PDA

View Full Version : HNGD - Lichtgewicht Fender Tele



Timotio
29 oktober 2014, 18:18
Zoals ik in het topic over rugproblemen aangaf was ik op zoek naar een lichtgewicht telecaster.
Na meerdere american standards getest te hebben was dat toch niet het model voor mij. Vanmiddag stapte ik de winkel binnen om een Fender Telebration Empress Telecaster uit te proberen en die heb ik uiteindelijk ook meegenomen.
Hij klinkt beter dan de american standards die ik heb geprobeerd en is ook nog eens veel lichter; hij weegt maar 2,6 kg! Super :D.

Edit: super bedankt aan iedereen die meegedacht heeft! :)

Foto's!! (niet al te best, maar toch)

http://i.imgur.com/UddpXlk.jpg

http://i.imgur.com/xI3RLSB.jpg

Timotio
29 oktober 2014, 18:20
Euh kan een van mods even de typo 'lichtegewicht' in de titel aanpassen s.v.p? :soinnocent:

vulvasonic
29 oktober 2014, 22:17
Ziet er bijzonder smakelijk uit. Zou zo door kunnen gaan voor het tele-zusje van mijn '82 strat. Zelfde afwerking. :)

telerocker
29 oktober 2014, 23:03
Mooie tele. Hoe klinkt dat Empress-hout? Toch verwant aan paulownia?

Timotio
29 oktober 2014, 23:25
Mooie tele. Hoe klinkt dat Empress-hout? Toch verwant aan paulownia?

Dat is inderdaad verwant aan elkaar ja. Ik geloof dat het hout uit japan komt.
De gitaar klinkt open, resonant en verrassend vol voor z'n gewicht - voller dan de zwaardere american standards die ik bespeeld heb, en ook minder scherp in het hoog. Ik had ergens verwacht een dun, scherp geluid te krijgen maar dat is totaal niet het geval :-). de Neck pickup klinkt zelfs meer 'mellow' dan degene in de Baja telecaster. De brug heeft nog voldoende punch om lekker te rocken - De baja & tele 52 ri die ik ernaast had waren nog iets agressiever en dikker, maar die waren dan ook een stuk zwaarder...

Mitch
30 oktober 2014, 07:51
Zoals ik al zei: GAS cures everything :D Gefeli!

Timotio
31 oktober 2014, 00:19
Bijna alles Mitch! Mijn bankrekening denkt er anders over :seriousf:
maar da's nu even niet belangrijk :D
Thanks ;)

telerocker
31 oktober 2014, 02:21
Dat is inderdaad verwant aan elkaar ja. Ik geloof dat het hout uit japan komt.
De gitaar klinkt open, resonant en verrassend vol voor z'n gewicht - voller dan de zwaardere american standards die ik bespeeld heb, en ook minder scherp in het hoog. Ik had ergens verwacht een dun, scherp geluid te krijgen maar dat is totaal niet het geval :-). de Neck pickup klinkt zelfs meer 'mellow' dan degene in de Baja telecaster. De brug heeft nog voldoende punch om lekker te rocken - De baja & tele 52 ri die ik ernaast had waren nog iets agressiever en dikker, maar die waren dan ook een stuk zwaarder...

Klinkt goed. De American Standards vragen mi om andere pickups. Ik heb een American Series uit 2000, waar ik een Suhr-set in heb gezet die voor een iets authentiekere en vollere sound zorgt, zonder echt veel twang in te leveren.

Timotio
31 oktober 2014, 17:30
Klinkt goed. De American Standards vragen mi om andere pickups. Ik heb een American Series uit 2000, waar ik een Suhr-set in heb gezet die voor een iets authentiekere en vollere sound zorgt, zonder echt veel twang in te leveren.

Heb het idee dat het eerder aan de brug ligt bij de American standards: modern bridge. De elementen zijn dezelfde als in de Baja, maar die heeft vintage saddles waardoor het allemaal wat dikker klinkt.

LRS
31 oktober 2014, 19:18
Heb de brug van m'n american deluxe Tele gelaten voor wat het was, en alleen de pickups (noiseless = lifeless) vervangen voor een setje CS Texas Special. Bij deze gitaar was dat echt voldoende om een echt Tele geluid terug te krijgen, ongeacht de 6 saddle bridge.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/31/8bb72009ed1315919d3b295a8670c577.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

telerocker
1 november 2014, 01:38
Heb het idee dat het eerder aan de brug ligt bij de American standards: modern bridge. De elementen zijn dezelfde als in de Baja, maar die heeft vintage saddles waardoor het allemaal wat dikker klinkt.

Een vintagebrug maakt idd uit, maar ik vind de moderne saddles een stuk prettiger als je je hand erop legt. Plus dat makkelijk intoneren is.

Timotio
1 november 2014, 01:56
Een vintagebrug maakt idd uit, maar ik vind de moderne saddles een stuk prettiger als je je hand erop legt. Plus dat makkelijk intoneren is.

Of het fijner aanvoelt weet ik niet, qua intoneren heb je inderdaad gelijk.
Wat ik alleen niet snap van Fender is dat ze alle american standards met 0.09 snaardikte leveren - geen wonder dat het dun klinkt, zeker op een tele :dontgeti: