PDA

View Full Version : gutshots 6G16 vibroverb gevraagd



cluseau
19 oktober 2014, 12:21
Iemand toevallig in bezit van wat hd plaatjes van een vibroverb brown, chassis 6G16. Ik heb hier een kompleet gesloopte versie welke helemaal opnieuw gebouwd moet worden. Het enig bruikbare op het chassis zijn de buisvoeten enkele potmeters en een trafo. De rest mogen we zelf aanvullen. Er is natuurlijk wel een layout maar een plaatje van het interieur zou wel zo behulpzaam zijn om een zo goed mogelijke repro te maken.

rvorkink
19 oktober 2014, 13:08
Ik wil niet lullig doen, maar " 6G16 vibroverb" in Google, zie ik tientallen foto's langskomen. :-)

Gearjunkie
19 oktober 2014, 13:14
Ik niet, wel veel foto's maar dan van andere Fenders.
http://surfguitar101.com/forums/topic/12783/


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
19 oktober 2014, 13:32
Ik wil niet lullig doen, maar " 6G16 vibroverb" in Google, zie ik tientallen foto's langskomen. :-)

Klopt maar is allemaal ab763 of aa763. 6G16 is te herkennen aan de eerste twee capjes op het board aan de kant van V1. Deze staan bij 6G16 in de lengtrichting. Heb wel een paar foto's maar dat is een half afgebouwde clone en bovendien onscherp. Wat ik zoek is een shot van een originele.

Gearjunkie
19 oktober 2014, 13:37
Zie mijn post, dat is een 6g16


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
19 oktober 2014, 13:41
Ja bedankt Johan, dat is idd wat ik zoek. Had er één gevonden maar in het topic staan meer bruikbare foto's en dit ding is netjes gereproduceerd. Beter dan niets toch.

cluseau
19 oktober 2014, 14:09
Misschien wel leuk om er een topic over te maken, hier alvast aanvang van de sloop.



http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/6g16-1.jpg

Gearjunkie
19 oktober 2014, 18:10
je gaat een reissue ombouwen tot 'the real deal'?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
19 oktober 2014, 18:28
Ho, dit is een originele pre '63 die iemand zonodig moest ombouwen naar een of andere reissue. Beat me. Doodzonde en ga hem zo veel mogelijk weer origineel maken.

Hendriks
19 oktober 2014, 18:28
je gaat een reissue ombouwen tot 'the real deal'?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Cool , heb ik met een Bassman ri gedaan.

Gearjunkie
19 oktober 2014, 19:02
Snel terug ombouwen dan maar!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
19 oktober 2014, 19:09
Nou dit is wel een klusje waar ik de tijd voor ga nemen en af en toe aan zal werken. Zal nu en dan wel een status update plaatsen ;)

Gearjunkie
19 oktober 2014, 19:23
leuke klus!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
19 oktober 2014, 20:10
Frans
Ik twijfel er sterk aan dat dit chassis een originele is. Al was het alleen maar omdat de flap op de achterkant naar buiten gevouwen is. Ik heb dat nog nooit gezien bij een Blackface en brown face. Pas bij de latere silverface en RI lijn. Dit lijkt mij toch echt eerder op een half verbouwde RI. Inclusief de moderne uitvoering van een doorvoertules van plastic.

jacky
19 oktober 2014, 21:42
Zeker weten geen originele ! Ik denk dat dit een ted oberg amp is en ik denk dat ik deze amp ooit hier heb gehad toverdoos met diverse speciale footswitches .

Je ziet ook delen van het ri bord nog zitten bij de potmeters

Ter info heb ik je wat fotos van een originele uit 64 gestuurd succes

cluseau
19 oktober 2014, 21:57
@Jacky: Heb je helemaal gelijk in. Tis een bij elkaar geraapt zooitje en werkt ook niet lekker maar....
De reissue heeft toch brightswitches? Dat heeft deze niet namelijk. Anyway het is de bedoeling om hem 6G16 te maken. Origineel wordt hij nooit met de ringkern pt. Als het ding straks fatsoenlijk werkt is de eigenaar tevreden en daar gaat het om. Een rendabel project zit er niet in maja...soms moet je wat.

jacky
19 oktober 2014, 22:05
ergens in 1990 werden de eerste vibroverb ri amps gemaakt en die lijken niet op de amps die tegenwoordig worden verkocht dus geen bright switches...Ted speelde met 2 van deze amps met een brown face cabinetje er onder.

Tja ik heb ook een kosten baten analyse op het ding losgelaten toen en m weer verkocht ;-)

guitaraddict
20 oktober 2014, 13:06
Interessant topic, is dit zo'n amp ? http://www.lucasmilesaudio.com.au/modified_gear/fender%2062%20vibroverb/verb_topside4.JPG

Alf

cluseau
20 oktober 2014, 14:47
Interessant topic, is dit zo'n amp ? http://www.lucasmilesaudio.com.au/modified_gear/fender 62 vibroverb/verb_topside4.JPG

Alf


Yep, dat lijkt hem helemaal te zijn. Inmiddels ook wat mooie plaatjes van jacky ontvangen maar dit is ook een fijn overzichtelijk strak geheel. Erg behulpzaam allemaal, tnx.

Zal nog wel even duren voor ik alles in huis heb en ga dan pas verder met slopen. Ook al beslist om alle pots te vervangen.

Verder moet ik het probleem van de ringkern nog oplossen, deze heeft een enkelfasige hoogspanningswikkeling en zit ook over het dichtgemaakte gat van de GZ34. Eens kijken of ik de GZ34 in ere kan herstellen met twee extra diodes en het fysiek opschuiven van de ringkern. Dan alle bedradingsresten verwijderen want alles wat in het chassis ligt zit ook vastgelijmd .:crazyhappy:

Gearjunkie
20 oktober 2014, 15:07
Waarom niet een nieuwe trafo, behalve de evt kosten daarvan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
20 oktober 2014, 15:12
Waarom niet een nieuwe trafo, behalve de evt kosten daarvan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk


Tja, daarmee wordt het project nog duurder voor de man. De ringkern is in principe een goed ding en kan altijd nog vervangen worden.

guitaraddict
20 oktober 2014, 17:00
[QUOTE]Eens kijken of ik de GZ34 in ere kan herstellen met twee extra diodes /QUOTE]

Wat bedoel je hier precies mee? Zit er een GZ34 in of niet?

Die geeft toch maar weinig "sag" dacht ik, hoe is de feel daarvan?
Ik vraag dit omdat ik zelf eigenlijk nooit buizengelijkrichters gebruik en het voordeel niet zo zie.
Weer een buis erbij die zomaar ineens het leven kan laten of zijn er toch goede huidige productie Gz34's.

Gearjunkie
20 oktober 2014, 17:11
Ik denk dat de ringkern geen 5V wikkeling heeft die nodig is voor de GZ34. Cluseau gaat deze spanning ergens anders vandaan halen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
20 oktober 2014, 22:31
Wat bedoel je hier precies mee? Zit er een GZ34 in of niet?

Momenteel niet maar hij hoort er wel in. Vanwege de enkele wikkeling (dus geen centertap) wordt het een SS/GZ34 combi welke omschakelbaar wordt naar volledig SS zodat je kan kiezen tussen een tamme Tube met zijn sag of een brute SS gelijkrichter met meer headroom.

Een tube gelijkrichter geeft altijd wat meer sag dan een SS gelijkrichter. Hoe dat klinkt maakt me niet zo uit als de gebruiker er maar tevreden over is.

guitaraddict
21 oktober 2014, 10:59
het wordt een SS/GZ34 combi welke omschakelbaar wordt naar volledig SS zodat je kan kiezen tussen een tamme Tube met zijn sag of een brute SS gelijkrichter met meer headroom.


Ik had al het vermoeden dat je het schakelbaar ging maken wat volgens mij "the best of both world" is.
Mijn voorkeur gaat uit naar de meeste headroom vandaar de keuze voor diodes.
Ik heb ooit gelezen dat je ook een weerstand kunt opnemen in de voeding om te zorgen dat je wat sag krijgt
(volgens mij was dat Kevin O'Connor ) heb het echter zelf nog nooit geprobeerd.

fredjuh
22 oktober 2014, 15:39
Ik heb zelf op mijn 15 Watter een 300 Ohm weerstand in serie met de centertap gezet. Dikke schakelaar eroverheen en hop, schakelbare voeding. Ik heb meestal de schakelaar uit staan, dus in "Tube rect modus", om de voeding te ontzien. Op hoog volume is het een kwestie van de sound waar je naar zoekt. Het scheelt niet superveel, maar wel een leuke keuze.

Gearjunkie
22 oktober 2014, 21:40
Maar je hebt ook een SS gelijkrichter? Wat doet die weerstand anders dan stroom reduceren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
22 oktober 2014, 22:30
Met die diode weerstand combinatie simuleer je het brakke gedrag van een buis. Oud trucje hoor, meerdere malen toegepast. Je kan uit de wisselspanning de gelijkspanning berekenen als je geen verlies zou hebben. Vervolgens meet je de werkelijke waarde achter de buis en je weet wat voor verlies hij geeft. Met een weerstand kun je dat verlies simuleren, eitje.

cluseau
27 juli 2015, 13:47
Zo, vandaag maar eens de kniptang geslepen en lekker aan de gang gegaan.

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8082.jpg





Wat lucht dat op man......

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8083.jpg





Kom ik er achter dat ik een buisvoet mis. Nu is de positie van de fasedraaier opgeofferd om deze opgeboord beschikbaar te stellen aan een eindbuis. Allemaal om die ringkern te kunnen plaatsen dus die is opnieuw gemonteerd en daarbij opgeschoven......kennet :)

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8085.jpg



De eindbuis is weer naar zijn originele positie verplaatst en de fasedraaier krijgt weer zijn eigen plek in een nieuw 9pins voetje.

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8087.jpg


Jammer genoeg zal dit ding nooit origineel worden maar we gaan het zoveel mogelijk benaderen. Er is ook helemaal geen plaats voor een gelijkrichtbuis en we het moeten stellen met een ringkern. Vanmiddag maar eens kijken of we een bordje kunnen bakken wat een beetje lijkt op de originele 6G16.

Hendriks
27 juli 2015, 14:02
Lekker bezig , ooit het zelfde gedaan met een 59ri Bassman.

cluseau
27 juli 2015, 14:12
Lekker bezig , ooit het zelfde gedaan met een 59ri Bassman.

Dat is dan van scratch, lijkt me ook veel leuker om te doen. Dit is van orgine al een reissue maar is ook nog eens volledig verbouwd door een stel onbekende printen er in te hangen en allerlei aanpassingen te maken. buisvoetjes verplaatst, potmeters laten vervallen, extra inputs boven op het chassis etc. Chassis lijkt wel een gatenkaas....lekker luchtig, dat dan weer wel natuurlijk.

cluseau
27 juli 2015, 18:05
Nou, dit mot m worden. Eens kijken of we al die touwtjes ergens aan vast kunnen leggen. :chicken:


http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8090.jpg

tommus42
27 juli 2015, 18:47
Jee Frans, wat een daadkracht:dontgeti:.

jacky
27 juli 2015, 20:04
Ik vond het al een moeilijk project (rekenkundig) maar dat je er nu toch aan bent begonnen siert je (komkommer tijd en je viel in een gat ???) gr Jack

cluseau
27 juli 2015, 21:04
Ik vond het al een moeilijk project (rekenkundig) maar dat je er nu toch aan bent begonnen siert je (komkommer tijd en je viel in een gat ???) gr Jack

Tja, rekenkundig ga ik natuurlijk op mijn bek maar soms doe je dit voor een goeie klant. Is ook wel leuk om eens wat anders te doen. :sssh:

cluseau
28 juli 2015, 12:16
Eindelijk een eind op weg, de meeste kabeltjes ergens aan vast gelast en guess what....in een keer werken.

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8092.jpg

Zelfs een uitzonderlijk laag ruis / brom niveau (zonder massief draad) en klinkt ook erg lekker. Rest me nog een paar potmeters, RCA chassisdelen, footswitch en een veerunit om de reverb / vibrato te laten functioneren. Natuurlijk weer geen 3Meg pot en veerunit in huis dus moet ik bestellen.

wordt vervolgt.

Pepe
28 juli 2015, 12:25
Eindelijk een eind op weg, de meeste kabeltjes ergens aan vast gelast en guess what....in een keer werken.
.

Dat "ergens aan vast" pakt bij mij doorgaans heel anders uit. :crazyhappy:

Gearjunkie
28 juli 2015, 13:20
Sjiek!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Little Jay
28 juli 2015, 13:42
Ziet er zeer netjes uit Frans! Maar ik had niet anders verwacht ;)

Waar zitten de tone-caps? Op de printjes bij de pots?

Little Jay
28 juli 2015, 13:46
Nog een vraagje: wat zijn die weerstanden naar aarde vanaf V2/pin 9 en V3/pin 4?
Een center-tap voor de filament-voeding?

cluseau
28 juli 2015, 14:02
Nog een vraagje: wat zijn die weerstanden naar aarde vanaf V2/pin 9 en V3/pin 4?
Een center-tap voor de filament-voeding?

Correct, het ding is echt opvallend rustig maar dat is meer geluk dan wijsheid vrees ik :hide:

De potmeters zijn robust en van goede kwaliteit, zonde om dat te vervangen en zo ben ik in één keer klaar. De tonecaps zitten dus idd op de printjes. Heeft als voordeel dat ik een paar stukken draad mis welke zeer gevoelig zijn en komt een storingsvrije werking wel ten goede. Klankmatig zal het ook beter uitkomen omdat de lange stukken draad niet alleen brom oppikken maar ook hun capacitieve invloed nadelig is voor een heldere klank. Wil je die juist niet doet een JJtje wonderen.

Mis alleen nog de vibrato pots helaas, en een tankje maar daar is eenvoudiger aan te komen.

Weet iemand toevallig welke tank er in hoort? Ook die is namelijk verschwunden :stop:

Little Jay
28 juli 2015, 15:35
In de Ted Weber Kit zit 'gewoon' de 4AB3C1B: http://www.tedweber.com/media/kits/6g16_schem.jpg

cluseau
29 juli 2015, 09:12
4AB3C1B

10 / 2575 Ohm, long delay, horizontal mount, opening down.

Klinkt aannemelijk. Ga die gewoon proberen, tnx. :ok:

nico verduin
29 juli 2015, 10:26
Die veer gaat wel goed hoor.

Dutch66
29 juli 2015, 12:32
Het is natuurlijk je 'brood', maar man wat ziet dat er weer lekker uit...

cluseau
29 juli 2015, 13:12
Het is natuurlijk je 'brood'

:( Om de een of andere reden heb ik iets tegen die term.........

Voor dat andere tnx ;)

matto
2 augustus 2015, 23:15
Jee Frans, wat een daadkracht:dontgeti:. Draadkracht?

tommus42
3 augustus 2015, 11:01
Daadkracht, mooie eigenschap.

jacky
5 augustus 2015, 21:30
Draadkracht ! he grapje was al gemaakt ;-)

cluseau
5 augustus 2015, 22:03
hmmm....gaat weer nergens over :hide:




Spulletjes zijn iig binnen maar deze week gaat t er niet meer van komen.

Nog te doen:
1 - Vibrato potmeters instaleren en oscillator aan de praat krijgen (is geen schakeling met LDR/NEON).
2 - Reverb unit installeren en bedraden.
3 - RCA chassisdelen boren voor de reverb kabel en die zooi aansluiten.
4 - Reverb trafo een plekje geven en aansluiten.
5 - Reverb driver en receiver checken op juiste werking.
6 - Extra (parallel) speaker jack boren/aansluiten.
7 - Een omschakelbare simulatie installeren ter vervanging van de ontbrekende gelijkrichtbuis. Het chassis is immers van een reissue en gebruik de ringkern zonder 5V~ wikkeling. Het idee was om die er zelf bij te wikkelen maar er is ook geen ruimte om de GZ34 te plaatsen. Nog eens over nadenken :soinnocent:.

Owja, een originele Fender pilotlight zal ook wel goed staan, die gaan we dus ook ff doen maar stelt niet zoveel voor natuurlijk.

Little Jay
17 augustus 2015, 08:03
Schiet het al op? :D Ben stiekem wel benieuwd naar het resultaat!

cluseau
17 augustus 2015, 09:20
Zal nog wel even duren, kom om in het werk. :makeup:




De spreekwoordelijke laatste loodjes.


http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8117.jpg

cluseau
23 september 2015, 11:15
De reverb trafo was nog passen en meten, door de beefy OT was er niet veel plaats meer maar t kennet.

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8169.jpg


Tot nu toe lovende woorden over de klank maar een min puntje voor de reverb kabels. Door de smalle kast van de vibroverb steekt het chassis verder naar buiten dan bij bv een twin. Leg je de amp nu op zijn rug in de auto dan beschadigen de haakse pluggen. Daar gaan we dus nog even wat aan doen.



Een ander leuk gadjet is de tube simulatie. Wel hoorbaar maar meetbaar is het iig zeker wel door het sneller inkakken op vol vermogen wat overigens 63Watt is bij gebruik van de solidstate gelijkrichter.

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8171.jpg


Voor ik het wist was mijn grote tijdvretende vriend vertrokken. Vorige week had ik hem afgemaakt en binnen een paar uur werd hij opgehaald, wij zullen hem missen in het interieur.

http://www.amps-unlimited.nl/images/vibroverb/8177.jpg

nico verduin
23 september 2015, 11:56
Tijd voor die ouderwetse reverb stekkertjes. En dan gelijk van dat mooie Fender afgeschermde kabel :)

cluseau
23 september 2015, 12:00
Tijd voor die ouderwetse reverb stekkertjes. En dan gelijk van dat mooie Fender afgeschermde kabel :)


Ja Nico, komt goed maar kan er nu niet bij. De stekkertjes die Fender gebruikt zijn trouwens van die goedkope jappie's zonder condoompje.

Little Jay
23 september 2015, 15:33
Tube simulatie? In een buizenamp?!? :-) Sag-resistor ter simulatie van een buizen gelijkrichter neem ik aan?

jacky
23 september 2015, 16:52
Dat logo ...........

cluseau
23 september 2015, 17:12
Tube simulatie? In een buizenamp?!? :-) Sag-resistor ter simulatie van een buizen gelijkrichter neem ik aan?

Tja, kan ook geen andere vertaling verzinnen ;)

cluseau
23 september 2015, 17:12
Dat logo ...........
Hoor je niks van ;)