PDA

View Full Version : What to do , need advice



Toosh
14 oktober 2014, 20:08
Hello,
Ben al even niet actief op dit forum, echter heb ik vrij dingend wat advies nodig.
Als linkshandige gitarist is het een ware marteling om gitaren te testen dit maakt mijn zoektocht er dan ook niet makkelijk op vandaar graag wat input .

Mijn gear :
Takamine 525sc jumbo -> speel ik nooit op , gaat dan ook weg. Te groot , log en niet mijn sound.
Martin Dx1ae -> instappertje dreadnought Martin, klinkt aardig , vooral goed voor strummingpartijen.

Wat zoek ik ? Speel een 2-tal keer per maand on stage. welke muziek ? alles -> covermateriaal met pianist 2-stemmig. Dit zijn voornamelijk ritmepartijen , met soms een streepje fingerpick of klein solotje.
Momenteel doe ik alles met mijn Martin, echter klinkt die piezzo pickup zo bagger plastiek dat ik echt dringend op zoek ben naar 'iets anders' . De Takamine gaat standaard mee als reserve.

Wat hoor ik graag ? Martin D serie vind ik persoonlijk voor rytme partijen schitterend, in ons ensemble past de boomy/volle bas dan ook super in ons klankgeheel. Persoonlijk denk ik dan ook terug aan een dreadnoughtmodel.

Is het volgens jullie een upgrade om het element van mijn huidige Martin te vervangen door een zeg maar LR Baggs M1 , of ander kwalitatiever element ? Of brengt dit niet veel op. De gitaar blijft uiteraard maar een instapper.

Ik denk er ook eventueel aan om een Martin D16Gt te kopen ( heb deze namelijk getest en was onder de indruk ) , echter heb ik dan misschien het gevoel dat ik toch liever doorspaar voor een D28. Zonde aan Martins vind ik ook dat hun bespeelbaarheid dat tikkeltje minder is dan pak nu een Taylor. Kan dit worden opgelost door een goede afstelbeurt ?
Is er uberhaupt nog wat anders op de markt dan Martin , en zo ja waar kan ik deze testen ?

Heb een budget van een 1000 euro aangezien ik reken op een 300 euro voor mijn Takamine.

Alvast bedankt voor wat tips , Greetz Toosh

Rizz
14 oktober 2014, 20:30
Tja, lastig.. Ja, een gitaar kan beter worden van een afstelbeurt. Gitaren hebben over het algemeen een fabrieksafstelling die niet altijd naar jouw wens hoeft te zijn.

Wb je Martinvraag: Speel 's op de D28 en je weet je antwoord. Ik heb zelf gekozen voor een Eastman OM die goedkoper was dan het model wat ik eigenlijk wilde, maar deze was geen €500 extra waard tov deze. Eastman maakt erg goede gitaren, zo ook Blueridge. Je kan ook 's naar het hogere segment Sigma's kijken.. Bel gewoon 's wat zaken af en vraag wat ze op voorraad hebben..

Kim Wilson
15 oktober 2014, 08:37
Als de basis goed is, zal een goed element altijd een verbetering zijn. Bij elektrische versterking is de gitaar niet meer van grote invloed. Nuanceverschillen ga je niet terughoren.