PDA

View Full Version : Marshall JMP 2203 1978



mgeurts
27 oktober 2014, 09:53
Is er iemand die ervaring heeft met het kiezen van de ideale buizen voor dit soort amp, mijn bedoeling is om er een vette rocksound en een zuivere high voor solo's uit te krijgen.

muziekschuur
27 oktober 2014, 14:00
Gewoon wegbrengen naar een goede amptechneut.... Het zit em echt in een goede afstelling.... Niet zomaar buizen gaan proppen....

Pepe
27 oktober 2014, 14:30
Sja. Een vette rocksound met een zuivere high... probeer zo'n definitie maar eens aan een buis op te hangen.

Er zijn zoveel factoren die een geluid bepalen, een buis is daar zeker niet de belangrijkste van.

Ik ben het met muziekschuur eens, je begint met het goed afstellen van je amp. Daarna heb je zoiets als speakers en een box. Snaren en pickups, afstelling van je gitaar, alles wat tussen je gitaar en amp hangt.
Als je bij buizen bent aangekomen is het een kwestie van goed inlezen. Al een ding op zich om tussen de honnymoon, fanboy en snob info iemand te vinden met een mening gebaseerd op kennis, ervaring en goede oren.

driesp
27 oktober 2014, 17:33
Heb er al veel geprobeerd, en eindbuizen hebben zo super veel invloed ook niet. Maar preampbuisjes zeker wel, haal zeker eens een oude (maar nog goede) mullard/brimar/.. voor in V1 en V3.

Brum
28 oktober 2014, 08:10
Dit zou een leuk setje kunnen zijn voor een fijne rocksound:

http://www.tonefactory.nl/marshall-jcm-900-800-ultimate-gain-retube-set-100w

Ik heb zelf een NOS 12bz7 in de V1 positie in de V1 van m'n JCM800 zitten, werkt erg fijn. Geeft nou niet echt perse meer gain, zoals ze bij Tonefactory beweren, maar wel een lekkerder laag en de gain heeft een wat fijnere, natuurlijke compressie. KT77's vind ik echt een must, ipv EL34's en zijn 1-op-1 te vervangen, zonder enige aanpassing, behalve biassen. Meer headroom, vetter geluid, in een Marshall echt een must wat mij betreft. Een JMP 2203, of een JCM800 2203 is ook aardig overeenkomstig dacht ik.

muziekschuur
28 oktober 2014, 12:39
Er zijn Marshalls gemaakt met 6L6, KT66's en EL34's.... Die geven allen een heel andere sound. De vraag is dus... Gezien dit een klassieke Marshall is, waar deze amp mee geleverd is. En dus welke buizen het beste zouden zijn in jouw top. Daarnaast, Marshalls werden toen al geleverd met voorbereidingen voor bepaalde modificaties. Zodat de amptech van de speler de amp kon finetunen. Die hebben invloed op je sound. En misschien past dat niet bij wat je zoekt.

Een amptech kan deze amp origineel maken en van daaruit kun je de amp naar je hand zetten... Lijkt me dat je de (zoveelste hands) nieuwe eigenaar bent van deze amp. Dus de vraag is, hoe is de amp afgesteld en wat past bij jou.

Brum
28 oktober 2014, 18:10
Als er niet mee gerommeld is, 100% zeker EL34's in dit geval. Verschillen van types eindbuizen onderling is echt niet zo groot. Met voorversterkerbuizen ga je meer bereiken. Enige voordeel van KT77's ten aanzien van EL34's is iets meer headroom, vind ik.

muziekschuur
28 oktober 2014, 22:18
Ik dacht dat er amerikaanse Marshalls (voor de amerikaanse markt gemaakt dus (in Engeland) die 6550 bevatten maar ook met 6L6'en.
Maar ik weet niet of dat ook de JMP serie is geweest.... EVH speelde altijd over Marshalls met 6L6's en die hebben een wat lagere grondtoon in de oversturing....

Brum
29 oktober 2014, 08:51
Er zijn inderdaad Marshalls geweest met 6l6 buizen, maar welke precies en welke periodes weet ik niet. Dat laat ik over aan de Marshall nerds alhier.;) Misschien zijn ze er, ongemod en met 6l6, maar ik weet niet beter dan dat JMP's met EL34's kwamen.

caliban
29 oktober 2014, 10:41
Werden veel Marshalls voor de US markt niet met 6L6 buizen geleverd?