PDA

View Full Version : privéles voldoende of muziekschool?



SloeGin
19 oktober 2014, 10:44
Ik heb al enkele lessenreeksen genomen bij 2 gitaarleraars de laatste jaren.

Ik heb er de basis van CAGED, minor en major pentatonic, de bluescale en een introductie in de modes geleerd.
Echter wat beide gitaarleraars me aanraden op het einde van de lessenreeks is om naar de muziekschool te gaan om harmonieleer te leren, zeg maar hoe muziek echt werkt.

Dit is voor mij echter moeilijk omdat dat in groep spelen is, examens afleggen (wat voor mij grote stress meebrengt). Ik vrees ook dat ik vooral dingen zal (moeten) spelen die me niet veel zeggen en noten lezen kan ik eigenlijk ook niet.

Wat ik vooral wil leren spelen en begrijpen zijn dingen à la Jimi Hendrix/ Bonamassa, Slash, Randy Rhoads/Zakk Wylde, Metallica/Megadeth etc ...

Wat is jullie mening hierover? Kan ik alles leren via privéles of is muziekschool echt onontbeerlijk?
Alvast bedankt!

Gearjunkie
19 oktober 2014, 10:48
Mij lijkt dat dit met een goede leraar te doen moet zijn toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kirito
19 oktober 2014, 10:58
een goede leraar kan je wel de meeste dingen leren, en die kan je waarschijnlijk beter helpen omdat hij zijn concentratie enkel op jou moet richten. als je wil kan je altijd naar de muziekschool gaan, maar ik zie niet in waarom zij je ook geen harmonieleer kunnen bijbrengen

Pepe
19 oktober 2014, 11:05
Toen ik op de muziekschool zat kreeg ik individueel les? Met de docent kan je gewoon overeenkomen wat het programma wordt?

Het is gewoon een kwestie van je mond opendoen en zeggen wat je wel en niet wil en daar luistert men wel naar is mijn ervaring.
Natuurlijk moet je af en toe door een zure appel heen maar ik zou een situatie vermijden waarbij je gitaar geen fun meer is.

Harald
19 oktober 2014, 11:06
Jouw leraren zullen een beter inzicht in jou als muzikant hebben dan wij. Maar het lijkt me sterk dat er geen privéleraren in Antwerpen zouden zijn die met deze onderwerpen aan de slag kunnen.

Wij weten niet wat je wilt? Als ik kijk naar jouw lijstje zou theorie bepaald niet mijn eerste insteek zijn. Maar misschien ben je iemand die precies wil weten wat hij doet. Op het vlak van theoretisch begrijpen zijn je invloeden vooral mensen die dat juist niet deden. Ze horen wel of iets kan of niet. Maar daarvoor hoef je het beestje geen naam te geven.

Niet dat het verkeerd is om het wel te weten overigens.

Al die informatie is natuurlijk ook wel in boeken of op het internet te vinden. Wat noten lezen betreft, werk de berkeley modern method for guitar door, en speel regelmatig van blad. Als je dat echt wilt leren. Ook hier, heb je het nodig?

Wil je straks een professionele muziekopleiding doen, heb je noten en theorie nodig. Wil je gewoon in een hardrock bandje is de kans groot dat je er nooit wat mee doet.

SloeGin
19 oktober 2014, 12:26
Bedankt voor de reply's! ;)

Het is zeker niet de bedoeling om een professionele muziekopleiding te doen, het is puur voor mezelf.
Ik wil de dingen kunnen spelen die ik wil en ze ook begrijpen. Dat notenlezen zal dan inderdaad niet echt bruikbaar zijn.

Harald
19 oktober 2014, 12:53
Als je solo's of melodielijnen wilt begrijpen komt noten-lezen weer wel van pas. Je kan uit het notenschrift (mits juist genoteerd) nl. onmiddellijk zien welke noten buiten de diatonische ladder die gebruikt wordt vallen. Dat zie je aan tab weer niet.

Daar staat tegenover dat de tab weer laat zien hoe iets praktisch gezien gespeeld wordt. Ook dat uiteraard alleen bij een juiste transcriptie.

muziekschuur
19 oktober 2014, 21:46
Ik vermoed dat je leraren het het waard vinden. Maar je moet je eigen weg gaan. Als dat niets voor je is, ga dan naar clinics bij goede (beroemde) leraren. Buiten Amsterdam zie ik weinig rock & roll docenten.

terrasbeest
19 oktober 2014, 22:36
Voor harmonie is er nog plaatsje op je harde schijf.

denis.hermans
21 oktober 2014, 08:36
IK heb zelf muziekschool gedaan en ben daarna privéles beginnen volgen.

In de muziekschool heb ik vooral veel gehad aan de notenleer.

De gitaarlessen worden (werden ?) in het officiële onderwijs steeds gegeven in groep (2 of 3 leerlingen).
Je zit dan vaak, zeker in de beginjaren van het curriculum met het probleem dat leerlingen van verschillende niveaus en motivatie bij elkaar worden gezet. Dit kan de "pret" wel wat drukken....

Examenstress valt overigens wel mee op de muziekschool. Je speelt immers gitaar voor je eigen plezier niet om een "papiertje" te verwerven....

Waar heb je overigens al les gevolgd ? (ben zelf van het Antwerpse)

Mvg,

Denis

SloeGin
21 oktober 2014, 11:55
@Denis:

Check PM ;)

Jannnus
21 oktober 2014, 12:52
waaaaaaaaaaaaaaaat muziek les op school ??

Harald
21 oktober 2014, 12:58
??? Heb jij dat nooit gehad dan?

Wij hadden het vroeger. Zingen op de basisschool, muziekles op de middelbare. Had het geloof ik zelfs als eindexamenvak kunnen doen, maar toen ik die keuze moest maken speelde ik nog geen gitaar. Was het eerste jaar dat dat kon toen. Heb tekenen in mijn eindexamenpakket gehad. En nee, geen pretpakket. Tekenen, engels, alle wiskunde en natuurkunde. Weet niet meer zeker of ik scheikunde nog deed. Dat lag me op een of andere manier niet. Terwijl we daarvoor wel een leuke leraar hadden.

Op de middelbare school hier in het dorp hebben ze ook gewoon muziekles de eerste jaren. Weet niet of het ook als eindexamenvak kan.

Muziekles op scholen, en dan goed en breed, het zou gewoon verplicht moeten zijn. Bezig zijn met muziek levert genoeg rendement op voor andere activiteiten.

Jannnus
21 oktober 2014, 13:11
op lagere school niks nada noppes
middelbareschool 1 jaar maar theorie of iets bespelen nope
met z'n alleen liedjes van de beatles brullen en een leraar die de betekenis van de vier jaargetijden ging uitleggen
er waren wel scholen waar je eindexamen in muziek kon doen maar daar gingen de kinderen heen die al een instrument bespeelden
en laten we zeggen dat ik daar, door omstandigheden niet toe behoorde

denis.hermans
21 oktober 2014, 14:02
SLoegin : heb al even geantwoord.

Overigens : het boek Modern Method for Guitar dat hierboven werd vernoemd (Leavitt- Berklee) is mi. een echte aanrader ivm harmonieleer en zichtlezen. Ik moet daar zelf ook nog eens terug in verder werken.
Als je het zou kopen : neem dan alleszins de versie met DVD (bij het eerste boek bedoel ik, in totaal zijn er drie boeken). De DVD maakt het geheel wat "verteerbaarder" en is handig om te oefenen (vb. tweede partij meespelen met eerste)



Mvg,

Denis