PDA

View Full Version : Op de valreep... toch een bluesboxje.



Javaca
17 oktober 2014, 23:21
De afgelopen jaren kon ik helaas geen gitaren meenemen naar de meeting. Dit jaar wil ik breken met die traditie en wel een aantal bouwsels meenemen.

Het project waar ik momenteel aan bezig ben is ver op weg, maar niet op tijd klaar voor de meeting van dit jaar. Om m'n zinnen wat te verzetten ben ik vandaag toch maar begonnen met het bouwen van een bluesboxje. Het wordt een quick en dirty build, gemaakt van spul wat hier al jaren rondslingert.

De materialen en gereedschappen...
564
De hals zal gaan bestaan uit een beuken lat die ooit deel uitmaakte van een IKEA lattenbodem. De andere latten zijn goed terecht gekomen, maar deze is zo krom als een hoepel en totaal onbruikbaar voor welke functie dan ook, dus perfect voor dit project.;)
Het corpus wordt gemaakt van het "Quaker State" olieblik. Dit is een van de blikken waarin mijn opa (fietsenmaker en jack-of-all-trades) schroefjes, kromme spijkers en losse fietsonderdelen in bewaarde. De oude werkbank bij m'n ouders thuis zit hier vol mee, want wie wat bewaard heeft wat... Verder ga ik proberen er wat fietsonderdelen voor te gebruiken.

Begonnen met het maken van een pickupje. In de bewuste werkbank lag ook een grote hoeveelheid magneetsnappertjes. Met twee hiervan en wat stukjes karton een kleine bobine gemaakt, naar voorbeeld van de roemruchte Dearmond/Rowe pickups die we op oude Harmony's vinden.

565
Dit geheel op dit zeer basic pickupwindertje bevestigd, gemaakt van een vismolentje. Het wikkeldraad komt uit een oude 230/12V adapter, die met een stuk precisiegereedschap (de klauwhamer) gemakkelijk open ging.

Heb helaas geen foto's gemaakt van het vormen van de hals. Ze krijgt wel wat profiel, ondanks dat deze vooral voor slide bedoeld zal zijn. De voorkant van de hals os gezwart door deze te schroeien met een soldeerbrander en te oliën met IKEA Behandla...

Thuis m'n handwerkskills nog maar eens opgehaald met het maken van de pickupcover. Deze is gemaakt van een stuk fietsband, aan beide uiteinden dichtgenaaid. Waarom zou een pickupcover altijd van hard materiaal moeten zijn?
566

Morgen gaat de boel verder in elkaar. Wordt vervolgd...

barno
18 oktober 2014, 00:41
Hell yeah!!! Go Jan!

Rickenbender
18 oktober 2014, 10:47
Prachtig basic projectje kon ik mezelf maar dwingen om dingen eenvoudig te houden.

El_Mano
18 oktober 2014, 11:20
Ben heel benieuwd Ik heb ook zo'n olie blikje en weet niet precies hoe het aan te pakken. Dus hoop ik er een en ander van op te steken.

Javaca
18 oktober 2014, 17:54
Het leuke is dat er geen regels bestaan, alles mag.

Vandaag het geval afgemaakt, foto's volgen later.

Een andere uitdaging zou het maken van een fiets uit gitaarinderdelen zijn...:crazyhappy:

Javaca
18 oktober 2014, 23:18
En ze is klaar. Wil er enkel nog positiemarkers op zetten en een bijpassende strap maken.

567

Het volumeknopje komt van een oude Ferm lastrafo.
568

De brug, kam en het staartstuk zijn gemaakt van sleutels uit de gereedschapskist van m'n opa.
569

Javaca
18 oktober 2014, 23:21
Prachtig basic projectje kon ik mezelf maar dwingen om dingen eenvoudig te houden.
Ik ken het probleem, mijn projecten vliegen ook altijd uit de bocht. Kan het vaak niet laten er toch nog iets extra's aan te geven.

Excuses voor de foto's ze worden op de een of andere manier gedraaid bij het uploaden.

soup
18 oktober 2014, 23:46
Kun je een soundclipje maken? Ziet er leuk uit. :)

Javaca
18 oktober 2014, 23:51
Dat gaat niet lukken, maar kom ze uitproberen op de meeting zou ik zeggen...

Cocobolo
19 oktober 2014, 05:38
super cool zeg! Die oude Engelse sleutel als burg :seriousf:

RedNeckBBQ
19 oktober 2014, 11:23
Een conussleutel als staartstuk.
Ik vind hem mooi.

Enra
19 oktober 2014, 11:26
Echt fraai! Seasick Steve zou er blij mee zijn!

D3nnis
19 oktober 2014, 11:54
Die fietsband is slim! Handig bij een instrument met frets, nooit meer pickups afplakken voor het frets vlakken!

Ike57
19 oktober 2014, 20:06
Mooi werk Jan!
Ik zie hem wel op de meeting!

gertgert
19 oktober 2014, 21:26
Erg tof dat je de pickup ook zelf gemaakt hebt.
Ben benieuwd hoe hij klinkt.