PDA

View Full Version : Firebird afstelbeurtje?



Sinner1980
14 oktober 2014, 18:16
Hi,

Afgelopen zondag een te gekke Gibson Firebird opgepikt die icm mijn Orange OR100 een geweldige sound geeft.
Wat dat betreft ben ik erg blij met mijn setup en ga ik die nu verder finetunen met het juiste cabinet (nu tijdelijk een Marshall) en een pedalboard.

Wat mij opvalt aan de Firebird is dat ik moeite heb met stringbends en dat mijn vibrato niet lekker uit de verf komt. Dit komt met name omdat de snaren weinig meegeven en ik het gevoel heb dat ik met 0.013 snaren aan het stoeien ben terwijl er 0.010 op zit. Ik heb altijd met 0.010 snaren gespeeld en dit nog niet eerder aan de hand gehad. Het verschil in mensuur is het niet want ik heb met name strats en teles gehad in het verleden.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen. De gitaar gaat nog voor een afstelbeurt binnenkort maar misschien is het een algemeen ding voor firebirds; het is mijn eerste dus wie weet. In dat laatste geval dan ga ik ermee leren leven op een dunnere set snaren gebruiken. Het kan ook zijn dat het met de Steinberger tuners te maken heeft die overigens wel te gek zijn omdat ze erg nauw stemmen. Ik heb nog geen snaren gewisseld dus als iemand hier nog tips en trucs voor heeft; be my guest. Het zal geen hogere wiskunde zijn natuurlijk, gewoon een lokkig systeem.

Ik zie jullie feedback graag tegemoet, thanks.

Gearjunkie
14 oktober 2014, 18:35
Maken de snaren na de TOM een scherpe hoek naar beneden richting de tail piece??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

soup
14 oktober 2014, 18:39
Ik kan je niet helpen maar wil wel graag een fotootje zien van je nieuwe aanwinst! :) of staat die al ergens op het forum?

Sinner1980
14 oktober 2014, 18:41
Mwah, valt mee denk ik. Vanaf de zadels naar de stoptail een kleine cm naar beneden denk ik.

Sinner1980
14 oktober 2014, 18:42
Ik kan je niet helpen maar wil wel graag een fotootje zien van je nieuwe aanwinst! :) of staat die al ergens op het forum?

Haha, nog niet. Zodra het weer wat knapper is maak ik wat pics.

kwispelhond
14 oktober 2014, 20:34
De ene snaar heeft gewoon veel meer snaarspanning dan de andere, gooi de snaren die je altijd hebt erop en het probleem is opgelost. Zou zelfs beter moeten gaan dan op de gemiddelde klassieke Fender omdat de hals net iets korter is (of liever: een fret meer heeft).

Sinner1980
14 oktober 2014, 21:06
Iemand nog info over de Steinberger tuners? Is daar nog een speciale handeling voor nodig?

humbucker
15 oktober 2014, 09:16
Die Steinbergers werken echt super. Draai de snaar los met de "stemsleutel" (hierdoor komt de as omhoog) en dan kan je aan de voorkant het locking gedeelte losdraaien. Snaren opzetten is gewoon door het gat steken, lock vastdraaien en aan de achterkant de as terug in de kop op stemming draaien.

Werkt super gemakkelijk en de tuners zijn heel erg nauwkeurig!

Verder: foto's!!

Firebirds zijn te gekke gitaren, jammer genoeg heb ik met mijn exemplaar niet veel geluk gehad...

MikeD
15 oktober 2014, 09:16
Gefeliciteerd met de Firebird… dat blijven gitaren voor de liefhebbers.. Wat je probleem betreft mijn 2 centen; ik heb geen Gibby maar een BaCH firebird met non reverse headstock en die heb ik net afgelopen weekeinde voorzien van een long tail maestro vibrola, roller brug en grover mini locking rotomatics (omdat die banjo-steinbergers niet voor een leuke prijs te koop waren). Ik gebruik Ernie Ball Super Slinky's ; die zijn .009 en laten zich nmm uitstekend benden; ik haal doorgaans wel een hele noot (of meer) op de hogere snaren (GBE). Als je met 'vibrato' zo'n maestro jengelarm bedoelt: wat komt er niet goed uit de verf? ik heb zo'n ding ook al sedert midden jaren 70 op m'n flying V en het maakt nogal wat uit hoe je er mee omgaat; in ieder geval zijn ze niet echt geschikt voor dive bombs. Door de constructie en die 'verenstaal-plaat' die met z'n buik min of meer op de body rust, zit er maar beperkte bewegingsruimte (soort van kanteling) in de bevestiging van de snaren. De maestro is dus meer geschikt voor de wat subtielere vibrato-tjes. Je kúnt er wel hamfisted op gaan duwen en aan gaan trekken maar dan is ie ook meteen danig ontstemd, zeker met een standaard TOM (vandaar nu een roller brug op m'n 'bird…)

kwispelhond
15 oktober 2014, 13:36
Firebirds zijn te gekke gitaren, jammer genoeg heb ik met mijn exemplaar niet veel geluk gehad...



?? Wa's gebeurd?? (zal best wel eens ergens verteld zijn maar heb ik even gemist)

Sinner1980
15 oktober 2014, 14:39
Gefeliciteerd met de Firebird… dat blijven gitaren voor de liefhebbers.. Wat je probleem betreft mijn 2 centen; ik heb geen Gibby maar een BaCH firebird met non reverse headstock en die heb ik net afgelopen weekeinde voorzien van een long tail maestro vibrola, roller brug en grover mini locking rotomatics (omdat die banjo-steinbergers niet voor een leuke prijs te koop waren). Ik gebruik Ernie Ball Super Slinky's ; die zijn .009 en laten zich nmm uitstekend benden; ik haal doorgaans wel een hele noot (of meer) op de hogere snaren (GBE). Als je met 'vibrato' zo'n maestro jengelarm bedoelt: wat komt er niet goed uit de verf? ik heb zo'n ding ook al sedert midden jaren 70 op m'n flying V en het maakt nogal wat uit hoe je er mee omgaat; in ieder geval zijn ze niet echt geschikt voor dive bombs. Door de constructie en die 'verenstaal-plaat' die met z'n buik min of meer op de body rust, zit er maar beperkte bewegingsruimte (soort van kanteling) in de bevestiging van de snaren. De maestro is dus meer geschikt voor de wat subtielere vibrato-tjes. Je kúnt er wel hamfisted op gaan duwen en aan gaan trekken maar dan is ie ook meteen danig ontstemd, zeker met een standaard TOM (vandaar nu een roller brug op m'n 'bird…)

Vibrato is in dit geval de manier waarop ik de snaren met mijn vingers heen en weer beweeg en heeft geen betrekking op de brug; die is vast nl

Ik maak nog een hngd topic aan binnenkort, komt goed.

nusti
15 oktober 2014, 14:54
De steinberger tuners zijn echt geniaal. Zoals humbucker al zegt is het niets anders dan de tuners helemaal omhoog draaien, lock los en de snaar door het gat steken, lock weer vastdraaien en stemmen.
Bij de hoge snaren trek ik de snaren eerst goed strak voor ik de lock aandraai anders moet je de tuners wel heel ver naar beneden draaien.

MikeD
15 oktober 2014, 16:42
Vibrato is in dit geval de manier waarop ik de snaren met mijn vingers heen en weer beweeg en heeft geen betrekking op de brug; die is vast nl

Ik maak nog een hngd topic aan binnenkort, komt goed.

dan snap ik het ook niet .. misschien stroeve toets? beetje fast fret er op of ander glijerig goedje?

humbucker
16 oktober 2014, 09:45
?? Wa's gebeurd?? (zal best wel eens ergens verteld zijn maar heb ik even gemist)

Nog niets uitgebreid vertelt... Gitaar is met een getorteerde nek na veel 5-en en 6-en voor de 2de keer terug naar Gibson gestuurd. Ik wacht momenteel nog af wat er uit de bus komt, daarna zal ik het hele verhaal hier wel eens neerzetten :)