PDA

View Full Version : Seymour Duncan SH-6B vervangen voor...



Nocki
26 oktober 2014, 21:13
Hoi,

Ik heb een Gibson LP Custom uit 90. Daarin zitten 2 Seymour Duncan SH-6 pickups. De nek en de brug variant.
Dit zegt de Seymour Duncan website:

SH-6 Duncan Distortion Four Con.
Neck: 12.7 k
Bridge: 16.6 k
Neck: 6.5 KHz
Bridge: 5.5 KHz Ceramic Bar
Bas, mid, treble: 5 / 8 / 9

De humbucker in de nek klinkt heerlijk. Lekker romig, warm en veel mids. Mooie Santan/Slash achtige dingetjes zijn makkelijk te doen. Genoeg sustain, articulatie en klank.
Maar in de brugpositie is het allemaal zo rooskleurig niet. De pickup mist voor mijn gevoel wat druk in het laag (wat dus ook zou kloppen als je de gegevens ziet bij bas, mid en treble) en wat power in het algemeen. Articulatie, sustain en het laag zouden een stuk beter mogen wat mij betreft.

Iemand een idee waar ik aan zou kunnen denken als vervanging?
Bedankt alvast!

Brum
27 oktober 2014, 11:04
Persoonlijk vind het nek element bij de Distortions ook beter dan het brug element en ook het verhaal van het laag kan ik me in vinden. Het laag is kneiterstrak, haast klinisch bij het brugelement en ik begon me op een gegeven moment een beetje te storen aan het kwekken in het laag, een beetje dat djent-achtige bijgeluid. Maar geen articulatie, te weinig sustain en vooral wat je zegt over power, serieus??? Dat brugelement is in mijn oren zo gearticuleerd dat het haast klinisch wordt ook en de sustain is ook niks mis mee, naast een output waarmee je een obesitasje door een deur van 50cm breed douwt bij één enkele gemute powerchord, zonder ook maar een likje vet op de kozijnen. Klinkt haast dat er iets mis is met dat element van je.:???:

Als alternatief, misschien is een DiMarzio Super Distortion wat voor je, dat was eigenlijk het eerste wat bij mij te boven kwam. Bare Knuckles heeft in hetzelfde straatje ook een breed scala aan elementen, misschien zou je daar ook 's naar kunnen kijken.

Ik noem expres geen Seymour Duncan, daar komt nog wel iemand mee in dit topic. Gegarandeerd!:D

Nocki
27 oktober 2014, 11:11
Bedankt. Ik denk dat onze definities wat uit elkaar liggen :-)
Het element is idd zo klinisch dat hij gewoon de versterker haast niet vult waardoor het wat leeg klinkt.
Het element is gewoon in orde maar hij klinkt misschien iets te VHT / Tool achtig naar mijn smaak. Ik zoek dan toch meet naar een wat vollere sound met wat meer dynamiek ipv het strakke klinische. Mn amp is al vrij strak dushet is een beetje teveel van het goede :-)

Ik zal eens kijken naar de DiMarzio Super Distortion en de BK's... HGet wachten is op de andere SD kenners :-)

Brum
27 oktober 2014, 11:40
Bedankt. Ik denk dat onze definities wat uit elkaar liggen :-)
Het element is idd zo klinisch dat hij gewoon de versterker haast niet vult waardoor het wat leeg klinkt.
Het element is gewoon in orde maar hij klinkt misschien iets te VHT / Tool achtig naar mijn smaak. Ik zoek dan toch meet naar een wat vollere sound met wat meer dynamiek ipv het strakke klinische. Mn amp is al vrij strak dushet is een beetje teveel van het goede :-)

Zoals je het nu beschrijft snap ik je wel. Ik houd van een goeie bak strakke gain, maar ik had op een gegeven moment een beetje hetzelfde zoals jij het nu omschrijft. Ik heb destijds een setje Distortions in een SG gehad. Het nekelement zit er ook nog steeds in, maar ik heb het brugelement vervangen voor een Bare Knuckle Crawler. Minder dan de SD Distortion, maar ook meer dan genoeg output, iets meer mid en gewoon een wat levendiger element. Ben er persoonlijk wel tevreden over. Misschien is ceramisch ook niks voor je, dat zou goed kunnen. Alnico elementen klinken vaak wel wat warmer, minder klinisch. Ik zelf ben ook een beetje terug gekomen van ceramische elementen en vele gingen mij voor. Then again, die DiMarzio Super Distortion is ook ceramisch...


Ik zal eens kijken naar de DiMarzio Super Distortion en de BK's... HGet wachten is op de andere SD kenners :-)

Eén iemand in het bijzonder gaat zeer zeker reageren als ie dit leest.;)

Bedenkt me trouwens, je Gibson, zitten daar 300k of 500k potmeters in? Ik heb destijds de 300k potmeter svervangen voor 500k potmeters in mijn SG. Maar die is van begin '80, ik weet niet of ze bij Gibson in de jaren '90 nog 300k potmeters gebruikten. Ik vond het nogal een verschil maken, de gitaar kwam ineens tot leven leek het. Een andere condensator tussen je potmeters maakt ook verschil, zij het marginaal. Zijn, vind ik, wel leuke dingen om mee te experimenteren.

Nocki
27 oktober 2014, 12:30
Ik gebruik 500k potmeters, de tonecontrolls zijn losgesoldeerd want dat gaf me nog meer dynamiek en punch.
Ik wacht af... :-)

Orpheo
27 oktober 2014, 14:15
Probeer de goedkoopste oplossing. Stop een alnico8 in de pup in plaats van een nieuwe te kopen. Gegarandeerd meer (druk in het) laag.

Nocki
27 oktober 2014, 17:24
Ik sta daar nu wel voor open nadat ik gelezen heb hoe dat in z'n werk gaat. Eerder vond ik het nogal wat :-)
Alleen heb ik geen idee waar je zo'n onderdeel kunt kopen... Kun je me daar mee helpen?

Orpheo
27 oktober 2014, 18:03
Jep... Je kan ze via mij krijgen in NL. Ik heb contacten in devusa en ik heb veel magneten nodig. Echt... Veel ;)

Speeddemon
27 oktober 2014, 19:24
@Nocki, bedenk wel dat de basisklank van een Duncan Distortion heuuul anders is dan een DiMarzio Super Distortion.
Vergelijk het met oude vechtfilms; de DD is meer Terence Hill en de SD is meer Bud Spencer. ;-)

http://hopmans.home.xs4all.nl/Webring/Budhill.jpg

Snel/strak en fel/direct vs. bot, lomp, chunky. :cooler:

Ik heb zelf nog nooit een A8 magneet mogen horen (last time I checked, kon Orph ze me niet leveren...:soinnocent: ), maar ken beide elementen goed. Welke ook de moeite waard zijn als brug element:
-DiMarzio Norton=veel crunch, weliswaar mid-focussed, maar met een vintage smaakje (alnico 5 magneet). Best helder, maar toch met een ronder laag dan de Duncan Distortion.
-Seymour Duncan Custom 5=behoorlijk strak, maar veel meer beukend. Goed, vol, laag, maar wel strak. Geen zompig element.

Een DiMarzio ToneZone bijvoorbeeld kan in de verkeerde (lees: al vol klinkende) gitaar erg zompig worden.

Dé DiMarzio tegenhanger van de Duncan Distortion -waarbij ik moet zeggen dat ik de Duncan duidelijk prefereer- zou de Evo zijn. Dat hele strakke, bijna té directe, in-your-face punch. Ik vond de Evo op een gegeven moment alleen té aggressief, te fel (en dun).

Orpheo
27 oktober 2014, 21:10
Klopt. Maar er kan veel veranderen in n paar maanden.

Nocki
27 oktober 2014, 23:06
Leuk om weer eens op het forum te zijn en wat oude namen voor bij te zien komen. Voelt goed! :-)

Ik heb een alternative 8 gehad die idd wel erg lekker klonk. Ik had toen een andere amp en hij zat in een fender en dat werkte niet helemaal lekker maar het was wel een fijn element.
Na me wat meer ingelezen te hebben in "ceramic" en "alnico" verschillen kan ik zeggen dat ik idd een alnico-man ben :-)
Youtube heeft me dat ook wel bevestigd.

@Orpheo: Zou je me willen mailen? Ik wil graag zo'n Alnico 8 magneet proberen. Zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen uitproberen als ik toch bezig ben? Misschien zou ik het brug element ook wel gelijk om willen bouwen. Als ik er nog meer attack uit zou kunnen halen is dat alleen maar mooi.

Bedankt allemaal!

Speeddemon
29 oktober 2014, 23:07
Na me wat meer ingelezen te hebben in "ceramic" en "alnico" verschillen kan ik zeggen dat ik idd een alnico-man ben :-)
Youtube heeft me dat ook wel bevestigd.
Laat nou de klassieke Super Distortion niet zo ontzettend 'last hebben van' de 'typische' ceramic kwaliteiten. :soinnocent:

Orpheo
30 oktober 2014, 13:23
@Speeddemon: true. Helemaal mee eens. Net als de Black winter of de door mij gemodde Fuglybucker (alnico 4 + ceramic magnet). Ceramic zegt NIKS over de tone. Het geeft alleen aan hoe de 'winding' zelf klinkt, zonder een tonale 'boost' van de magneet zelf.

Nocki: ik heb van mijn leverancier nog niks gehoord, dus ik moet een gokje doen.

Speeddemon: wilde jij ook nog iets specifieks?

Brum
31 oktober 2014, 15:55
Als ceramisch niks over geluid zegt, waarom zijn er dan legio elementproducenten waar je kunt kiezen tussen ceramisch of alnico bij eenzelfde element?

Orpheo
31 oktober 2014, 17:20
Ik geef het antwoord al in de regel erna. De ceramic boost of scoopt niks. Jevkrijgt dus zo puur mogelijk je spoel te horen. Simpel gezegd. En soms wil je dat. Soms juist niet.

Kleine opmerking. Hoe meer ceramics hoe meer natural compression hoe strakker deboel wordt.

Speeddemon
31 oktober 2014, 17:55
Hey Orph; heb nu een A5 in m'n DD SH6n (SH-7) zitten. Wat zou een Alnico 8 brengen? Meer body, output, grit?

Brum
31 oktober 2014, 19:59
Ik geef het antwoord al in de regel erna. De ceramic boost of scoopt niks. Jevkrijgt dus zo puur mogelijk je spoel te horen. Simpel gezegd. En soms wil je dat. Soms juist niet.

Kleine opmerking. Hoe meer ceramics hoe meer natural compression hoe strakker deboel wordt.

Eh... Ja... Da's dus wat genoemd wordt, dat strakkere. Dat wordt dus soms ervaren als klinischer en minder laag. Lijkt me dat het dan dus wel wat doet met het geluid, het voegt alleen geen klankkleur toe.

Dat de Super Distortion een heel ander element is dan bijv. de SD Distortion wist ik, daarom noemde ik 'm ook als alternatief.

Orpheo
3 november 2014, 14:13
A8 ipv a5 in sh6n. Meer output. Dikker mids. Smoother hoog. Strakker laag. Minder grit. Meer als een superdustortion eigenlijk.

@brum dat klinische komt door de spoel. Niet de magneet! Hetvis eenneisselwerking.

Brum
5 november 2014, 16:14
Dat de spoel er toe doet, dat zal en dat geloof ik ook wel. Maar de magneet doet er ook toe, anders zouden fabrikanten niet met de optie alnico/ceramisch komen bij eenzelfde element. Je zegt het zelf ook, het is een wisselwerking. Het boost niet, het voegt geen klankkleur toe, het wordt ook niet klinischer. Oprecht nieuwsgierig, wat doet het dan wel?

kirito
5 november 2014, 18:41
dit komt van de website van bill lawrence

When I read that ceramic magnets sound harsh and alnico magnets sound sweet, I ask myself, " Who the hell preaches such nonsense?" There are harsh-sounding pickups with alnico magnets and sweet-sounding pickups with ceramic magnets and vice-versa! A magnet by itself has no sound, and as a part of a pickup, the magnet is simply the source to provide the magnetic field for the strings. The important factor is the design of a magnetic circuit which establishes what magnet to use.

Though ceramic magnets cost less than alnico magnets of equal size, a well-designed magnetic circuit using ceramic magnets costs much more than the six Alnico 5 magnets of a traditional single coil pickup!

weten we hier ook weer meer over

Tristan
5 november 2014, 20:53
Dat is leuk allemaal, maar die Bill Lawrence elementen klinken toch wel klinisch naar mijn idee...

Brum
5 november 2014, 21:22
weten we hier ook weer meer over

Nou, met alle respect, maar niet echt eigenlijk. Wat er staat is bekende informatie, maar geeft eigenlijk geen antwoord wat nou eigenlijk het verschil is tussen ceramisch of alnico.

Ik zie vooral bij de high output elementen vaak ceramische magneten en in de metal hoek zweren ze er vaak bij. Mijn ervaring met elementen met ceramische magneten is dat het laag vaak veel strakker is, wellicht ook wat meer compressie. Dat klinkt vaak wat klinischer, zonder dat het inderdaad wat met het tonale spectrum doet. Een DiMarzio Super Distortion klinkt weer heel anders dan een SD Distortion en dat is uiteraard grotendeels te wijten aan de spoel, zover ben ik ook. Maar ze hebben wel beide dat strakke in het laag. Orpheo heeft het over meer compressie en strakker, ik ook, dus daarin verschillen de meningen niet. Maar hij ervaart dat kennelijk niet als meer klinisch. Dat kan, maar veel gitaristen ervaren het wel zo en ik eigenlijk ook.

Tristan
5 november 2014, 23:35
Het klinische zit meestal vooral in het midhoog vind ik, als dat te stug en stijl is en niet dynamisch reageert.

Orpheo
6 november 2014, 13:10
ik lees een hoop waar ik echt de tijd voor moet nemen om een reactie voor te pennen. Ik begin bij Brum.


Dat de spoel er toe doet, dat zal en dat geloof ik ook wel. Maar de magneet doet er ook toe, anders zouden fabrikanten niet met de optie alnico/ceramisch komen bij eenzelfde element. Je zegt het zelf ook, het is een wisselwerking. Het boost niet, het voegt geen klankkleur toe, het wordt ook niet klinischer. Oprecht nieuwsgierig, wat doet het dan wel?

De spoel is cruciaal. De spoel bepaald de voicing en feel van het element (en een 'ball park estimate' van de output). De magneet bepaald dan weer de voicing en feel van bepaalde spectra. Een alnico2 zal bijvoorbeeld minder output geven dan een alnico5 en een boost geven in het mids en laag. Alnico5 scoopt. Als je spoel nou van zichzelf al een resonantiefrequentie heeft in juist het gebied dat de a5 scoopt, krijg je een heel andere feel en tone dan als je spoel juist daar een dip heeft en de magneet juist graag dat spectrum boost. Dat levert twee totaal verschillende sounds op. Een ceramische magneet van normale dikte (industry standard) boost of scoopt niks. Je krijgt te horen precies dat wat je spoel je geeft.

Vandaar dat een fabrikant een pickup kan aanbieden met soms 3 magneetkeuzes (alnico 2, alnico 5, ceramic).

Dat stukje van BL klopt wel tot op zekere hoogte. Wat er echter niet staat is dat niet elke ceramische magneet perse dezelfde hoeft te zijn. Je hebt unoriented ceramic 8, double thick ceramic, double thick narrow ceramic etc etc. De vraag die ik al voel opborrelen is: als een ceramische magneet geen frequenties boost, wat doet het dan wel wat het gebruik van meerdere soorten ceramics legitimeert? Well, dat moet je een beetje als volgt zien. Die magneet is zo sterk dat op een gegeven moment de karakteristieken van (het spectrum van de) spoel een beetje verzakken. Soort van ingebouwde compressor. Het lijkt wel alsof je met een dikke(re) ceramische magneet een plafond bereikt en alleen de resonantiefrequentie door dat plafond weet te beuken. Dat verklaart dat een spoel-ontwerp drie ceramische magneten-constructies kan slikken en drie TOTAAL verschillende pups kan leveren, maar wel met een soort van tonaal 'common ground' (Black Winter, Invader, SH6 Distortion). Nee dit is niet een officieel statement van Seymour Duncan of van mijzelf. Ook niet officieus... Edoch, de spoelen zitten qua windingen en draadtype zo dicht bij elkaar dat het geen toeval meer is ;)

Tristan: Ik snap je punt, maar je kan never zeggen dat de Superdistortion klinisch is. Bill Lawrence, ja. Hij maakt heel neutrale pickups en dat is bewust. Ik heb een set L500's liggen, alnico5, en die zijn superstrak en klinisch. Ik heb echter ook een setje Seymour Duncan Fuglybuckers. Er zaten alnico2's in maar dat was een zompige nare brei. Wil dat dan zeggen dat de alnico2 DUS een zompig, naar element op zal leveren? De seth lover en pearly gates en de pearly/Jazz a2 hybrid, seth/pearly hybrid, pearly/Custom a2 hybrid en alnico2pro series geven het klinkende bewijs dat een alnico2 ook helder en warm kan zijn, tegelijk. Zo ook de fugly: een ceramische magneet plus een alnico4 geeft een pup waar de mojo vanaf druipt.

Je hebt maar EEN goede ceramische nodig om te beseffen dat de spoel de pup maakt en niet de magneet. De sound uit je pup is een samenspel tussen de spoel en de magneet en als je spoel ontwikkeld is om nou juist bizar veel gebruik te maken van een boost of scoop van een magneet, zul je dus met een ceramische magneet erin een heel kil geluid krijgen. Jammer genoeg worden ceramics vooral voor de super high powered pickups gebruikt voor de metalwereld met spoelen ontwikkeld voor een dito geluid. een medium output pup met ceramics kom je zelden tegen. De fugly komt van origine niet eens met een ceramic wat ik een doodzonde vind. maar ja, je moet een gek zijn om een ceramic met een alnico(4) te combineren. Gelukkig werkt het. En hoe.

Kakihara
6 november 2014, 18:16
Bill Lawrence (Becky tegenwoordig) maakt geen klinische pickups, wel - zoals Orpheo zegt - neutrale pickups met heel veel definitie in het geluid. Dat maakt dat je nu en dan wat aan je favoriete instellingen van je amp moet kloten en met de hoogte van de pickups en je techniek hier en daar wat moet bijschaven en dat alle foutjes die je speelt beter hoorbaar zijn. Dat klinische is wat mij betreft vooral een reputatie die hij meedraagt sinds de jaren 80, toen hij opnieuw in Duitsland zat. Toen moest alles klinisch klinken en Bill maakte toen ook heel erg hifi-klinkende elementen. Jammer genoeg is dat "klinisch" blijven hangen bij de gitaristen. Het "probleem" van Bill was ook dat zijn ontwerpen nooit een zoveelste perfecte replica van een of ander legendarisch element waren, maar dat ze best wel innoverend waren. En zoals met alles wat nieuw is, weet een gitarist daar geen weg mee :)

Eind jaren 60, begin jaren 70, was het onder rockgitaristen overigens gebruikelijk om de (zwakkere) alnico-magneten van hun humbuckers te vervangen door (sterkere) keramische, om meer output te krijgen. Bill Lawrence ontwikkelde daarom in opdracht van Gibson de Super Humbucker (ben er nog niet uit of dat nu de befaamde Tar Backs zijn).

Brum
6 november 2014, 19:58
Orpheo, ik denk dat we in brede lijnen wel ongeveer een beetje hetzelfde zeggen. Alleen jij kan het absoluut beter onderbouwen en ik totaal niet. Wat ik dan weer interessant vind om te lezen, waarvoor dank.

Orpheo
6 november 2014, 23:10
Bill Lawrence (Becky tegenwoordig) maakt geen klinische pickups, wel - zoals Orpheo zegt - neutrale pickups met heel veel definitie in het geluid. Dat maakt dat je nu en dan wat aan je favoriete instellingen van je amp moet kloten en met de hoogte van de pickups en je techniek hier en daar wat moet bijschaven en dat alle foutjes die je speelt beter hoorbaar zijn. Dat klinische is wat mij betreft vooral een reputatie die hij meedraagt sinds de jaren 80, toen hij opnieuw in Duitsland zat. Toen moest alles klinisch klinken en Bill maakte toen ook heel erg hifi-klinkende elementen. Jammer genoeg is dat "klinisch" blijven hangen bij de gitaristen. Het "probleem" van Bill was ook dat zijn ontwerpen nooit een zoveelste perfecte replica van een of ander legendarisch element waren, maar dat ze best wel innoverend waren. En zoals met alles wat nieuw is, weet een gitarist daar geen weg mee :)

Eind jaren 60, begin jaren 70, was het onder rockgitaristen overigens gebruikelijk om de (zwakkere) alnico-magneten van hun humbuckers te vervangen door (sterkere) keramische, om meer output te krijgen. Bill Lawrence ontwikkelde daarom in opdracht van Gibson de Super Humbucker (ben er nog niet uit of dat nu de befaamde Tar Backs zijn).
true. Het fijne aan zijn l500's vind ik dat ze heel eerlijk klinken. en enorm veelzijdig. ze reageren bizar goed op m'n spel en ze forceren me om beter te spelen.