PDA

View Full Version : Zoektocht naar een gitaar voor het leven



ackm
29 oktober 2014, 15:02
Hallo mensen,

Hieronder een lang verhaal. Ik hoop dat jullie als gitaarkenners en deskundigen mij van goed advies kunnen voorzien:)

Ik speel inmiddels al zo'n 6 jaar gitaar. Ik ben nog een erg beperkte gitarist. Ik heb ook lang niet al die tijd intensief gespeeld (Wel een korte tijd in een band incl opnamens in de studio). Door de tijd heen heb ik vele gitaren versleten (Vaak 2e hands gekocht en doorverkocht, puur omdat ik telkens andere gitaren wou uitproberen en verbeteringen in speelcomfort en geluid zocht). Geprobeerd:

Fender Classic 60 Telecaster , Fender Std Mexican Telecaster, Gretsch Dou jet, Epiphone Sheratons / Riviera's en Les Pauls (Zowel Koreaanse als Chinees).

Zoals jullie zijn wel redelijk budget modellen (300-400 euro ongeveer, 2e hands).

Nu was ik gisteren bij mijn gitaarleraar en mocht ik zijn Strat even proberen (Eentje uit de Fujigen fabriek in Japan, 1989. Rosewood neck). Ik was verbluft. De gitaar speelde heerlijk, ik heb nog nooit over zo'n comfortabele hals gespeeld. Het was een heerlijk donkerzwarte hals, totaal niet het stroeferige wat ik bijvoorbeeld op de Epiphone modellen ben tegen gekomen. Het enige wat eraan veranderd is zijn de frets (Mijn leraar heeft er zo dik mogelijke frets ingezet)... Wat een gitaar!!
Verslagen pakte ik weer mijn Fender Telecaster uit Mexico.. Dit was wel een erg groot verschil.

Nu vind ik persoonlijk dat het tijd word om gewoon een echte top gitaar te kopen. Het liefst geef ik hier rond de 600 of 700 euro aan uit (Nieuw of 2e hands). Mocht ik meer moeten uitgeven voor een echte topper spaar ik wel door (Laat ik als absolute max rond de 900 aanhouden).
Ik ben zelf erg geneigd naar een exact hetzelfde model als mijn leraar te zoeken. Aangezien deze gitaar erg beviel. Ik kan me echter voorstellen dat het wel eens mission impossible kan worden om een exact zo'n Strat te vinden die ook zo heerlijk speelt.