PDA

View Full Version : rosewood biedt weerstand bij het benden



mennen08
29 oktober 2014, 14:50
Hee,

Heb van de week een nieuwe cs 63 strat gehaald met mooie donkere rosewood.
Alleen deze voelt zo stug aan.. dat hij hierdoor niet comfortabel speelt. Heb de toets al een goed met lemon olie in geolied maar dit boekt geen resultaat. De tpets ziet er nu wel niet meer kurk droog uit.

heeft iemand tips om dit te verhelpen? Of is dit gewoon de nieuwigheid? Of gaat het misschien helemaal niet weg????


hoor t graag

Groetjes

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 14:53
Bolle radius en vintage frets?

denis.hermans
29 oktober 2014, 14:58
Alshet antwoord van Tabula Rasa juist is : actie iets hoger zetten ?

Rizz
29 oktober 2014, 15:13
Niet over je hout benden, daar zijn je frets voor..

mennen08
29 oktober 2014, 15:13
uhmmm nee...

heb een over de toets gewrijft toen ik hem in olieden en hij voelt super stug aan.
Niet normaal, echt heel stug.

Het is de toets heb hemvergeleken met mn andere rosewood toetsen en geen een voelt zo aan als die

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 15:26
Alshet antwoord van Tabula Rasa juist is : actie iets hoger zetten ?

De vraag had een iets andere insteek. Wanneer je een rw toets met grote radius, dus plat met jumbo frets gewend bent, dan kan een kleine radius dus bolle toets met lage frets heel stroef voelen.

Dat is hier kennelijk niet het geval.

Orpheo
29 oktober 2014, 16:00
NOgmaals: je bendt niet over het hout maar over de frets. Als je zo hard drukt dat je vinger over het hout schuurt, doe je praktisch iets verkeerd.

Jannnus
29 oktober 2014, 16:32
droge toets ? sponsje met water
olie smeer je um mee dicht maybe dat het lekker glijd ?

barno
29 oktober 2014, 16:51
pas je techniek aan. that's all the fun van verschillende gitaren te hebben.

mennen08
29 oktober 2014, 17:38
t kan aan mij liggen maar k heb 2 cs en een vd haar strat met de zelfde toets. heb ze het zelfde laten afstellen. de een speelt heel stroef en de andere 2 niet? kan aan mij liggen maar dat heeft niks te maken met de manier hoe ik dus speel.

mennen08
29 oktober 2014, 17:41
het hout voelt heel stug en uitgedroogd uit. ook wat ik doe om het te voeden er verandert niks

barno
29 oktober 2014, 17:55
t kan aan mij liggen maar k heb 2 cs en een vd haar strat met de zelfde toets. heb ze het zelfde laten afstellen. de een speelt heel stroef en de andere 2 niet? kan aan mij liggen maar dat heeft niks te maken met de manier hoe ik dus speel.

ik zeg ook niet dat je manier van spelen fout is. alleen moet je op die ene gitaar anders spelen, als die toets je stoort. Of m' grainfillen en goed in de olie zetten. Je kan 'm desnoods lakken. Oa Rickenbacker lakt zijn donkere hardhout toetsen.

Afgezien van het feit dat hout erg kan verschillen binnen eenzelfde soort, bestaan er ook nog es vele verschillende soorten rosewood, het ene al wat harder/poreuzer/stroever/gladder dan het andere.

Mr.Fingers
29 oktober 2014, 17:59
frets polijsten?

Jannnus
29 oktober 2014, 18:11
het hout voelt heel stug en uitgedroogd uit. ook wat ik doe om het te voeden er verandert niks

pssst hout is dood

maar weer een gevalletje van bax/thomansssen /musikproduktiven

ga bij die bedrijven lopen miepen maar niet hier


wat een zeiksnor ben je toch
koop je gitaar in een winkel ben je van al dit domme gelul af

Mr.Fingers
29 oktober 2014, 18:23
pssst, dood hout moet ook ingeolied worden als het niet afgeschermd wordt door een laklaag. Anders droogt het uit, krimpt het, barst het, en vallen je frets eruit.

http://www.premierguitar.com/ext/resources/images/content/2013_10/Blogs/Dec13_PG_CLM_-GuitarShop101_image4_WEB.jpg

Wat een onwetende zeiksnor ben je toch!

mennen08
29 oktober 2014, 18:23
pssst hout is dood

maar weer een gevalletje van bax/thomansssen /musikproduktiven

ga bij die bedrijven lopen miepen maar niet hier


wat een zeiksnor ben je toch
koop je gitaar in een winkel ben je van al dit domme gelul af

heb ik gedaan bij guitarking ;)... en ja ik heb al contact met hun opgenomen, ben benieuwd als iemand hier daar ervaring mee heeft. mn vraag is alleen hoe k het kan verhelpen of kan dat helemaal niet!!. er bestaat zoiets als lemon oil... en dat is om je toets te voeden of hoe je t ook wilt noemen.. en ja mn kont snapt ook dat t dood is. maar als k het op die manier omschrijf hoef jij niet gelijk een belachelijke opmerking te plaatsen.

Ik stel hier een vraag als mensen met het zelfde probleem te maken hebben of hebben gehad.
en verwacht een serieuze opmerking waar ik iets aan heb, dan hoef je niet zo bijdehand te gaan doen! Dat doe je maar fijn thuis

barno
29 oktober 2014, 18:27
oei Jannnus, qua domme post gaat die van jou moeilijk te toppen zijn dit jaar, vrees ik.

vraag van TS is gewoon erg legit.

Jannnus
29 oktober 2014, 18:43
oei Jannnus, qua domme post gaat die van jou moeilijk te toppen zijn dit jaar, vrees ik.

vraag van TS is gewoon erg legit.
nee niet want dan zou hij de gitaar niet gekocht hebben
anders is het nog triester

je hebt nog tijd om jezelf te toppen dit jaar

kwispelhond
29 oktober 2014, 18:46
Ik heb hier 8 rosewood toetsen maar het effect wat jij omschijft ken ik niet. Ik zou eerst eens goed nagaan wat er nou precies aan de hand is, dan zijn er verschillende oplossingen te bedenken.

Is het misschien niet goed afgewerkt? nog heel ruw hout zou je bij kunnen werken met een schuurpapiertje en daarna die lemonoil. Zit er een vreemde plak-laag op? Eerst schoonmaken met wasbenzine of zo. Staan de porieën van het hout te ver open? Zou je olie die meer opvult kunnen gebruiken zoals bv. gekookte lijnzaadolie, neem geen ongekookte want die wordt wel sterker maar stinkt en droogt zeer langzaam (denk een week ofzo!).

Zo maar wat ideetjes maar zonder garantie van slagen, ik ken het probleem niet dus ben ook niet zeker van de oplossing.

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 18:46
We zijn wel wat gewend van Jannnus. Waarschijnlijk een hersendonor.

Jannnus
29 oktober 2014, 18:47
heb ik gedaan bij guitarking ;)... en ja ik heb al contact met hun opgenomen, ben benieuwd als iemand hier daar ervaring mee heeft. mn vraag is alleen hoe k het kan verhelpen of kan dat helemaal niet!!. er bestaat zoiets als lemon oil... en dat is om je toets te voeden of hoe je t ook wilt noemen.. en ja mn kont snapt ook dat t dood is. maar als k het op die manier omschrijf hoef jij niet gelijk een belachelijke opmerking te plaatsen.

Ik stel hier een vraag als mensen met het zelfde probleem te maken hebben of hebben gehad.
en verwacht een serieuze opmerking waar ik iets aan heb, dan hoef je niet zo bijdehand te gaan doen! Dat doe je maar fijn thuis

je koopt een gitaar zonder haar te testen en verwacht dat anderen dat voor je oplossen

beetje zielig niet ???

Jannnus
29 oktober 2014, 18:52
We zijn wel wat gewend van Jannnus. Waarschijnlijk een hersendonor.
al een shotgun gekregen of de opdracht pepperspray te gebruiken ??
of blijven we met slecht getrainde idoten in woonwijken met walter op pithondjes schieten ?
nog leuker is natuurlijk afghanen trainen opdat ze iig raak schieten als ze oorlog aan het voeren zijn
maar je bent ex copper srry

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 18:53
Wat ben jij een zielige lamlul zeg. Goed topic helemaal naar de kloten. Stumpert.

Jannnus
29 oktober 2014, 18:56
Ik heb hier 8 rosewood toetsen maar het effect wat jij omschijft ken ik niet. Ik zou eerst eens goed nagaan wat er nou precies aan de hand is, dan zijn er verschillende oplossingen te bedenken.

Is het misschien niet goed afgewerkt? nog heel ruw hout zou je bij kunnen werken met een schuurpapiertje en daarna die lemonoil. Zit er een vreemde plak-laag op? Eerst schoonmaken met wasbenzine of zo. Staan de porieën van het hout te ver open? Zou je olie die meer opvult kunnen gebruiken zoals bv. gekookte lijnzaadolie, neem geen ongekookte want die wordt wel sterker maar stinkt en droogt zeer langzaam (denk een week ofzo!).

Zo maar wat ideetjes maar zonder garantie van slagen, ik ken het probleem niet dus ben ook niet zeker van de oplossing.
en in "de" winkel zeg je "deze wil niet" en vraag je een andere
hebben ze die niet ga je naar een andere winkel
maar huilen op een forum is cool

Jannnus
29 oktober 2014, 18:58
Wat ben jij een zielige lamlul zeg. Goed topic helemaal naar de kloten. Stumpert.
een steve jones stikkertje plakken op een jr das pas zielig

voor de rest een mooie gitaar
knap gemaakt

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 19:00
Zo, die gaat achter de negeer knop.

The Bertman
29 oktober 2014, 19:06
Wat dacht je van twee weken rust op het forum? Zak hooi is geband, nu weer op topic.

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 19:08
Thanx Bert.

Heeft TS misschien een duidelijke foto van de toets? Ben er wel benieuwd naar, zeker op een cs.

mennen08
29 oktober 2014, 19:17
Ja zal zo even een fototje maken!

mennen08
29 oktober 2014, 19:38
http://i1374.photobucket.com/albums/ag431/pkan1/20141011_130905_zps65ed5c20.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/pkan1/media/20141011_130905_zps65ed5c20.jpg.html)

http://i1374.photobucket.com/albums/ag431/pkan1/20141029_181955_zpsa32e1e7e.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/pkan1/media/20141029_181955_zpsa32e1e7e.jpg.html)

http://i1374.photobucket.com/albums/ag431/pkan1/20141029_181913_zps86b0f49b.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/pkan1/media/20141029_181913_zps86b0f49b.jpg.html)

http://i1374.photobucket.com/albums/ag431/pkan1/20141029_181851_zps082631b2.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/pkan1/media/20141029_181851_zps082631b2.jpg.html)

Een mooie donkere toets zoals je ziet.
Mooi stuk hout.. alleen geeft het zoveel weerstand bij het spelen? heel merkwaardig.
Hij was flink uitgedroogd dus heb hem met wat lemon oil behandeld maar t blijft een stug droog stuk..
Weet niet als je t kan zien op de fotos... Heb ook een foto van de hele gitaar erbij gedaan

Majmun
29 oktober 2014, 20:01
Ik heb niet alles gelezen, maar mocht het zo zijn dat je met de onderkant van je vingers de fretten indrukt, dan zou ik dat voortaan meer met de top van je vingers de fretten indrukken. Dat maakt veel verschil.

Jasper.
29 oktober 2014, 20:14
Ik vind het sneu dat je topic zo ontspoort maar ik zet de popcorn vast klaar :D

The Bertman
29 oktober 2014, 20:34
Het kan idd speeltechniek zijn, maar behandelen met lemonoil is natuurlijk goed voor het hout. Hou dat een weekje vol, iedere dag nieuw laagje erop. Nu trekt het erin, en de top blijft dan droog achter. Even geduld, en smeren maar.

arcane
29 oktober 2014, 20:36
Misschien moet je de toets meermaals in de olie zetten. Misschien is die wel zo droog dat er veel olie nodig is.

Majmun
29 oktober 2014, 20:36
Elke dag lemon oil op rosewood toets doen? Hell no.

Ik zou hem dan eerst eens naar een gitaarreperateur brengen en kijken wat hij zegt. Die niet daar waar je hem gekocht hebt.

Tabula Rasa
29 oktober 2014, 20:39
Bert weet waar ie het over heeft bij onderhoud. Zou ook gewoon een weekje behandelen.

fok u 2
29 oktober 2014, 21:31
Ik ben een vervelende droplul.

Eigenlijk ben ik een zielige figuur met aanpassingsproblemen, sociale vaardigheden zijn niet geweldig, maar daar ga ik wat aan proberen te doen.

Majmun
29 oktober 2014, 21:49
Haha, dit slaat echt alles.

denis.hermans
29 oktober 2014, 22:02
Kan absolute onzin zijn maar ik heb ooit gelezen dat je ook niet teveel lemon oil moet aanbrengen want dat dit dan problemen kan geven ivm loskomen van fretten. Dus toch maar voorzichtig zijn?

fok
29 oktober 2014, 22:03
.........................

Mr.Fingers
29 oktober 2014, 22:05
Da's waar, maar dat wil zeggen dat je ze echt moet weken in de olie, en da's de bedoeling niet. Gewoon 1x daags olie erop doen, inwrijven, 2 minuten laten intrekken en de overmaat afvegen, en dat een weekje herhalen, daarmee ga je de diepste poriën al mee kunnen dichten.

Gearjunkie
29 oktober 2014, 23:04
Heb je de snaren eigenlijk al vervangen voor een set die je altijd gebruikt? Ik kan ne niet voorstellen dat je bij het opdrukken de toets raakt, tenzij de frets heel erg laag zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Erik70
30 oktober 2014, 01:17
Heb je de snaren eigenlijk al vervangen voor een set die je altijd gebruikt? Ik kan ne niet voorstellen dat je bij het opdrukken de toets raakt, tenzij de frets heel erg laag zijn.

Ja, dat is ook waar ik aan dacht. Zeker na het zien van de foto's. Aan de toets zie ik zo niets bijzonders. De snaren zien er niet echt nieuw uit, althans zo lijkt het op de foto. Het materiaal van de snaren (nikkel/staal/wel of niet gecoat) heeft zeker invloed op het speelgevoel.

mennen08
30 oktober 2014, 01:30
Dat was idd de foto dam haha

De snaren waren er vandaag opgelegd

Daddario exl110 maar ik vind dat die idd best snel slijten en hun soepelheid verliezen.

K ga hem eens een weekje elke dag olien kijken als dat progressie geeft

benwave
30 oktober 2014, 09:53
Die gitaar ziet er super uit op de fotos.
Maak de achterkant van de hals echt goed schoon, gewoon met een droge schone doek.
Was je handen goed, en doe wat fastfret op de snaren en een klein beetje op de achterkant,
dan moet het goed gaan

LGK
30 oktober 2014, 11:04
Maar mij lijkt het toch bijna onmogelijk dat het aan het hout van de toets ligt bij het benden.
Misschien zitten er wat dikkere snaren op dan je gewend ben. Nieuwe snaren voelen altijd wat stugger aan. Misschien ben je niet helemaal gewend aan de scale van je gitaar, dat kan ook veel invloed hebben...

Maarja, ik weet het ook niet zeker natuurlijk, ik ben benieuwd wat er uit komt.

Harm
30 oktober 2014, 11:06
Die gitaar ziet er super uit op de fotos.
Maak de achterkant van de hals echt goed schoon, gewoon met een droge schone doek.
Was je handen goed, en doe wat fastfret op de snaren en een klein beetje op de achterkant,
dan moet het goed gaan

Yep, fastfret, werkt goed! En anders... de fretten even "schuren"... ik olie dan vaak de toets en ga met heel fijn schuurwol over de frets, dat ze weer ff lekker glad zijn... daarna droogwrijven (nou ja droog, gewoon overbodige olie etc weghalen) en ff laten rusten, sanren erop en hopelijk werkt dat... Fast fret als alles er weer op zit!

En, idd, mooie gitaar!!!! Wauw!

Harm

LGK
30 oktober 2014, 11:06
Oow excuus, ik lees net van de snaren hierboven, naja misschien de scale dan?

grayfink
30 oktober 2014, 11:12
In mijn ervaring ligt het meestal aan stroeve frets, wat Mr. Fingers in #13 ook al zei.

Majmun
30 oktober 2014, 12:03
Wat is de oorzaak van stroeve fretten? Te hard drukken?

Mitch
30 oktober 2014, 12:05
Nee, gebrek aan polijsten af-fabriek.

LRS
30 oktober 2014, 12:08
Corrosie. Zelfs als je een "splinternieuwe" gitaar koopt die al een paar jaar in de winkel hangt, kan een dun oxide laagje de frets stroef doen aanvoelen. 000 staalwol, ff polijsten, en je kan er weer tegenaan! Wel de toets ff afplakken met schilderstape, anders riskeer je collateral damage...


Sent from my iPhone using Tapatalk

LRS
30 oktober 2014, 12:08
Mitch was me net voor zie ik...


Sent from my iPhone using Tapatalk

barno
30 oktober 2014, 13:00
frets polijsten gaat als volgt:
- toets volledig afplakken met schilderstape minus de frets uiteraard
- met schuurpapier 1000 de frets schoonschuren, daarbij liefst de vorm van de kroon volgend.
- het vijlsel goed wegborstelen
- daarna idem met 1500, dan 2000
- weer goed schoonmaken
- polijsten met commandant 4 / schoonmaken/ daarna commandant 7
- een zonnebril opzetten want ze gaan spiegelglad en very shiny zijn.

en dat maakt idd een wereld van verschil uit qua feel

Tabula Rasa
30 oktober 2014, 13:07
Elementen afplakken met schilderstape en daar overheen dubbelzijdig tape op schuurstof van metaal op te vangen helpt
Dubbelzijdig hoeft niet, maar ik ben lui dus vind dat fijn.

arjanb01
30 oktober 2014, 13:41
Wat een gekte! Je gaat dus een fender cs schuren, polijsten en bewerken om hem speelbaar te maken???? Het moet niet gekker worden, linea recta terug naar de toko waar je hem kocht. Dit kan toch niet?

mennen08
30 oktober 2014, 13:52
Ja, neem vandaag even contact met de winkel op.
Fretjes zijn idd al gepolijst met steenwol 0000

Alleen merkwaardig dat er kleine plekjes in de fretjes zaten (geen deukjes.. je zag dat hij bespeelt was) .. terwijl t een nieuwe was. Hij is vgm ook op een fenderbeurs gekocht dus geen idee hoe veel hij al bespeeld is ;P

Orpheo
30 oktober 2014, 14:37
Niks gekkigheid. Fender is ook 'maar' een fabriek waar ze en masse gitaren maken. Ik zou pas stuiteren als ik ruwe frets zou krijgen bij Smitty, Hartung, Hufschmidt of Huber.

Majmun
30 oktober 2014, 15:17
En wat is de oorzaak van stroeve fretten bij een tweedehands gitaar?

Mitch
30 oktober 2014, 15:21
Slecht afgeleverd door de fabriek en daarna nooit wat aan gedaan :D

Majmun
30 oktober 2014, 15:31
Een bespeelde gitaar kan dus geen stroeve fretten hebben. Iemand die ik ken heeft een wat goedkopere Les Paul en telkens als ik erop speel heb ik het gevoel dat de fretten niet helemaal glad zijn. Hij heeft hem al lang, toen hij hem nog net had speelde 'ie gewoon lekker 'glad'.

Orpheo
30 oktober 2014, 15:46
Een bespeelde gitaar kan dus geen stroeve fretten hebben. Iemand die ik ken heeft een wat goedkopere Les Paul en telkens als ik erop speel heb ik het gevoel dat de fretten niet helemaal glad zijn. Hij heeft hem al lang, toen hij hem nog net had speelde 'ie gewoon lekker 'glad'.

Tuurlijk wel. Als je 'm veel bespeeld is de kans op geoxideerde snaren groot. Die snaren fungeren ook als een soort schuurmiddel. Eenmaal glad is geen garantie voor de toekomst: bijhouden die hap!

Majmun
30 oktober 2014, 15:49
Ff doorgeven aan hem dan.

LRS
30 oktober 2014, 18:16
Ps. ook ff de elementen afplakken. Anders zal je net zien dat dat staalwol poeder op de pooltjes komt, zie het er dan nog maar vanaf te krijgen ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eko
31 oktober 2014, 13:59
Ooit een nieuwe AV 62 telecaster gekocht (direct laten herfretten met jumbo`s ) en die speelde in het begin ook niet echt prettig. De toets voelde toen , ook na insmeren met lemonoil , wat stroef aan. De toets leek wel gezaagd en geschuurd maar voelde niet echt glad aan. Nu na heel wat jaren speelt dat ding als boter. Ik vond het toen net lijken alsof er nog huidvet op moest om hem glad te krijgen of dat het oppelvlak nog niet mooi gesloten was. Zo kwam het tenminste op mij over.

barno
31 oktober 2014, 14:37
ik heb trouwens het idee dat je idee over stroeve toets mss ondertussen een idee fixe is geworden. heb es gecheckt, ik speel zelf met een beste ferme grip en veel kracht in de vingers maar ik raak de toets eigenlijk nauwelijks, merk ik. maw, mss helpt het om er gewoon niet aan te denken en het as a man te taken :) Komt vanzelf goed, zoals Eko zegt.

Rooker
31 oktober 2014, 23:15
Ik heb zelf 2 Fenders en een daarvan heeft een heel massief fretboard (nauwelijks poriën) en de ander heeft iets wijdere poriën vergelijkbaar met die van jou. Qua speelcomfort had ik met die 2e ook het gevoel van stroefheid maar dat lag er toen echt aan dat ik de Frets moest laten polijsten. Was ook een nieuwe gitaar. Gezien de foto's die je hebt gepost heb je moderne jumbo Frets en sluit ik me aan bij eerdere reacties dat je zeer waarschijnlijk de toets nooit raakt, want je zou dan zo hard moeten drukken dat je noten toch ook vals gaan klinken? Omdat ik die gitaar toevallig kort geleden heb laten polijsten is mij toen ook verteld dat je wel op moet passen met te veel olie op je fretboard. Maar wanneer je de gitaar bij een winkel hebt gekocht en zeker in dat segment zou je mogen verwachten dat de winkelier dit kosteloos even voor je doet. Prachtig exemplaar BTW! Gefeliciteerd ermee.

mennen08
1 november 2014, 18:25
Zooo vandaag terug geweest naar guitarking!
De services was uiteraard weer super :D (had niet anders verwacht natuurlijk)

We hadden hem even na gekeken en vergeleken met andere strats.
En hij was in tegenstelling tot alle andere rosewood cs strats een stug stugger. Als je zo over de toets wreef viel t wel mee maar bij het spelen merkte je het wel.
We waren dus tot de conclusie gekomen dat t hout wat stroever was dan de meeste rosewood toetsen. het had niks met de frets of dergelijke me maken. Al met al, De gitaar is super en resoneert als een malle!! Niks op aan te merken. Je hebt idd niet veel last van de stroefheid als je niet veel kracht zet.

Helaas stuurde ik me er wel aan en speel k met iets meer ''grip'' om het maar even te noemen.
Heb hem dus ingewisseld voor een 50s strat. deze keuze heb vanwege de toets niet omdat de gitaar slecht was!
De gitaar was echt super!! zeker een aanrader voor iemand die een vette cs strat wilt en niet om het feit geeft van het fretboard.


Eind goed al goed dus :)