PDA

View Full Version : Hoe krijg je klankgat perfect rond?



Thiez
29 oktober 2014, 07:49
Ik ben bezig met een klein zelfbouw projectje. Het klankgat heb ik er in eerste instantie ingesneden met een cirkelsnijdertje.
Naderhand met het schuren van de body is het klankgat iets ovaal geworden aan een kant. Ik heb geprobeerd om het weer opnieuw rond te schuren, maar ik krijg hem niet meer zo perfect rond als dat hij was.

Hoe doen de akoestische bouwers dat hier? Ik zat te denken aan een gatenzaag maar ik denk dat dat fout gaat met het dunne bovenblad. Dat hij ineens vasthapt in het hout en er stukken uit trekt.

Enra
29 oktober 2014, 09:48
Ik gebruik daarvoor een 'circle cutter' van - ik geloof - Stanley. Die zet ik in de kolomboor (die heeft bij mij een redelijk diepe uitlading). Schuren doe ik na het snijden slechts heel licht, vooral om de snijranden wat af te ronden..

Thiez
29 oktober 2014, 10:00
Ik had inderdaad geprobeerd om maar licht te schuren, maar met 3mm (weet ik niet wat voor zachte houtsoort van een wijnkistje) gaat het vrij snel zeg maar...

Ik heb ook gebruik gemaakt van een circle cutter, maar het probleem nu is dat ik een gat heb en dus geen centerpunt meer.

Het enige wat ik kon bedenken is met een gatenzaag een gat maken in een plaat die ik als mal gebruik. Deze vervolgens op het klankkastje leg en met een dremeltje de boel netjes frees.

Maar aangezien hier redelijk wat ervaren bouwers zitten, dacht ik toch even vragen. Misschien dat iemand wel een eenvoudiger idee heeft.

Rizz
29 oktober 2014, 10:14
Ik had inderdaad geprobeerd om maar licht te schuren, maar met 3mm (weet ik niet wat voor zachte houtsoort van een wijnkistje) gaat het vrij snel zeg maar...

Ik heb ook gebruik gemaakt van een circle cutter, maar het probleem nu is dat ik een gat heb en dus geen centerpunt meer.

Maarrrr, als je enigszins het midden van het gat kan bepalen, kan je het blad vastzetten en het gat toch iets groter maken met je circle cutter. Dat moet zeker lukken als je het uitgesneden gedeelte nog hebt..

Thiez
29 oktober 2014, 10:19
Maarrrr, als je enigszins het midden van het gat kan bepalen, kan je het blad vastzetten en het gat toch iets groter maken met je circle cutter. Dat moet zeker lukken als je het uitgesneden gedeelte nog hebt..

Nou het probleem is dat het geen normale bouw is. Het is een gitaartje uit een wijnkistje, dus ik heb geen los bovenblad.
Zal vanavond eens kijken of ik wat fototjes kan plaatsen.

Rikkert
29 oktober 2014, 11:34
Kun je misschien een stuk hout aan de binnenkant bevestigen en daar misschien het middelpunt op tekenen. Daar een spijkertje inslaan en dan met een potlood en draad een net iets groter rondje tekenen en tot die lijn schuren?

Rik

Enra
29 oktober 2014, 12:40
Even een andere benadering... Ik lees in je verhaal dat het een experiment is met een wijnkistje. Is het erg als het niet perfect rond is?

Groet,
Arne

Thiez
29 oktober 2014, 12:44
Even een andere benadering... Ik lees in je verhaal dat het een experiment is met een wijnkistje. Is het erg als het niet perfect rond is?

Groet,
Arne

Erg is een groot woord. Het liefst heb ik het mooi rond, maar als het te veel moeite is blijft het gewoon zoals hij nu is.

Mdcsusa
29 oktober 2014, 14:22
Een halfronde schuurklos maken in de radius van het gat?

stijnkenens
29 oktober 2014, 16:59
Als je 3mm weg geschuurd hebt, dan zou ik jou 'lichte schuurtechniek' toch nog eens van naderbij bekijken.
Of bedoel je daarmee de dikte van het blad?

Ik snij eerst te bovenkant in met een cirkel snijder, daarna met de dremel uitfrezen, vlak erachter (of ervoor, hoe je het ook bekijkt.)

Als ik ga schuren, of de rand van het klankgat afronden, blijf ik weg van de lijn die ik wil behouden, uiteindelijk gebruik ik enkel een 400 grid om alles mooi te laten blenden. voor de rest blijf ik er af !


s.

Enra
29 oktober 2014, 17:30
Erg is een groot woord. Het liefst heb ik het mooi rond, maar als het te veel moeite is blijft het gewoon zoals hij nu is.
Snap ik. Maar soms kun je de aandacht van kleine fouten afleiden door elders een eye-catcher te creëren. Of maak het klankgat symmetrisch. Want denk maar niet dat al die mensen die hier en elders gitaren bouwen niet precies weten waar iets in hun eigen instrument fout gegaan is of niet helemaal perfect. :)

Thiez
29 oktober 2014, 18:48
Ik bedoel idd de dikte van het blad stijn. Met een dikte van maar 3mm en dan een redelijk zachte houtsoort gaat dat schuren redelijk snel haha.
Anyway het is gebeurd, dus nu even kijken of ik het ga herstellen of idd gewoon laat zitten. Het heeft ook wel weer iets bij zo een 'primitief' gitaartje.

De gitaar in kwestie met het klankgat in kwestie ;) (en let niet op mijn schitterende lijmverbinding binnenin, tuitje van de lijmfles was wat kapot dus er zit wat overvloedig veel.....)

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LIYZNXKO.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-S8TVYGXA.jpg

Enra
29 oktober 2014, 19:38
Ik vind hem fraai!!
Groet,
Arne

barno
29 oktober 2014, 19:50
als de bebalking het toelaat, kun je er een komma van maken (ipv van een punt nu) en 'm ook zo noemen :)

loose-fur
30 oktober 2014, 09:31
Als je het gat toch perfect rond wil, dan zou ik een freesmodel maken in wat mdf of multiplex. Een langwerpig model, zodat je het goed kunt vastzetten -met een paar spanschroeven- op de kant waar de brug komt. Zo houdt de bovenfrees genoeg plaats over om haar werk te doen.
Klein freesje gebruiken (6 - 8 mm) en freesbeweging maken in tegenwijzerzin, dan moet het lukken zonder happen of brokken.


Tee.

Enra
30 oktober 2014, 10:54
Waarom maak je niet een soort van 'overlay rosette'. Daarmee maskeer je de huidige vorm en je verstevigd het klankgat dat uiteindelijk sowieso het zwakste deel is in de constructie.

Groet,
Arne

Thiez
30 oktober 2014, 17:12
Nou het is gelukt hoor. Eerst ben ik maar naar de bouwmarkt gegaan voor een nieuwe en ,vooral belangrijk, scherpe gatenzaag. Eerst een gat geboord in een plaat mdf die ik had liggen. Deze met dubbelzijdig tape op de body geplakt en vervolgens het begin met de hand de gatenzaag erin gesneden. Toen de toplaag voorzien was van zaagsnede het spul in de kolomboor gezet en rustig doorgeboord.
Een perfect gaat van 62mm ipv 60mm. Daarna licht geschuurd met een fijne korrel (hetgeen wat de vorige keer fout gegaan was).

Nu nog het gitaartje afwerken. Allemaal bedankt voor de tips in ieder geval!
En voor de mensen die het eindresultaat willen zien, dat komt t.z.t. in dit topic terecht: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159875-Gitaar-uit-mijn-kerstpakket/page3