PDA

View Full Version : Beginnersvraag thuisopnemen/oefenen



tom1984
24 oktober 2014, 23:03
Hallo!

Ik klasser dit maar even onder de beginnersvragen omdat het eigenlijk ook een beginnersvraag is maar dan in een gevorderd stadium.

Ik speel nu 5 jaar gitaar waarvan 2 electrisch.
Ik volg les aan de muziekacademie.

Nu heb ik al allerlei opstellingen gebruikt om mezelf op te nemen en om te oefenen. Ik ben er echter nog nooit in geslaagd een opstelling te vinden die goed is om op te nemen, maar ook om mee te spelen met liedjes en dus te studeren.

Wat ik heb:

Apogee jam interface
Ipad met bias, garageband en jamup pro
Macbook pro met garageband
Fender blues junior 3
Boss me25
Wah pedaal
Windhoos pc met logitec surround speakers
Yamaha versterker met goeie luidsprekers als woonkamer installatie
Koptelefoon die ik gebruik bij het spelen op ipad of mac.

Door de blues junior kan ik niet opnemen.
Koptelefoon voor ipad en mac vind ik niet altijd goed klinken, ik had liever speakers maar hoe doe ik dat dan?

Als ik de logitec speakers aan mijn mac hang klinkt mijn gitaar door garageband echt niet zoals het hoort!

Wat me nog stoort is dat ik bijvoorbeeld op de ipad geen muziek kan afspelen en meespelen tegelijk om iets te oefenen bv backing track.

Ik weet niet of dit een duidelijke vraag is, ik hoop van wel :-)!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Arvoitus
25 oktober 2014, 01:35
Wat ik meestal doe:

Opnemen & meespelen met een backingtrack/mp3-tje met Reaper (Modeling met koptelefoon). Dat is wennen inderdaad, maar goed te doen als je weinig latency hebt.

Meespelen met een mp3-tje dmv koptelefoon op één oor en versterker.

Dippides
25 oktober 2014, 16:39
Kan je in Garageband geen mp3 laden als track? Ik doe dat Soms in Cubase, speel dan mee en neem mijn track(s) op. Vervolgens verwijder ik dan de mp3 indien gewenst.

Jannnus
25 oktober 2014, 19:09
is een lastige omdat je voor da conversie afhankelijke van de soundcards van je pad en je pro
die zou je eventueel met verlooppluggjes aan je yamaha versterker kunnen hangen
maar hoe dat gaat klinken ????/
voor een redelijke goed geluid zou ik je toch een ad/da geluidskaart aanraden

tom1984
25 oktober 2014, 20:29
Hoe werkt dat dan? Bijvoorbeeld via garage band dan naar monitors of???

Probleem is dat een hoofdtelefoon niet goed klinkt als output en de surround set van logitec ook niet



Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
26 oktober 2014, 10:55
wat ik niet kan weten en horen is of de geluidskaarten van je pro en pad slecht klinken of dat je een "foute " instelling hebt in garage band
als je je favoriete cd speelt vind jij het geluid dan wel goed ?
zo ja zou ik eens in de instelingen van garageband duiken

niet, dan is een nieuwe geluidskaart denk ik de beste optie

tom1984
26 oktober 2014, 22:07
De cd klinkt goed! De gitaar klinkt ok maar ik vind veel te stil door de koptelefoon!

Door de logitec set heb ik veeeeel te veel bas!

Het klinkt gewoon ni als door een goeie lampebak!

Hoe doen jullie dat?


Sent from my iPhone using Tapatalk

guhlenn
27 oktober 2014, 08:12
Het klinkt gewoon ni als door een goeie lampebak!

Hoe doen jullie dat?

Buizenversterker micen...

JE kan ook genoegen nemen met een modeller, zoeken naar naar een goed geluid (er si zeker een goed geluid uit te krijgen, het kost gewoon wat tijd. Ik zou alles via de computer doen, wel zo makkelijk, maar als je de buizen sound wil vangen zul je naar een mic opstelling moeten.

tom1984
27 oktober 2014, 11:04
Dus eigenlijk gewoon de apogee jam in de mac sound via garageband zoeken en output speakers of monitors?

Zo deed ik het inderdaad nu ook maar misschien moet ik beter de juiste sound zoeken he!

Wat bedoel je juist met een modeller?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
27 oktober 2014, 12:17
tip
koop een mini stereo jack die gaat naar 2 maal tullip/rca stekker en sluit je tab/pro via de headphone uit op de aux van je yammie aan
heel langzaam het volume headphone opendraaien (we willen niks opblazen)
denk dat op dezee manier met deze spullen je het beste geluid gaat krijgen

want bij logitga zit waarschijn een sub basbox bij (zou je er uit kunnen trekken als je gitaar speelt)
en gebruik idd een moddellellller in je garageband (joe now het kanaal waar je gitaar op staat zet je zo'n nep amp op)

en anders de f1 knop

guhlenn
27 oktober 2014, 13:32
Dus eigenlijk gewoon de apogee jam in de mac sound via garageband zoeken en output speakers of monitors?

Zo deed ik het inderdaad nu ook maar misschien moet ik beter de juiste sound zoeken he!

Wat bedoel je juist met een modeller?

Huh? Wat voor microfoon heb je?

modeller moet je even googelen...

harrie-beton
27 oktober 2014, 15:22
Wat ik zou aanpassen in je geluidsopstelling is een mengpaneel om diverse bronnen te mengen.
Bovendien zou ik investeren in een GOEDE koptelefoon, weet niet waar je woont maar een gitaar via speakers is meestal niet mogelijk in Steden. Hiervoor zijn ISO cabs of modeling. Modeling als je dat niet wist is digitaal of analoog simuleren van een gitaarversterker plus microfoon ervoor.


Gitaar (effecten) -> versterker - speaker -> microfoon -> pre amp - line signaal > koptelefoon

MODELING
Gitaar -> MODELER - line signaal > koptelefoon

tom1984
27 oktober 2014, 20:13
Ik heb een philips koptelefoon die enkele jaren oud is! Niks heel duur of speciaal! Het type kan ik niet vinden op goole. Een zwatre beugel met witte " oren".

Modellen is dus wat ik doe in bv bias, jamup pro etc!

Ik moet wel de hooftelefoon uitgang van men pad of pro gebruiken want de apogee jam heeft geen uitgang voor koptelefoon!

Ik woon in de stad en kan men blues junior bijlange niet opendraaien, heel af en toe als ik weet dat de buren niet thuis zijn ja!

Ik wil dus een goeie setup om stil te spelen en practisch om te oefenen voor de academie!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
27 oktober 2014, 22:26
simpeler kan ik het niet voor je maken !
neem je Boss me25
sluit een mp3 player mack or whatever aan op de AUX ! speel backintrack af
sluit gitaar en kopphoon aan
regel geluid en jam allllllllnight long

mocht je het niet snappen lees de handleiding van................................alles wat je in huis hebt :)

tom1984
28 oktober 2014, 09:54
Hallo! Ik ben ni simpel he!!!!
Met de me25 kan ik niet opnemen!

Ik wil gewoon weten wat het beste resultaat geeft en het makkelijkste werkt!

Ik ga mijn macbook opstellen met een extra scherm denk ik, gezien ik een 13" heb.

Vooral ga ik beginnen met een goede koptelefoon dan, ik denk dat dat al heel veel zal helpen!

Mijne nu geeft echt niet goed weer en kraakt bij het harder aanslaan van de snaren!

Als ik via ipad speel klink die ook heel erg stil met het volume op max!

Later breid ik dan misschien nog uit met een setje actieve monitors!




Sent from my iPhone using Tapatalk

tom1984
28 oktober 2014, 10:00
Voor een koptelefoon dacht ik aan een sennheiser HD 2xx of 4xx. Welke raden jullie aan??


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
28 oktober 2014, 11:31
zou je dat niet eens vragen aan je maten op DE ACADEMIE !
want ik denk wij te ssssssssssssimpel voor je zijn

tom1984
28 oktober 2014, 12:15
Jullie zijn ni simpel maar ikke zo presies als ik de vorige posts lees!

De maten van de academie??? Welke??? Die willen alleen op versterkers spelen zene! Das meer ieder voor zich daar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
28 oktober 2014, 13:42
heb je 3 tips gegeven en je doet erniks mee
1 de sub van je logitecs uitzetten
2 via verloop plugje op yammie aansluiten
3 je me gebruiken (kun je iig in stilte oefenen )


laatste tip vraag het aan 1 van je leraren/essen van DE ACADEMIE

en al je maten kunnen thuis full blast thuis op hunne buizebakjes spelen ??


pfffffffffff

tom1984
28 oktober 2014, 13:54
He jannnus wie zegt dat ik daar niks mee doe!

De sub uitzetten is goed!
Voor de stille optie ga ik een koptelefoon komen!

Het verloopplugje snap ik niet goed want de jam heeft geen audio output

De me zou ook kunnen maar das niet evident gezien ik daar niet mee kan opnemen!

Ik waardeer de ideeën hoor!

Grtz


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
28 oktober 2014, 14:01
zowel je pad als je mac pro hebben een headphones output die moet je gebruiken en zoals al ik zei, wees heel voorzichtig met het volume opendraaien

tom1984
28 oktober 2014, 14:06
Ha ok! Die zou je dan splitten!!! Nu bennek mee! Straks proberen!


Sent from my iPhone using Tapatalk

guhlenn
28 oktober 2014, 14:07
Hallo! Ik ben ni simpel he!!!!

Je typkunsten zijn iig niet erg duidelijk. Start eens met heldere antwoorden op de vragen, en een heldere vraagstelling...

tom1984
29 oktober 2014, 11:33
Excuses voor de onduidelijkheden!

De hoofdvraag is eigenlijk:

Ik wil graag mijn ipad of mac gebruiken om gitaar te studeren maar ik heb qua klank geen goeie resultaten. Hoe gebruiken jullie de ipad of mac om gitaar te oefenen/ op te nemen? Welke software? Welke opstelling? Luidsprekers of koptelefoon en welke?

Voor de klank beter te krijgen heb ik volgende al geprobeerd:

-Audio splitter in uigang mac/pad -> geen verschil
-Logitec set bas uitgeschakeld -> beter, ik ga wat met de sound klooien
- morgen ga ik om een goeie koptelefoon -> hopelijk beter geluid

Als ik nu met koptelefoon speel klinkt het heel stil op max volume van de gekozen versterker en ipad. Als ik dan de master van het programma jamup pro of garadgeband hoger zet wordt het niet luider maar overstuurd het geluid tot kraken toe.

Ik heb alle instellingen gecheckt maar kon niks abnormaal vinden.
Wel is het geluid via de pro merkelijk beter dan via de ipad!

Graag jullie er ervaringen mbt het verbeteren van het output geluid en tips over software en hardware zijn welkom!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
29 oktober 2014, 12:03
tip mbt hardware

ad/da geluidskaart kopen

tom1984
29 oktober 2014, 12:40
Jannus, als ik het dan goed begrijp hebben de iets duurdere audio interfaces een AD/DA aan boord hebben of zijn een audio interface en AD/DA converter helemaal los van elkaar?

Mvg,

Jannnus
29 oktober 2014, 13:00
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/bekijk-alle-producten.html?o=product_price&d=&limitstart=48&limit=24

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/alesis-io2-express-24-bit-usb-audio-interface/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/steinberg-ur22-usb-audio-interface/product-details.html


bedoel dit soort kaarten
die hebben ook een audio uit en gebruiken de geluidskaart van je computer niet

guhlenn
29 oktober 2014, 17:07
Excuses voor de onduidelijkheden!

De hoofdvraag is eigenlijk:

Ik wil graag mijn ipad of mac gebruiken om gitaar te studeren maar ik heb qua klank geen goeie resultaten. Hoe gebruiken jullie de ipad of mac om gitaar te oefenen/ op te nemen? Welke software? Welke opstelling? Luidsprekers of koptelefoon en welke?

Voor de klank beter te krijgen heb ik volgende al geprobeerd:

-Audio splitter in uigang mac/pad -> geen verschil
-Logitec set bas uitgeschakeld -> beter, ik ga wat met de sound klooien
- morgen ga ik om een goeie koptelefoon -> hopelijk beter geluid

Als ik nu met koptelefoon speel klinkt het heel stil op max volume van de gekozen versterker en ipad. Als ik dan de master van het programma jamup pro of garadgeband hoger zet wordt het niet luider maar overstuurd het geluid tot kraken toe.

Ik heb alle instellingen gecheckt maar kon niks abnormaal vinden.
Wel is het geluid via de pro merkelijk beter dan via de ipad!

Graag jullie er ervaringen mbt het verbeteren van het output geluid en tips over software en hardware zijn welkom!


Sent from my iPhone using Tapatalk

oevrall voluem is niet een wkestie van je ad/da updaten. Zonder extra assocoires zou dat al moeten lukken. Hoe zit het op de mnac: volume via de koptelefoon wel ok?

tom1984
29 oktober 2014, 21:35
Ja die staan helemaal open. Maar zoals ik al zei is het vooral de ipad die te wensen over laat! Ik heb wel gelezen dat de output van de ipad mini niet goed is. Misschien moet ik mij focussen op de mac! Vind het wel spijtig omdat ik toch al wat software op de ipad aangekocht heb!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

harrie-beton
30 oktober 2014, 08:58
Ik heb koptelefoons van boven de 200 euro maar de HD215 kost 70 euro en is een erg goede, zeker in vergelijking die je nu hebt.
Ipad is natuurlijk lollig maar de kwaliteit DA / AD converters is niet heel goed.

Post eens een mp3, dan kunnen we schieten wat je hebt en hoe je het gebruikt. Opname techniek is een vak en niet eens heel makkelijk.

marter544
30 oktober 2014, 16:12
Met je apogee en mac pro zou het meer dan prima moeten kunnen. Lukt dat niet dan gebruik je het niet goed.

guhlenn
31 oktober 2014, 10:57
Ja die staan helemaal open. Maar zoals ik al zei is het vooral de ipad die te wensen over laat! Ik heb wel gelezen dat de output van de ipad mini niet goed is. Misschien moet ik mij focussen op de mac! Vind het wel spijtig omdat ik toch al wat software op de ipad aangekocht heb!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

ipad is speelgoed. Ga verder met de mac!

tom1984
31 oktober 2014, 21:01
Bedankt voor de tips!
Ik heb de mac netjes geinstalleerd met alles dichtbij! Welke software gebruiken jullie voor opname en modelling?



Sent from my iPhone using Tapatalk

harrie-beton
2 november 2014, 00:30
Als je 10 man hier vraagt krijg je 10 verschillende antwoorden. Ik gebruik reaper en meestal geen modeling bij opnemen. Ik hang een microfoon voor de gitaarversterker. Als ik haast heb gebruik ik de pod hd pro.
Mijn geluidskaart is de Phase 88 producer van Teratec, heb er 2 gekoppeld. Dus 16 in en 16 out.

info over geluidskaarten: http://www.soundonsound.com/sos/apr04/articles/terratecphase88.htm

harrie-beton
9 november 2014, 18:27
Een tip, de Beyer 770 pro, een erg goede koptelefoon heeft een kloon: http://www.thomann.de/nl/superlux_hd660.htm
39 euro en hij klinkt net zo zeggen mensen op een hifi forum.
Zal vanwege een schaamteloze ripp off wel niet lang te koop zijn, sla je slag.

tom1984
19 maart 2015, 12:43
Hallo, intussen heb ik een focusrite 2i2 gekocht om met mijn macbook pro te gebruiken.
Nu had ik nog een vraagje aangaande software.

Op de mac gebruik ik veelal garageband als groentje.
Ik heb ook een windows pc waar ik wel eens op game.
Omdat ik thuis niet genoeg plaats heb zou het handig zijn om de interface op de windows pc aan te sluiten.
De vraag is welke software gebruik ik dan?

Er moet wel iets inzitten van versterkers ed, niet enkel opnamefunctie want daar kan ik bv audacity voor gebruiken.

Ik probeer intussen centjes bij elkaar te krijgen om een iMac aan te schaffen, dan kan die voor games en muziek dienen op dezelfde plaats.

thx

harrie-beton
19 maart 2015, 13:40
Download "reaper" en dan met plugins kan je bereiken wat je maar wil.

http:///www.reaper.fm



Kies een computer die past bij je budget en je eisen. Op iedere computer Mac, Windows of Linux kan je muziek maken. De interface bepaalt de geluidskwaliteit, niet de software.

Voor gamen is er maar 1 goed platform van de drie.

tom1984
19 maart 2015, 13:57
Bedankt harrie! Ik weet dat voor gamen windows best is maar ik ben maar een casual gamer hoor.

Probleem is dat ik in de woonkamer moet zitten en daar geen plaats heb om en een laptop met monitoren en een pc om te gamen te zetten. Daarom ben ik dus eens aan het uitkijken wat ik op een windows pc kan met muziek!


Sent from my iPhone using Tapatalk

tom1984
19 maart 2015, 17:28
Hmmmm reaper moet ik kopen maar dat vind ik niet zo er. Erger vind ik het dat ik dan nog extra software moet bijkopen voor mijn amp en fx simulatie. Bestaat er zo geen compleet pakket op windows??

Waarom werkt die ipad niet naar begoren, bias en jamup pro zijn super goeie apps. Alleen is het volume output van de ipad zo laag dat het echt niet leuk is om daarop gitaar te spelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

okeeee
19 maart 2015, 22:17
http://www.vst4free.com/



btw reaper hoef je niet te kopen trial period is eindeloos als je wil

tom1984
20 maart 2015, 09:15
Ow ok, er komt op dat ik hem maar 60 dagen gratis kan proberen.

Bedankt voor de tip, ik heb amplitube custom shop ook al geinstalleerd. Ik ga het eens proberen.

Mvg,


Sent from my iPhone using Tapatalk

okeeee
20 maart 2015, 12:01
Ow ok, er komt op dat ik hem maar 60 dagen gratis kan proberen.

Bedankt voor de tip, ik heb amplitube custom shop ook al geinstalleerd. Ik ga het eens proberen.

Mvg,


Sent from my iPhone using Tapatalkna die 60 dagen komt er berichtje bij het opstarten maar dat is na 5 sec weg en dan kun je met het volledige functionele programma aan de gang