PDA

View Full Version : Marshall 1974X - Ervaringen? Alternatieven?



humbucker
23 oktober 2014, 10:33
Ik zit er aan te denken om een Marshall 18 watter erbij te nemen.

Momenteel speel ik over een AC30 en de bedoeling is om stereo te gaan spelen waarbij ik die AC30 voor cleanere stukken gebruik, de Marshall voor de crunch stukken en ze te combineren voor solo's. Dit omdat 18 watt volgens mij te weinig gaat zijn om boven onze band uit te komen. Ik had een AC15CCX en die kwam te kort. Vandaar...

Daarnaast is die marshall ook wat handzamer en makkelijker te vervoeren dus zou dat ook mijn go-to amp zijn voor jamsessies etc. Ook zou ik graag een tremolo hebben, wat die zit niet op mijn AC30 (heritage series oid).

Kortom, ik denk dat die Marshall wel in mijn kraam past :).


Nu heb ik ook gemerkt dat er een aantal clones van die 1974x op de markt zijn. Ik ben niet echt thuis in dit wereldje, dus kan iemand mij adviseren wat hier de waardige alternatieven zijn? Let wel, zelf solderen is niet echt aan mij besteed. Ik zou het wel willen proberen, maar ik heb er absoluut geen ervaring mee en ik heb ook (zo goed als) geen electronica kennis. Lijkt me dan niet aangewezen om meteen aan een complete versterker te beginnen.

Gearjunkie
23 oktober 2014, 11:47
Ben er toevallig net mee bezig...
Ik maak wel de versie met toonregeling, een tremolo zoals op het origineel gebruik ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Buxtra
23 oktober 2014, 11:59
Hoi HB,

Volgens o.a. diverse gebruikers van gitaarnet schijnt hij toch wel hard te kunnen. Bezoek wat bouw draadjes (18 Watt). Buzzel, Johnlord en anderen weten hier beslist meer over te vertellen mbt gebruik in bandverband.
Heb zelf diverse onderdelen liggen want wil er ook een bouwen tzt.
Hij schijnt makkelijker te bouwen te zijn dan een 5e3 ogv de ruimte in het chassis.

Ik ben bepaald niet de handigste maar heb ook een 5f1 en 5e3 aan de praat gekregen. Rustig blijven, in blokjes werken en met een niet te klein soldeerijzer stoken kom je een heel eind. Blijven je cab kosten en handigheid over. Kant en klaar kopen of zelf fabriceren. Je kan dus aanzienlijk goedkoper uitkomen dan een stockversie en betere kwaliteit onderdelen realiseren. Maar dan zul je je ook weer in de materie moeten verdiepen. En de doorverkoopwaarde inschatten indien noodzakelijk etc. De techs op het bouwforum zijn gouwe gasten. Loodsen je overal door heen. En beperken daarmee jouw frustratie en de faalkansen tot zo'n 0% :hide: Denk ik!

Succes met je overwegingen.

humbucker
23 oktober 2014, 12:44
Ben er toevallig net mee bezig...
Ik maak wel de versie met toonregeling, een tremolo zoals op het origineel gebruik ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Super. Is er een bouwtopic? Enige specifieke reden waarom je voor de TMB versie hebt gekozen? Welke kit gebruik je?


Hoi HB,

Volgens o.a. diverse gebruikers van gitaarnet schijnt hij toch wel hard te kunnen. Bezoek wat bouw draadjes (18 Watt). Buzzel, Johnlord en anderen weten hier beslist meer over te vertellen mbt gebruik in bandverband.
Heb zelf diverse onderdelen liggen want wil er ook een bouwen tzt.
Hij schijnt makkelijker te bouwen te zijn dan een 5e3 ogv de ruimte in het chassis.

Ik ben bepaald niet de handigste maar heb ook een 5f1 en 5e3 aan de praat gekregen. Rustig blijven, in blokjes werken en met een niet te klein soldeerijzer stoken kom je een heel eind. Blijven je cab kosten en handigheid over. Kant en klaar kopen of zelf fabriceren. Je kan dus aanzienlijk goedkoper uitkomen dan een stockversie en betere kwaliteit onderdelen realiseren. Maar dan zul je je ook weer in de materie moeten verdiepen. En de doorverkoopwaarde inschatten indien noodzakelijk etc. De techs op het bouwforum zijn gouwe gasten. Loodsen je overal door heen. En beperken daarmee jouw frustratie en de faalkansen tot zo'n 0% :hide: Denk ik!

Succes met je overwegingen.

Zelf bouwen lijkt me helemaal te gek, maar ik heb momenteel niet echt een vaste plaats om alles een paar weken open te hebben liggen, heb geen materiaal, geen kennis, etc. Zelfs tijd is moeilijk tegenwoordig. Ik denk dat ik maar voor een in elkaar gezet exemplaar ga :), lijkt me verstandiger!

Gearjunkie
23 oktober 2014, 12:56
Ik heb tmb gekozen omdat ik toch geen tremolo gebruik. Het wordt een veel gekopieerde versterker van een model dat dus nooit heeft bestaan.
Ik gebruik geen kit, zo nu en dan bestel ik wat onderdelen, het is hobbie, geen haastwerk. Als je niet wat ervaring en hobbie in zelfbouw hebt zou ik dat zeker niet aanraden overigens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Buxtra
23 oktober 2014, 14:16
Ik ga ook voor tmb: heb de pulsar, een stereo tremolo van EH.

Rhythm Machine
23 oktober 2014, 19:23
Ik heb een handwired 18 watt top met TMB en master volume, bouwer onbekend, gekocht via marktplaats. Over een 2 x 12 met Celestion G12H 70th anniversaries gaat die loeihard, meer dan luid genoeg voor de band.

Gearjunkie
23 oktober 2014, 19:27
En hoe beschrijf jij het 'normale' en 'tmb' kanaal??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

dunhill1
23 oktober 2014, 19:42
Ik heb een 1974x gehad, compleet met extension cab.
Te gekke amp, meestal gebruikte ik beide inputs/kanalen samen.
Gaf het dikste geluid inclusief tremolo(fantastische tube tremolo!).

Heel handzaam, setje woog bijna niks.
Reden dat ik hem heb ingeruild: toch net niet luid genoeg.

Geweldige marshall crunch, met humbuckers ruim voldoende gain voor alle classic rock sounds.

Tip: volgens mij staat mijn oude setje bij vd haar op de occasion site:ok:

En niet onbelangrijk: fantastische looks voor wie van een old school uitstraling houdt.

Hendriks
23 oktober 2014, 20:03
Ik heb een handwired 18 watt top met TMB en master volume, bouwer onbekend, gekocht via marktplaats. Over een 2 x 12 met Celestion G12H 70th anniversaries gaat die loeihard, meer dan luid genoeg voor de band.

Groen tolex toevallig?

zjanke
23 oktober 2014, 20:07
Alternatief? Een 2061 clone? Ik heb zelf een CMW plexi jr en die gaat hard genoeg in een band. Had eerst V30's in een 2x12 kingscab en die heb ik vervangen door greenbacks. Dat betekent iets minder volume, maar een mooiere crunch...

Rhythm Machine
23 oktober 2014, 21:00
En hoe beschrijf jij het 'normale' en 'tmb' kanaal??


Het normale kanaal gebruik ik niet. Op het TMB kanaal zet ik alle knoppen op 6 (de master niet) en ik gebruik de volumeknop op de gitaar om van een mooi vol clean naar gierende overdrive te gaan. Geen effecten. Ik speel seventies bluesrock à la ZZ Top, Pat Travers, enz...

Rhythm Machine
23 oktober 2014, 21:05
Groen tolex toevallig?

Nee gewoon zwart, groen was wel cool geweest, of rood... De headshell is van het kleinere type Marshall 1987x, JTM45 enz. Er zat geen logo op toen ik hem kocht. Ik heb er zelf een gold Marshall block logo opgezet. Vind ik mooi zo... De master is gewoon een vijfde knop naast de 4 gebruikelijke van een TMB. Alle andere MV versies die ik al gezien heb, hebben de MV in een van de inputgaten tussen de 2 kanalen. Op de achterkant zit een stickertje van een muziekzaak in Winterswijk, de naam ontgaat mij even.

EDIT: Jasper Muziek in Winterswijk

Gearjunkie
23 oktober 2014, 21:29
Het normale kanaal gebruik ik niet. Op het TMB kanaal zet ik alle knoppen op 6 (de master niet) en ik gebruik de volumeknop op de gitaar om van een mooi vol clean naar gierende overdrive te gaan. Geen effecten. Ik speel seventies bluesrock à la ZZ Top, Pat Travers, enz...

Je stijl bevalt me wel. Heeft het tmb kanaal (veel) meer gain dan het normale kanaal?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Mitch
23 oktober 2014, 22:21
Ik vind het TMB kanaal een beetje een flauwe toevoeging. Het suggereert dat je meer veelzijdigheid hebt, maar uiteindelijk is het toch het originele ontwerp dat me zonder meer het lekkerst in de oren klonk. Nadeel van de combo vind ik dat de M20 naar mijn smaak niet tot zijn recht komt. Fantastische speaker, maar in een closed back cab. En niet onbelangrijk: het is ook de minst efficiënte gitaarspeaker van Celestion. Als ik lees dat je al tekort komt aan een AC15CC1x (die ik persoonlijk heb weggedaan omdat ik 'm te hard vond) dan ga je het met de 1974x niet redden. Dus of de 1974x en er een H30 in knallen, maar een kloon top met een 2x12 is misschien een beter idee.
Of een beter drivepedaal voor je AC30 natuurlijk :D

Rhythm Machine
23 oktober 2014, 23:09
Je stijl bevalt me wel. Heeft het tmb kanaal (veel) meer gain dan het normale kanaal?

Nee, maar de master volume maakt het TMB kanaal handelbaarder. Om dezelfde oversturing op het EF86 kanaal te krijgen moet hij veel te luid. Dus gebruik ik het TMB kanaal, en dat vind ik geweldig.

humbucker
24 oktober 2014, 13:15
Ik vind het TMB kanaal een beetje een flauwe toevoeging. Het suggereert dat je meer veelzijdigheid hebt, maar uiteindelijk is het toch het originele ontwerp dat me zonder meer het lekkerst in de oren klonk. Nadeel van de combo vind ik dat de M20 naar mijn smaak niet tot zijn recht komt. Fantastische speaker, maar in een closed back cab. En niet onbelangrijk: het is ook de minst efficiënte gitaarspeaker van Celestion. Als ik lees dat je al tekort komt aan een AC15CC1x (die ik persoonlijk heb weggedaan omdat ik 'm te hard vond) dan ga je het met de 1974x niet redden. Dus of de 1974x en er een H30 in knallen, maar een kloon top met een 2x12 is misschien een beter idee.
Of een beter drivepedaal voor je AC30 natuurlijk :D

Hmm, ik zou ook graag een tremolo hebben, dus die TMB valt al af. Tot nu toe lijkt het me nog steeds een heel fijn ampje waarvoor ik hem in gedachten had.

Oh, en het is niet dat die AC15 echt te kort kwam, maar ik had geen overschot, laat ik het zo zeggen. Te weinig headroom. Nu verwacht ik niet dat dit beestje meer headroom heeft, in tegendeel zelfs, maar dat hoeft ook niet. Voor solo's kan ik nog steeds mijn AC30 erbij nemen, en als het een keer wat minder luid moet kan ik enkel de marshall meenemen en hoef ik niet met die AC30 te sleuren. Ook zal die Marshall thuis wat bruikbaarder zijn.

Wat zijn de bekendste klonen? Iemand wat advies in die richting?

dunhill1
24 oktober 2014, 13:26
Hoi humbucker,
Waarom een clone en niet the real deal?
Een gebruikte marshall zal niet veel duurder zijn dan een neppert denk ik zo?
Heb je gelijk een superfijne tremolo.

Daarnaast is het meestal handiger als je het origineel te koop aanbiedt als je ooit weer eens iets anders wilt.

humbucker
24 oktober 2014, 14:20
Hoi humbucker,
Waarom een clone en niet the real deal?
Een gebruikte marshall zal niet veel duurder zijn dan een neppert denk ik zo?
Heb je gelijk een superfijne tremolo.

Daarnaast is het meestal handiger als je het origineel te koop aanbiedt als je ooit weer eens iets anders wilt.

Je kan de vraag ook omdraaien... Waarom the real deal en geen clone?

Ik zou graag weten wat de alternatieven zijn ipv blindelings mijn geld naar Marshall te dragen :)... En het tremolo kanaal zit ook op de clones, dus dat is geen argument.

arjanb01
24 oktober 2014, 15:09
Kool en elfring ace top of combo? Die zie je steeds meer op marktplaats.
Friedman, wel heel mooi maar erg prijzig. De Friedman pink taco is erg goed:
http://youtu.be/A5wsxpojiPc

1500 eu voor de top.

dunhill1
24 oktober 2014, 15:59
Leuk om de vraag om te draaien maar dat was m'n vraag dus niet.
Succes met het zoeken naar een knappe clone zou ik zeggen!

humbucker
24 oktober 2014, 17:28
Leuk om de vraag om te draaien maar dat was m'n vraag dus niet.
Succes met het zoeken naar een knappe clone zou ik zeggen!

Mij maakt het niet uit of het een clone is of een Marshall. Ik wil gewoon weten wat er allemaal op de markt is aan clones van die 1974x met tremolo, geen TMB amps. Zodat ik de prijzen kan vergelijken, reviews kan opzoeken en tenslotte kan gaan testen...

Arjan, thanks, die Friedman kende ik nog niet. Al is die Pink Taco eerder gebaseerd op de 2061X, niet?

arjanb01
24 oktober 2014, 18:12
Mij maakt het niet uit of het een clone is of een Marshall. Ik wil gewoon weten wat er allemaal op de markt is aan clones van die 1974x met tremolo, geen TMB amps. Zodat ik de prijzen kan vergelijken, reviews kan opzoeken en tenslotte kan gaan testen...

Arjan, thanks, die Friedman kende ik nog niet. Al is die Pink Taco eerder gebaseerd op de 2061X, niet?

Klopt, en de andere series zijn gebaseerd op plexis, dus ik weet niet of jij dat zoekt. In ieder geval het beluisteren alleen al waard! Of je het geld ervoor over hebt is aan jou.
Leuk topic trouwens.

humbucker
27 oktober 2014, 14:21
Zoals hierboven beschreven heb ik nu een AC30. Stel dat ik nu een 18w top erbij koop, zou ik de boel dan zo kunnen aansluiten om de top over de speakers van de AC30 te krijgen en toch ook over de AC30 te spelen? Gelijktijdig lijkt me dat niet mogelijk, maar A/B-en moet toch gaan, niet?

Hoe sluit je dat dan aan? (heb 0 ervaring met tops)

Gearjunkie
27 oktober 2014, 15:11
Dat kan met een peperdure 'headbone' van Radial.

http://www.tonebone.com/headbone.php
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tristan
27 oktober 2014, 21:14
Tja, de tremolo van die Marshall is niet zo waanzinnig hoor, een Marshall is ook precies zo'n amp waar je over het algemeen juist niet zoiets op wil hebben zou ik zeggen, maar goed, ieder z'n ding.
De 2061X rockt de ballen uit je broek, ik weet zeker dat die luid genoeg is, de 1974X heeft inderdaad echt veel minder headroom en een heel andere sound, meer blues in plaats van rock gericht zou ik zeggen, daarmee zou ik niet aankomen als ik met een luide drummer moest spelen.
Ter vergelijk, ik heb een Valvetech Hayseed (topklasse AC30 clone) hier naast een Marshall 2061X staan, zoveel luider gaat die AC30 niet en meer headroom heeft 'ie ook niet echt, het is wel een mooie combi.

humbucker
28 oktober 2014, 12:11
Gearjunkie: Thanks! Interessant apparaat, wel prijzig inderdaad. Daar kun je al een extra 2x12 van kopen!

Tristan: Sounds very interesting! Heb je daar toevallig ergens wat soundsamples van staan? Wat voor speakers zitten er in die Valvetech? Ooit die Marshall daarover gestuurd?

Tristan
28 oktober 2014, 13:04
Mijn setup is als volgt:
Marshall 2061X head + Marshall 2061CX 2x12 cab Celestion Heritage G12M20 speakers
Valvetech Hayseed 30 head + Realguitars 1x12 cab Celestion Creamback G12H-75 speaker

Ik heb de Marshall ook over de 1x12 met Creamback G12H-75 gegooid maar dan vond ik 'm wat punch en middengebied missen, met de Valvetech is het een heerlijke combi die ik lichtelijk prefereer boven de gebruikelijke Alnico Blue of Alnico Gold, het klinkt net wat dikker in het laag, wat vloeiender, soepeler in het middengebied.

Soundsamples heb ik niet echt, ik heb hier ooit wel iets gepost van de Marshall geloof ik maar ik gebruik altijd mijn HBE Big D ervoor, die klinkt zowel lekker met de Marshall als met de Valvetech.

humbucker
15 december 2014, 11:22
Ben zaterdag een nieuwe 2061x met bijhorend cabinet gaan testen. Mooi ding, maar icm mijn Gretsch wat te pinnig in het hoog wat er niet uit te draaien viel (of dof, of pinnig). Viel een beetje tegen na al hetgeen ik erover gelezen had.

Toevallig stond er ook nog een 2dehands Bluesbreaker in de winkel en die klonk beduidend beter. Meer laag, brak ook mooier op imho en ook nog een tremelo als plus. Lijkt me een goede kanshebber te zijn :)

Tristan
15 december 2014, 11:42
Heb je de kanalen ook doorgelust met een kabeltje ertussen?
Dan krijg je meer laag uit het circuit zonder dat het dof wordt, het rechtse kanaal is op zich vrij dof inderdaad en het linkse kanaal kan soms wat scherp zijn, prikt echter in een band wel fantastisch door de mix.
Meestal gebruik ik de amp redelijk clean met het linkse kanaal maar als ik voor crunch ga dan lus ik de kanalen wel door.
Ik vind het persoonlijk echt een veel betere amp dan de Bluesbreaker of dan welke andere huidige Marshall dan ook, het heeft naar mijn mening gewoon een voller directer geluid met meer toon.

humbucker
15 december 2014, 12:49
Jep. Zowel doorgelust als afzonderlijk de kanalen getest. Het rechter kanaal was dof, daar kreeg ik weinig fatsoenlijks uit. Zelfs met de toneknop volledig open bleef ik er iets in horen dat me stoorde. Het linker klonk een pak beter, maar was dan weer erg spikey. Vervolgens de kanalen doorgelust en dat gaf inderdaad het beste resultaat. Het mooiste geluid dat ik eruit kreeg was het volume van de 2 kanalen op 3-4u en de tone op 9-10u. Dan had ik een lekkere slag-sound (in de trant van AC/DC met mijn gretsch). Maar toch zat er nog iets in de sound dat me niet helemaal beviel. De bluesbreaker was gewoon inprikken, kanalen doorlussen en onmiddelijk een hele vette sound. Clean was ook beter, en de amp klonk een pak voller dan die 2061x. Mijn pedalen er ook eens voorgezet en dat klonk onmiddelijk heel erg goed.

Misschien lag het ook wel aan de nieuwe speakers van het cabinet van die 2061x. Als de speakers ingespeeld zijn heb je weer een ander verhaal. Maar in mijn beleving won die Bluesbreaker deze vergelijking met sprekend gemak.

Mitch
15 december 2014, 15:30
Ik vermoed zo maar dat die kast toch een beetje de bottelnek was, die 2061 kan prima vet klinken en duidelijk zonder te scherp te zijn. Tel daar een Gretsch bij op die mogelijk 'lekker ruim' in zijn hoog zit en je hebt een recept voor pinnig geluid. Een JTM45 met zijn open back 2x12 werkt dan heel anders, ook al zijn de amps zelf niet echt te vergelijken.

Pepe
15 december 2014, 15:47
Als het een TV Jones filter betreft is de term gestaald pinnig hoog nog iets preciezer dan lekker ruim. :D
Een JCM 800 met Celestions vintage zal helemaal een feest zijn.

humbucker
15 december 2014, 16:53
TV Jones Filtertron idd.

Na al het positieve wat ik over de 2061x gelezen had was ik dus eigenlijk nogal teleurgesteld. Het leek me dan ook straf dat de amp zo unaniem bejubeld wordt online. Lijkt me dat er dan iets fout was met de combi gitaar + amp + cab.

Op mijn vox (die toch ook niet bekend staat om zijn gebrek aan hoog) heeft die gitaar dat absoluut niet. En als jullie (en zowat alle andere reviews online) de amp vet "en absoluut niet pinnig in het hoog" vinden klinken, dan zal het wel aan het cabinet/speakers gelegen hebben. Anyhow, ik heb er weer wat uit geleerd, die 2061x wordt het niet voor mij. (Wat te beperkt in zijn mogelijkheden) Maar die bluesbreaker daarentegen... Dat is een ander verhaal.