PDA

View Full Version : 50 hz Hum / brom Marshall Dsl100H



meul
26 oktober 2014, 20:50
Hallo mensen,

Ik ben een nieuwe Marshall Dsl100H aan het uitproberen en ik merkte vandaag ineens dat er een zachte brom, 50 hz, in mijn speakers zit.

Opvallend is dat deze alleen aanwezig is als ik de versterker in de triode stand (50 watt Schakel) in de pentode stand (100 watt) is de versterker muisstil.

Ik schrijf nog maar even wat info op

De Hum komt 100% zeker uit mijn speaker cabinet (4x12)
Probleem bestaat bij zowel niet als wel geaarde stopcontacten.
Bromt zowel met, als zonder gitaar aangesloten in de input.

Is dit normaal of moet ik snel terugsturen in de niet goed geld terug periode?

Alvast dank voor de reacties!

HaroldA
26 oktober 2014, 20:58
Is het 50, of 100Hz?

meul
26 oktober 2014, 21:08
Ik vermoed 50 hz, heb het vergeleken met youtube 50 hz brom voorbeelden, exact gelijk hieraan in toonhoogte.. brom is zacht, en lijkt niet te reageren op volume knop

p.s. gelijk in toonhoogte als in link hieronder, is zacht maar duidelijk aanwezig

http://www.youtube.com/watch?v=VMBY_MFFVh4

HaroldA
26 oktober 2014, 23:14
Check het ook eens met een stemapparaat op je smartphone; ik gebruik daar gStrings (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cohortor.gstrings&hl=en) voor.

Ik kan vanuit hier niet horen of je last van de brom hebt.

nico verduin
27 oktober 2014, 07:40
IK hoor ook niks..... en andere youtube filmpjes geven wel geluid.

meul
27 oktober 2014, 10:21
@ Nico, op mijn telefoon hoor ik de brom in het filmpje ook niet, op hifi speaskers wel, schijnbaar geeft telefoon speakertje die 50 niet weer.

@ HaroldA, Gstring pakt de toon niet op, lijkt net te zacht te zijn. Ik gebruik Datuner Lite, Mijn stemapperaat kan het niet met zichzelf eens worden, soms geeft hij een G2=100hz terug, en soms een G1=50hz.
Mijn oren zeggen het is een G op de lage E snaar. Ik las op een Marshall forum iemand die het zelfde probleem had met de 40 watt versie van de DSL. Helaas blijft het bij een melding.. ik ga ook nog even verder zoeken en heb Marshall ook even aangeschreven, ik wacht op antwoord.

PS, hieronder 100 hz filmpje, deze is het (bijna) zeker niet, het lijkt toch echt meer op het 50 hz filmpje, al weet ik niet of ik het hiermee mag vergelijken

http://www.youtube.com/watch?v=Nw5QJdQNLKs

nico verduin
27 oktober 2014, 10:24
tja dat kan natuurlijk wel kloppen met mijn '40-'50 modelletje lapttop :)

meul
27 oktober 2014, 13:42
Ik krijg een andere dsl100h om te vergelijken. ben benieuwd!

muziekschuur
27 oktober 2014, 13:50
Zit je vlak bij een fabriek?

meul
27 oktober 2014, 14:22
Niet dat ik weet, maar zou het probleem er dan niet ook moeten zijn in de 100 watt (pentode) modus?

meul
1 november 2014, 23:41
Nieuwe dsl heeft exact zelfde probleem. Ben op internet meer klachten hierover tegengekomen. Ik neig nu naar een ontwerpfout. De brom is echter zo zacht dat ik het er maar bij ga nemen. De 100 watt pentode optie waar geen probleem mee is klinkt hoe dan ook beter.. Dan nog even dit, verschillende stock dsl's blijken erg veschillend te klinken. Als je in de luxe mogelijkheid verkeert te kiezen uit meerdere exemplaren, check ze allemaal uit en kies.

nico verduin
1 november 2014, 23:52
Dat klopt:
a) geen buis is hetzelfde
b) geen enkel component is hetzelfde (weerstanden hebben meestal 5% marge, condensators al gauw iets van 10%)
c) ik betwijfel sterk of de transformatoren gelijk zijn
d) Geen speaker is hetzelfde. kleine afwijkingen kunnen een verschil veroorzaken
Voldoende reden om afwijkingen te vertonen.
Echter gooi er de volgende keer dezelfde type buizen in dan hoeft dat niet perse hetzelfde geluid te geven.

meul
12 november 2014, 23:13
Volgens de importeur is een zachte brom niet te vermijden bij een versterker met schakelbare pentode / triode stand. dit is de uitspraak en hiermee zal ik het moeten doen.

nico verduin
13 november 2014, 10:08
Volgens de importeur is een zachte brom niet te vermijden bij een versterker met schakelbare pentode / triode stand. dit is de uitspraak en hiermee zal ik het moeten doen.Ik heb ze sterker gehoord..... Daarom brommen al die HiFi buizen versterkers zeker :) de oudere modellen zijn bijna allemaal triodes in PP stand. Een ene Fender Twin Reverb (pentode stand) is echt stil. Maar die hebben dan ook een speciaal potmetertje om de bias spanningen onderling nog iets te veranderen waardoor de 100Hz hum (veroorzaakt door kleine verschillen in eindbuizen) volledig wordt opgeheven.

meul
13 november 2014, 11:41
Ik heb iemand gesproken van de service afdeling bij Voerman. Hij heeft uitgelegd waardoor dit komt. ik kan het verhaal, door gebrek aan technische kennis alleen niet meer reproduceren. Omdat dit de tweede versterker in een rij is met hetzelfde probleem ben ik geneigd te denken aan een ontwerpfout of dat de man gewoon gelijk heeft met zijn verhaal.

Ik neem aan dat er meer mensen met de nieuwe DSL100H (dus niet de jcm 2000 dsl )zijn op dit forum. Misschien kunnen die ook even kijken/luisteren wat hun exemplaar doet en hier de bevindingen opschrijven.

nico verduin
13 november 2014, 11:49
Ik heb wel een vermoeden..... Stel de buizen zijn gematched in pentode mode.... dan zou het zo maar eens kunnen dat in Triode mode dat verhaal niet meer opgaat en daardoor een beetje hum ontstaat.

meul
13 november 2014, 12:45
Okay, maar kan je een versterker matchen voor beide standen, of is het kiezen gebelazen? en heeft de man dan toch gelijk?

tommus42
13 november 2014, 15:12
Als je de triode stand prefereert, zou je een set buizen kunnen zoeken die daarvoor zijn geselecteerd. Ik zou me er trouwens niet druk om maken, wees blij dat de voorversterker mooi stil is.
Mooi ding overigens, de jcm2000 heb ik eens op zitten azen.

nico verduin
13 november 2014, 15:38
Okay, maar kan je een versterker matchen voor beide standen, of is het kiezen gebelazen? en heeft de man dan toch gelijk?Voorlopig is het een vermoeden. Kans op beide matching zou kunnen. Maar dna moet je wel een heel speciaal setje hebben. De enige waarvan ik weet dat ze een curve tracer hebben die op volle spanning werkt is dacht ik tone factory. Je zou ze eens kunnen vragen. Of het 't waar is?....
Maar je moet eerst een schema hebben (of maken) voordat je een redelijk oordeel kan geven waar het in zit of de scope erop zetten. Maar ik zag je vraag ook al op het Marshall forum.... met evenveel (=geen) resultaat.

nico verduin
13 november 2014, 15:39
Als je de triode stand prefereert, zou je een set buizen kunnen zoeken die daarvoor zijn geselecteerd. Ik zou me er trouwens niet druk om maken, wees blij dat de voorversterker mooi stil is.
Dat is een aanname die je doet...... Niet meten is niet weten.......

tommus42
13 november 2014, 16:14
Inderdaad. Misschien schermroosterweerstand/stroom te weten zien te komen. Heeft ie trouwens een deep switch of is dat vervangen voor een potmeter?

nico verduin
13 november 2014, 16:31
Inderdaad. Misschien schermroosterweerstand/stroom te weten zien te komen. en dan? dan weet je nog steeds niets.

meul
13 november 2014, 17:37
Inderdaad word ik op het Marshall forum ook niet echt wijzer. Al zeggen ze daar wel dat het niet zo hoort te zijn. de hum is ook vrij zacht en niet storend als je aan het spelen bent. De vraag is of het mensen überhaupt opvalt in wat meer lawaaierige ruimten en nu roepen dat zij het niet hebben. De versterker staat nu bij mij thuis en het is voor mijn dagelijkse bezigheden geen probleem maar kan me voorstellen dat voor een opname in sommige situaties wel lastiger kan zijn. maar nogmaals, het is op zich niet zo een big deal, ga er ook geen nieuwe buizen voor zetten of compleet laten ontleden. Ik probeer er alleen maar achter te komen of dit een standaard euvel van de DSL100H is. Als dit niet zo is moet ik er toch wat mee, al is het alleen al voor eventuele verkoopwaarde mocht ik er later weer vanaf willen.

Vooralsnog vind ik het overigens een top ding!!!

nico verduin
13 november 2014, 18:14
Inderdaad word ik op het Marshall forum ook niet echt wijzer. Al zeggen ze daar wel dat het niet zo hoort te zijn. Op zich deel ik de mening dat het niet zo hoort. Immers de Twin Reverb is muisstil. Dus het kan wel. Echter zolang je niet de reden kan achterhalen kan het van alles zijn. Een schema heb ik ook nergens gezien. Dus blijft het voorlopig koffiedik kijken. Maar wie weet breekt iemand een keer de seal en gaat de binnenkant eens uitvoerig bekijken of komt er een schema. Allers op zijn zijn tijd.

meul
13 november 2014, 19:12
Hallo Nico,

Bedankt voor je input! het verbaast mij ook een beetje dat ik zo moeilijk aan informatie kom.
Ik verwachte dat , vooral op het Marshall forum, de techneuten over elkaar heen zouden vallen met deze vraag maar niet dus. Blijft opvallend omdat ik begreep dat hij technisch gezien bijna gelijk is aan de jcm 2000 dsl welke volgens mij een erg populair is

nico verduin
13 november 2014, 19:37
Ik verwachte dat , vooral op het Marshall forum, de techneuten over elkaar heen zouden vallen met deze vraag maar niet dus. Nou ik ff zo 's wat topics doorgelopen...... Niet anders als hier hoor.......

meul
13 november 2014, 21:33
Ik heb ook geen reëel beeld van dit soort onderwerpen en hoe dit leeft op de verschillende forums, hiervoor kom ik er te weinig. een duidelijk gevalletje van verschil tussen wat ik hoopte en wat het werkelijk is.

Enterprice
25 november 2014, 17:40
Ik heb eens geprobeerd in een fender champ de 6v6 in triode te zetten, gevolg een flinke brom wat er niet was in penthode stand.
Toen heb ik een smoorspoel in de voeding geprobeerd en weg brom.
Niet dat dit voor jou zal gelden want in de marshall zal al wel een smoorspoel in de voeding zitten.
Maar triode stand bij een se amp kan wel degelijk brom gevoeliger zijn al is de marshall natuurlijk een push pull eindtrap.

HaroldA
25 november 2014, 17:55
Volgens mij heeft de DLS geen choke.

Enterprice
28 november 2014, 14:24
Inderdaad ik zie niet direct een Choke als dit het schema is http://elektrotanya.com/marshall_dsl100.pdf/download.html

HaroldA
28 november 2014, 14:50
Inderdaad ik zie niet direct een Choke als dit het schema is http://elektrotanya.com/marshall_dsl100.pdf/download.html

Da's van de DSL100, en de TS heeft het over een DLS100H

meul
31 januari 2015, 12:26
Wat is nou eigenlijk een choke?

nico verduin
31 januari 2015, 13:31
Engels woord voor smoorspoel. Is een spoel op een kern met luchtspleet. Zie verder wiki.
Door het dynamische gedrag dempt het de wisselspanning en kan daardoor de rimpel die nog op de voeding zit fors verlagen waardoor je een vrijwel vlakke gelijkspanning kan krijgen op de hoogspanning. Gevolg is minder brom. Verder door zijn vrij lage interne koper weerstand heb je minder last van het "sag" effect (de voeding kakt in bij hoge stromen).
in feite zijn het 2 weerstanden in serie (los van eventuele capacitieve effecten):
a) een gelijkstroom weerstand van rond de 100 ohm (bij BF fenders)
b) een wisselstroom weerstand die bij bijv 4Henry en 100 Hz (de rimpel op de gelijkspanning) uitkomt op f = 2 X PI x 100 x 4 = 2.5K.

fredjuh
31 januari 2015, 13:36
Een choke is een smoorspoel.

Brok ijzer met koperdraad eromheen gewikkeld.

Je laat stroom lopen door je choke. Wil die stroom veranderen, dan probeert die choke dat tegen te gaan door een tegengestelde spanning te genereren. Een stroom heeft een lage impedantie (weerstand )voor DC, maar een hoge weerstand voor AC. Die eigenschap wordt gebruikt om de voeding van je amp "schoner" te maken, dus vrij van storing vanuit de gelijkrichter.

Bijkomend effect is dat wanneer je een klasse AB versterker met een choke in de voeding ver uitstuurt (dit is simpelweg je buizenversterker heel hard zetten), dan zakt door je choke je voeding heel eventjes in waardoor de "envelope (http://en.wikipedia.org/wiki/Envelope_%28waves%29)" van je signaal wordt gemoduleerd. Een versterker met een choke heeft dus een mildere "attack". Een versterker met een choke heeft ook minder intermodulatie met de 100Hz van de gelijkrichter omdat de voeding schoner is.

meul
3 februari 2015, 22:59
Oeps!!!!, dank voor de uitleg. Ik ga niet net doen of ik het helemaal snap maar het klinkt vast heel erg goed :-)

ericg
4 februari 2015, 01:00
als ik dat goed hoor heb ik een 100 Hz brom altijd aangezien (aangehoord) voor 50 Hz :dontgeti:

cluseau
4 februari 2015, 09:24
als ik dat goed hoor heb ik een 100 Hz brom altijd aangezien (aangehoord) voor 50 Hz :dontgeti:

Je bedoeld waarschijnlijk aangehoord en dat is iets anders. Het is namelijk goed mogelijk dat je een onzuivere 100Hz aanhoort als 50Hz. De enige zekerheid is de scoop.

ericg
4 februari 2015, 13:40
Dank je Cluseau,

Vraagje: die 100 Hz komt vanwege de gelijkrichting?

fredjuh
4 februari 2015, 14:20
Klopt.

èèèèèèèè is je gelijkrichter; probleem in de layout en/of aarding.

mmmmm is 50 Hz van de gloei of iets dergelijks.

100 Hz rimpel op je voeding zit qua geluid een beetje ertussenin. Is namelijk een 100 hz zaagtand/driehoeksgolf en heeft dus wat boventonen.

Als je dus een choke in je versterker hebt, en je sluit die kort, dan hoor je 100 hz rimpel. Dat is een van de makkelijkere manieren om kennis te maken met het geluid van rimpel.

cluseau
4 februari 2015, 15:49
Dank je Cluseau,

Vraagje: die 100 Hz komt vanwege de gelijkrichting?

Ik zou het niet zomaar verklappen en zeggen "laat je grijze massa maar eens werken" maar fredjuh was me voor.

Kan je natuurlijk alsnog om een verklaring vragen he! Waarom ontstaat er een 100Hz rimpel na gelijkrichting, we hebben toch 50Hz in nederland?


50Hz kan dus op vele manieren ontstaan en zelfs uit de 100Hz voeding komen.

ericg
4 februari 2015, 20:15
Ja de verklaring is duidelijk, maar ik dacht toch even vragen want ik heb wel meer zaken zomaar aangenomen die niet bleken te kloppen :)