PDA

View Full Version : Zangversterker, wat heb ik nodig



Smeigel_12000
22 oktober 2014, 16:17
Beste gitaarnetters,

Ik weet niet of ik dit hier goed post maar ik kon eigenlijk niet echt een juist forum vinden (het is tenslotte ook een gitaarforum).

In onze huidige bandsetup hebben we een zangversterkertje staan wat eigenlijk niet echt lekker door de mix heen kan prikken en daardoor altijd op zijn top moet presteren, hetgeen niet echt een positieve invloed heeft op de geluidskwaliteit.

Vandaar dat ik als zanger/gitarist een beetje aan het oriënteren ben voor een betere zangversterker maar waar moet ik allemaal op letten? Van gitaarversterkers heb ik redelijk wat verstand maar van zangversterkers des te minder.

Wij spelen stoner rock, gitaristen spelen op 100W buizenbakken en bassist volgens mij op een 200W buizenversterker. Drummer slaat hard en daardoor speelt de band ook hard.

Hoeveel watt heb ik ongeveer nodig en kunnen jullie een type/merk aanraden?

Thanks alvast

Eko
22 oktober 2014, 16:41
Het meest eerlijke antwoord : leer eerst hoe je een geluid afregelt....... Als iedereen in de band eerst alles open zet en je gaat dan proberen je p.a. daaraan aan te passen wordt het een kansloze missie. In een band spelen is geen wedstrijd wie het hardst mag staan of slaan. Het is de kunst het totaalgeluid goed te krijgen. Je kunt een drummer wel compleet voluit laten slaan maar dan zal er een scherm omheen moeten of hij gaat in een aparte ruimte zitten. Hetzelfde geld voor gitaristen met 100 watt buizenbakken. Zodra je oordopppen in moet gaan doen ..... laat maar.
Het afstellen van een p.a. is meer dan volume. Ieder bandlid maakt een eigen geluid. Ook de zang. Er zit niet voor niets een uitgebreide toonregeling op zo`n mengpaneel. Leer gewoon door eerst eens iemand te vragen dit voor te doen. Spaart een enorme bult ergernis.
Kleine tip voor gitaristen die hun bak voluit ,, moeten ,, hebben. Zet ze omgekeerd neer. Met de speakers naar een muur is het geluid wat minder ( volume).

FruscianteFan
22 oktober 2014, 16:49
Het is misschien vloeken in de kerk...

Ook met een heel goed systeem geldt dat je er uiteindelijk niet bovenuit komt omdat je te maken krijgt met rondzingen. Mijn band speelt geen stonerrock, maar we speelden eerst wel loeihard. Ik heb repetities gehad waar mijn 60 watt buizen Ampeg zonder mastervolume overstuurde. Veel erger nog is dat (natuurlijk ook door verkeerde techniek) onze zanger een poliep kweekte.

Wij hebben dan wel geluk dat onze drummer niet inziet waarom hij per se hard zou moeten slaan, tenzij het bandvolume daar om vraagt.

Waar ik heen wil: inmiddels stellen we het geluid af op de zanginstallatie. Die mag best hard, maar het moet wel helder blijven. Zang is het lastigste 'instrument' om harder te zetten en vraagt verreweg de meeste lichamelijke inspanning. De rest van de instrumenten volgt.

100W buizenbakken voor gitaar: prima, die kunnen ook best zachter. Toch? En als ze op laag volume niet lekker genoeg klinken... koop je een attenuator of kleinere versterker.

Let wel, het heeft ons echt een jaar gekost om te beseffen dat je écht de zang leidend moet laten zijn qua volume. En natuurlijk moet je wel een enigszins fatsoenlijke installatie hebben. Maar het is voor alles en iedereen zoveel fijner om niet mee te gaan in een volume-oorlog. Vuistregel: als je jezelf of een ander niet hoort betekent dat niet (niet per se) dat er iets harder moet - er kan ook iets zachter gezet worden.

telerocker
22 oktober 2014, 18:59
Oef, wat ben ik blij dat we negen van de tien keer met een PA en dezelfde geluidsman spelen, die meteen ook de mix van de zaal of tent opslaat.
Volgens mij is een vuistregel dat als de band op het podium niet te hard speelt, het beter is te mixen, wat leidt tot een gebalanceerder zaalgeluid. En vervolgens moet iedereen met zijn tengels van zijn volumeknop afblijven, anders blijft de geluidsman bijregelen. Wordt het meestal niet beter van.

Kim Wilson
23 oktober 2014, 09:44
Het gaat om repetities, dus in een kleine ruimte. Dat is een heel ander verhaal dan op een podium.

harrie-beton
23 oktober 2014, 10:11
two words = in ear monitoring.

Vooral bij luide bands is dat een uitkomst. Als de bandleden op 100 watt zitten te raggen is er geen zanginstallatie die daar goed overheen kan zonder feedback.

telerocker
23 oktober 2014, 10:37
Het gaat om repetities, dus in een kleine ruimte. Dat is een heel ander verhaal dan op een podium.

Ahum, you're right. Ze hebben wel stagegear in de oefenruimte en een drummer op standje 10. Dan heb je als zanger toch een wattje of 800 nodig.

Kim Wilson
23 oktober 2014, 10:59
Ahum, you're right. Ze hebben wel stagegear in de oefenruimte en een drummer op standje 10. Dan heb je als zanger toch een wattje of 800 nodig.
Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Lees de reply van FruscianteFan nog maar eens goed.

telerocker
23 oktober 2014, 11:25
Als de band het geluidsvolume aanpast, dan wel.

Kim Wilson
23 oktober 2014, 12:02
Je kunt op een gegeven moment niet harder, dan kom je met zaken als rondzingen en zo. Juist omdat je in zo'n kleine ruimte zit. Je kunt er niet vermogen blijven pompen.

FruscianteFan
23 oktober 2014, 12:14
Als de band het geluidsvolume aanpast, dan wel.

Als de band zo koppig is dat ze niet zachter willen omwille van de muziek... ja dan kun je niet veel.