PDA

View Full Version : Eisen voor in een band



Max92
16 oktober 2014, 17:48
Beste forum leden,

Gister heb ik een elektrische gitaar aangeschaft, dit omdat ik over wil overstappen van akoustisch naar elektrisch. De reden dat ik hiervoor kies is omdat je met elektrisch een beter bereik hebt en akoustisch vaak word gebruikt om jezelf te begeleiden.

Wat ik momenteel vooral speelde op mijn akoustische gitaar waren pop nummer. Dit speelde ik dan met standaard akkoorden, geen bare dus. Ook speelde ik deze nummers enkel in slag niet fingerpicking.

Mijn vraag aan jullie is nu, wat kan ik het best gaan doen als vervolg stap om mijn kansen te vergroten zodat ik uit eindelijk in een bandje terecht kan komen? Moet ik dan slag blijven spelen of kan ik beter gaan leren fingerpicken? of moet ik me eerst bezig gaan houden met bare akkoorden en gebruik maken van de volledige hals in plaats van de eerste 3 fretten te gebruiken?

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.

Cheers

PS: ik heb een gitaar docent, reden dat ik dit nu aan jullie vraag is omdat het herfst vakantie is dus is er voorlopig nog geen les.

Hotpepper01
16 oktober 2014, 18:25
Eisen is een zwaar woord. Allereerst heb je voor een bandje andere bandleden nodig. Een bassist, drummer en/of zanger. Het liefst met evenveel (even weinig) ervaring, in de buurt wonende, van ongeveer gelijke leeftijd. En iets als een oefenruimte. Dezelfde muzieksmaak helpt ook. En dan maar beginnen. En wat ook helpt is YouTube filmpjes kijken en meespelen met een eenvoudig nummer wat je aanspreekt.

AoDf
16 oktober 2014, 18:27
Sowieso barré akkoorden gaan (leren) spelen. Je moet doorkrijgen hoe dat werkt en enigzins vloeiend van akkoorden kunnen wisselen. Als je die basis onder de knie hebt zou ik me pas verdiepen in zaken als fingerpicken en soleren. Alleen wat open akkoorden kunnen spelen is wel erg summier als je in een band wil spelen.

Tupelo
16 oktober 2014, 18:28
Je moet niets natuurlijk.
Weet je wat je wil ?
En gaat het je alleen maar om je mogelijkheid tot optreden in een nabije toekomst ?

Fingerpicking op een acoustische gitaar, en een zangeres of zanger mee begeleiden, kom je net zo gemakkelijk, zo niet gemakkelijker mee de buhne op als met een band. Mocht er sprake zijn van gage, dan hoeft er geen hele band betaald te worden, reiskosten, opbouwen, de hele toestand is gewoon wat gemakkelijker, en laagdrempeliger om te boeken ook mijns inziens.

In een bandje spelen, betekent zoveel mensen, zoveel meningen, en meer variabelen; hoe doe jij het, hoe doet de rest het ? Veel gitaristen willen solo's spelen, ben je een devote goede slaggitarist (en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, vind ik), zonder te morren over dat je solo's wil spelen, dan denk ik dat je in menig band bijzonder welkom zult zijn.

Ennuh bare akkoorden moet je sowieso leren spelen, dat moet je niet laten afhangen van mogelijk toekomstige bandsituaties. :)

kirito
16 oktober 2014, 19:32
het is handig als je barré akkoorden kan spelen, maar het is geen noodzaak om in een band te beginnen. als je goed bent met open akkoorden kan je daar ook erg veel variatie mee krijgen

Watte?
16 oktober 2014, 19:44
Hoewel, hoewel ....
http://www.demorgen.be/muziek/pijnlijk-onbetaalde-geluidstechnicus-isoleert-zang-en-gitaarspel-courtney-love-a2079500/

Max92
16 oktober 2014, 19:44
Bedankt voor de reacties allemaal, ik begrijp hier dus uit dat ik het best als volgende stap barré akkoorden kan gaan leren spelen en als laatste pas fingerpicking. Het ziet er dus eigenlijk zo uit open akkoorden > barré akkoorden > hele hals spelen (meer dan de eerste 3 fretten dus) > fingerpicking? En fingerpicking is dus niet persee noodzakelijk voor een band.

macwilliams
16 oktober 2014, 20:18
Als je eigen muziek gaat maken/spelen dan bepaal je dat lekker zelf!

FruscianteFan
16 oktober 2014, 20:29
Het is altijd goed jezelf verder te ontwikkelen. Toen ik begon, wilde ik alleen solo's en geen akkoorden leren. Inmiddels weet ik dat een solo zonder akkoorden niets voorstelt. Barré is erg handig. Noodzakelijk is een groot woord, maar ik heb meegemaakt dat gitaristen een liedje liever niet spelen omdat er een Bm in zit (best lastig zonder barre) en dat is toch wel kinderachtig te noemen - alhoewel het in die omstandigheid nog aanvaardbaar was.

Los daarvan: je moet niet aan bepaalde eisen voldoen om in een band terecht te komen. Om in een band terecht te komen, zul je op zoek moeten naar een band. Die zijn er op alle niveau's, en ik vermoed dat je nog veel te leren hebt. Het is hartstikke leuk om dat samen met andere muzikanten te leren! Dan merk je ook vanzelf wat handig is om te leren.

Jannnus
16 oktober 2014, 20:43
Bedankt voor de reacties allemaal, ik begrijp hier dus uit dat ik het best als volgende stap barré akkoorden kan gaan leren spelen en als laatste pas fingerpicking. Het ziet er dus eigenlijk zo uit open akkoorden > barré akkoorden > hele hals spelen (meer dan de eerste 3 fretten dus) > fingerpicking? En fingerpicking is dus niet persee noodzakelijk voor een band.
niks is noodzakelijk
maar om spelen in een band is het handig om te kunnen comunniceren met je mede bandleden
een grotere vocabulaire vergemakkelijkt de de communicatie
zegt verder niks over de kwaliteit of het eventueel beroemd worden van de band want daar komt de communicatie met je publiek bij kijken
en daar valt echt heel weinig over te zeggen

FruscianteFan
16 oktober 2014, 21:15
niks is noodzakelijk
maar om spelen in een band is het handig om te kunnen comunniceren met je mede bandleden
een grotere vocabulaire vergemakkelijkt de de communicatie
zegt verder niks over de kwaliteit of het eventueel beroemd worden van de band want daar komt de communicatie met je publiek bij kijken
en daar valt echt heel weinig over te zeggen
Tsjah... onze toetsenist, bassist en ik kunnen makkelijk communiceren door een aardige tot uitstekende kennis van theorie. Onze zangergitarist moet alles voordoen of naspelen - laatst voor een akoestische overdub was hij trots dat hij de greep 'A7' kende die ik voor die partij had uigezocht.

Communicatie is van essentieel belang, maar daarmee zeg je nog niks over wat dat inhoudt ;)

Harald
16 oktober 2014, 21:26
Die eisen zijn naast het niveau van de band ook erg afhankelijk van de muziekstijl. Neil Young is een erbarmelijke zanger, en de houthakkershemden lijken een eerbetoon aan zijn benadering van gitaarspelen... en toch werkt het op één of andere manier voor zijn muziek wel. Zelfde voor Bob Dylan. Maar beiden zouden geen enkele kans maken op een auditie voor een top 40 band.

soup
16 oktober 2014, 21:54
Sowieso barré akkoorden gaan (leren) spelen. Je moet doorkrijgen hoe dat werkt en enigzins vloeiend van akkoorden kunnen wisselen. Als je die basis onder de knie hebt zou ik me pas verdiepen in zaken als fingerpicken en soleren. Alleen wat open akkoorden kunnen spelen is wel erg summier als je in een band wil spelen.
Als ik kijk naar de hoeveelheid rock songs en popnummers (hits) dan zie je toch ontzettend veel open akkoorden (het hele nummer door). Dus of dat erg summier is. Het is wel redelijk beperkt maar als je een tweede gitarist hebt die daar dan verder op kan breien kun je snel iets moois maken.

Rizz
16 oktober 2014, 22:34
Als je enigszins verder wilt komen met gitaarspelen zijn barré akkoorden echt wel een must. En zo moeilijk is het niet.. Niet moeilijker als je eerste open akkoordjes leren spelen. Het is een truukje wat je even door moet krijgen.. Ik was gezegend met een vriend als leraar die daar gelijk in het begin op hamerde met als gevolg dat ik na 2 maanden al begonnen ben met barré's.
Het helpt je zoveel verder, ook op het vlak van het automatisch zoeken naar de juiste positie van je hand met bepaalde grepen, met name je duim achterop de hals. Dit is echt heel belangrijk voor het comfortabel leren spelen. Als je uiteindelijk ook fingerpickin' wilt leren en misschien ook wel fingerstyle kan je echt niet zonder..

Leuk om te lezen over je ambities en het meeste wat bands betreft.. Natuurlijk kan je alvast beginnen met et zoeken naar maatjes en ondertussen jezelf blijven ontwikkelen. Met een beetje geduld en motivatie kom je een heel eind.

Succes!

AoDf
16 oktober 2014, 22:56
Als ik kijk naar de hoeveelheid rock songs en popnummers (hits) dan zie je toch ontzettend veel open akkoorden (het hele nummer door). Dus of dat erg summier is. Het is wel redelijk beperkt maar als je een tweede gitarist hebt die daar dan verder op kan breien kun je snel iets moois maken.

True. De hoeveelheid pop- en rock- hits waar wél barré akkoorden in voorkomen is waarschijnlijk een stuk groter. Wat ik wil zeggen is dat het mij niet handig lijkt om alleen maar liedjes met open akkoorden te kunnen spelen, dat beperkt je nogal. Ik zou zelf aanraden om eerst de basis wat te verbreden, dus kennis van de meest gangbare akkoorden + de barré grepen (om te beginnen de standaard majeur, mineur en septiems bijv.) alvorens je als beginner te storten op specifiekere elementen van het gitaarspel zoals fingerpicking.

Plant
16 oktober 2014, 23:07
Ach, in de vervlogen tijd toen de punk in opmars kwam hoefde je helemaal niet eens te kunnen spelen. Moet je kijken hoe ver sommige van die bands nog gekomen zijn :D

Jannnus
16 oktober 2014, 23:16
Tsjah... onze toetsenist, bassist en ik kunnen makkelijk communiceren door een aardige tot uitstekende kennis van theorie. Onze zangergitarist moet alles voordoen of naspelen - laatst voor een akoestische overdub was hij trots dat hij de greep 'A7' kende die ik voor die partij had uigezocht.

Communicatie is van essentieel belang, maar daarmee zeg je nog niks over wat dat inhoudt ;)

heb niet alleen over theorie maar ook (lekker vaag) over het elkaar aanvoelen want ik neem aan dat jullie zanger zelf zijn zangpartijen verzint

FruscianteFan
16 oktober 2014, 23:48
heb niet alleen over theorie maar ook (lekker vaag) over het elkaar aanvoelen want ik neem aan dat jullie zanger zelf zijn zangpartijen verzint
hoezo 'want'?

dat over wat communicatie kan zijn, bedoelde ik met m'n laatste zin ook ;)

En ja, meestal wel. Maar tussen verzinnen en iets op plaat vastleggen kan een heel lang proces zitten...

Jannnus
16 oktober 2014, 23:53
hoezo 'want'?

dat over wat communicatie kan zijn, bedoelde ik met m'n laatste zin ook ;)

En ja, meestal wel. Maar tussen verzinnen en iets op plaat vastleggen kan een heel lang proces zitten...

we zijn het eens :)

showband
17 oktober 2014, 07:48
luisteren 1) doe jezelf een lol een oefen in het zingen bij het spelen. Zelfs als het niets wordt is het belangrijk dat je oefent om altijd je partijen ten opzichte van de (zang)melodielijn te plaatsen. En als het ok maar je geen mooie stem hebt zal een goede koorzanger een band altijd naar een hoger plan trekken.

luisteren 2) oefen met ritmebox / platen / karaoke-voor-gitaar mee. Zodat je direct kan inhaken bij de groove en tempo van anderen.

luisteren 3) oefen liever makkelijke partijen goed. Dan moeilijke partijen matig. In principe moet je alles van je bandje tien BPM sneller nog moeiteloos weg kunnen spelen zonder grote fouten.

WAT je dan moet oefenen hangt van de stijl af. Als je house wil spelen hoef je zelfs niets te kunnen :hide: ;)

Kim Wilson
17 oktober 2014, 08:45
Het niveau van de andere bandleden hoeft absoluut niet gelijk te zijn, integendeel zelfs. Als je één of twee muzikanten kunt krijgen die al wat verder gevorderd zijn, kan dat jou als beginner een hele hoop leren. Ik heb wel als relatief beginner in bandjes gezeten waar de anderen mij aan alle kanten voorbij streefden qua niveau. Daar heb ik het meeste van geleerd. Als je jouw stukje van de muziek maar goed kunt spelen, dan is het goed.

Het belangrijkste is uiteindelijk dat je allemaal dezelfde ambities hebt. Welk niveau wil je als band bereiken, hoe snel wil je dat bereiken, hoe vaak oefenen, hoe vaak optreden, dat soort dingen. Die moeten gelijk zijn. En dan maakt niveau of leeftijd geen reet meer uit.

hessepes
17 oktober 2014, 11:21
Het niveau van de andere bandleden hoeft absoluut niet gelijk te zijn, integendeel zelfs. Als je één of twee muzikanten kunt krijgen die al wat verder gevorderd zijn, kan dat jou als beginner een hele hoop leren.

Helemaal mee eens. Alleen is het volgens mij wel vaak wel zo dat een goede, bestaande band iemand bvk iemand zoekt die meteen 100% mee kan doen. Wat dat betreft had geluk: nadat ik een paar jaar gitaarles had gehad (praktisch geen vooruitgang, geen goede leraar/methode voor mij - weet ik nu achteraf), nam ik de spannende stap om auditie te doen bij een band.
In die eerste band heb ik pas echt gitaarspelen geleerd. Allereerst omdat je leert samenspelen en je een stok achter de deur hebt om een nummer van a-z uit te zoeken.
Maar ook omdat de andere gitarist - met veel meer kennis en kunde - mij een beetje kon begeleiden. Ik begon dus als een beginner, maar omdat ik veel tijd stak in mijzelf verbeteren, was ik al snel toch van waarde in de band.


Het niveau van de andere bandleden hoeft absoluut niet gelijk te zijn, Het belangrijkste is uiteindelijk dat je allemaal dezelfde ambities hebt. Welk niveau wil je als band bereiken, hoe snel wil je dat bereiken, hoe vaak oefenen, hoe vaak optreden, dat soort dingen. Die moeten gelijk zijn. En dan maakt niveau of leeftijd geen reet meer uit.

Ook mee eens!

Jannnus
17 oktober 2014, 13:36
Als je house wil spelen hoef je zelfs niets te kunnen

ik wil graag house maken/spelen
vertel mij het geheim, Hoe doen die mensen dat ?

frekie
18 oktober 2014, 12:25
Ik heb 30 jaar gitaar gespeeld in bands. In alle bands waar ik ooit in heb gespeeld heb ik eerst auditie moeten doen. Gewoon een sollicitatieprocedure dus met pakweg 10 medekandidaten. Dan moest je gewoon zo flitsend mogelijk soloos spelen zo van kijk mij eens een gitaarheld zijn.

Als je dan was aangenomen moest je voor 95% slaggitaar spelen....

Later kwam ik er achter dat in mijn eerste band de gitarist op het moment van auditie op vakantie was. Kwam ie terug, kreeg ie te horen, we hebben een andere gitarist, veel suc6 verder...welkom in bandjesland...

Het hangt er van af wat voor band. In een coverband/top 40/top 100/tribute band moet je alles perfect na kunnen spelen, moet je dus technisch goed zijn. In een VPRO 5 voor 12/jeugdhonk met subsidie/Lowlands wannabe bandje moet je creatief zijn en songs schrijven. En veel effectpedaaltjes hebben :crazyhappy:

MikeD
18 oktober 2014, 16:48
Ik heb 30 jaar gitaar gespeeld in bands. In alle bands waar ik ooit in heb gespeeld heb ik eerst auditie moeten doen. Gewoon een sollicitatieprocedure dus met pakweg 10 medekandidaten. Dan moest je gewoon zo flitsend mogelijk soloos spelen zo van kijk mij eens een gitaarheld zijn.

Als je dan was aangenomen moest je voor 95% slaggitaar spelen....

:crazyhappy:


ergens in 1980 'solliciteerde' ik bij een zich punk band noemende rockband in het gooi met twee zangeressen, keistrakke drummer en idem Rickenbacker op-en-neer stuivende bassist met een voorliefde voor Rush.... m'n voorganger was inderdaad het type langharige blonde gitaargod.... was ik niet... ik werd echter aangenomen omdat ik niet mijn neus ophaalde voor de (overigens heel geinige) eigen nummers van die groep, wat andere sollicitanten (type gitaargod wellicht?) wel hadden gedaan ..... maw je hoeft niet altijd de technisch beste te zijn....

MikeD
18 oktober 2014, 17:05
In een VPRO 5 voor 12/jeugdhonk met subsidie/Lowlands wannabe bandje moet je creatief zijn en songs schrijven. En veel effectpedaaltjes hebben :crazyhappy:

hoe verleidelijk dat ook moge klinken....(sjeesus hier komt Opa schoolmeester....) begin met gitaar spelen onder de knie krijgen en pas daarna het foefelen met de toverdoosjes die geluiden en noten voortbrengen die je zelf niet hebt gemaakt noch aangeslagen. Met alle respect voor de effectentoveraars. Gisteren nog de halve middag pret gemaakt met niets meer dan m'n LesPaul via een T-Rex Ghost tone (oftewel een beetje reverb) over een Marshall studio 15: gain op 10 en output op 'moeder heeft haar oordoppen in' niveau... distortion pedaal was niet eens nodig. Gewoon accoordenschema's, riffjes en loopjes geoefend die naar ouderwetse (rock)gitaar klonken.

frekie
19 oktober 2014, 11:37
+1!!

Marshall Studio 15, oef staat al jaren op zolder, doe er nix meer mee. Zou hem eigenlijk moeten verkopen maar ja er zijn er ooit 500 van gebouwd. Uniek ding. Maar gaat te hard voor thuis en niet hard genoeg voor in een band. Heerlijke crunch idd.

FruscianteFan
19 oktober 2014, 12:21
hoe verleidelijk dat ook moge klinken....(sjeesus hier komt Opa schoolmeester....) begin met gitaar spelen onder de knie krijgen en pas daarna het foefelen met de toverdoosjes die geluiden en noten voortbrengen die je zelf niet hebt gemaakt noch aangeslagen. Met alle respect voor de effectentoveraars. Gisteren nog de halve middag pret gemaakt met niets meer dan m'n LesPaul via een T-Rex Ghost tone (oftewel een beetje reverb) over een Marshall studio 15: gain op 10 en output op 'moeder heeft haar oordoppen in' niveau... distortion pedaal was niet eens nodig. Gewoon accoordenschema's, riffjes en loopjes geoefend die naar ouderwetse (rock)gitaar klonken.
...tsjah dan haal je je drive uit een versterker.

Ik ben het grotendeels met je een. Hoewel sound en spel een belangrijke interactie met elkaar hebben zijn het verschillende dingen, en gitaar leren spelen gaat met name over het spel zelf. Teveel pedalen verhullen makkelijk slordig gitaarspel, zonder dat je het doorhebt.

...maar ten eerste geef je dus aan dat sound erg belangrijk voor je is - het hoeft niet complex, maar het is wel belangrijk. Ten tweede: er is niet zoiets als 'gitaarspelen onder de knie hebben'. Ik speel nu alweer 11 jaar gitaar en er zijn nog steeds meer dingen die ik niet beheers dan dingen die ik wel beheers. Toch is het voor m'n band ook wel handig dat ik de effecten kan toepassen die ik heb, op zo'n manier dat het lekker klinkt. Ook dat moet je leren.

showband
19 oktober 2014, 12:25
ik wil graag house maken/spelen
vertel mij het geheim, Hoe doen die mensen dat ?

koop of jat het programma https://www.propellerheads.se/products/reason/ zet hem aan en speel geen gitaar.

dikke +1 voor frekie
frekie 4 president!

Jannnus
19 oktober 2014, 12:43
koop of jat het programma https://www.propellerheads.se/products/reason/ zet hem aan en speel geen gitaar.

ziet er uit als de meeste daw's
pro tools bv
vst's, vsti's, audio opname mogelijkheden, een mixer ect

als je niks kan en je wil toch muziek maken
tja het ultieme programma is dan echt garageband
maar zover ik weet wordt dat niet gebruikt in de wereld van de dance
ableton is erg populair onder dj's maar dat wordt ook gebruikt door bv Avi Bortnick en een vernon reid en die spelen gitaar
hoe's het mogelijk !!!

MikeD
20 oktober 2014, 08:56
...tsjah dan haal je je drive uit een versterker.

Teveel pedalen verhullen makkelijk slordig gitaarspel, zonder dat je het doorhebt.

Ik speel nu alweer 11 jaar gitaar en er zijn nog steeds meer dingen die ik niet beheers dan dingen die ik wel beheers.

Toch is het voor m'n band ook wel handig dat ik de effecten kan toepassen die ik heb, op zo'n manier dat het lekker klinkt. Ook dat moet je leren.

en hier ben ik het weer met jou eens…

MikeD
20 oktober 2014, 09:05
+1!!

Marshall Studio 15, oef staat al jaren op zolder, doe er nix meer mee. Zou hem eigenlijk moeten verkopen maar ja er zijn er ooit 500 van gebouwd. Uniek ding. Maar gaat te hard voor thuis en niet hard genoeg voor in een band. Heerlijke crunch idd.

niet verkopen; wat je weg doet, ben je kwijt; in heb de mijne destijds (ergens in 91 of zo) nieuw gekocht (prijskaartje ligt er nog in….. OMG….weer slikken geblazen) en er ook jaren niets mee gedaan maar op de vakantieboerderij hadden de buren geen last van me. Overigens met een microfoontje ervoor… enzovoorts

gitaargod
20 oktober 2014, 09:13
Als je 1 of meerdere van de gitaarpartijen kunt mespelen van een aantal liedjes die je in een band zou willen spelen ben je op de goede weg.

Maak een plan, zet je partij op papier, dan heb je houvast. Ook al kun je geen noten ofzo. Schrijf de akkoorden op, al ze barré zijn, oefen deze dan, tussentijds kun je ook in plaats daarvan powerchords (..5) gaan spelen. Bepaal de slag (strum), als je dat moeilijk vind dan koop de boeken Slaggitaar 1 en 2, deze staan vol met slagpatronen. Neem les, of kijk op youtube. Ga naar een jamsessie, praat met muzikanten, vraag advies en kijk wat ze doen. Misschien kun je op 1 bepaaald nummer oefenen en deze een keer meejammen.

Succes!

FruscianteFan
20 oktober 2014, 12:18
en hier ben ik het weer met jou eens…

ik had ook wel veel verschillende puntjes ;)

Jannnus
20 oktober 2014, 12:27
kijk eens naar het aantal verschillende posts
was even vergeten hoe moeilijk de communicatie met mede bandleden was
(waarom denk je dat zoveel muzikanten aan de dope en of drank raken ?)

tip van de dag

wordt geen lid van een een band maar zoek die geheime knop van showroom en wordt danceproducer

frekie
20 oktober 2014, 12:31
wordt geen lid van een een band maar zoek die geheime knop van showroom en wordt danceproducer

+ heleboel! Zie VK.nl voor de recensie van het "concert" wat Afrojack gaf ihkv het ADE. Hij staat wat op en neer te springen, af en toe doet ie de koptelefoon op voor de vorm. Alles is voorgeprogrammeerd. Die jongen is wel miljonair, hij koopt een Ferrari en rijdt die dezelfde dag in de prak. Lachen joh!

arjanb01
20 oktober 2014, 13:00
Auto ongelukken kunnen Jan Modaal ook gebeuren. Neemt niet weg dat ik afrojack geen muzikant vind, volgens mij weet hij nog niet eens hoe je een gitaar vast moet houden. Hij heeft echter wel z'n promotie en marketing voor mekaar waardoor hij miljoenen binnenharkt.
Tip voor in een band om de boel op te vullen en strakker te krijgen: gebruik een backing track. Ideaal.

soup
20 oktober 2014, 13:12
Hij is ook niet zomaar aan de top gekomen, hij zal best wel wat kunnen (mixen, producen, ...) ook al kan hij geen gitaar spelen. Ieder zijn ding en hij is succesvol in wat hij doet wat een prestatie op zich is. Als je maar rijk wordt en kunt doen wat je graag doet, elke dag opnieuw. Dan heb je goed geboerd.

Ik plaats Afrojack trouwens wel bij de iets commerciëlere DJ's, voornamelijk qua sound. Afrojack en andere momenteel hippe DJ's klinken allemaal hetzelfde. Over een paar jaar is die sound passé. Dus je evolueert mee en/of creëert iets nieuws of je verdwijnt van het podium naar de achtergrond. En dan heb je dus die andere categorie DJ's die wel een eigen sound hebben, originele muziek maken en een visie hebben.

Jannnus
20 oktober 2014, 13:15
vind je dit wel een muzikant ?
Liam Howlett

als je een gitaar kunt vasthouden ben je muzikant ?

doe maar niet antwoorden zinloze discussie want.................elvis,jerry lee lewis, chuck berry, ect vond men toen ook geen muzikanten


maar dit bedoel ik dus
met zo iemand zou ik niet in een band kunnen zitten zonder....................................

Kim Wilson
20 oktober 2014, 13:22
Wat is dat nou weer, Arjan? Afgunst of zo? Hoe weet jij dat hij geen instrument kan bespelen, of noten kan lezen? En over hetzelfde klinken, hoe verschillend klinken al die singer-songwriters, of verschillende metalbands? Het is een genre, dat lijkt idd veel op elkaar. Net als binnen alle andere genres.

Al die dj's zijn overigens nog verrassend muzikaal. Volgens mij hoorde ik laatst Hardwell een stukje piano spelen, en dat was niet onverdienstelijk. Veel tracks blijven ook goed overeind als ze met "echte" instrumenten worden gespeeld, en dat is wel een kenmerk van een goeie track.

Jannnus
20 oktober 2014, 13:34
Zie je Max
zonder 1 noot gespeeld te hebben is het eerste bandlid al ontslagen :)

soup
20 oktober 2014, 13:44
En over hetzelfde klinken, hoe verschillend klinken al die singer-songwriters, of verschillende metalbands? Het is een genre, dat lijkt idd veel op elkaar. Net als binnen alle andere genres.

Je begrijpt me misschien verkeerd. Jongens zoals Afrojack, Avicii, Swedish House Mafia (zijn gestopt), Aoki, Guetta ... treden allemaal op op dezelfde hippe dancefeestjes in Miami en omstreken en ze spelen allemaal elkaars nummers. Als je naar die sets luistert dan lijkt het (het is natuurlijk zo niet) vaak dat je gewoon 10 uur lang de repeat knop hebt opstaan. Nu haal ik Tiesto er weer bij maar hij heeft best een unieke sound/feel in zijn muziek wat eigen aan hem is en niet per se het hele Trance genre.

Ik denk dus dat Afrojack nooit een grote unieke DJ wordt als bv. Tiesto maar wel dat hij nog altijd goed zijn geld gaat verdienen door te draaien op feestjes en het spelen van andermans muziek en het producen/remixen van nummers.

arjanb01
20 oktober 2014, 13:57
Geen afgunst hoor, integendeel. Dat wat afrojack doet doettie goed met een goeie marketing erachter. Ik heb hem nooit een instrument zien spelen en als hij dat gekund had, hadden we dit allang gezien tijdens een live set. Sterker nog, bij de afgelopen gig in Amsterdam draafde Dennis van leeuwen van kane op, dus ik weet nog steeds niet of hij daadwerkelijk gitaar kan spelen😉

Kim Wilson
20 oktober 2014, 14:10
Vreemde conclusie. Als hij aan het draaien is, speelt hij geen gitaar. Als ik ergens als drummer zit, speel ik ook geen gitaar. Dus? Misschien kan hij wel aardig piano spelen. Ik snap die stelligheid niet terwijl je het niet eens zeker weet.

arjanb01
20 oktober 2014, 19:39
Chill out, ik zei het met een knipoog. Niet zo serieus, gast.

MikeD
20 oktober 2014, 21:20
voor TS terug on topic: vereiste nummer 1: gevoel voor humor. vereiste nummer 2 incasseringsvermogen ?:makeup:

soup
24 oktober 2014, 22:28
Afrojack die piano speelt

https://www.facebook.com/video.php?v=10152741677511421

MikeD
27 oktober 2014, 07:37
Deze link geeft wellicht ook wat bruikbare informatie ;)

http://www.guitarworld.com/25-things-every-guitarist-should-know