PDA

View Full Version : Brommer



wiegersma
25 oktober 2014, 12:25
Hallo,

Ik heb een Engl Savage en er is een brom. Wanneer ik alle volumeknoppen op een minimum heb gezet, hoor ik uit de versterker nog steeds een brom aan de kant van de transformators (zitten er twee in trouwens?). Aan het stopcontact ligt het mi. niet: ik heb een top van de Engl Blackmore op hetzelfde contact aangesloten en deze heeft er geen last van.
De buizen zijn gisteren vernieuwd.

Iemand een idee waar de brom vandaan komt?

Gearjunkie
25 oktober 2014, 12:39
Als het een zachte brom is hoor je de voedingstransformator brommen door de frequentie van het lichtnet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

wiegersma
25 oktober 2014, 12:43
Bij geen volume hoor ik denk ik denk ik die brom. Maar ik kan me voorstellen dat deze bij het opvoeren van het volume niet hoorbaar moet zijn uit de speakers.

Gearjunkie
25 oktober 2014, 12:47
Als het je voedingstransformator is (geen probleem en veel voorkomend) hoor je dat niet door je speaker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

wiegersma
25 oktober 2014, 12:53
Misschien ligt het ook wel niet aan de trafo hoor. Ik weet niet wat het allemaal kan zijn...

Gearjunkie
25 oktober 2014, 13:41
De eindbuizen zijn vervangen? Is de bias OK en is de set gematched?
Een niet goed gematchte set gaat zeker brom geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

wiegersma
25 oktober 2014, 13:49
Ja, dat is allemaal gebeurd

Gearjunkie
25 oktober 2014, 13:53
hoe groot schat je de kans dat deze brom er voor de buizenwissel al was?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
25 oktober 2014, 14:08
Wanneer ik alle volumeknoppen op een minimum heb gezet, hoor ik uit de versterker nog steeds een brom aan de kant van de transformators

Je hoort het dus uit de kast zelf. Da's gewoon mechanische trafobrom, daar doe je niks aan. Zo'n trafo zit op de kast gemonteerd, de trillingen worden doorgegeven en de kast fungeert als klankkast.

Het doet verder niks met de versterker in bedrijf op de speakeruitgang, dus buizen of wat dan ook gaan vervangen heeft geen enkele zin.