PDA

View Full Version : hoe krijg ik metal geluid?



Hellgast
18 oktober 2014, 18:32
Hey,
Hoe krijg ik het beste metal geluid zoals metallica??
Ik heb een epiphone les paul alpine custom als gitaar als versterker een fender sidekick reverb 25 en gebruiks ook boss metal zone mt-2......
Ik heb een soortgelijke vraag ook al eens hier gesteld alleen had ik toen andere spullen....

Grz, hellgast:blast:

.slash.
18 oktober 2014, 18:39
Veel bas en hoog op je amp, weinig middentonen. Verder, spelen alsof je ontlasting al een weekend vast zit.

Bazzey
18 oktober 2014, 18:45
Aan die knoppen draaien en je oren gebruiken.
:D

D3nnis
18 oktober 2014, 18:56
Veel bas en hoog op je amp, weinig middentonen.

Voor het And justice for all geluid klopt dat aardig wellicht (tot je ermee in bandverband moet spelen, dan verzuipt je geluid op deze manier), maar bv het load geluid heeft toch niet zo weinig mids?
Daarom de vraag Welk Metallica geluid?

arnoldtims
18 oktober 2014, 18:57
Wees zuinig met de hoeveelheid gain


En goed luisteren naar Bruce springsteen.











Sorry is een grapje die mensen die hier wat langer zitten vast wel snappen

kirito
18 oktober 2014, 19:00
vergeet wat .slash. zei, want zo krijg je een verschrikkelijke klank. voor op je slaapkamer is dat misschien goed genoeg maar dat is toch ook maar voor even. probeer je bas strak te houden en balanceer de mid en treble. experimenteren is hier het toverwoord. zorg er ook voor dat je niet te veel gain hebt, want dan gaat je klank snel muddy klinken. natuurlijk moet je ook niet te weinig gebruiken want dan klinkt het ook voor geen meter. bedenk je ook dat bij bands als metallica de gitaarstukken van heel veel lagen zijn voorzien om het te laten klinken zoals je het op een album hoort. dat krijg je zelf amper klaargespeeld.

ook belangrijk: je eigen spelniveau. je wilt klinken als metallica, maar om dat te bereiken moet je toch al wat bagage hebben want james hetfield is een retestrakke gitarist en hoewel kirk hammett niet altijd zo technisch lijkt is hij niet bepaald een beginner. ik weet niet wat jouw spelniveau is maar het is nu eenmaal zo: je kan met de beste gear en uren van tweaken nog altijd beroerd klinken als je geen spelniveau hebt, terwijl anderen met je reinste kutspullen een prachtgeluid uit hun gitaar en versterker toveren omdat ze toch die technische bagage hebben en ritmisch niet uit de boot vallen.

oh, en nog even vragen wie je nog allemaal goed vindt buiten metallica, want er zijn geen twee gitaristen met dezelfde klank

djee
18 oktober 2014, 19:02
Misschien heb je hier iets aan?
http://metaltabs.com/forum/showthread.php@t=38846.html

D3nnis
18 oktober 2014, 19:10
hoewel kirk hammett niet altijd zo technisch lijkt is hij niet bepaald een beginner.

Grappig dat je dat aanhaalt.
Jaren terug dacht ik nog "meneer hammett, misschien is het tijd om te stoppen" maar de laatste jaren is ie toch een soort van terug zeg maar, en echt geen beroerde gitarist vind ik.
Sowieso al dat gedoe op fora over hoe slecht deze meneer wel niet is vind ik eigenlijk klets, want denk toch dat ie beter is dan 90% of meer van de mensen die op fora rondhangt :)

Rohtagran
18 oktober 2014, 19:11
http://youtu.be/aYtXBUS_kwY

Ik gebruik veel al dit advies. Je hoeft het niet precies 1 op 1 over te nemen.

kirito
18 oktober 2014, 19:39
Grappig dat je dat aanhaalt.
Jaren terug dacht ik nog "meneer hammett, misschien is het tijd om te stoppen" maar de laatste jaren is ie toch een soort van terug zeg maar, en echt geen beroerde gitarist vind ik.
Sowieso al dat gedoe op fora over hoe slecht deze meneer wel niet is vind ik eigenlijk klets, want denk toch dat ie beter is dan 90% of meer van de mensen die op fora rondhangt :)

inderdaad. hij is bijlange niet mijn favoriet, maar je kan er niet omheen dat hij een aantal zeer smaakvolle solo's op zijn naam heeft staan. one, master of puppets, the day that never comes,... noem maar op. ik ben metallica misschien kotsbeu maar dat neemt niet weg dat ik een tijd hevig fan ben geweest van hammetts speelstijl. that is, tot ik marty friedman leerde kennen :D

frekie
19 oktober 2014, 11:39
EMG pickups kopen en op je gitaar zetten.

Malle Eppie
19 oktober 2014, 12:05
EMG pickups kopen en op je gitaar zetten.

EMG's op je ESP zetten en dezelfde rig als Hetfield aanschaffen. Dan zijn speelstijl overnemen. Hoe simpel kan het zijn...

MikeD
20 oktober 2014, 09:11
EMG's op je ESP zetten en dezelfde rig als Hetfield aanschaffen. Dan zijn speelstijl overnemen. Hoe simpel kan het zijn...

same over here; ik heb de obligate EMG 81 en 85 op m'n charvel DST en dat is zo'n beetje shredders delight…. maar vervolgens zit malle eppie natuurlijk op het meest voor de hand liggende spoor

Venlonaer
20 oktober 2014, 10:05
Niet naar die andere adviezen luisteren, allemaal lulkoek. Het geheim zit hem in de groene tape die je gebruikt.

Epitaph
29 oktober 2014, 09:52
Een Fender Reverb amp is niet ideaal voor een goede metal sound. Een Boss Metalzone al helemaal niet. De echte vette sound komt van goede high gain versterkers (denk aan: Mesa Boogie, Peavey, Marshall, etc.), en daar gebruikt men op een overdrive, tuner of noise gate naast nauwelijks pedalen bij. Als je budget niet heel groot is raad ik je aan eens een Line 6 Spider-amp te proberen. Met wat knoppendraaien heb je al gauw een redelijk vette high gain sound ;-)

kirito
29 oktober 2014, 10:07
mwa, ik zou dat toch niet zeggen. joe satriani gebruikt ook een distortion pedaal over het clean kanaal van zijn versterker en zijn klank is toch redelijk goed. ok, hij heeft de techniek om dat te kunnen, maar met een slechte techniek ga je ook geen 1959 les paul/boutique amp goed laten klinken

caliban
29 oktober 2014, 10:30
Satriani heeft een lead-wank-geluid, geen typische vette metal rhythm sound

kirito
29 oktober 2014, 11:17
hij heeft de distortion voor de typische metal tone. dat het niet zo vet klinkt ligt geloof ik meer aan hoe hij zijn lage frequenties instelt

Jannnus
29 oktober 2014, 12:22
in the meanwhile is heelllllgast verrry into garth brooks

Epitaph
29 oktober 2014, 23:33
Satriani heeft een lead-wank-geluid, geen typische vette metal rhythm sound

Exact, ik blijf er toch bij dat een vette metal rhythm sound door een goede high gain amp (zoals genoemd) komt. Geen pedaaltjes, werkt overigens ook totaal niet naar mijn idee.

caliban
30 oktober 2014, 14:56
Exact, ik blijf er toch bij dat een vette metal rhythm sound door een goede high gain amp (zoals genoemd) komt. Geen pedaaltjes, werkt overigens ook totaal niet naar mijn idee.

Bwa een boost voor iets als een Marshall kan wel werken voor rhythm hoor (een crunchbox clone voor de high input van een JCM 800 bijvoorbeeld, geeft een vette rythm sound echt).

dunhill1
30 oktober 2014, 15:11
Het enige echte metal geluid krijg je als je met de koekenpan flink op de soeppan beukt.
(Nooit andersom, dat is belangrijk)

Maar dat wist je natuurlijk al.

Epitaph
30 oktober 2014, 15:17
Bwa een boost voor iets als een Marshall kan wel werken voor rhythm hoor (een crunchbox clone voor de high input van een JCM 800 bijvoorbeeld, geeft een vette rythm sound echt).

Ja, inderdaad. Daar heb je een punt :-) ik gebruik zelf een overdrive (Maxon OD808) om net iets meer uit de buizen van mijn 5150 te trekken. Maar die vette sound is vooral het werk van de versterker hoor!

Orpheo
30 oktober 2014, 15:44
Een 808 voor een jcm800 kan je echt wel into old school metallica territorium pushen. Je moet 't alleen aandurven om die bak op standje oorlog te zetten.

Jasper.
30 oktober 2014, 17:59
Er kan ook wel een hele vette sound uit een pedaal komen. De Boss HM2 heeft geweldige sounds opgeleverd in de death metal scene vind ik. En zo zijn er vast meer pedalen die het met een vette sound op een album hebben gemaakt.

Malle Eppie
30 oktober 2014, 19:28
Ik gebruikte een BOSS Turbo Distortion DS-2 voor mijn JCM 800. Level op 10 en Dist op 0. Alle gain uit de JCM maar de DS-2 puur als boost. Voor mij perfect.