PDA

View Full Version : Chapman Guitars



AceM90
14 oktober 2014, 21:28
Goeiesavonds lezers!

Iemand hier ervaring met Chapman Guitars, en dan vooral de ML-3 RC? Zit al een tijdje te twijfelen om een Chapman ML-3 RC te halen... speel al jaren Stratocaster en wil graag een Telecaster model erbij om de mogelijkheden wat breder te maken. Heb al op een Baja Tele en een American Special gespeeld, die Baja is echt fantastisch! Maar die Chapman blijft interessant, vooral omdat er zoveel verschillende geluiden uit gehaald kunnen te worden (zegt men).

Helaas verkopen ze die dingen bij Andertons in Guildford (dichtsbijzijnde). Flink eindje rijden vanuit het nederige Oldenzaal, en dus wat lastig om uit te proberen!

https://www.youtube.com/watch?v=0S1TRoNWff8

http://www.andertons.co.uk/solid-body-electric-guitars/pid28183/cid671/chapman-rob-chapman-ml3rc-signature-model-in-satin-black.asp

arjanb01
14 oktober 2014, 21:56
Via de webshop bij anderton's bestellen, bevalt ie niet, onder rembours terugsturen. Spaart je een trip naar Guildford.
Wel hoor ik wisselende verhalen over chapman guitars hier op dit forum. Misschien hebben andere forummers echt ervaring met deze gitaren?

Orpheo
14 oktober 2014, 23:55
de nieuwe reeks, met seymour duncan pickups, is smoking. geweldig. waanzinnig.

Duhsjaak
15 oktober 2014, 09:05
Vanaf dat ie ze in Korea laat maken zijn ze top. Je zult blij verrast zijn over gitaar/prijs/bang/buck etc.
Kan helaas niet van Anderton's worden gezegd, maar hé, you can't win 'em all.
Vriendelijke groet, Gus

AceM90
15 oktober 2014, 20:10
Joh, had de vraag eigenlijk met weinig hoop gesteld, maar nu al een aantal helpful reacties, top!

Die ML-3 RC is inderdaad met 2 humbuckers van SD erin, wat me ook aanspreekt aan deze. Ben niet zo'n fervent pickup-wisselaar. Wat me alleen nog tegenhoudt om direct die centen neer te tellen zijn de clean sounds. Dat het ding klinkt als een beest met wat overdrive geloof ik direct, maar kunnen jullie me misschien wat meer vertellen over de clean sounds t.o.v. een standaard Fender Tele? Kun je die er ook goed uit halen?

Timotio
15 oktober 2014, 22:19
Ze hebben net de ML-3 traditional uitgebracht (die blauwe..kwijl). Da's een wat meer klassieke tele schijnt, dus gewoon 'echte' single coils. Lijkt mij dat die clean beter uit de verf zouden moeten komen. Helaas wordt er in de laatste demo niet echt clean gespeeld, dus da's dan weer jammer. Een Chapman is in beginsel juist als gitaar bedoeld om zelf te modden, deze series zijn wat dat betreft nieuw. Neemt niet weg dat je naar mijn idee voor het geld wel een schitterende gitaar hebt voor de prijs - evt. elementwissel inbegrepen.

AceM90
15 oktober 2014, 23:02
Ja die traditional zag ik ook, ongelofelijk gave dingen! Als ik het geld had kocht ik ze allemaal, de ML 3 traditional, modern en de RC signature. En die Baja Tele erbij.

Misschien is mijn probleem ook wel dat ik weer de wereld wil... Een Tele die kan klinken als een Tele, maar ook even wat onvervalste hard-rock en harder eruit kan gooien. Voor de echte cleans heb ik altijd mijn USA Deluxe HSS Strat natuurlijk, probeer gewoon zoveel mogelijk info te verzamelen!

Het uitgangspunt van de eerdere (nonsignature) modellen was toch voornamelijk dat je de pups zelf zou vervangen? Met een Seymour Duncan set erin valt er weinig veel beters erin te zetten voor wat ik wil, lijkt me.

AceM90
24 november 2014, 19:00
Ik bump deze even, want ik heb recent tijdens een heerlijk weekje Londen ook even een uitstapje gemaakt naar Guildford, om bij Andertons de Chapman ML-3 RC te spelen.

Wat een beest..

Heb een Chapman ML-3 RC en een Baja Telecaster meegehad het testhok in. ML3 is ten eerste behoorlijk zwaar, al helemaal vergeleken met die Baja. Voelt als een solide stuk hout in je klauwen, en dat is zowel een plus als een eventueel minpunt. Het goede eraan is dat hij erg stevig en hoogwaardig voelt, en niet alleen door het gewicht. Ten tweede, de hals en vooral de toets zijn een vreemde mixed bag; het voelt een beetje als een mix tussen mijn MIA Strat en bijvoorbeeld een PRS Tremonti. Speelt als een tierelier though, vond het heerlijk!

Mijn grootste scepsis, de clean-tonen... Tsja, hij heeft een coil-tap, waarmee je de beide humbuckers kunt splitsen naar een soort-van single coil, en daarmee zou je dus in theorie classic Tele geluiden eruit moeten kunnen jagen. Hij komt inderdaad dichtbij, maar is net niet een "echte" Telecaster. De Baja klinkt een stuk authentieker, maar die voelt in mijn handen wat cheap en plastic aan vergeleken met de ML3. Heerlijk geluid, speelt zelfs nog net iets fijner dan de ML3 (die hals en maple toets; hemels!) maarrr... is iets meer een one-trick pony, en heb het gevoel dat voor die trick al een goede gitaar heb.

TL;DR, Chapman ML-3 RC is fantastisch, Baja Telecaster ook. Sindskort is de ML-3 RC te koop bij Thomann, dus dit zal binnen nu en 2 maanden wel een HNGD thread worden ;)

Methoxy7
27 november 2014, 15:36
Helaas verkopen ze die dingen bij Andertons in Guildford (dichtsbijzijnde). Flink eindje rijden vanuit het nederige Oldenzaal, en dus wat lastig om uit te proberen!

https://www.youtube.com/watch?v=0S1TRoNWff8

http://www.andertons.co.uk/solid-body-electric-guitars/pid28183/cid671/chapman-rob-chapman-ml3rc-signature-model-in-satin-black.asp


Thomann verkoopt ze blijkbaar ook ...
http://www.thomann.de/be/chapman_guitars.html?sid=a74fb81a32cedc75561f21c64 2b1b07b

AceM90
27 november 2014, 20:59
Thomann verkoopt ze blijkbaar ook ...
http://www.thomann.de/be/chapman_guitars.html?sid=a74fb81a32cedc75561f21c64 2b1b07b

Zie laatste regel van mijn laatste post :) Heb nu gevraagd bij mijn lokale gitaarboer (Kaj's Guitar Store, Enschede) of zij hem misschien ook kunnen regelen als Thomann het kan. Ga het nog horen! 719 voor een gitaar van deze kwaliteit is bijna verdacht...

richwoodplayer
28 november 2014, 01:24
Meneer chappers himself heeft op youtube aangegeven dat Thomann de chapman guitars gaat verkopen voor europa ;)

Orpheo
28 november 2014, 08:14
je kan bij thomann toch gewoon terugsturen als je er niet blij van wordt....? ik zie het probleem niet zo. Chapman's zijn waanzinnig brute planken. Zeker die seymour duncan-loaded planken. Ik zou zo een Chapman kiezen over de meeste USA merken.

AceM90
28 november 2014, 19:05
Er is geen probleem? Topic is gestart ver voordat hij te koop was bij Thomann, en heb hem inmiddels geprobeerd bij Andertons. Twee dagen nadat ik hem geprobeerd had zag ik dat Chappers inderdaad dat YouTube filmpje postte. Voor zover de keus nog niet gemaakt was, was ie dat toen wel. Dus zoals aangegeven in mijn vorige post ga ik er gewoon een halen bij Thomann/Kaj's Guitar Store zodra hij available is. Denk dat we elkaar even verkeerd begrijpen ;) ML3-RC wordt nu verwacht eind december. Bedankt voor de input!

Nellyrocks
6 januari 2015, 14:22
Die ML1 PRO is ook wel tempting.

arjanb01
6 januari 2015, 16:21
Er is geen probleem? Topic is gestart ver voordat hij te koop was bij Thomann, en heb hem inmiddels geprobeerd bij Andertons. Twee dagen nadat ik hem geprobeerd had zag ik dat Chappers inderdaad dat YouTube filmpje postte. Voor zover de keus nog niet gemaakt was, was ie dat toen wel. Dus zoals aangegeven in mijn vorige post ga ik er gewoon een halen bij Thomann/Kaj's Guitar Store zodra hij available is. Denk dat we elkaar even verkeerd begrijpen ;) ML3-RC wordt nu verwacht eind december. Bedankt voor de input!

Koop hem gewoon bij kaj krijg je een gratis beenie of tshirt omtworpen door z'n dochter die graphic designer is bij 😉

Tonton
7 januari 2015, 12:01
Die ML1 PRO is ook wel tempting.

Ik vind die ML1 Pro ook wel interesting.
Rob zegt zelf dit op het forum over verschil ML3 en ML1pro

The ML-1 Pro is a slightly thinner sounding guitar, it's not "Thin" just in comparison to the ML-3 there's less bass present.
It's great for everything really, feels nice and fast, is a light machine... the Hipshot trem does something to the pinch harmonics that I like... just can't describe it to be honest.

Nellyrocks
7 januari 2015, 15:44
Pinch harmonics kunnen me gestolen worden. Verder zit ie wel echt even in mij kop maar dat heb ik met wel meer dingen.
Ik ben bang dat ik die hotrail in de hals er wel als eerst uitflikker.

Tonton
8 januari 2015, 16:48
Verder zit ie wel echt even in mij kop maar dat heb ik met wel meer dingen.
haha! ja eeuwige strijd, blijft het en koop of overheen komen en toch weer blij niet gekocht...
dat gaat nooit meer weg :(

Stillborn
27 oktober 2015, 17:49
Even een bumpje op deze:
Heeft iemand ondertussen al wat meer (concrete) ervaring met Chapman?
Ik ben namelijk erg geïnteresseerd in de ML-3 RC. Staat bij Thomann voor onder de €1000.

Ik heb ze lang links laten liggen, vooral omdat ik Rob Chapman een redelijke blaas vind.
De meeste van zijn gitaren staan mij ook niet aan, maar toen zag ik de Tele signature van Chapman himself...

Is deze de moeite waard?
Hoe is de speelbaarheid out of the box?
Waar best deze testen, want ik zie dat enkel Duitsland of Uk deze hebben, in onze contreien (ben van België).
Er zit een flinke humbucker op, hoe gaat deze om met downtuning (waar telecasters toch wel vaker last mee hebben)?
Ik heb ook een Gibson Classic Custom: hoe zou deze zich verhouden qua gewicht?

En heel misschien:
Stel dat ik nu de standaard ML-3 zou nemen (scheelt toch €300 in prijs) en er zelf een setje SD's (59-JB) in zou steken, ben ik dan beter/hetzelfde/slechter af?

richwoodplayer
27 oktober 2015, 20:35
Nog geen ervaring met de Chapman guitars, maar ben wel heel benieuwd hoe de Ghost Fret speelt. vindt hem erg gaaf, ziet er naar mijn mening mooier uit dan een Gibson Explorer.

Erik de Perik
28 oktober 2015, 22:03
Even een bumpje op deze:
Heeft iemand ondertussen al wat meer (concrete) ervaring met Chapman?
Ik ben namelijk erg geïnteresseerd in de ML-3 RC. Staat bij Thomann voor onder de €1000.

Ik heb ze lang links laten liggen, vooral omdat ik Rob Chapman een redelijke blaas vind.
De meeste van zijn gitaren staan mij ook niet aan, maar toen zag ik de Tele signature van Chapman himself...

Is deze de moeite waard?
Hoe is de speelbaarheid out of the box?
Waar best deze testen, want ik zie dat enkel Duitsland of Uk deze hebben, in onze contreien (ben van België).
Er zit een flinke humbucker op, hoe gaat deze om met downtuning (waar telecasters toch wel vaker last mee hebben)?
Ik heb ook een Gibson Classic Custom: hoe zou deze zich verhouden qua gewicht?

En heel misschien:
Stel dat ik nu de standaard ML-3 zou nemen (scheelt toch €300 in prijs) en er zelf een setje SD's (59-JB) in zou steken, ben ik dan beter/hetzelfde/slechter af?

Uitgaande van die Chapman zelf zou ik nog geen batterij met z'n naam er op kopen, maar ja, Jan Akkerman is in het echt ook een lul van een vent.

Joost de Ruig
28 oktober 2015, 22:07
maar ja, Jan Akkerman is in het echt ook een lul van een vent.

Je kent hem?

Erik de Perik
28 oktober 2015, 22:13
Je kent hem?

Paar keer ontmoet, maar ik ken hem niet. Kwam vaak in de buurt toen hij hier nog een neukertje had.

richwoodplayer
29 oktober 2015, 06:37
Uitgaande van die Chapman zelf zou ik nog geen batterij met z'n naam er op kopen, maar ja, Jan Akkerman is in het echt ook een lul van een vent.

Zolang het goede gitaren zijn, zie ik niet in waarom het je tegen zou houden om er een te kopen alleen maar omdat je de eigenaar een lul vindt. Misschien is de eigenaar van Gibson ook wel een grote lul. houdt bijna niemand tegen om een Gibson te kopen.

Maargoed, meningen verschillen :)

NRJay
29 oktober 2015, 07:44
Ik snap echt niet waarom iedereen hem nu zo'n lul vindt... Het lijkt wel alsof je hem wel een lul moet vinden om er bij te horen ofzo...
Wel, ik vind het wel een toffe kerel, iemand die wat humor in zn filmpjes probeert te brengen en ondertussen wel een goeie demo aan het geven is van de gear die ze testen.

Voila, het moest even gezegd worden! Niemand moet zich nu nog schamen als je Chappman ook wel een toffe kerel vindt.

Dat terzijde, als je even door de humor prikt en kijkt naar de inhoud in zn filmpjes over zijn gitaren, dan zie je dat er toch redelijk wat denkwerk, testen en prototypes aan te pas komen om een goed product te kunnen leveren aan niet zo'n zot gekke prijs.

Ik ben alvast zeer benieuwd naar zo'n ML1 en ben op voorhand zeker niet wantrouwig naar de maker ervan.

BorisA
29 oktober 2015, 08:14
Ik heb er zelf nog niet op gespeeld, maar bij Thomann hangen er redelijk wat aan de muur (ze hebben daar een prominente plaats gekregen), en ik heb er enkele even opgepakt om te "wegen", en zoals ik reeds gelezen had waren ze inderdaad loodzwaar (toch degene die ik toevallig oppakte).
Nu is er nog wel een enkeling die beweert dat zware gitaren (soms/vaak) beter klinken, maar ik denk dat de dag van vandaag de overgrote meerderheid toch liever net lichtere gitaren heeft.
Daarnaast zie ik ze geregeld verschijnen op 2dehands.be (veel in vergelijking met de totale aantallen die ik denk dat er verkocht zijn), dus voor velen zal het toch niet zijn wat ze zochten.

Het uiterlijk spreekt me trouwens echt niet aan met die reverse headstock, maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk.

Nellyrocks
29 oktober 2015, 08:36
Ik snap echt niet waarom iedereen hem nu zo'n lul vindt... Het lijkt wel alsof je hem wel een lul moet vinden om er bij te horen ofzo...
Wel, ik vind het wel een toffe kerel, iemand die wat humor in zn filmpjes probeert te brengen en ondertussen wel een goeie demo aan het geven is van de gear die ze testen.

Voila, het moest even gezegd worden! Niemand moet zich nu nog schamen als je Chappman ook wel een toffe kerel vindt.

Dat terzijde, als je even door de humor prikt en kijkt naar de inhoud in zn filmpjes over zijn gitaren, dan zie je dat er toch redelijk wat denkwerk, testen en prototypes aan te pas komen om een goed product te kunnen leveren aan niet zo'n zot gekke prijs.

Ik ben alvast zeer benieuwd naar zo'n ML1 en ben op voorhand zeker niet wantrouwig naar de maker ervan.

Ik vind hem ook wel ok. Het enige waar ik dood aan irriteer is dat hij zijn bandje promoot alsof het een wereldact is en die gast kan echt niet zingen. Dat is jammer.

Trouwens wel heel slim dat hij bedongen heeft al die Andertons filmpjes op zijn eigen YouTube chanel te kunnen plaatsen.

arjanb01
29 oktober 2015, 08:44
Chappers heeft absoluut humor, maar z'n gear tests vind ik een aanfluiting.
Dan heb je meer aan de tests van Session Music en Premier Guitar.

Tabula Rasa
29 oktober 2015, 08:53
Even.een reactie op de bijna bejaarde openingspost:

Een.goeie tele met goede bedrading en de juiste pots is volgens mij juist een van de meest veelzijdige gitaren die je kan vinden.

richwoodplayer
29 oktober 2015, 21:33
ik vindt chapman ook een prima gast, kan soms hard lachen om de gekke bekken die hij trekt en de humor in de filmpjes. Sommige reviews zijn inderdaad heel slecht, maar toch wel vermakelijk om te kijken.
Promoten van zijn band, ja, zou ik ook doen op mijn eigen youtube kanaal. hij haalt er toch een hoop fans uit.

ik wil de chapman gitaren toch een keer proberen, dus misschien dat ik volgendjaar ook eens langs thomann ga.

telerocker
30 oktober 2015, 00:51
Ach, Chappers is op zich best ok, alleen zijn hij en de Captain doorgaans jubelend over bijna alle geteste gear. Misschien moet dat ook wel als je dat spul verkoopt. Ik haak wel af als Chappers een strat over een Fender-amp gooit.