PDA

View Full Version : Strap Locks



gitaargod
22 oktober 2014, 11:09
Ik heb dus een nieuwe LP en daar wil ik strap locks van Schaller op zetten. 1 van de 2 (onderkant body) originele schroeven is dikker dan die van Schaller. Deze schroef past niet door de strapholder en moet ik dus de schroef van Schaller gebruiken, die is dunner, maar wel langer! 0,5 tot 1 cm.

Wat zouden jullie doen? Ik wil graag de strap locks gebruiken. Mijn Fender CS is al 2 keer op de plavuizen geflikkerd, en is "gedegradeerd" tot Relic. Dat hoeft niet persé met mijn LP.

Buzzel
22 oktober 2014, 11:15
Ik heb wel straplocks gehad, maar vind het irritante dingen. Ten eerste zijn de schroeven inderdaad anders. Je moet het gat dieper boren. Vullen met sate prikkers en dan zit het wel. Maar vroeg of laat komt het geheel weer uit het gat.

Je kan beter een krat van deze jongens opdrinken:
http://www.biertap.com/images/grolschmagnum.jpg

De rubbertjes werken uitstekend als straplock namelijk.

Riny
22 oktober 2014, 11:48
Vullen met sate prikkers en dan zit het wel. Maar vroeg of laat komt het geheel weer uit het gat.

Wanneer je de "te grote schroefgaten" op vult met houtenprikkers dien je deze een beetje houtlijm mee te geven.
Uit laten harden, vervolgens lichtjes voorboren (dunner) als de schroef dan de strap- locks en dit blijft tientallen jaren goed, tenminste, bij mij wel.
Heb in 40 jaar niet meegemaakt dat ze los kwamen.

Maar goed, een rubberring is ook een zeer goed alternatief al ben ik er geen fan van.
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur uiteraard.

gitaargod
22 oktober 2014, 12:55
Wanneer je de "te grote schroefgaten" op vult met houtenprikkers dien je deze een beetje houtlijm mee te geven.
Uit laten harden, vervolgens lichtjes voorboren (dunner) als de schroef dan de strap- locks en dit blijft tientallen jaren goed, tenminste, bij mij wel.
Heb in 40 jaar niet meegemaakt dat ze los kwamen.

Maar goed, een rubberring is ook een zeer goed alternatief al ben ik er geen fan van.
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur uiteraard.

Goed advies, dank je. Grolsch rubbers is ook niets voor mij, ik wil de strap er ook snel en gemakkelijk van af kunnen halen.

iWishmaster
22 oktober 2014, 13:03
Wanneer je de "te grote schroefgaten" op vult met houtenprikkers dien je deze een beetje houtlijm mee te geven.
Uit laten harden, vervolgens lichtjes voorboren (dunner) als de schroef dan de strap- locks en dit blijft tientallen jaren goed, tenminste, bij mij wel.
Heb in 40 jaar niet meegemaakt dat ze los kwamen.

Maar goed, een rubberring is ook een zeer goed alternatief al ben ik er geen fan van.
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur uiteraard.

Bij mij blijven ze los gaan .. Eerst vanzelf (gitaar werd geleverd met straplocks) en dit heeft langzaam het hout wat 'uitgelubberd'. Twee jaar geleden door een gitaarbouwer laten oplossen (uitboren, nieuw stukje hout erin lijmen, opnieuw voorboren etc.). Is een jaar goed gegaan, maar vorige week zag ik dat het schroefje weer iets los zat ... Inmiddels gebruik ik op een andere gitaar Grolsch rubbers en die heeft nergens last van, dus ik ga denk ik van al mijn gitaren de straplocks verwijderen.

Gearjunkie
22 oktober 2014, 13:10
Gewoon een wat zachtere houtsoort waar die body van gemaakt is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Riny
22 oktober 2014, 13:12
Wanneer de rubber ringen voldoen moet je die zeker blijven gebruiken, ieder zijn keus en gelukkig hebben wij die vrijheid.

Echter, bij straplock- sets worden 2 korte en 2 langere schroeven meegeleverd en wanneer men de lange gebruikt zou er, na een goede bewerking van de oude schroefgaten, totaal geen probleem moeten zijn.
Maar ja, zeg nooit, nooit al begrijp ik het probleem niet hoe deze los kunnen komen.

Buzzel
22 oktober 2014, 13:28
Door de strapslocks zit de Riem verder van de body. Hierdoor krijg je een krachtarm (kracht*Arm=Moment). Als je een beetje een zware gitaar hebt. beetje wild bent op het podium komen er een stuk meer krachten op de schroef en het hout rondom het gat te staan. Ik denk dat doordat de riem verder van het hout zit de schroef langzaam maar zeker los gewrikt kan worden.

FruscianteFan
22 oktober 2014, 14:39
Als de schroef langer is, is dat al een pre. Moet-ie wel een flink stuk langer zijn. Maar inderdaad: het gat opvullen, en een beetje lijm op de schroef.

Hoe minder je met schroeven klooit, hoe beter. Bij mijn Gretsch heb ik direct (eerlijk gezegd zelfs voor ik officieel had bevestigd haar te kopen!) de schroeven erin laten lijmen. Laatst dus (zie desbetreffende topic) wel een ongeluk gehad maar dat lag niet aan een loskomende schroef.

Bij mijn Jaguar heb ik voor lief genomen dat er geen straplocks meer op kunnen. Gewoon een heel dikke lange schroef gebruikt en die onder een andere hoek erin geschroefd (is bij Japanse Jags sowieso fijner), die zit ook echt heel stevig.

Ash ketchum
22 oktober 2014, 15:18
Deze zitten op mijn Haar strat en op mijn partscaster, net een tikkeltje meer houdvast dan de standaard strapholders;
http://http://www.tonefactory.nl/gotoh-strap-pin-deluxe-chrome (http://www.tonefactory.nl/gotoh-strap-pin-deluxe-chrome)

motorhan
22 oktober 2014, 15:56
Waarom boor je het gaatje niet op en gebruik je de originele schroeven of dezelfde dikte maar dan iets langer. Ik zou er niet meteen voor kiezen de gaatjes te vullen met sate prikkers lucifers o.i.d. alleen als het echt niet anders kan.
de schroeven niet aandraaien met een elektrische schroefmachine want daar begint vaak de fout van het loskomen.

succes

FruscianteFan
22 oktober 2014, 16:00
Je kunt het beter meteen helemaal goed doen...

Eko
22 oktober 2014, 16:31
Ik heb diverse systemen in gebruik. Goede straplocks ( bv Schallers) gaan jaren mee. Ik sta bijna ieder weekend 2 x 3 sets op een podium en ze blijven goed. Je hebt ook systemen waarbij de lock in de gitaarriem zit. Hoef je niets te boren of te wijzigen.