PDA

View Full Version : Welke toonladder/modus voor "Bad Case of loving you"



hole
13 oktober 2014, 14:55
Hoi,

niet zeker of dit het juiste subforum is, zo ja aub verplaatsen mod (Thanks!)

Waarschijnlijk ontzettende n00b vraag, maar ik kom er niet uit. In het nummer "Bad Case of loving you" van Robbert Palmer zitten een paar meerstemmige fills (na het refrein). Nu wil ik die graag ook meerstemmig spelen (met gebruik van een pitchshifter, G-major 2). Nu heb ik al van alles geprobeerd, maar ik krijg 'm niet goed ingesteld.

Gezien het akkoordenschema ga ik uit van een bepaalde vorm van E, maar ik heb ze allemaal geprobeerd, zonder succes. Iemand suggesties?

Harald
13 oktober 2014, 16:16
de eerste gitaar e d b e
de tweede b a g b

je hebt dus sowieso twee verschillende intervallen. Maar E pentatonisch, met een shift omlaag van een 3rd klinkt aardig in de buurt. Je speelt dan zelf de bovenste stem.

Zou het live trouwens gewoon bij die bovenste stem houden. Of zonder pitch shifter. g snaar 14e fret en b snaar 15e fret beide opduwen een hele toon, terug laten vallen, en dan een barreetje op de 12e. Klinkt beter. Even goed mikken met die dubbele bend. Dat dan weer wel. Maar het kan. Bonuspunten en extra schreeuw in de sound als je dan ook nog de 12e fret op de e snaar fret en laat liggen bij die eerste bend.

Gesualdo
14 oktober 2014, 18:53
De context is E majeur, maar er wordt veel een b3 gespeeld (G), wat het een bluesy aspect geeft (dus een mineur tonaliteit of een majeur progressie). Typisch iets voor blues waarover -zoals Harald zei- een pentatonische E prima gespeeld kan worden.

hole
16 oktober 2014, 13:19
Bedankt voor de reacties.

Harald: jouw suggestie klinkt uitstekend. Heel erg bedankt (inderdaad een lastige bend om zuiver te krijgen)