PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Studio, waar op te letten bij aanschaf?



dagrim1
13 oktober 2014, 14:59
Hi allen, op dit moment ben ik in het bezit van onder andere een Vintage V100 les paul model. Hele leuke gitaar, maar ik ben toch verder aan het kijken waarbij een Gibson toch wel heel erg trekt.

Nu neig ik naar een Gibson Les Paul Studio model, erg goede dingen over gehoord en gelezen. En hoewel ik wel fan ben van een binding heb ik er niet perse een paar honderd euro voor over. Nu zie ik ze tweedehands op marktplaats voorbij komen voor een 600 euro (bijvoorbeeld uit '95 dacht ik), maar ik vroeg me af of ik nog op speciale zaken moet letten.

Een 2014 met zijn speciale jubileum inlay, een 2015 met zijn bijzondere topkam en min-etune, etc. Zoals bij fender american standard strats waar men van bepaalde jaren totaal niet fan was.

Ik zie dat een 2013 studio (thomann) tegen de 800 euro is, is de bouwkwaliteit van nieuwere jaren juist beter of slechter dan de oudere jaren?

telerocker
13 oktober 2014, 15:06
Ik zou kijken naar een tweedehands Studio. Klinken vaak best goed, zeker de meeste uit de nineties. Waar je op moet letten: gerepareerde headcracks, scheurtjes bij de hals/body-verbinding, de staat van de frets. Een refretjob is niet goedkoop.

dagrim1
13 oktober 2014, 16:15
In eerset instantie kijk ik inderdaad naar een tweedehandse, maar in sommige gevallen schelen ze niet eens zo heel veel met een nieuwe (zeg 200 euro), dus dan misschien juist wel weer interessant om toch voor een nieuwe te gaan.

Maar duidelijk wat betreft de fysieke mankementen/dingen om op te letten, thanks!

telerocker
13 oktober 2014, 16:40
Studio's uit de nineties hebben een rosewood fretboard. De 2014-lijn ook weer, maar de laatste jaren gebruikte Gibson granadillo. De 2014-lijn biedt weightrelief bodies (een soort gatenkaas, zeg maar), de nineties zijn full mahogany. Zelf zou ik voor een gebruikte gaan.

Onder jouw thread staat een draadje over de wijzigingen voor 2015.