PDA

View Full Version : Strat met stemmingswisselingen



Pieuw
21 oktober 2014, 23:37
Mijn 1991 Strat heeft een brass topkam, geen tension guides en Sperzel locking tuners. Je zou denken dat die Sperzels de stemming er in houden. De stemming verloopt echter als een humeurige draak. Zelfs als je de gitaar stemt en vervolgens in de standaard hangt voor de nacht. De volgende ochtend is alles zo'n 20-30% te hoog. De G snaar staat dan ergens tussen de G en de G#. Doorgaans verloopt de stemming toch naar omlaag...

Dat na enig tremoleren de boel wat verloopt is niet zo heel raar, ofschoon dat een van de redenen was dat ik die Sperzels erop heb laten zetten.

Ik denk zelf aan 2 dingen:
De topkam ligt, en dan met name de vorm van de sleufjes waar de snaren wat in blijven klemmen. Ik hoor echter geen bijgeluiden als ik ze aandraai.
Het weghalen van de tension guides voor de E en de B was misschien toch niet zo'n goed idee.

Voor de beeldvorming een paar foto's.
https://lh5.googleusercontent.com/-olLtTkBrDTk/VEbQTtyMMKI/AAAAAAAAIz4/dx-BYZ6eAoM/w480-h849-no/IMAG1115.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/-j9_ZM6U1ujI/VEbQUqoUhMI/AAAAAAAAI0E/-uWaD2sdFIA/w958-h542-no/IMAG1114.jpg

Kent iemand dit probleem? Hoe heb jij het opgelost?

Ace 1.15.19
22 oktober 2014, 00:44
Misschien een tabletje Prozac proberen?



on topic:

Als je al aangeeft dat de snaren in de topkam blijven hangen dan zou ik daar eens mee beginnen. Zie ik goed dat die van metaal is?

barno
22 oktober 2014, 00:47
temparatuur speelt altijd een rol. is 's nachts stuk kouder in je kamer?

btw, was die brass nut stock? op foto lijkt het alsof de slots nogal diep zijn. op zich geen probleem maar dan moeten ze echt goed gevijld zijn. Anders: nut wat lager vijlen zodat zeker de twee dikste snaren voor helft open liggen. Als je de nut lager vijlt is het wsch nodig om de stringtrees weer te monteren.

telerocker
22 oktober 2014, 01:41
Je kunt ook een Fender LSR Roller Nut overwegen.

Pieuw
22 oktober 2014, 02:08
De brass topkam was niet stock. Een roller nut was voor zover ik kon zien alleen voor rechtshandige gitaren, maar misschien heb ik het niet goed gezien. Zou wel mooie oplossing zijn. Temperatuur is inderdaad wat lager daar.
OK dank allen . Ik heb zelf geen vijlen, dus ik zal een expert erbij halen

Pepe
22 oktober 2014, 03:35
Wat Barno zegt, als je hem gestemd wegzet en de volgende dag de zaak ontstemd blijkt te zijn is het een temperatuur verschil. Een vrij normaal verschijnsel, de ene gitaar heeft er meer last van dan de andere.

Kim Wilson
22 oktober 2014, 08:58
Zoveel ontstemmen kan haast niet komen door temperatuurverschil. Ik denk dat de snaren klem zitten in die topkam.

iwamoto
22 oktober 2014, 09:14
Zou de temperatuur wellicht ook nog invloed hebben op de topkam? immers geen been of grafeen.

Tupelo
22 oktober 2014, 10:14
Je kunt ook een Fender LSR Roller Nut overwegen.
Ben ook een groot fan van die dingen.
Zaten op mijn strat plus, nooit gedoe wanneer je eens dikkere of dunnere snaren wilt proberen.

Temperatuurverschil is dat een aanleiding, of luchtvochtigheid..?
Luchtvochtigheid in mijn eigen huis verschilt enorm, soms 15% op een dag, en op mijn hollow body heeft dat invloed, maar op mijn Mustang helemaal niet; tenminste niet wat veranderde stemming betreft.
Temperatuur wisselt ook natuurlijk.

Harald
22 oktober 2014, 10:41
Stemming die vanzelf omhoog gaat? Denk ook aan temperatuur en luchtvochtigheid. Maar dat merk ik bij mij vooral bij de gitaren met ebben toets. Niet de strat en tele met blanke hals.

Klem zitten zou zonder spelen verder geen verstemmen opleveren. Dat levert problemen op zo gauw je gaat benden, of met de tremolo aan de gang gaat.

Of krimpt die brass nut zoveel als hij koud wordt? Maar dan zou ik verwachten dat de stemming omlaag gaat ipv omhoog.

Kim Wilson
22 oktober 2014, 11:05
Klem zitten zou zonder spelen verder geen verstemmen opleveren. Dat levert problemen op zo gauw je gaat benden, of met de tremolo aan de gang gaat.
En als ie nou zodanig klemt dat je hem te ver opdraait zonder dat dat direct merkbaar is aan de speelkant (dus dat de spanning aan de ene en de andere kant van de nut van elkaar verschilt), en over de nacht heen de spanning gelijk wordt getrokken?

FruscianteFan
22 oktober 2014, 14:45
En als ie nou zodanig klemt dat je hem te ver opdraait zonder dat dat direct merkbaar is aan de speelkant (dus dat de spanning aan de ene en de andere kant van de nut van elkaar verschilt), en over de nacht heen de spanning gelijk wordt getrokken?
Met andere woorden: combinatie van factoren...

Zelf stem ik overigens mijn gitaar voor ik ga spelen, niet voordat ik haar wegzet. Sterker: als ze koud aanvoelt wil ik nog weleens langs de hals wrijven (wees gewaarschuwd, ziet er dubieus uit).

Kim Wilson
22 oktober 2014, 15:09
Met andere woorden: combinatie van factoren....
Nee, juist niet. Ik bedoel dat de snaar zo klem in de kam zit dat hij héééél langzaam er doorheen glijdt.

FruscianteFan
22 oktober 2014, 15:13
Als het zo klem zit, heeft het meestal juist een trigger nodig om zich te herstellen, bedoel ik.

Kim Wilson
22 oktober 2014, 15:15
Ja, lijkt mij ook, maar met een bronzen kam weet je het maar nooit...

Pieuw
25 oktober 2014, 10:23
Denk dat ik eerst maar eens een grafeen topkam probeer. Als dat niet bevalt kan ik altijd nog naar een linkshandige roller nut op zoek. De temperatuur wisselt in deze ruimte veel meer dan in het vorige huis. Vochtigheid ook. Dat is nog zo'n missie hier ;-). Zelf een topkam maken zie ik niet zo zitten. Weet iemand een goed adres in Almere e.o.?

Pieuw
25 oktober 2014, 10:26
Haha, Frusciantefan, dat wrijven langs de hals pas ik ook to, maar niet en plein public :D

FruscianteFan
25 oktober 2014, 10:34
Haha, Frusciantefan, dat wrijven langs de hals pas ik ook to, maar niet en plein public :D

ach ik ben toch gay, dat kan er nog wel bij.

D3nnis
25 oktober 2014, 13:14
Ligt dit verschijnsel niet gewoon aan snaren die uitzetten als ze warm zijn, en bij weghangen van de gitaar krimpen ze weer, waardoor de stemming stijgt?
Of het komt gewoon doordat ie linksom is :-)

Pieuw
25 oktober 2014, 15:00
Het temperatuur verschil zal er altijd zijn. Ik kan me echter niet heugen dat het zo'n grote rol heeft gespeeld in het verleden. Ik speel inmiddels een jaar of 38, op deze gitaar sinds 1991. In huidige configuratie sinds 2012. Lijkt toch een combinatie van alles wat hier genoemd wordt. Ik hoop dat nieuwe topkam soelaas biedt.