PDA

View Full Version : Zoektocht naar een gitaar voor het leven



ackm
29 oktober 2014, 15:02
Hallo mensen,

Hieronder een lang verhaal. Ik hoop dat jullie als gitaarkenners en deskundigen mij van goed advies kunnen voorzien:)

Ik speel inmiddels al zo'n 6 jaar gitaar. Ik ben nog een erg beperkte gitarist. Ik heb ook lang niet al die tijd intensief gespeeld (Wel een korte tijd in een band incl opnamens in de studio). Door de tijd heen heb ik vele gitaren versleten (Vaak 2e hands gekocht en doorverkocht, puur omdat ik telkens andere gitaren wou uitproberen en verbeteringen in speelcomfort en geluid zocht). Geprobeerd:

Fender Classic 60 Telecaster , Fender Std Mexican Telecaster, Gretsch Dou jet, Epiphone Sheratons / Riviera's en Les Pauls (Zowel Koreaanse als Chinees).

Zoals jullie zijn wel redelijk budget modellen (300-400 euro ongeveer, 2e hands).

Nu was ik gisteren bij mijn gitaarleraar en mocht ik zijn Strat even proberen (Eentje uit de Fujigen fabriek in Japan, 1989. Rosewood neck). Ik was verbluft. De gitaar speelde heerlijk, ik heb nog nooit over zo'n comfortabele hals gespeeld. Het was een heerlijk donkerzwarte hals, totaal niet het stroeferige wat ik bijvoorbeeld op de Epiphone modellen ben tegen gekomen. Het enige wat eraan veranderd is zijn de frets (Mijn leraar heeft er zo dik mogelijke frets ingezet)... Wat een gitaar!!
Verslagen pakte ik weer mijn Fender Telecaster uit Mexico.. Dit was wel een erg groot verschil.

Nu vind ik persoonlijk dat het tijd word om gewoon een echte top gitaar te kopen. Het liefst geef ik hier rond de 600 of 700 euro aan uit (Nieuw of 2e hands). Mocht ik meer moeten uitgeven voor een echte topper spaar ik wel door (Laat ik als absolute max rond de 900 aanhouden).
Ik ben zelf erg geneigd naar een exact hetzelfde model als mijn leraar te zoeken. Aangezien deze gitaar erg beviel. Ik kan me echter voorstellen dat het wel eens mission impossible kan worden om een exact zo'n Strat te vinden die ook zo heerlijk speelt.

Zijn er misschien mensen die ook ervaring hebben met een soortgelijke Strat of die misschien andere suggesties hebben voor gitaren die misschien hetzelfde niveau halen qua speelcomfort (Dit is voor mij het belangrijkste, sound valt vaak veel aan te tweaken naar mijn idee) en toch enigszins in mijn budget vallen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Jannnus
29 oktober 2014, 15:14
koop een gitaar die het dichst bij je topgitaar zit voor da money die je in je hoofd heb speel er 2 jaar elke dag minstens 2 uur op en voila daar is je top gitaar,je zal hier en daar wat aanpassen zoals pick ups ect maar in principe denk ik dat het zo werkt

dunhill1
29 oktober 2014, 15:14
Doe gewoon een bod op die strat van je leraar.
Lange halen snel thuis.

Wie weet....

LGK
29 oktober 2014, 15:30
Ik heb ook in hetzelfde schuitje gezeten als jij.
Hou marktplaats gewoon beetje in de gaten, en als er iets op komt te staan wat je wel wat lijkt, maak je een afspraak en ga je er ff op spelen. Het zal niet gelijk in 1 keer raak zijn, maar dat vond ik wel weer het leuke er aan, beetje gitaartjes uitproberen.
Ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met een heerlijk gitaartje waar ik nog steeds veel plezier van heb. Het is geen "echte" fender, maar de man had de gitaar zelf in elkaar gezet. Sommige mensen vinden dat maar niks, maar voor mij was het ideaal. Goede kwaliteit onderdelen en goede gitaar voor niet vreselijk veel geld. Misschien kun je ook voor zoiets kijken als je daar geen problemen mee hebt.
En zo'n oude japanse fender is inderdaad mooi spul, maar als ik me niet vergis gaan de goede ook vaak weg voor dik over de 1000 euro. En let op he, ook tussen die japanse zitten soms slechte exemplaren..

En ook, wij kunnen natuurlijk niet echt voor je zeggen wat wel en niet lekker speelt. Dat is voor iedereen weer anders. Ik zou in jou geval wel zeker voor 2e hands kijken.

Succes

ackm
29 oktober 2014, 15:36
Dank voor de reacties!

Bieden op de Strat van mijn leraar kan ik vergeten... Dat ik hem krijg althans :)
Overigens sta ik ook open voor een LP (Greco misschien of Tokai, gezien Gibson net wat te duur is). Wat ik vooral belangrijk vind (Ik vraag me af of jullie dit herkennen) is een mooie zwarte neck. Die gewoon soepel speelt. De goedkopere les pauls (Epiphone) waarover ik heb gespeeld waren gewoon erg ruw en niet lekker.

Misschien zijn er meer mensen die het verschil in comfort ook hebben gemerkt bij de modellen die ik voorheen heb gebruikt en de wat 'luxere' gitaren? Of is dit meer een wens en zit dit teveel 'tussen de oren'?

Mr.Fingers
29 oktober 2014, 15:38
Classic Player '60 stratocaster?

http://www.fender.com/en-BE/guitars/stratocaster/classic-player-60s-stratocaster-rosewood-fingerboard-candy-apple-red/

Stevige(re) frets, goeie bouwkwaliteit, CS-pickups.

Ikzelf heb een classic '60 telecaster, en die is gewoon perfect (zowel qua hals, klank & afwerking)

Buxtra
29 oktober 2014, 15:54
2e handjes blijven uitproberen, doorsparen en de topmerken en modellen van je voorkeur uitproberen in de winkels. Een (ingespeelde) tweede hands kun je vervolgens altijd nog kopen van het merk en model wat je voorkeur heeft. Geld wat je over hebt kun je vervolgens in een mooie amp steken :sssh:

Op deze wijze heb je jezelf 2 opties gegeven en kan je je geld weloverwogen besteden aan een fonkel nieuwe of een lekker tweede hands exemplaar. Dan is de toegevoegde waarde van een nieuwe duidelijk. En je bent hard op weg een mooie amp aan te schaffen. GAS!

Veel plezier bij je tocht!

Bux

FruscianteFan
29 oktober 2014, 16:09
Ik snap je frustratie en leef met je mee, maar:

- hoewel je je budget verdubbelt zit je daarmee nog niet in het topsegment; Het kan zijn dat je voor dat geld wel een heel mooie fijne gitaar vindt...

- een gitaar voor het leven koop je niet zomaar ff. Je zoekt, en zoekt. Je koopt een gitaar die je heel fijn vindt, en als je over 10 jaar nog steeds alleen maar op die gitaar speelt, dan blijkt misschien dat dat 'jouw' gitaar is.

Ik denk dus dat het misschien wat naïef is te denken dat je met dat budget, en in dit stadium, je gitaar voor het leven zult kopen. Belangrijker is echter dat het inderdaad verstandig is op zoek te gaan naar een gitaar je die je wél ligt. De gitaar van je leraar kan als voorbeeld dienen, zodat je weet waarnaar je op zoek moet...

Kakihara
29 oktober 2014, 16:34
Voor een €900 kan je wel een Blade RH4 (of de originele R4) vastkrijgen, hier (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/blade-r4-stratocaster-204263532.html) of hier (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m860832269-blade-rh6-en-blade-r4-en-blade-r3-classic-series-zwitserland.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f3 1&previousPage=lr) bv. Zwitserse kwaliteit, het enige wat er op aan te merken is, is dat er niets op aan te merken is.

Rooker
29 oktober 2014, 16:51
Misschien heel gek. Maar je zou voor 900 gewoon een usa standaard kunnen kopen en zeker 2e hands. Dan heb je een heel goed gebouwde gitaar met fijne hals en medium jumbo frets. Moet het voor iets minder is idd de classic player ook een goed alternatief. Of moet het perse een japanner zijn?
Ik ben het niet echt eens met vorige spreker. Met een usa standaard heb je gewoon een top gitaar enkele maandag ochtend exemplaren daargelaten. Ga je duurder word het alleen maar exotischer en exclusiever maar echt niet beter.

FruscianteFan
29 oktober 2014, 16:54
Misschien heel gek. Maar je zou voor 900 gewoon een usa standaard kunnen kopen en zeker 2e hands. Dan heb je een heel goed gebouwde gitaar met fijne hals en medium jumbo frets. Moet het voor iets minder is idd de classic player ook een goed alternatief. Of moet het perse een japanner zijn?
Ik ben het niet echt eens met vorige spreker. Met een usa standaard heb je gewoon een top gitaar enkele maandag ochtend exemplaren daargelaten. Ga je duurder word het alleen maar exotischer en exclusiever maar echt niet beter.
Ik speel zelf bijna alleen nog maar op mijn Gretsch G5422 en die was geen 900 euro, maar om nou te zeggen dat dat een topgitaar is? Er zit nu eenmaal nog een compleet segment boven...

Majmun
29 oktober 2014, 17:22
Hallo mensen,

Hieronder een lang verhaal. Ik hoop dat jullie als gitaarkenners en deskundigen mij van goed advies kunnen voorzien:)

Ik speel inmiddels al zo'n 6 jaar gitaar. Ik ben nog een erg beperkte gitarist. Ik heb ook lang niet al die tijd intensief gespeeld (Wel een korte tijd in een band incl opnamens in de studio). Door de tijd heen heb ik vele gitaren versleten (Vaak 2e hands gekocht en doorverkocht, puur omdat ik telkens andere gitaren wou uitproberen en verbeteringen in speelcomfort en geluid zocht). Geprobeerd:

Fender Classic 60 Telecaster , Fender Std Mexican Telecaster, Gretsch Dou jet, Epiphone Sheratons / Riviera's en Les Pauls (Zowel Koreaanse als Chinees).

Zoals jullie zijn wel redelijk budget modellen (300-400 euro ongeveer, 2e hands).

Nu was ik gisteren bij mijn gitaarleraar en mocht ik zijn Strat even proberen (Eentje uit de Fujigen fabriek in Japan, 1989. Rosewood neck). Ik was verbluft. De gitaar speelde heerlijk, ik heb nog nooit over zo'n comfortabele hals gespeeld. Het was een heerlijk donkerzwarte hals, totaal niet het stroeferige wat ik bijvoorbeeld op de Epiphone modellen ben tegen gekomen. Het enige wat eraan veranderd is zijn de frets (Mijn leraar heeft er zo dik mogelijke frets ingezet)... Wat een gitaar!!
Verslagen pakte ik weer mijn Fender Telecaster uit Mexico.. Dit was wel een erg groot verschil.

Nu vind ik persoonlijk dat het tijd word om gewoon een echte top gitaar te kopen. Het liefst geef ik hier rond de 600 of 700 euro aan uit (Nieuw of 2e hands). Mocht ik meer moeten uitgeven voor een echte topper spaar ik wel door (Laat ik als absolute max rond de 900 aanhouden).
Ik ben zelf erg geneigd naar een exact hetzelfde model als mijn leraar te zoeken. Aangezien deze gitaar erg beviel. Ik kan me echter voorstellen dat het wel eens mission impossible kan worden om een exact zo'n Strat te vinden die ook zo heerlijk speelt.

Zijn er misschien mensen die ook ervaring hebben met een soortgelijke Strat of die misschien andere suggesties hebben voor gitaren die misschien hetzelfde niveau halen qua speelcomfort (Dit is voor mij het belangrijkste, sound valt vaak veel aan te tweaken naar mijn idee) en toch enigszins in mijn budget vallen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Er is een gitaarbouwer in Bosnië die een Strat of een Tele naar jouw wensen bouwt binnen jouw budget.

Ik laat weliswaar mijn '59 door iemand anders bouwen en helaas 3 á 4 keer zo duur, maar dat komt omdat mijn favoriete gitaarspeler ook zijn gitaar bij die persoon heeft laten bouwen.

Zou dat niet zo zijn, dan had ik het zeker bij die eerste gitaarbouwer laten doen voor veel goedkoper.

Hier één (van vele) voorbeelden van een door hem handgebouwde Strat. Contacteer mij als je interesse hebt, want hij spreekt geen Engels en ik spreek zijn moedertaal.

http://s11.postimg.org/nsvfh29c3/image.jpg

http://s11.postimg.org/5c10q8tdv/image.jpg

Edit: het gaat dus niet om hout besteld bij Warmoth of zo, de gitaren worden door hem uit (door jou gekozen) blokken hout vervaardigd.

Tupelo
29 oktober 2014, 17:36
Voordeel van iets laten bouwen/assembleren, is dat je al snel een gitaar voor het leven hebt, omdat je de kosten die je erin hebt zitten er eenvoudig weg bij verkoop niet uit krijgt. :D

Majmun
29 oktober 2014, 18:30
Dat zal met de gitaar genoemd in mijn vorige bericht wel meevallen als je naar de prijs voor het bouwen kijkt. Waardevermindering zal hetzelfde zijn als met een 'Murican Standard Strat, alleen is deze kwalitatief beter qua hout. Daarnaast ook qua onderdelen, want bij hem kies je zelf welke onderdelen je wilt - high end of low end.

Tot slot zou de kans groot zijn om hem niet weg te doen, want je stelt hem samen naar je eigen voorkeuren (houtsoort, pick-up, nitro of poly, nekprofiel, hardware, etc.).

FruscianteFan
29 oktober 2014, 18:34
Dat zal met de gitaar genoemd in mijn vorige bericht wel meevallen als je naar de prijs voor het bouwen kijkt. Waardevermindering zal hetzelfde zijn als met een 'Murican Standard Strat, alleen is deze kwalitatief beter qua hout. Daarnaast ook qua onderdelen, want bij hem kies je zelf welke onderdelen je wilt - high end of low end.

Tot slot zou de kans groot zijn om hem niet weg te doen, want je stelt hem samen naar je eigen voorkeuren (houtsoort, pick-up, nitro of poly, nekprofiel, hardware, etc.).
Feit blijft dat het met een gitaar klikt of niet.

Snap dat je opkomt voor de bouwer van jouw gitaar, maar dat neemt niet weg dat een kleine bouwer zonder 'naam' meer afschrijft dan een 'echte' Fender. Al heb ik wel het idee dat (misschien door de crisis?) gitaren meer naar kwaliteit en minder naar naam hun waarde behouden.

Majmun
29 oktober 2014, 18:43
Zoals vermeld is het juist niet de bouwer van mijn gitaar, maar een andere.

Onbekende naam schrijft inderdaad meer af dan de Fender-naam. Echter, die persoon gebruikt geen goedkoop, maar hoogwaardig hout (o.a. Bosnisch esdoorn), doet alles met de hand, spuit de gitaren zelf, gebruikt goede hardware, etc., dan kan men ervan uitgaan dat die gitaar in alle opzichten beter is dan een originele Fender USA Strat (enkel is het geen beroemd merk). Daarnaast kost een 'Murican Fender Strat gok ik rond de €1050,- nieuw en die gitaarbouwer bouwt die gitaar (dus speelklaar) voor een totaalprijs van ongeveer €800,- - €900,-..

Dan lijkt het mij mogelijk dat men die gitaar tweedehands nog voor minimaal €600,- kan verkopen.

Check het volgende voorbeeld. Als ik het mij goed herinner heeft deze gitaar de klant (uit Oostenrijk) €450,- gekost. Met finish, alles, enkel de hardware, want die heeft de klant zelf gekocht voor de gitaar. Zelf heeft hij Wilkinson-hardware ervoor gekocht en de pickups heeft hij ook zelf gekocht.

http://s7.postimg.org/e99kk1r8r/image.jpg

Wat zou jij tweedehands hiervoor geven?

FruscianteFan
29 oktober 2014, 19:18
Excuus, verkeerd gelezen.

En tsjah, lastig in te schatten. Ben wel een fan van die tekening in een houten 'binding' maar ga niet op basis van een enkele foto zeggen wat ik een gitaar waard acht :)

Majmun
29 oktober 2014, 19:24
Cool, no problem.

gitaargerrit
29 oktober 2014, 21:18
in feite moet elke gitaar lekker en goed bespaalbaar kunnen zijn.
de prijs van een gitaar is geen criterium, de afstelling wel!
ook een goedkope, beroerd spelende gitaar is goed te krijgen, mits de hals niet krom is en de hoek tov de body niet verkeerd, maar bij alle geschroefde halzen is dat goed te krijgen
dus ook bij je tele.

Pepe
29 oktober 2014, 21:51
Japanse Fender strats zijn niet zo duur hoor. Ik heb zo zo'n beetje allemaal wel gehad, de JV'S, A, E en N series... rond de 500 moet het wel lukken.
Natuurlijk is er altijd wel iemand die de hoofdprijs vraagt en daar loop je gewoon omheen.

jaccowon
29 oktober 2014, 23:08
Eens met Pepe. Ik koop regelmatig direct uit Japan. 1989 is in Japan niet een jaar waar ze met trots op terug kijken wb gitaarbouw, eenvoudig een in jouw prijsklasse te vinden.
Maar hoe de hals zal zijn, weet je helaas niet als je van afstand koopt.
En een gitaar voor het leven hou je over na veel uitproberen van verschillende gitaren.
En zoals gezegd een goede afstelling, is ook belangrijk.

marter544
30 oktober 2014, 11:19
Strat, veelzijdig, superfijne hals: Charvel! Moet je alleen wel vrede hebben met een floyd.

Sinner1980
30 oktober 2014, 14:14
Gitaar voor het leven...
Eindeloze zoektocht, welkom bij de club!

Pepe
30 oktober 2014, 17:23
Gitaar voor het leven kan je alleen aanwijzen met terugwerkende kracht: die heb ik nooit verkocht dus...

In mijn geval een telecaster uit 1982. In feite had ik daarna niks meer hoeven kopen. Of laten bouwen.

barno
30 oktober 2014, 17:55
Gitaar voor het leven kan je alleen aanwijzen met terugwerkende kracht: die heb ik nooit verkocht dus...

In mijn geval een telecaster uit 1982. In feite had ik daarna niks meer hoeven kopen. Of laten bouwen.

wacht tot je binnenkort plotseling death metal heel leuk gaat vinden, sta je daar mooi met je teleetje :)

Pepe
30 oktober 2014, 17:59
... death metal... die gifbeker laat ik even passeren mijn beste...

apekop
1 november 2014, 09:16
Voordeel van iets laten bouwen/assembleren, is dat je al snel een gitaar voor het leven hebt, omdat je de kosten die je erin hebt zitten er eenvoudig weg bij verkoop niet uit krijgt. :D

Zo kun je het idd ook bekijken ja...haha
Allemaal leuk en aardig dat laten bouwen, maar je weet nooit wat je krijgt en dan zit je met een moeilijk verkoopbaar ding opgescheept. Er gaat niks boven een gitaar uitproberen voor je hem koopt, en dat gaat dus niet als je hem laat bouwen of assembleren (wat de meeste cloners doen, ik noem dat geen bouwen...)

jannest
1 november 2014, 10:43
wacht tot je binnenkort plotseling death metal heel leuk gaat vinden, sta je daar mooi met je teleetje :)

emg der in douwen
of een ander high output element

FruscianteFan
1 november 2014, 10:58
emg der in douwen
of een ander high output element
Ten eerste: ja, dat kan. Mijn Jackson was als HSS met Floyd perfect voor metal toen ik haar kocht, inmiddels is ze al jaren uitgerust met een enkele P90, vaste brug en er liggen momenteel flatwound 013-056 voor de strijkstok. Door die metamorfose is ze wel mijn nr.2 gitaar...

Ten tweede: Pepe slaat de spijker op z'n kop. Je kunt dat eigenlijk alleen achteraf beoordelen, als je geen andere gitaren nodig blijkt te hebben gehad. En dat nodig hebben van andere gitaren zit hem ook heel erg in je eigen smaak.

Dan vraag ik me echter wel af of een gitaar voor het leven per se exclusief is? Stel dat de duivel alsnog vat krijgt op Pepe en hij dringend de behoefte krijgt een nieuw genre, een combinatie van death metal en True Norwegian Black Metal, uit te vinden, tsjah, dan koopt-ie eens een metalgitaar. Of niet, Tele's kunnen alles.

Pepe
1 november 2014, 11:20
Te laat. Die tele heb ik al 32 jaar, die wordt niet meer ingehaald.

Een van de redenen dat ie nooit verkocht is is dat ik hem nooit verbouwd heb, hij is goed zoals ie is.
Als je een ander geluid wil hebben koop je een andere gitaar. Althans, je gaat niet iets veranderen aan iets waar je heel blij mee bent.

frekie
1 november 2014, 11:21
De Gitaar Voor Het Leven bestaat niet, of je moet je echt voor de rest van je leven beperken tot 1 soort gitaar en 1 genre muziek. Ik was laatst weer eens bezig met de bluez, snaren opdrukken dus. Op mijn RW RE400 ES335 kloon met gevlakte frets ging dat niet zo lekker. Op mijn samengestelde Strat met Allparts neck ( 250 euro, MP!) ging dat prima door de dikke medium jumbo frets. En de dikke ronde neck. Dat zijn dingen die je gaandeweg leert, daar gaan jaren en veel gitaren overheen.

Op Strat en Tele gebied ben ik geneigd te kijken naar samengestelde gitaren van goede onderdelen, Allparts, Warmoth en dan 2dehands op MP. Of merken als Schecter, Godin, Cort, Michael Kelly, Yamaha die 2dehands (te) weinig doen. Ik zag een Cort G290 powerstrat met EMG's voor 200 euri!

FruscianteFan
1 november 2014, 11:24
Ik zal toegeven dat strakke metal lastiger is op mijn Gretsch, maar 1 genre muziek per gitaar vind ik toch wel erg weinig hoor ;)

Pepe
1 november 2014, 11:29
Maar je koopt ook geen gitaren voor een genre? Dan ben je snel klaar. Te snel.

frekie
1 november 2014, 11:31
Ik bedoelde het volgende. Ben je een 100% pure jazzgitarist koop dan een mooie archtop en een Roland Cube 60 dan ben je klaar. Ben je veelzijdig dan heb je meer gitaren , amps en effecten nodig.

FruscianteFan
1 november 2014, 11:46
Ik bedoelde het volgende. Ben je een 100% pure jazzgitarist koop dan een mooie archtop en een Roland Cube 60 dan ben je klaar. Ben je veelzijdig dan heb je meer gitaren , amps en effecten nodig.
Toch koop je je set dan op een genre, niet op jezelf.

Mijn Gretsch is aan mij verbonden, niet aan een genre.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar het idee van een 'gitaar voor het leven' overstijgt genres en je kunt mij niet wijsmaken dat je niet lekker kunt rocken op een ES-175. En als die ES echt 'jouw' gitaar is, is dat precies wat er zal gebeuren ;)

Pepe
1 november 2014, 11:56
Ja, dat is het verhaal van Steve Howe. Die lijmde zich vast aan zijn Es 175. En toen bleek ie ineens in een rocky prog band te zitten. En dat maakte helemaal niks uit. Sterker nog...

RedBuell
3 november 2014, 13:35
Is het niet een oplossing dat je achterhaald wat de dimensies zijn van hals van die gitaar die je zo lekker vind spelen en dan opzoek gaat naar een gitaar die daar aan voldoet?

Majmun
3 november 2014, 14:53
Je moet ook geen gitaar voor jezelf laten maken als je niet weet wat je wilt. Je moet weten welk hout je wilt en ook moet je zeker weten welk nekprofiel je wilt. Op basis daarvan laat je het bouwen en dat is het zo goed als zeker dat je ermee tevreden zult zijn (als men ervan uitgaat dat de gitaar goed is gebouwd).

Pepe
3 november 2014, 15:26
Ook laten bouwen is voor het moment er van uitgaande dat je jezelf nog ontwikkelt en waarschijnlijk andere wensen of behoeftes gaat krijgen, dat ligt niet anders dan gewoon een gitaar kopen.
Iets laten bouwen heeft ook alleen maar zin als het er niet al is.
Maar goed, "zin hebben" heeft maar een klein plaatsje in rock'n roll.

Bijl
19 november 2014, 00:34
Ik ging naar een winkel, pakte per ongeluk meteen mijn gitaar voor het leven uit het rek en begon te spelen. Toen een verkoper me na drie uur spelen kwam vertellen dat het sluitingstijd was, heb ik 'm maar meteen afgerekend.

Ik heb nog steeds niks beters gevonden in de laatste 20 jaar.

postbus31
19 november 2014, 09:51
Ik ging naar een winkel, pakte per ongeluk meteen mijn gitaar voor het leven uit het rek en begon te spelen. Toen een verkoper me na drie uur spelen kwam vertellen dat het sluitingstijd was, heb ik 'm maar meteen afgerekend.

Ik heb nog steeds niks beters gevonden in de laatste 20 jaar.

Kijk zo werkt dat idd. Mooiste als het dan ook nog een toevalstreffer is, dus niet geselecteerd op merk of land van productie.

Zo heb ik hier nu een Chinese Fender staan die voor mij h e l e m a a l geweldig speelt. Wat een ander daar dan van zegt zal me aan mijn r@@t roesten. Me happy

petpas
19 november 2014, 10:30
Kijk ook eens naar de SE modellen van PRS. Qualitatief erg goede gitaren voor weinig geld en ze spelen super.

memyron
19 november 2014, 11:11
Ik wou hier even op reageren. Mijn vader heeft volgens mij een gitaar voor het leven gekocht. (Hij is 58)
Hij heeft de Sterling Music Man John Petrucci signature wat een gaaf ding.
Wat is jullie mening hierover.

arjanb01
19 november 2014, 11:30
Prima gitaren, de budget versie van de echte jp sig. Verschil zit hem in het body hout, de goedkopere heeft basswood. Hoeft niet perse slechter te zijn. wel heb je voor dat geld een tweedehandse echte jp.

Rutger
19 november 2014, 11:37
Het mooie is, als je tenminste van plan bent een strat te kopen, dat je die gedurende de jaren vrij eenvoudig nog weer kunt aanpassen. Ik bedoel te zeggen: koop van je budget een in de basis goede strat. 2Dehands krijg je voor jouw budget en even zoeken een prima gitaar! Hij hoeft nog niet perfect te zijn maar hij moet jou gewoon lekker liggen, het moet klikken zeg maar. Wat je nog niet helemaal bevalt (bijv. pickups, electronica, tuners tot de kleur van de pickguard) is namelijk allemaal in de loop van de tijd vrij eenvoudig te vervangen en dat zijn dingen waarvoor je daarna nog kunt doorsparen.

Als ik jou was zou ik gewoon een goede strat kopen en daar lekker op gaan spelen, en dan merk je vanzelf wat je er nog aan zou willen veranderen. En verkijk je niet op het merk Fender want er is veel meer moois op de markt. :)

Het belangrijkste is dat het klikt, het hoeft geen Fender Customshop te zijn maar kan ook een zomaar een Squier worden...

Pepe
19 november 2014, 11:39
Ik wou hier even op reageren. Mijn vader heeft volgens mij een gitaar voor het leven gekocht. (Hij is 58)
Hij heeft de Sterling Music Man John Petrucci signature wat een gaaf ding.
Wat is jullie mening hierover.

Ik denk dat 'die gitaar voor het leven' iets heel persoonlijks is.
Wat je nu ongeveer zegt is, mijn vader is met een supermodel getrouwd, nou, dat is een blijvertje!
Zo werkt dat niet.
Tis toch meer een kwestie van veel daten en dan kijken wat er blijft hangen. De buurvrouw van 3hoog maakt net zoveel kans als Heidi Klum

fred dons
19 november 2014, 12:16
Prima gitaren, de budget versie van de echte jp sig. Verschil zit hem in het body hout, de goedkopere heeft basswood. Hoeft niet perse slechter te zijn. wel heb je voor dat geld een tweedehandse echte jp.

de dure is ook linde (basswood), het verschil zit in de kwaliteit hardware (o/a andere trem), pickups en het land van productie en de duurdere heeft bijvoorbeeld birdseye maple voor de nek ipv plain maple

arjanb01
19 november 2014, 13:07
Klopt, dan zit het toch in hardware en electronica.

Eko
19 november 2014, 16:01
De gitaar van je leven zoek je niet uit. Dat gebeurd. Het is het instrument waar je een band mee kweekt en waar je naar grijpt als een oude jeans of zoiets. Old faithfull waarbij je altijd weer je geluid weet te maken , je altijd weer een vertrouwd gevoel hebt. Dat is 9 van de 10 keer een instrument waar je dus ervaring mee hebt opgebouwd. Is niet te koop , hoewel de commercie je dat graag anders probeert te laten geloven.
Als je een veelzijdig instrument zoekt kom je waarschijnlijk bij de oude bekende modellen terecht , de rest ligt aan jezelf. Je kunt van country tot metal spelen op een ES 335 maar ook op een strat , op een tele maar ook op een Les Paul. enz.

Tupelo
19 november 2014, 16:54
Een gitaar voor het leven wil ook niet zeggen dat je een goede gitaar hebt, alleen maar dat je er om een reden aanvast zit voor je gevoel.
Hoeveel mannen en vrouwen zijn niet voor het leven aan elkaar verbonden, terwijl ze elkaar ieder moment zouden inruilen, wanneer de optie op een betere partner zou bestaan ? :)

Verder sluit ik me aan bij Eko.
Mijn Blade heb volledig laten strippen en gemodificeerd, omdat ik het gevoel had dat het 'mijn gitaar voor het leven' was.
En of ik nu wil of niet, nu is het dat ook.
Wat het ding aan modificaties gekost heeft krijg ik er nooit uit, en hoewel de headstock niet chique is, 't is nog altijd de fijnste gitaar die ik eens bespeeld heb.
Verkopen heeft geen zin, verhoudingsgewijs kapitaalverlies, kan ik er beter nog meer aan laten modificeren (zoek de vergelijking met die nadere eeuwige verbintenissen ? :D ).
Ik ben ingespeeld op het ding, en er is geen gitaar waar ik zo snel en gemakkelijk op geaccomodeerd ben als op die Blade.

Mijn Hofner eigenlijk eenzelfde verhaal.
Voor het geld kan ik 'm beter houden, en over een paar jaar eens laten refretten.
Toch gehecht aan het ding.
Kon er een goede inruil op krijgen op een Duesenberg Fullertone, niet gedaan, zou een Fullertone er hebben moeten komen, dan had die maar naast de Hofner moeten bestaan.

Resteert mijn Mustang.
Soms wanneer ik mijmer over dat mijn Blade Telecaster geen echte telecaster is, en wat zwaar, en ik misschien beter een Thinline erbij kan kopen, dan kijk ik naar mijn Mustang, die dan daarvoor plaats zou moeten maken.
En ik begin juist behoorlijk verknocht te raken aan die uit fase standjes, de shortscale, het lichte gewicht, en tja, eigenlijk ook gewoon twang....

Op een gegeven ogenblik ben je er ook gewoon klaar mee.
Ik tenminste.
Mijn impulsen bestaan vooral uit een jaren '60 of '70 Guild Starfire IV & een Thinline Telecaster.
Maar mijn Blade, Mustang & Hofner, bieden samen voldoende weerstand eigenlijk tegen dat GAS.
Er moeten erg gekke dingen gebeuren willen die drie nog van eigenaar verwisselen.

Tonton
20 november 2014, 11:59
Gewoon 2e hands american strat kopen 600 a 700.
Die blijven waarde houden.

Uiteraard moet ie je wel bevallen voordat je hem koopt.
En na een paar weken weet je of het echt blijvertje klikt of dat je hem weer wilt doorverkopen.
En het kost je niets, als je beetje slim koopt maak je zelfs nog 50E a 100E winst per stuk :P

Zo heb ik er ook een paar versleten en nu met de 60th (ok was wel nieuwe) heb ik mijn heerlijke match.

memyron
28 november 2014, 13:38
Ik bedoelde het natuurlijk ook meer voor hem. Hij heeft dat gevoel er bij....
Het motifeert hem ook om verder te gaan in het beoefenen van gitaar spelen.
Dan zijn toch hele mooie dingen maar ook persoonlijk. Maar een smak geld op tafel leggen en doemediemaar is natuurlijk ook geen optie. Prijs verschil van die van hem en die van mij is ongeveer 750 euro maar ik ben net zo blij met mijn Goth.Tja....
Leuke discussies toch.