PDA

View Full Version : B tuning sg of les paul?



rik-92
20 oktober 2014, 12:12
Ik heb 2 gitaren staan op het moment, een 2013 Gibson Les Paul Studio en een 1998 Gibson SG.

Ik wil er één in standaard b stemming hebben. Ik heb er al een beetje mee geëxperimenteerd bij allebei.

Maar zou dit problemen bij één van de gitaren op kunnen leveren? Bij de SG ben ik soms nogal bang dat de nek gaat buigen. Hier heb ik al wel een paar verhalen over gelezen.

Heeft iemand wat meer ervaring met deze stemming en eventueel bij welke het het beste zou werken?

frekie
20 oktober 2014, 12:33
Ik heb een Ibbie 540 in drop C staan, 011 snaren medium top/heavy bottom. Dikke snaren dus maar je stemt ze een eind omlaag dus het eindresultaat is een vrij normale zo niet wat lage snaarspanning. Geen probleem voor de neck dus.

Wel heeft Gibson een schaallengte van 24 3/4 inch, aan de lage kant voor drop tunings.

Jasper.
20 oktober 2014, 13:03
Kan prima. Ik gebruik 0.012 volgebs mij. De donker groene slinkys. Bill Steer van Carcass gebruikt ook al jaren les pauls.

rik-92
20 oktober 2014, 13:09
Ik de vorige keren op mijn les paul 0.012-0.060 op gezet en dat werkte best goed moest ik zeggen, ze bleven aardig strak staan. Maar wat ik me het meeste afvraag is of de Gibson SG het aan kan. Aangezien ik aardig wat verhalen heb gelezen over SG's die zijn dubbelgevouwen. Of is dit geen probleem als ik in een lagere stemming blijf staan?

Gearjunkie
20 oktober 2014, 13:15
Zoals aangegeven is, zal de snaarspanning zomaar lager zijn dan nu.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bazzey
20 oktober 2014, 13:20
Ik had 20 jaar geleden een 0.65 als lage B op mijn SG ,twee jaar lang.
En daar speel ik nu nog elke dag op.
Niks dubbelgevouwen,je moet weten wat je doet.
:D

rik-92
20 oktober 2014, 13:39
Mooi dan ga ik het proberen!

YannickH
21 oktober 2014, 00:03
mastodon speelt sommige nummers in drop A dus drop B is zeker te doen.
minimum 0.12 nemen want anders ga je een vage brij krijgen van geluid (heb ik toch ondervonden)

HaroldA
21 oktober 2014, 09:31
mastodon speelt sommige nummers in drop A dus drop B is zeker te doen.
minimum 0.12 nemen want anders ga je een vage brij krijgen van geluid (heb ik toch ondervonden)

De dikte van de hoge E maakt niet zoveel uit, als de lage E maar lekker dik is. Ik gebruik .56 in C; voor B zou ik .60+ gebruiken.

Bazzey
21 oktober 2014, 09:36
Ik gebruik .56 in C;.

Ik gebruikte 0.56 als lage A snaar in B :D

HaroldA
21 oktober 2014, 09:38
Ik gebruikte 0.56 als lage A snaar in B :D

Op 24.5"?

Brum
21 oktober 2014, 09:59
Die Kelliher van Mastodon gebruikt zelfs een standaard .011- .052 setje van D'addario, ook voor de drop A nummers. Het is ook de techniek en wat je lekker vindt spelen. Als je van het type harker bent, dan kom je waarschijnlijk niet weg met een standaard setje .011 voor drop tunings. Kwestie van uitproberen wat je het beste ligt.

Ik sta voor mijn bandje altijd in standaard D stemming en soms drop C. Met mijn SG heb ik eigenlijk altijd wat ruzie gehad, maar met mijn Les Paul gaat het prima. Geen idee waarom de SG mij niet lekker ligt in drop tunings, er zijn er maar zat die het wel zo doen. Is toch ook een kwestie van uitproberen wat je het lekkerste ligt.

Bazzey
21 oktober 2014, 10:52
Op 24.5"?

Gewoon een standaard SG,dus ja.**
Ik weet dat er verschil in zit,maar met die hals lengtes heb ik me nog nooit bezig gehouden.
Een gitaar speelt fijn of niet.
En dan is het een kwestie van afstellen tot het wel tot tevredenheid is.
Iedereen heeft toch een persoonlijke voorkeur voor de snaarspanning die voor hem fijn speelt.
En dat is dus uitproberen.
:D


(**wel een andere tune o matic bridge omdat de intonatieschroeven niet ver genoeg gingen!)

rik-92
21 oktober 2014, 11:35
Ik heb een setje 0.012-0.060 op allebei gezet en in B gezet, de Les Paul was toch wat makkelijker en speelt ook fijner dan de SG. Misschien omdat de topkam van de SG niet is uitgevijld. Maar bedankt voor de raad!

Terminus
23 oktober 2014, 15:03
Je SG vouwt niet dubbel, de spanning op de neck blijft namelijk ongeveer gelijk of wordt zelfs iets lager. En zelfs dan, een gitaar die goed in elkaar zit, dunne neck of niet, kan echt wel wat meer spanning hebben dan er normaal op staat.

rik-92
23 oktober 2014, 15:38
Je SG vouwt niet dubbel, de spanning op de neck blijft namelijk ongeveer gelijk of wordt zelfs iets lager. En zelfs dan, een gitaar die goed in elkaar zit, dunne neck of niet, kan echt wel wat meer spanning hebben dan er normaal op staat.

Ah mooi, dan hoef ik me hier geen zorgen meer om te maken.

Epitaph
29 oktober 2014, 09:48
Met een 24 3/4 inch scale length is het aan te raden met een dikte van minimaal .012. Echter kun je dan wel last hebben van het feit dat je met redelijke ''staalkabels'' moet spelen ;-) Het is mogelijk, maar ik zou zelf gaan voor een andere gitaar (het liefst met minimaal 25.5 inch scale length of langer).

rik-92
29 oktober 2014, 10:22
Met een 24 3/4 inch scale length is het mogelijk met een dikte van minimaal .012. Echter kun je dan wel last hebben van het feit dat je met redelijke ''staalkabels'' moet spelen ;-) Het is mogelijk, maar ik zou zelf gaan voor een andere gitaar (het liefst met minimaal 25.5 inch scale length of langer).

Ik vind het eigenlijk wel fijn spelen hoor, qua dikte van de snaren valt het nog reuze mee. En het hoort natuurlijk een een beetje te flubberen he!

Brum
29 oktober 2014, 11:01
Het is, met alle respect, ook bullshit wat Epitath zegt. Het is meer je techniek die er toe doet en dat is bij iedereen verschillend. Ik noemde al Bill Kelliher van Mastodon als voorbeeld, die speelt met een standaard .011 setje, zelfs in drop A stemming. Kim Thayil van Soundgarden speelt zelfs op een SG met een .009 setje, ook voor de drop tunings. Het kan gewoon. Ik denk wel dat de actie van de snaren er toe doet. Heb je een redelijk hoge actie, dan kom je denk ik niet weg met dunnere snaren.

HaroldA
29 oktober 2014, 11:22
Het is, met alle respect, ook bullshit wat Epitath zegt. Het is meer je techniek die er toe doet en dat is bij iedereen verschillend. Ik noemde al Bill Kelliher van Mastodon als voorbeeld, die speelt met een standaard .011 setje, zelfs in drop A stemming. Kim Thayil van Soundgarden speelt zelfs op een SG met een .009 setje, ook voor de drop tunings. Het kan gewoon. Ik denk wel dat de actie van de snaren er toe doet. Heb je een redelijk hoge actie, dan kom je denk ik niet weg met dunnere snaren.

Waarom benoemt iedereen alleen de hoogste snaar, terwijl de dikte van de dikste snaren veel belangrijker is?!? :???:

Brum
29 oktober 2014, 12:00
Omdat het in deze beide voorbeelden een standaard setje betreft. Ik denk overigens dat alle snaren er toe doen.

HaroldA
29 oktober 2014, 12:02
Omdat het in deze beide voorbeelden een standaard setje betreft. Ik denk overigens dat alle snaren er toe doen.

Is een "standaard" 010 setje dan 010-042, of 010-046?

dml
29 oktober 2014, 12:38
Niet moeilijk doen. Koop gewoon een 7-snarige snarenset en gebruik daarvan de hoge E niet. Ben je qua diktes voor alle snaren in één keer klaar. Dus in het geval van Light (van laag naar hoog):
B = 056
E = 046
A = 036
D = 026
G = 017
B = 013

Wat Epitaph zegt is overigens geen bullshit maar gewoon simpele natuurkunde. Ondanks dat "gitaargoden" vast wel een goed geluid krijgen met een 011-setje op een 24,75" gitaar, is het een feit dat een gitaar met een langere mensuur (vanaf 25,5") van nature strakker klinkt dan een gitaar met een kortere mensuur.

Brum
29 oktober 2014, 12:48
Is een "standaard" 010 setje dan 010-042, of 010-046?

Naar mijn weten, in ieder geval bij D'Addario; 10-46.

@DML: Ik zou zeggen, koop dan gewoon een drop tuning setje, of een zwaarder setje. Scheelt een snaar en ik denk ook geld.

HaroldA
29 oktober 2014, 14:00
B = 056
E = 046
A = 036
D = 026
G = 017
B = 013

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht: is een 6-snarige-B-stemming alle snaren X stappen omlaag stemmen, of net doen of je er een B-snaar boven hebt liggen zonder hoge E?

Het verschil is dat 4/5 fret-stap een snaar opschuift en dus ook de mogelijkheid om akkoorden te spelen zoals je ze kent.

rik-92
29 oktober 2014, 15:50
Niet moeilijk doen. Koop gewoon een 7-snarige snarenset en gebruik daarvan de hoge E niet. Ben je qua diktes voor alle snaren in één keer klaar. Dus in het geval van Light (van laag naar hoog):
B = 056
E = 046
A = 036
D = 026
G = 017
B = 013

Wat Epitaph zegt is overigens geen bullshit maar gewoon simpele natuurkunde. Ondanks dat "gitaargoden" vast wel een goed geluid krijgen met een 011-setje op een 24,75" gitaar, is het een feit dat een gitaar met een langere mensuur (vanaf 25,5") van nature strakker klinkt dan een gitaar met een kortere mensuur.

Ik heb op dit moment een setje daddario exl 148: 060, 046, 034, 020, 016 en 012.

Zevensnarige sets heb ik ook weleens gehad, maar hierbij gebruikte ik de 3 laagste snaren voor BEA, en de 3 hoogste snaren voor DF#B, hierdoor kon je de hoge snaren nog goed benden, dus eigenlijk de 4e snaar gewoon weggooien.

dml
29 oktober 2014, 15:52
Even ter aanvulling op mijn reactie, het is overigens dan wel de bedoeling dat je de G-snaar in F# stemt zodat je normaal akkoorden kan spelen, met de gebruikelijke vingerzetting. Dan is er ook geen verschil in snaren X stappen omlaag stemmen of een 7-snarige set zonder hoge E.

Brum
29 oktober 2014, 16:04
Wat Epitaph zegt is overigens geen bullshit maar gewoon simpele natuurkunde. Ondanks dat "gitaargoden" vast wel een goed geluid krijgen met een 011-setje op een 24,75" gitaar, is het een feit dat een gitaar met een langere mensuur (vanaf 25,5") van nature strakker klinkt dan een gitaar met een kortere mensuur.

Ik zie je edit nu. Wat je nu zegt is ook niet waar ik het mee oneens ben. Hij zegt ook dat het op een andere manier niet kan, of in ieder geval vanaf .012 snaren en dat is mijns inziens bullshit. Het gaat mij ook niet om 'gitaargoden', het gaat mij om tastbare voorbeelden om aan te tonen dat het absoluut anders kan. Ik sta in mijn bandje ook een stap lager gestemd en soms van daaruit in drop C en gebruik een regulier setje .011 snaren. Ook heb ik drop tuning setjes geprobeerd en het geluid werd er wat mij betreft niet beter van, als in; doffer, minder sprankel. Daarom zei ik ook, het is zelf ondervinden wat je het fijnst vindt spelen/klinken, da's toch niet zo'n hele gekke opmerking? En ook ik vind een setje .011 snaren op m'n SG niet erg fijn spelen, maar op m'n Les Paul gaat het dan weer prima. Echter, m'n tele klinkt en speelt voor mij het lekkerste, dus ben ik wel de laatste om je simpele natuurkunde te bestrijden, wat ik dan ook niet gedaan heb. Het is nogmaals gewoon een kwestie van uitproberen wat je het fijnste vindt. Roepen dat iets niet kan is in dit geval in mijn ogen inderdaad bullshit.

Epitaph
29 oktober 2014, 23:59
Niet moeilijk doen. Koop gewoon een 7-snarige snarenset en gebruik daarvan de hoge E niet. Ben je qua diktes voor alle snaren in één keer klaar. Dus in het geval van Light (van laag naar hoog):
B = 056
E = 046
A = 036
D = 026
G = 017
B = 013

Wat Epitaph zegt is overigens geen bullshit maar gewoon simpele natuurkunde. Ondanks dat "gitaargoden" vast wel een goed geluid krijgen met een 011-setje op een 24,75" gitaar, is het een feit dat een gitaar met een langere mensuur (vanaf 25,5") van nature strakker klinkt dan een gitaar met een kortere mensuur.

Aan de hand van natuurkunde kun je een (theoretische) inschatting maken, die niet onzinnig hoeft te zijn. Natuurlijk hangt het wel af van smaak/speelstijl of je liever met dikkere snaren omlaag stemt (hogere actie op een korte mensuur) of met dunnere snaren (los met een korte mensuur).