PDA

View Full Version : Dilemma!: Eventide H9 nieuw gekocht, maar niet nieuw....



apekop
21 oktober 2014, 10:50
Ik wou al een tijdje een H9. Nu toch de knoop doorgehakt en er eentje besteld bij een niet nader te noemen (web)winkel. Ik noem expres de naam niet omdat ik niemand in diskrediet wil brengen, verder geen slechte ervaringen met dit bedrijf. Gisteren is hij binnen gekomen. Ik zag eigenlijk al meteen dat hij niet helemaal 100% nieuw was; geen gesealde doos, doos zag er wat ouder uit, adapter niet netjes opgerold etc. Cosmetisch is de H9 verder in orde. Toen ik de software wou gebruiken werd mijn vermoeden bevestigd. Hij was namelijk al geregistreerd door een andere gebruiker. daardoor kan ik nu de software niet gebruiken. Ik heb Eventide al een mail gestuurd om hem te re-registreren. Wel jammer dat ik nu niet meteen goed aan de slag kan met mijn nieuwe speeltje.

Ik heb hier een paar vragen over:
1) Mag een bedrijf een product als nieuw verkopen terwijl deze eerder terug gestuurd is door een andere koper? feitelijk is het toch B-stock?
2) Moet het bedrijf dat vervolgens aan de nieuwe koper vermelden?
3) Kan deze nieuwe koper een korting eisen? (feitelijk is het product nu 2ehands en had ik het ook op MP kunnen kopen bij wijze van spreken)
4) Mag een klant voor hij iets koopt (en ook achteraf) een volledig nieuw product eisen in een gesealde doos? Nu weet ik namelijk niet wat de vorige koper er mee gedaan heeft en waarom hij het heeft teruggestuurd. Misschien was er wel iets elektronisch defect wat ik zelf pas later zal ontdekken.

Wat zouden jullie doen? terugsturen? niet zeuren en de H9 houden en niks zeggen tegen het bedrijf? mailtje naar het bedrijf?
Benieuwd naar jullie meningen.

dml
21 oktober 2014, 11:06
Even een telefoontje naar de verkopende partij. Niet afwachten op nog meer reacties op dit forum. Dit kan in een paar minuten geregeld zijn.

apekop
21 oktober 2014, 11:10
Mailtje is al de deur uit. Ik ben gewoon benieuwd wat de meningen hierover zijn, gezien het grote aantal bestellingen dat geplaatst wordt bij dergelijk webwinkels die 'probeer garantie' hanteren (niet tevreden geld terug binnen zoveel dagen) zal dit aan de orde van de dag zijn. Zoals ik al aangaf wil ik het bedrijf ook niet noemen. Het gaat ook niet om specifiek dit bedrijf maar het geldt voor meerdere bedrijven natuurlijk. Ik wil gewoon een gezonde discussie over dit onderwerp, zonder dat het uit de hand loopt.

soup
21 oktober 2014, 11:23
Ik zou een nieuwe vragen, zoals je ook had verwacht.

Kim Wilson
21 oktober 2014, 11:50
Als spullen teruggestuurd worden, mag je er vanuit gaan dat de webshop de boel even controleert voordat het weer voor nieuw in het magazijn wordt gelegd. Als je voor een nieuw exemplaar hebt betaald, hoef je hier niet mee akkoord te gaan, al helemaal niet omdat de software al geregistreerd is.

Maar ik zou ze gewoon bellen, als ik jou was. Werkt sneller en vaak beter dan email.

guitaraddict
21 oktober 2014, 12:14
Goed dat je dit even aankaart, ik denk dat veel mensen hier niet bij stil staan.

De H9 is trouwens wel een geweldig apparaat vind ik, vooral als je van spacey sounds houdt.

Jammer dat er maar een sound tegelijkertijd gebruikt kan worden, misschien koop ik er nog wel een bij.

Blijkbaar kun je ook een H9 zonder inhoud kopen en de geluiden van het ene apparaat naar het ander kopieeren.

Wie weet of dit klopt?

The Lo Lands
21 oktober 2014, 12:32
Ik heb hier een paar vragen over:
1) Mag een bedrijf een product als nieuw verkopen terwijl deze eerder terug gestuurd is door een andere koper? feitelijk is het toch B-stock?
2) Moet het bedrijf dat vervolgens aan de nieuwe koper vermelden?
3) Kan deze nieuwe koper een korting eisen? (feitelijk is het product nu 2ehands en had ik het ook op MP kunnen kopen bij wijze van spreken)
4) Mag een klant voor hij iets koopt (en ook achteraf) een volledig nieuw product eisen in een gesealde doos? Nu weet ik namelijk niet wat de vorige koper er mee gedaan heeft en waarom hij het heeft teruggestuurd. Misschien was er wel iets elektronisch defect wat ik zelf pas later zal ontdekken.

Wat zouden jullie doen? terugsturen? niet zeuren en de H9 houden en niks zeggen tegen het bedrijf? mailtje naar het bedrijf?
Benieuwd naar jullie meningen. Ik heb onlangs éénzelfde probleem gehad met een wat ik verwachte nieuw expressiepedaal, welke dus gezien de niet nieuwe doos ook nog eens een defecte kabel en defect pedaal was!! Ik heb dit product geretourneerd en een mail gestuurd welke in eerste instantie niet werdt beantwoord. Na een negatieve review op hun facebookpagina kreeg ik hun aandacht.

Om mijn verhaal kort te houden, de meeste webshops hanteren een '60 dagen niet goed geld terug' beleid wat helaas door de vele retourzendingen niet altijd bij binnenkomst goed beoordeeld wordt. Dit zou natuurlijk veel tijd gaan kosten om elk product aan te sluiten en te controleren op eventuele mankementen. Er werd mij verteld dat niet ieder geretourneerd product als b-stock wordt verkocht, alleen als er duidelijke aanwijzingen zijn van onzorgvuldig gebruik. Ik weet dat er mensen zijn die soms voor een optreden een bepaald product nodig hebben om deze vervolgens na gebruik te retourneren. Ik vind dit niet kunnen maar anderen denken daar blijkbaar anders over :-/

Je zou een korting kunnen bedingen als je het product wilt behouden. Je zou een nieuw product kunnen eisen aangezien je duidelijk kan aantonen dat het aangeschafte product al gebruikt en geregistreerd is.

apekop
22 oktober 2014, 10:00
Inmiddels een mailtje terug gekregen. Ik had exact dezelfde vragen gesteld als in mijn openingspost. Dit is het korte antwoord: 'Dit zou inderdaad niet mogen als het om een nieuw product gaat. Uw bestelling is dus niet volledig naar wens.'. Vervolgens een standaard verhaal met de terugstuur procedure. Inhoudelijk werd er helaas niet ingegaan op mijn vragen. De H9 gaat dus retour en ik zet erbij dat ik een nieuwe gesealde doos (met inhoud) terug wil.

Die 30/60 dagen probeer garantie is leuk, maar de keerzijde is dat het bedrijf een hoop producten retour krijgt. Deze zullen echt niet allemaal als B-stock verkocht worden aan de volgende koper denk ik (zoals The Lo Lands ook al aan gaf). De kans is dus groot dat je een product krijgt dat al door iemand anders is gebruikt.

Ook zal er vaak misbruik worden gemaakt van deze probeergarantie vermoed ik. Even een pedaaltje bestellen voor een optreden (zals iemand hierboven al vermelde) of 4 delays bestellen en de beste eruit kiezen en de rest retour. Vrouwen doen het ook bij de Wehkamp...haha

hessepes
22 oktober 2014, 21:14
Hey Apekop,

Ik had dat een tijdje geleden ook met een versterker die ik had besteld bij een webshop in Nederland.
Was overduidelijk dat deze versterker door iemand eerder was gebruikt, kabels niet netjes opgerold, manuel was gelezen etc en er zat zelfs een kleverige substantie/vlek op.
Kreeg toen ook een vrij standaard reactie terug, maar kon uiteindelijk wel een korting krijgen. Niet gedaan, 't zat me toch niet lekker. Dus heb de boel maar weer teruggestuurd.

FruscianteFan
22 oktober 2014, 22:32
Inmiddels een mailtje terug gekregen. Ik had exact dezelfde vragen gesteld als in mijn openingspost. Dit is het korte antwoord: 'Dit zou inderdaad niet mogen als het om een nieuw product gaat. Uw bestelling is dus niet volledig naar wens.'. Vervolgens een standaard verhaal met de terugstuur procedure. Inhoudelijk werd er helaas niet ingegaan op mijn vragen. De H9 gaat dus retour en ik zet erbij dat ik een nieuwe gesealde doos (met inhoud) terug wil.

Die 30/60 dagen probeer garantie is leuk, maar de keerzijde is dat het bedrijf een hoop producten retour krijgt. Deze zullen echt niet allemaal als B-stock verkocht worden aan de volgende koper denk ik (zoals The Lo Lands ook al aan gaf). De kans is dus groot dat je een product krijgt dat al door iemand anders is gebruikt.

Ook zal er vaak misbruik worden gemaakt van deze probeergarantie vermoed ik. Even een pedaaltje bestellen voor een optreden (zals iemand hierboven al vermelde) of 4 delays bestellen en de beste eruit kiezen en de rest retour. Vrouwen doen het ook bij de Wehkamp...haha
tsjah, in de winkel kun je ook iets uitproberen en wellicht zelfs te leen meekrijgen.

Probleem zit hem, denk ik, niet in het uitproberen. Het beleid is dat je een periode de spullen mag uitproberen en dan kunt terugsturen als het niet naar wens is. Je kunt dan verwachten dat mensen een pedaal alleen maar met fluwelen handschoenen 5 minuten uitproberen, maar dat is niet realistisch...

Het gaat om de controle bij terugkomst: kun je het product nog als nieuw verkopen? Ik kan me ook voorstellen dat als het om zoveel producten gaat, de kwaliteitscontrole achteruit gaat totdat er teveel klachten binnenkomen.

apekop
22 oktober 2014, 23:38
Het gaat om de controle bij terugkomst: kun je het product nog als nieuw verkopen? Ik kan me ook voorstellen dat als het om zoveel producten gaat, de kwaliteitscontrole achteruit gaat totdat er teveel klachten binnenkomen.

Daar heb je gelijk in. Bij elektronische apparatuur kun je echter vaak niet zien of er een defect is. In de terugstuur voorwaarden staat trouwens ook letterlijk dat je het product goed moet verpakken als je het terugstuurt zodat ze het weer als nieuw kunnen verkopen. Terwijl de medewerker die mij heeft terug gemaild zegt dat dat eigenlijk niet zou mogen als het om een nieuw product gaat.

En je hebt ook gelijk dat er bij een 'gewone' winkel ook dingen uitgeprobeerd en zelfs uitgeleend kunnen worden. Verschil is dat het nu 60 dagen uitgeprobeerd mag worden en dat je niet zeker weet of het goed gecontroleerd wordt. Als klant mag je best een volledig nieuw product eisen, maar misschien worden we te verwend?

FruscianteFan
22 oktober 2014, 23:57
Die controle moet ook inhouden dat als een klant een defect heeft aangegeven, dat verwerkt wordt. Die exemplaren moeten terug naar de fabrikant.

Verder: het verschil tussen een winkel en een webshop, in elk geval in het geval van effecten, is dat er één demomodel is in de winkel, maar dat je bij een webshop in principe het pedaal koopt. Betekent dat waar in de winkel alleen het pedaal in de etalage voor aanschaf gebruikt is, elk exemplaar van de webshop in principe gebruikt terug kan komen. Maar dan kun je de boel ook omdraaien: ik heb één keer een magazijn-exemplaar meegekregen na het pedaal uit de etalage te hebben geprobeerd. Ik ben diezelfde avond teruggekomen. Ik weet niet of het aan de adapter of het pedaal zelf lag (Memory Boy, erg kieskeurig...) maar het pedaal dat ik uit had geprobeerd had veel meer delaytijd - en dat exemplaar heb ik uiteindelijk gehouden.

Tegelijk kun je je afvragen hoevaak een pedaal überhaupt is gebruikt voor het in de winkel terechtkomt. Bij een goede kwaliteitscontrole wordt elk pedaal getest voor het naar de distributie gaat.

Daarom denk ik dat je mag verwachten dat de verpakking en het pedaal er ongeschonden uitzien. Maar dat betekent niet dat de footswitch nooit is ingedrukt. Je mag zeker verwachten dat een pedaal naar behoren werkt. Dat betekent dan juist dat dat is gecontroleerd.

Plant
23 oktober 2014, 00:38
Persoonlijk zou ik er niet aan tillen als een 'nieuw' apparaat al eventjes door iemand zou zijn gebruikt, als ik het maar niet merk. Kennelijk vinden we het wel normaal dat je een aangeschaft apparaat binnen een bepaalde tijd kostenloos kunt retourneren en je gewoon je geld terug krijgt. Zo'n apparaat blijft nu eenmaal 'ergens'.


Toen ik de software wou gebruiken werd mijn vermoeden bevestigd. Hij was namelijk al geregistreerd door een andere gebruiker. daardoor kan ik nu de software niet gebruiken.

Dit is dan zo'n voorbeeld hoe het niet moet. Gewoon geconfronteerd worden met (gegevens van) degene die hem al voor jou had.

MediaMarkt schijnt er ook zo'n handje van te hebben. Paar jaar geleden nog in het nieuws. Klant A koopt een nieuwe laptop, ding crasht en 'is niet te repareren'. Klant A krijgt een andere. Klant B koopt een nieuwe laptop en heeft met een paar simpele handelingen alle gegevens van klant A op z'n scherm. Rara hoe kan dat? Ik ben toch niet gek!?

Zelfs met vermelding / korting / wat dan ook mag zoiets natuurlijk nooit gebeuren.