PDA

View Full Version : Volgorde pedalen pedalboard, zit ik als leek juist?



flyingpig
25 oktober 2014, 15:07
Ik ben bezig mijn zoon zijn pedalboard (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163631-Pedalboard) aan het vervolledigen.
Ik heb een schema gemaakt hoe ze volgens mij moeten staan, ik had graag jullie opmerkingen gehad in verband met de volgorde.
https://lh3.googleusercontent.com/-0dhDFhs8HrI/VEuSANAzTUI/AAAAAAAAEGM/XeZ7Vc84BsM/w829-h583-no/pedal%2Btrain.jpg
alvast bedankt

schizo910
25 oktober 2014, 17:09
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117381-FAQ-volgorde-van-pedalen

Daar staat alles in wat je wilt weten!

Suc6!

Buzzel
25 oktober 2014, 17:32
Wat jij het beste vind klinken is de beste volgorde ;)

Maar ik zou zeggen dat het er zo prima opstaat. Misschien nog experimenteren met de locatie van de verschillende drive tegen over elkaar. Zeker als je vaak meerdere drive pedalen aan hebt staan.

D3nnis
25 oktober 2014, 18:22
Maar ik zou zeggen dat het er zo prima opstaat. Misschien nog experimenteren met de locatie van de verschillende drive tegen over elkaar.

Ja, inderdaad, persoonlijk zou ik de drive met de minste gain over het algemeen als eerste willen, maar zie dat ook heel vaak anders, dus smaak.
Verder staat de delay zo mooi na de noise gate dus daar is alvast over nagedacht!

Mitch
25 oktober 2014, 22:58
Ja, zitten een paar dingen in die anders kunnen maar niet hoeven. Het hangt altijd af van hoe het klinkt en samenwerkt met de specifieke gitaar en amp. Phaser kan na de wah, vóór de afdeling oversturing. Compressor kan vroeg, maar ook laat in de keten, afhankelijk van of je 'm meer als limiter gebruikt of als compressor. Meer compressie vóór een MXR Metal of Big Muff lijkt me op voorhand wat minder zinnig, maar ik weet natuurlijk niet of die comp alleen voor clean gebruikt wordt. :)

flyingpig
28 oktober 2014, 14:06
Ja, zitten een paar dingen in die anders kunnen maar niet hoeven. Het hangt altijd af van hoe het klinkt en samenwerkt met de specifieke gitaar en amp. Phaser kan na de wah, vóór de afdeling oversturing. Compressor kan vroeg, maar ook laat in de keten, afhankelijk van of je 'm meer als limiter gebruikt of als compressor. Meer compressie vóór een MXR Metal of Big Muff lijkt me op voorhand wat minder zinnig, maar ik weet natuurlijk niet of die comp alleen voor clean gebruikt wordt. :)

De compressor wordt niet gebruikt met distorion.
Heb hier wel al een en ander gelezen , ook op andere fora maar het blijft een moeilijke oefening om alles in een juiste volgorde te krijgen.

yavin
28 oktober 2014, 14:13
Om te beginnen zou ik persoonlijk de tuner helemaal vooraan in de keten zetten om het duidelijkste signaal te krijgen. Zo hoef je ook niet je effecten uit te zetten als je even snel je gitaar te checken.


[edit: laat maar, ik keek verkeerd. Zit al vooraan.]

muziekschuur
28 oktober 2014, 14:39
Big muff is toch een fuzz? Die zou ik als eerste willen.... Dan pas een lichte dist, daarna een metal.... Maar da's misschien oude rock... En voor metal wil je de zware oversturing kleuren... Dan lijkt me deze opstelling goed.... Alle aux fx zou ik na de oversturing doen (reverb, chorus, phase).

Mijn ervaring is dat dit een zwaar onding als pedalboard wordt zo... Dus kies voor lichte materialen om het in op te bergen...


http://www.bax-shop.nl/lichtsturing-flightcases/dap-lca-sm48-flightcase-voor-showmaster-48?gclid=CNWcjI-vz8ECFZQZtAodqhQAlQ

Dit werkt... Met een plaat erin... Maar ik vind het dan toch nog een heel ding....

phx
28 oktober 2014, 15:35
Ik was erg benieuwd waar jullie een univibe plaatsen. Vooral t.o.v. overdrive, compressor en wah :)

whoosh
29 oktober 2014, 01:34
Ik was erg benieuwd waar jullie een univibe plaatsen. Vooral t.o.v. overdrive, compressor en wah :)

Ik zet hem altijd voor de compressor/drives en achter de wah :) Mijn ervaring, voor de drives heb je echt dat ouderwetse knauwende Hendrix/Trower geluid, na de drives ben je dat kwijt en klinkt het eigenlijk meer als een gewone chorus.

whoosh
29 oktober 2014, 01:56
De compressor wordt niet gebruikt met distorion.
Heb hier wel al een en ander gelezen , ook op andere fora maar het blijft een moeilijke oefening om alles in een juiste volgorde te krijgen.

Het is vooral experimenteren met volgordes en combinaties en er eentje vinden die voor hem het beste werkt. Afijn, precies wat al is aangegeven.

Als ik er iets aan zou veranderen dan zou ik de Muff en de MXR metal omwisselen en wellicht de compressor achter de drives zetten. Bij mijn NS-2 heb ik alleen alles wat ongewenst geluid maakt als ik niet speel in de loop zitten. Dus ik zou ook een deel van de keten buiten de NS-2 loop houden (tuner, wah, chorus, phaser).

phx
29 oktober 2014, 09:46
top thx, ga ik proberen.. eerst nog ff sparen :(