), gegarandeerd contact en hoef je ook niet hard te stompen.

Deze bedoel ik: http://www.onderdelenhuis.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/8/9812_groot.png

Kost niet duur!!

Kim Wilson
30 oktober 2014, 11:53
Goeie tip, thanks! Maar het blijft stom dat het nodig is.

MikeD
30 oktober 2014, 13:07
een Behringer Vintage Distortion is een goedkope vervanger voor de EHX Big Muff. De mijne (….) had een krakende tone pot en is dadelijk onder garantie vervangen (moet vandaag bezorgd worden volgens tracktrace). Bax heeft m nog; bij Thomann is ie niet meer leverbaar.

FruscianteFan
30 oktober 2014, 13:25
Echte Big Muffs zijn ook weer niet zo duur...

mennen08
30 oktober 2014, 13:50
Ik had laatst de vintage overdrive van jojo gekocht voor 35eu :P en eerlijk.. Vind hem miss net zo lekker klinken als mn ts808 haha...
Zit natuurlijk wel wat verschil in, maar qua prijs kwaliteit was die jojo een hele goede zet !!

thom99
30 oktober 2014, 17:29
die goedkope effecten van behringer had ik ook niet echt veel van verwacht.
maar als je naar die effecten gaat kijken die iets duurder zijn zoals de VM1 vintage time machine (wel van ijzer)? weet iemand daar iets over?

FruscianteFan
30 oktober 2014, 17:39
Nouja, ik heb de nodige behringers gehad.

De vintage overdrive (ofzo) vond ik erg lekker voor zo'n cheap ding. Ook wel chill want ik had destijds nog geen versterker die je op milde crunch kon instellen.

De EQ, tsjah, er kan weinig mis mee zijn. Wel flink wat ruist en hij kleurt je signaal - maar dat is ook precies wat zo'n pedaal moet doen.

De vintage delay heb ik erg lang gebruikt, en onze toetsenist gebruikt de mijne momenteel. Oprecht een erg lekkere delay. Niet zo lekker (minder natuurlijk, meer smerig) dan mijn Maxon AD-999. Then again, van alleen de korting die ik op de Maxon kreeg kun je twee behringers kopen.


MAAAAARRRRR: ál mijn Behringers zijn kapotgegaan. Ook die de toetsenist gebruikt reageert niet meer goed als je hem indrukt.


Dit betekent echter wel dat goedkope pedaaltjes, mits de constructie beter is dan van die behringers, op zich gewoon prima kunnen zijn.

Trouwens... als ik er zo over nadenk heb ik sowieso best veel pedalen gesloopt. Akai (ok die zijn echt kut), Boss, EHX, Blackstar, Korg....

thom99
30 oktober 2014, 17:59
pffffffff 24 weken wachtijd op bax voor de vintage distortion van behringer:(:(:(:dontgeti::dontgeti:

FruscianteFan
30 oktober 2014, 18:09
doe jezelf een plezier en geef dan 50 euro uit aan een tweedehands big muff:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m862101706-little-big-muff-pi.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

soup
30 oktober 2014, 18:14
Hoeveel heb je betaald voor je ad 999? Nieuw toch?

soup
30 oktober 2014, 18:16
Ik keek net op keymusic en daar kost hij 255 euro, ik dacht dat ik hem laatst tegenkwam voor rond de 150.

FruscianteFan
30 oktober 2014, 18:31
150 kan goed, tweedehands. Ik heb er 199 voor betaald, nieuw.

jannest
30 oktober 2014, 19:01
Nouja, ik heb de nodige behringers gehad.

De vintage overdrive (ofzo) vond ik erg lekker voor zo'n cheap ding. Ook wel chill want ik had destijds nog geen versterker die je op milde crunch kon instellen.

De EQ, tsjah, er kan weinig mis mee zijn. Wel flink wat ruist en hij kleurt je signaal - maar dat is ook precies wat zo'n pedaal moet doen.

De vintage delay heb ik erg lang gebruikt, en onze toetsenist gebruikt de mijne momenteel. Oprecht een erg lekkere delay. Niet zo lekker (minder natuurlijk, meer smerig) dan mijn Maxon AD-999. Then again, van alleen de korting die ik op de Maxon kreeg kun je twee behringers kopen.


MAAAAARRRRR: ál mijn Behringers zijn kapotgegaan. Ook die de toetsenist gebruikt reageert niet meer goed als je hem indrukt.


Dit betekent echter wel dat goedkope pedaaltjes, mits de constructie beter is dan van die behringers, op zich gewoon prima kunnen zijn.

Trouwens... als ik er zo over nadenk heb ik sowieso best veel pedalen gesloopt. Akai (ok die zijn echt kut), Boss, EHX, Blackstar, Korg....

koop daarom de jojo's zijn berries in een steviger doosje

HaroldA
30 oktober 2014, 23:47
Zelfbouw...

MikeD
31 oktober 2014, 08:11
pffffffff 24 weken wachtijd op bax voor de vintage distortion van behringer:(:(:(:dontgeti::dontgeti:

ze vliegen blijkbaar overal als warme broodjes de deur uit. en dan is het wachten op de volgende stoomboot uit china.
infomusic heeft m nog wel volgens hun website.
maar idd je kunt ook een tweedehands big muff kopen.

Kim Wilson
31 oktober 2014, 08:30
Trouwens... als ik er zo over nadenk heb ik sowieso best veel pedalen gesloopt. Akai (ok die zijn echt kut), Boss, EHX, Blackstar, Korg....
Misschien ben jij dan niet helemaal een representatieve gebruiker. :D

Timotio
31 oktober 2014, 17:57
pffffffff 24 weken wachtijd op bax voor de vintage distortion van behringer:(:(:(:dontgeti::dontgeti:

Googlen is zo moeilijk niet

http://www.infomusic.nl/behringer-vd1-vintage-distortion

Jeroen...
2 november 2014, 10:42
Harley benton vintage overdrive = ts808
Sould food = klon
Mooer blues crab = marshall bb1
Mooer blues mood = boss bd2 + keeley mod

Jimwoud
16 november 2014, 20:35
Ik heb laatst een Joyo Us Dream(Suhr Riot) en een Joyo Sweet Baby overdrive(Mad Professor Sweet Honey) gekocht. De sweet baby is goede overdrive en bevalt goed. Weet niet hoe het origineel klinkt, dus daar kan ik weinig over zeggen. De Us Dream is heel er bassig en op mn marshall 20 watt clone is dat er ook niet uit te draaien. Eigenlijk is deze voor ritme werk ongeschikt op deze manier. De sound is opzich wel lekker, beetje US modern achtig. Wil hem nog proberen op andere versterkers, als dat ook niet werkt is het jammer van de €24,-

Mitch
16 november 2014, 21:10
Het probleem vind ik met dit soort ideeën dat je een product op basis van zijn verkoopprijs per se wil vergelijken met een product met een hogere prijs maar dan grofweg dezelfde klankeigenschappen. Mensen die lyrisch zijn over de één hebben vaak geen ervaring met de ander. Of hooguit vergelijken ze het met een Youtube impressie.

Dat in het algemeen. Iets specifieker: in de paar keer dat ik een goedkoop pedaal heb gehoord dat een directe kopie zou moeten zijn van een ander, was het een tegenvaller. Lekker er wel op, maar altijd iets lelijks in het hoog, of rommelig laag, of... altijd net niet. Of een ander dat ook hoort en zich eraan stoort of niet doet totaal niet ter zake eigenlijk. Het zijn gewoon andere producten. Maakt niet uit, maar kijk gewoon of het product bij je past of niet, maak dat prijskaartje niet het uitgangspunt.

Little Jay
17 november 2014, 08:05
Vorige week eindelijk na een maand (!) mijn Joyo Vintage Overdrive uit China ontvangen. Ik heb al een Ibanez Tube-screamer uit de Tonelock-serie waar ik erg tevreden over ben (TS7 meen ik?(, maar ben nog een klein handzaam mini-board aan het samenstellen (moet in een laptop-tas gaan passen) en wilde nog een tibescreamer-achtige. De prijs inclusief shipping van de Joyo was €21 euro, dus ik dacht waarom niet.

Na een paar uur vergelijken van de Joyo en de Ibanez ben ik tot de conclusie gekomen dat bijna pedalen vrijwel identiek klinken, waarbij de bass-cut van de Joyo iets minder geprononceerd is. Met lagere vervormingsstanden is dat een plus, klinkt net iets meer Fender-achtig. Met teveel vervorming gaan de bassen dan in de weg zitten en wordt het wat troebel, de Ibanez blijft dan iets strakker.

Nou is de Ibanez Tonelock natuurlijk al een low-budget versie van een Tubescreamer, maar die heb ik al eens vergeleken met een reguliere TS (moderne RI) en ook met een Maxon 808 en ik vind het verschil met die 2 verwaarloosbaar. Gezien de schandalige prijzen die tegenwoorig voor die laatste twee gevraagd worden zou ik me geen twee keer bedenken: ik ga voor de Joyo! Ook nog eens een stevige metalen behuizing en solide voelende knoppen en switch. Ik vind wel de DC-input kwetsbaar, die is niet met het chassis verbonden, zelfs niet met een uitsparing waar het chassis in valt.

jojoblabla
17 november 2014, 15:41
Vorige week eindelijk na een maand (!) mijn Joyo Vintage Overdrive uit China ontvangen. Ik heb al een Ibanez Tube-screamer uit de Tonelock-serie waar ik erg tevreden over ben (TS7 meen ik?(, maar ben nog een klein handzaam mini-board aan het samenstellen (moet in een laptop-tas gaan passen) en wilde nog een tibescreamer-achtige. De prijs inclusief shipping van de Joyo was €21 euro, dus ik dacht waarom niet.

Na een paar uur vergelijken van de Joyo en de Ibanez ben ik tot de conclusie gekomen dat bijna pedalen vrijwel identiek klinken, waarbij de bass-cut van de Joyo iets minder geprononceerd is. Met lagere vervormingsstanden is dat een plus, klinkt net iets meer Fender-achtig. Met teveel vervorming gaan de bassen dan in de weg zitten en wordt het wat troebel, de Ibanez blijft dan iets strakker.

Nou is de Ibanez Tonelock natuurlijk al een low-budget versie van een Tubescreamer, maar die heb ik al eens vergeleken met een reguliere TS (moderne RI) en ook met een Maxon 808 en ik vind het verschil met die 2 verwaarloosbaar. Gezien de schandalige prijzen die tegenwoorig voor die laatste twee gevraagd worden zou ik me geen twee keer bedenken: ik ga voor de Joyo! Ook nog eens een stevige metalen behuizing en solide voelende knoppen en switch. Ik vind wel de DC-input kwetsbaar, die is niet met het chassis verbonden, zelfs niet met een uitsparing waar het chassis in valt.

Ik heb zelf ook een joyo hot plexi gehad. Een geweldige amp simulator voor de beste prijs!