PDA

View Full Version : Gitaarbouw lessen/begeleiding, wie en waar?



Sjoerdo
14 oktober 2014, 12:46
Ik ben op zoek naar iemand die les geeft in gitaarbouw, electrisch om precies te zijn.

Ik heb al wat basis ervaring opgedaan en beschik over behoorlijk wat tools. Maar bij het nemen van de volgende stappen zou ik graag wat begeleiding willen.

Weet iemand hier of er bouwers zijn die hier voor open staan? Ook heb ik wel eens gehoord van workshops van een langere periode waarin je je hele gitaar bouwt starting from scratsch.

Ik ben zelf woonachtig in regio Leiden/Den Haag.

MyGreenLady
14 oktober 2014, 20:12
Ik heb ook al een tijdje na zitten denken om een keer een zomerstage bij een gitaarbouwer te doen maar tot nog toe viel het tegen.

Rizz
14 oktober 2014, 20:25
http://peterdammguitars.webs.com/contact.htm

http://www.heeresguitars.nl/cursus/pagina_nl.html

En zo nog wat meer.. Google maar eens..

Uit ervaring weet ik dat het erg leuk is om te doen onder begeleiding. Aan de andere kant, je kan natuurlijk altijd zelf een poging wagen met een telecaster oid

DaanW
14 oktober 2014, 21:43
Heeres hoef je niet te proberen. Hij vertelde me gister dat ie het tot ver in 2015 te druk heeft

Remork1970
14 oktober 2014, 21:58
Ik heb ook al een tijdje na zitten denken om een keer een zomerstage bij een gitaarbouwer te doen maar tot nog toe viel het tegen.

Viel het nadenken tegen?

Rikkert
14 oktober 2014, 22:52
Vox Humana heeft ook nog wel geregeld cursussen, moet je alleen even naar informeren via mail/telefoon.

oknarb180
15 oktober 2014, 00:13
Gewoon goed inlezen op het forum en een plan maken.
Dan stap voor stap uitwerken.
Begin met de basics van een Tele, dan lukt het vast en zeker.
Bij onzekerheden, oefen eerst op een stukje afval.

Voorbeeld:
Ik heb voor het carven van een top een meubelplaatje gekocht en ben met de slijptol en lamellenslijpschijf aan de gang gegaan om er gevoel bij te krijgen.
Toen deze goed was heb ik het met positief resultaat de slijptol in de echte top gezet.

Als je in de buurt woont mag je uiteraard een keertje langs komen hoor.
Als je eenmaal begint, is het lastig om te stoppen.

Edit: zie net dat je in leiden/den haag woont.

Thiez
15 oktober 2014, 09:01
Ik denk dat elke cursus fijnhoutbewerking/meubelmaken je al een heel eind op weg helpt. Voor de gitaargerelateerde informatie goed inlezen hier op het forum, dan moet dan zeker lukken. Genoeg bouwverslagen hier die gedetaileerd genoeg zijn om een mooi stappenplan te hebben.
Enige waar je misschien wat tips kunt gebruiken (weet ik uit eigen ervaring van mijn eerste bouw) is het fretten van de hals, vlakken en crownen enzo. Maar ik vermoed dat dit vooral veel doen is en handigheid in krijgen is.

grizzly
15 oktober 2014, 13:29
Ik heb nu zonder les een elektrische en een klassieke gebouwd.
Het lukt, maar is dan wel een langduriger en pijnlijk proces met veel fouten, vallen en opstaan.
Uiteindelijk zal het resultaat misschien niet direct al even goed zijn als het resultaat van het bouwen onder begeleiding.
Ook ik zocht begeleiding voor mijn klassieke bouw, maar kon het rond de buurt van Hoorn/Purmerend niet vinden.

Ook op andere onderdelen, zoals politoeren is het soms fijn om wat "real live" tips en begeleiding te krijgen van de meesters onder ons.
Scheelt een hoop aan modderen :)

Thiez
15 oktober 2014, 14:20
Precies Grizzly, ik heb dezelfde ervaring. Gewoon beginnen, de eerste gitaar zal misschien niet perfect zijn.
Daarnaast moet je op een cursus nog steeds het werk zelf uitvoeren. Dus als je voor het eerst van je leven met een steekbeitel aan de gang gaat, zal dat op een cursus evengoed niet ineens een perfect resultaat geven. Daar moet je toch mee leren werken.
Wat wel handig is, is om gewoon wat te oefenen op een stuk hout ipv gelijk op je gitaar te beginnen. Datzelfde heb ik gedaan met de bovenfrees bij mijn eerst bouw. Eerst maar een wat malletjes en dergelijke uitgefreest uit wat multiplex en stukken vurenhout wat we hadden liggen.

Sjoerdo
15 oktober 2014, 16:23
Thanks voor alle reacties. In leiden zit Brug gitaarbouw maar Marcus heeft het te druk om te begeleiden.

Ik heb al wat ervaring, ben inmiddels zover dat ik een body voor een les paul heb weten uit te frezen, maar gewoon wat tips en truuks zodra ik de stap naar kanalen en neckpockets ga maken is zeker handig.

Ik heb namelijk drie les paul bodies gefreest en eentje gemold, wat les zou me zeker kunnen helpen :)

grizzly
15 oktober 2014, 22:47
Hi Sjoerdo,

90% van de hulp met tips met bouwen kreeg ik overigens hier.
Meestal eerst zelf zitten knutselen, tegen problemen aanlopen, hier op het forum neerleggen met foto's en goed onderbouwd, daarna kwamen er vanzelf overal tips vandaan met ideeën over hoe de meer ervaren mannen het hier gedaan hadden.
Werkte voor mij prima.
(Hetgeen eigenlijk ook betekent, dat mijn gitaar uiteindelijk meer een groepsproduct werd dan een eigenbouw :) )

Edzard
26 november 2014, 16:22
http://www.degitaarmakerij.nl/maatwerkcursus.html

http://www.bouwerskontakt.nl/cursusprogramma-nw.html


Groet,


Edzard