PDA

View Full Version : Ik ben het spoor bijster...



daniel20
12 oktober 2014, 19:26
Beste Leden,

Ik zit met een "probleem". Ik zal het kort proberen te houden:

Ik speel nu ongeveer 2 jaar gitaar, sommige dagen gemiddeld 1,5u maar andere dagen ook net 10 minuten.
Ik oefen veel lessen en liedjes via youtube, ook ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in toonladders en de noten op de hals.
Maar hoeveel ik ook lijk te spelen en hoe leuk ik het ook vind...ik bak er nogsteeds he-le-maal niets van.
Ik kan een paar liedjes fingerpicken, en ik kan slordig strummen.

Ik kan nog niet eens proper mijn pick vast houden, strummen kan ik al helemaal niet en als ik een les via YT volg druk ik meer op play/pause dan dat ik speel.

Ik ben het spoor echt bijster en heb er een hard hoofd in. Ik vind het gitaar spelen echt leuk en hou van muziek.
Maar ik heb af en toe het gevoel dat teleurstelling wint van enthousiasme.

Mijn doel is een redelijke goede gitarist worden met wat zang erbij. Eventueel zelfs wat optredentjes hier en daar...maar ondanks mijn motivatie lijkt het maar niet te lukken.

TL:DR: speel 2 jaar gitaar, maar bak er nogsteeds helemaal niets van.

Bedankt voor de mensen die reageren / het gelezen hebben.

Groeten;
Daniel.

Rizz
12 oktober 2014, 19:29
Als ik het zo lees wordt het tijd dat je gitaarles gaat nemen bij een fysieke leraar. Iemand die je realtime kan wijzen op zaken. Dat gaat helpen, geloof me..

Succes!

Harald
12 oktober 2014, 20:45
Dat zou zomaar eens een heel goed idee kunnen zijn.

En misschien een beetje realiteitszin...

De ene dag anderhalf uur, dan weer 10 minuten, en dat sinds al een hele twee jaar... Dan zou ik inderdaad verwachten dat je een beetje kunt tokkelen, een akkoordenschema kunt spelen, en misschien wat kunt soleren. Het echte fingerspitzengefühl moet dan nog komen.

Virtuoos worden? Dan zou je meer richting 4 uur op een slechte dag moeten zitten, en liever ergens tussen de 6 en 10 voor die andere dagen. Dan bedoel ik dus meer richting Steve Vai zeg maar... Gewoon lekker spelen, dan is gemiddeld 3/4 uur tot een uur nog steeds niet zo veel.

En zelfs de echte talenten moeten er uren in stoppen. Zolang jij lol hebt in het spelen... keep it up!

Vergelijk jezelf niet te snel met anderen. Iemand die het eerste jaar gelijk enorm opschiet? Wedden dat die heel veel gespeeld heeft? En als ze dat eerste jaar elk mogelijk moment met die gitaar hebben gezeten hebben ze een voorsprong die je onmogelijk inhaalt. Tegelijkertijd zie ik soms ook mensen die na een jaartje muziekschool met gediplomeerd docent niet veel verder komen dan Mieke heeft een lammeke...

Zolang ze er lol in hebben ook geen ramp. De wereld kan best even zonder de volgende Mozart. Een paar tevreden mensen erbij is echter nooit verkeerd.

barno
12 oktober 2014, 20:51
De meeste goede gitaristen die ik ken, hebben zeker toen ze begonnen te spelen echt wel uuuren per dag gespeeld. Het komt bij niemand vanzelf. Ik heb ook zo'n periode van twee jaar gehad waarin ik minstens 5 uur per dag speelde en daarna was ik geenszins een virtuoos maar had wel een goede basis op aantal vlakken.

youtube is een zegen maar anderzijds, je speelt mss meer met je ogen dan met je oren. Ik heb ongeveer alles op gehoor geleerd en heb daar veel profijt van nu.
maar idd, mss is voor jou op dit moment een leraar aangewezen.

muziekschuur
12 oktober 2014, 21:28
Voordat ik een liedje kon zingen en strummen speelde ik 3 jaar....
Dus nog maar 1 jaar te gaan.....

YEaaaaaahhhhhh!!!

daniel20
12 oktober 2014, 21:30
Bedankt voor de reacties dusver guys, goed om te lezen.
Ik heb een 5-tal lessen gehad, maar vond/vind dit eigenlijk te duur als op me eigen wonende student met een gemiddeld inkomen. Ik weet dat het maar om een 10-tal euro's gaat, maar als ik er op terug kijk, kan ik me niet echt herinneren dat ik daadwerkelijk iets geleerd heb (misschien komt dat omdat een 5-tal lessen te weinig is)

Maar ik zou dus eigenlijk gewoon wat meer uren per dag moeten spelen wil ik een beetje vooruitgang boeken?
Ik weet dat ik nooit een prof zal worden, maar ik had gehoopt dat ik na 2 jaar toch wel een beetje beter zou zijn dan ik op dit moment ben.

Ik hou van john mayer, passenger, dire straits (mark knopfler)... maar van zijn lang zal ze leven kom ik niet in de buurt van die mannen :D (uiteraard weet ik dat hun jaren / veel uren maken achter de gitaar, maar dan nog...)

Ik denk dat ik te groot droom.. (helaas)

Gr


Voordat ik een liedje kon zingen en strummen speelde ik 3 jaar....
Dus nog maar 1 jaar te gaan.....

YEaaaaaahhhhhh!!!


haha, er is nog hoop dus! ;) :p

Rizz
12 oktober 2014, 21:47
Bedankt voor de reacties dusver guys, goed om te lezen.
Ik heb een 5-tal lessen gehad, maar vond/vind dit eigenlijk te duur als op me eigen wonende student met een gemiddeld inkomen. Ik weet dat het maar om een 10-tal euro's gaat, maar als ik er op terug kijk, kan ik me niet echt herinneren dat ik daadwerkelijk iets geleerd heb (misschien komt dat omdat een 5-tal lessen te weinig is)

Maar ik zou dus eigenlijk gewoon wat meer uren per dag moeten spelen wil ik een beetje vooruitgang boeken?
Ik weet dat ik nooit een prof zal worden, maar ik had gehoopt dat ik na 2 jaar toch wel een beetje beter zou zijn dan ik op dit moment ben.

Ik hou van john mayer, passenger, dire straits (mark knopfler)... maar van zijn lang zal ze leven kom ik niet in de buurt van die mannen :D (uiteraard weet ik dat hun jaren / veel uren maken achter de gitaar, maar dan nog...)

Ik denk dat ik te groot droom.. (helaas)



Idd, meer speule..

Even terugkomend op de leraar.. Een goeie leraar vraagt aan jou wat je wil leren, maar andersom mag je net zo goed aangeven waar je moeite mee hebt, zodat je daaraan kan werken. Het is natuurlijk ook weer niet zo dat je vandaag iets gewezen krijgt en je het volgende week kan.. Daar komen die uren weer in het spel..

Spelen op dat niveau is topsport en vereist een minimum van 10.000 uur oefenen, ofwel een jaar of 10 veelvuldig oefenen. Tuurlijk, er zijn mensen die dat sneller doen, maar voor de mindere goden geldt bovenstaande vereiste.

Als ik naar mezelf kijk, heb ik de eerste 3 jaar een gemiddelde van 3 ŕ 4 uur per dag geklokt, ofwel elk vrij moment wat ik had. Dan gaat het hard.

Verder: Oefen gestructureerd: 10 minuten warm worden met een oefening, 15 minuten akkoorden waar je moeite mee hebt; bijv. het overpakken naar vanuit elke denkbare positie of ander akkoord. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je hoort wat wel en niet bij elkaar past ..en 30 minuten het nummer waar je op dat moment mee bezig bent en als je een nummer speelt, probeer het tempo dan wat te verlagen. Beter langzaam en goed, dan snel en slecht.

Bovenstaande is slechts een suggestie en kan voor jou anders werken.. Maar als je echt vooruit wil komen, oefen de dingen waar je moeite mee hebt meer dan de zaken die je wat makkelijker afgaan. De mensch is eerder geneigd het andersom te doen, want dat klinkt natuurlijk beter.. :D

Ernest01
12 oktober 2014, 21:51
Regelmatiger spelen en dan gericht op iets dat je wilt kunnen spelen.
Dus minstens 1 uur, elke dag, of langer als dat kan.
Niet elke keer iets anders proberen. En wat Barno zegt is internet handig, maar op gehoor brengt je verder.
Geeft ook meer voldoening, dat je iets hebt uitgevogeld, zonder tabs of akkoorden erbij.
Maar het belangrijkste is - volgens mij, kijkend naar hoe ik het mijzelf geleerd heb - regelmaat en een doel hebben waar je naartoe werkt. Dat houdt de lol er ook in.

woldhek
12 oktober 2014, 22:39
Ik speel nu ook ongeveer 2 jaar en heb even hetzelfde gedacht.
Echter, toen ik dacht dat ik niets opschoot, blijkt er toch vooruitgang in te zitten, maar je merkt het bijna niet.
Als voorbeeld kan ik mij herinneren, dat ik een bepaald nummer in het begin te moeilijk vond (bijv. Angie van de Stones).
Na anderhalf jaar het nummer weer opgepakt en na vaak herhalen, heb ik er minder moeite mee dan in het begin.
Ik bedoel, als je na 2 jaar met iets nieuws begint, zal dat sneller en beter gaan dan in het begin.
Laats een beetje bezig geweest met Travis finger picking". om het nummer "Dust in the wind" van Kansas te leren.
Heeft een week geduurd voor ik dat picking een beetje fatsoenlijk voor elkaar kreeg. Eigenlijk best wel snel vind ik zelf.
Dan sta je weer versteld dat door steeds maar herhalen dat Travis Picking opeens een automatisme wordt en nu kan ik het zelfs tijdens het tv kijken...

Wat voor mij werkt is bijv. een week alles herhalen, een week op een nieuw nummer oefenen (ligt eraan hoe moeilijk hij is), tussendoor een beetje mee spelen met een MTV of VH1-classic en soms 192Tv en dan proberen de akkoorden te vinden. Af en toe wat theorie, niet te veel, want dat is saai.
Ik heb een paar maanden nodig gehad om de pentatonic scales te leren, is niet te moeilijk en je kan dan simpel op een nummer soleren.

Kortom, het gaat al aardig, maar als iemand opeens zegt van "speel eens iets", tja , dan ben ik er nog lang niet......

coolchick
13 oktober 2014, 01:27
ik heb na 2 jaar een advertentie gezet om samen met anderen te spelen, voordat ik het wist zat ik in een band en vanaf daar kwam alles in een stroomversnelling

denis.hermans
13 oktober 2014, 08:55
Misschien speelt je ambitie je een beetje parten...
IK herken mezelf wel een beetje in wat je nu schrijft. Enkele jaren terug had ik hetzelfde gevoel : vele oefenen, weinig vooruitgang...

Mijn tip is : zoek het niet te ver en blijf een beetje "nederig " bij wat je oefent . Ik verduidelijk het even :
Als je al een tijdje gitaar speelt en het lukt niet al te best dan ben je al eens geneigd om te zeggen : " dit en dat zou ik toch al moeten kunnen" (stom voorbeeld : het A akkoord "pakken" daar ga je toch echt niet meer op oefenen want dat is iets wat je in de eerste vijf minuten van het gitaarspelen moet leren en ik ben al zo lang bezig... )
Vervolgens ga je op zoek naar "moeilijkere" dingen om te oefenen want je wil je toch verbeteren...
(Ook al omdat veel andere gitaristen zeggen je moet je gehoor oefenen, toonladders leren, arpeggio's, speel toch gewoon eens wat cd's na zonder tab....).

Vaak zijn het juist die absolute "beginnersdingen" die fout lopen. Om in het voorbeeld te blijven : Ja je kan misschien wel een A-akkoord pakken maar misschien net met een beetje " vertraging" waardoor je een beetje "uit ritme gaat" en ook net te laat bent om het volgende akkoord te pakken. Dit wordt dan nog erger als je "complexere" dingen gaat oefenen ( wantje wil toch beter worden ) waarbij het A akkoord nog eens afgewisseld wordt met een Asus4...

Concreet : vergeet even dat je een "redelijk goede" gitarist wil worden (ambitie is goed maar nu even niet) en zet een stapje terug.
Ik las dat je wil zingen en gitaar spelen : ga eens naar de site van justinguitar (justin sandercoe) deze heeft op maat gesneden videolessen hiervoor ( gratis ). Neem een paar ZEER (!!!!!!!!!!)eenvoudige liedjes van het "beginner songbook") en ga daarmee aan de slag.

Op het eerste gezicht kan dit misschien wel wat te simpel lijken maar vergis je niet : ook schijnbaar zeer eenvoudige dingen vergen oefening en je zal verrast zijn van het resultaat.
Oefen de liedjes ook met een metronoom om het tempo strak te houden ( en nee je metronoom is niet stuk, jij speelt uit het ritme ;-))
Neem jezelf op ( cassetterecorder, smartphone) en luister naar jezelf. Luister naar je fouten en tracht ze te verbeteren. Als er iets foutgaat : isoleer die fout en oefen even daarop ( ook al is het iets zeer stoms) ( vb. overgang tussen twee akkoorden).

Wat ook kan helpen : maak eens een begin met notenlezen. Niet zozeer om het leren lezen van noten maar om een beetje orde en structuur te scheppen in je hoofd. Eenvoudige melodietjes spelen op notenschrift met een metronoom kan je helpen om strakker te spelen heb ik gemerkt.

Laatste tip : download de videolessen van youtube ipv ze te bekijken via streaming (vb. VIA youtubedownloader) zo kan je naar hartenlust terugspoelen en doorspoelen zonder te moeten wachten.

Ik heb al het voorgaande toegepast en durft te stellen dat ik een sterke progressie heb gemaakt door een stapje terug te zetten en dergelijke "niet ambitieuze" dingen te oefenen. IK ben nog steeds geen " gitaargod, allerminst, maar heb toch veel meer plezier gekregen in wat ik doe , ook al is wat ik speel dan misschien niet al te moeilijk.

Succes,


Denis

Harald
13 oktober 2014, 09:33
Wat lessen betreft, je zou natuurlijk eens een afspraak kunnen maken met een leraar, niet voor elke week les, maar voor 1 of 2 sessies waarbij hij kan kijken wat je kunt, wat je doel is, en je een tips kan geven voor een "stappenplan" of oefenschema. Hij/zij zal waarschijnlijk ook wat dingen kunnen aanstippen die beter gaan dan je denkt, en aan de andere kant misschien wat blinde vlekken in je spel.

Het andere punt is al aangekaart. Houd er rekening mee dat een instrument leren geen lineair proces is. Als je een terras tegelt zie je na elke tegel vooruitgang. Een instrument leren spelen is meer als een trap met enorme treden beklimmen. Elke trede is hoger dan jij, je kunt er niet op kijken. Soms heb je even een piekmoment en bevind je je een trede hoger. Dan lijkt ineens van alles te kunnen wat eerst niet lukte. Maar dat zijn korte momenten. Je valt dan weer terug in het oude niveau. Totdat je die volgende trede veroverd hebt. Dan blijf je daar. Vervolgens begint het spelletje gewoon opnieuw. Zolang jij werkt, en geen piekmoment hebt, ben je gewoon op de trede waar je dan zit. Dat je wel degelijk vooruit gaat valt daardoor niet op. Je uitzicht verandert namelijk pas als je op de volgende trede zit. En hoelang je met zo'n trede bezig bent, kan variëren.

Wil je zelf weten of je vooruitgaat...

Maak regelmatig opnames van jezelf. Sowieso een goede gewoonte. Terwijl je zelf speelt luister je nl. anders naar wat je doet. Stel dat je die opnames bewaart zou je af en toe ook kunnen vergelijken. Ik vermoed dat je dan verschillen gaat horen die je zelf niet opgevallen zijn.

Pak eens een stuk terug dat je bv. een paar maanden daarvoor gedaan hebt en daarna hebt laten liggen. Kijk hoe lang je nodig hebt om het op te frissen, en hoe je het nu speelt. Goede kans dat je merkt dat het nu veel makkelijker lijkt te zijn.

daniel20
13 oktober 2014, 10:21
Wow veel reacties! Bedankt daarvoor, ik zal straks de tijd nemen om te reageren. Maar ik zie dat de meeste wel hetzelfde zeggen dus ik weet al wel een beetje waar ik aan moet werken.

Gr

Hypercub
13 oktober 2014, 12:15
Ik liep op een gegeven moment ook aan tegen mijn beperkingen, en heb toen wat geld gestoken in een loop station (of welke andere sessie trainer ook). Ik heb nog in meer of mindere mate mijn beperkingen maar heb veel meer lol gekregen in het spelen doordat ik er "al wat mee kan", je leert best veel door comping en het houdt de boel interessant.

Buxtra
13 oktober 2014, 14:35
Ik kan wel aansluiten bij iedereen voor en boven me. Langzaam is beter dan snel, eerst accuraat dan tempo. Herhaling is goed maar doe meer dan dezelfde dingen herhalen die je al goed doet. Want ik ben net zo'n tobber als jij. Ik kan me heel goed voorstellen dat een leraar en een band momenteel 'onbespreekbaar' zijn, ik zit in het zelfde schuitje. Maar iedereen zegt tegen me en ik ook inmiddels tegen mezelf, speel vaker met anderen, liefst regelmatig. Dat doet een band doorgaans namelijk en is ook nog eens leuker dan alleen tobben. In een bandsetting en leer je van alle anderen en wil ook van een leraar leren. Denk niet aan het geld maar aan de expertise die je krijgt voor dat geld. Je loopt nu dus een soort van vast ben je zelf achter gekomen. Dat had een leraar wellicht kunnen voorkomen. Een leraar hoeft niet wekelijks toch? Eens in de 2 weken is toch nog steeds bevorderlijk? Anderen hierover?

Maar gezien je al op Youtube zit kan ik je van harte aanbevelen met backingtracks mee te spelen. Geen meerkosten en zelfs op je telefoontje beschikbaar. Alle mogelijke tempi en toonladdertjes en slagpartijen en improvisatie kun je dan mooi kwijt. Alleen speel je dan mee, en speel je niets in wat je bij een looper wel zelf kan/zou moeten willen. Ik ga hiervoor toch ook een looper aanschaffen tzt. Dan bepaal je het tempo en direct zelf en luister je jezelf stante pede terug als de loop rond gaat. Je kan besluiten pas over de loop te spelen als jij die zelf fatsoenlijk genoeg hebt ingespeeld. De backingtrack en of loop is tegelijkertijd je metronoom. Je kan ook een backingtrack van youtube invoeren in de looper. Wat je wil/kan/mag/moet/wanneer...

Terugluisteren doet erg zeer maar is uiterst effectief zoals iedereen reeds heeft aangegeven. Je wil dan zeker dingen gaan af- en aanleren. En je weet wat. Voor mij reden om niet te zingen, ha ha ha. Sorry, had ik geen opname voor nodig. Als ik alleen al terug denk aan de musical in de zesde klas van de lagere school...

Aan je uren ligt het hopelijk niet makker, want dan is er ook nog hoop voor mij. Maar effectief inzetten op diverse onderdelen en deze weer terug laten komen in een muziekpartij en dit gedisciplineerd doen is lastig zonder band, leraar of zonder zelf een plan te maken en je er aan te houden en het te analyseren en te beoordelen.

Het lijkt mij aannemelijk dat je de meeste progressie maakt met de voor de hand liggende dus niet te moeilijke dingen. Zoals iedereen in het begin doet en ook zijn eigen vorderingen zonder meer waar kan nemen.

Daarna leg je de lat hoger, je wil je dus moeilijker en meer en waarschijnlijk ook nog sneller. Dat kan dus eigenlijk niet sneller dan toen je begon, dus dat kost waarschijnlijk meer tijd en moeite en structuur. Je vorderingen verlopen niet hoor- en dus merkbaar evenredig. Maar goed. Je hebt er nog plezier in dus doorzettingsvermogen heb je genoeg.

Dus droog je tranen en kiep spenking dem strings brodder. Dan doe ik dat ook.

Bux.

MikeD
13 oktober 2014, 15:37
ik heb na 2 jaar een advertentie gezet om samen met anderen te spelen, voordat ik het wist zat ik in een band en vanaf daar kwam alles in een stroomversnelling

Coolchick heeft een punt; wanneer een gitaardocent van 10 piek per les te duur is dan levert het opdoen van vriendschappen met hen die op de gitaar verder gevorderd zijn inderdaad kans op progressie op.. zo is het bij mij destijds ook gegaan.. de brave wekelijkse klassieke gitaarlessen die brachten mij gevoelsmatig weinig maar de bevriende klasgenoot - gitaarheld van m'n middelbare school hielp me op weg in Rolling Stones land.

Jannnus
13 oktober 2014, 17:54
Virtuoos worden? Dan zou je meer richting 4 uur op een slechte dag moeten zitten, en liever ergens tussen de 6 en 10 voor die andere dagen. Dan bedoel ik dus meer richting Steve Vai zeg maar... Gewoon lekker spelen, dan is gemiddeld 3/4 uur tot een uur nog steeds niet zo veel.

is dat fysiek verandwoord ??
krijg je dan geen verschijselen van overtraining
ik weet bv van zang dat wordt aangeraden om hooguit 3 uur pd te zingen

of zit in die 10 a 6uur ook gehoortraining/theorie/harmonieleer/ect en niet allen gitaar spelen ?

Harald
13 oktober 2014, 19:16
Goeie vraag. Wel eens gehoord dat Josho Stephan ervan uit ging dat zijn pols het op een gegeven moment zou begeven. Maar voor Steve Vai achtige virtuositeit kom je wel op dat soort uren. Maar dan heb je het ook over uitzonderlijk spel. Normaal hoef je al die Zappa thema's niet met toetsenisten en blazers mee te spelen. Het Rollo thema (de snelle riedels in Saint Alphonso's Pancake Breakfast) is op zich op half tempo goed te spelen. Maar in volle gang is het stiekem bizar snel voor gitaar. Vai vond het gewoon leuk om dat ook mee te spelen... voor die tijd dacht Zappa er niet aan dat van zijn gitaristen te vragen.


http://www.youtube.com/watch?v=fSmyCuU_pEo

Ruth Underwood laat het op een beschaafd tempo horen. Daarna de band van Dweezil Zappa. Dweezil was bepaald geen "slouch". Hij kon een behoorlijk stukje shredden. Van Halen's Eruption is een makkie voor hem. En dan doet hij het echt goed. Maar voor het Zappa plays Zappa project heeft hij twee jaar uitgetrokken om dit soort dingen mogelijk te maken. Deze thema's zijn gewoon NIET voor gitaar geschreven. Het kan wel, maar vereist een extreme dedicatie en inzet. En ja, dan kom je op het soort uren dat mensen als Steve Vai maken.

Het uurtje spelen dat voor veel van ons al veel is, zit in Vai's speelschema als afsluiting van de dag, voordat hij gaat slapen. Dan heeft hij al geoefend, opgenomen, gerepeteerd, opgetreden...

Het zal ongetwijfeld zijn tol hebben op je gewrichten. Daarom is het ook echt essentieel dat je echt ontspannen speelt.

Verder, gehoortraining, en die andere dingen, luisteren naar muziek (en dan bedoel ik luisteren), allemaal ook essentieel. Dingen op gehoor uitzoeken kost tijd, maar dat is tijd die heel erg goed besteed is. Het is alleen zo verleidelijk om dat niet te doen, in een wereld waarin bijna alles op tab of youtube te vinden is. Gewoon toch doen. Zetten ze dan eens iets in op een sessie dat je niet kent, speel je gewoon mee... de verbaasde blikken die je soms krijgt is het meer dan waard. En als dat niet, dan gewoon de voldoening voor jezelf dat je het kunt.


Wat heel belangrijk is is dat je heel relaxed speelt. Gitaar is een raar instrument. Er komt altijd weer iemand voorbij die dingen net anders doet en toch geweldig speelt. Bij piano heb je een basistechniek die voor alle stijlen werkt. Bij gitaar niet. Klassiek, rock, flamenco, fingerpicking, heavy wood, ze hebben allemaal hun eigen nukken qua techniek. Wat bij klassiek strikt verboden is is bij rock onontbeerlijk. En Wes Montgomery, zo'n beetje mijn favoriete jazzgitarist, speelde alles met zijn duim... dat zou niet hebben moeten mogen kunnen, volgens de techniekgoeroes... gelukkig had niemand hem dat verteld! Als je het mij vraagt, de enige echte doodzonde is onnodige spanning. En die hoeft niet in je handen te zitten.

FruscianteFan
13 oktober 2014, 19:28
Bedankt voor de reacties dusver guys, goed om te lezen.
Ik heb een 5-tal lessen gehad, maar vond/vind dit eigenlijk te duur als op me eigen wonende student met een gemiddeld inkomen. Ik weet dat het maar om een 10-tal euro's gaat, maar als ik er op terug kijk, kan ik me niet echt herinneren dat ik daadwerkelijk iets geleerd heb (misschien komt dat omdat een 5-tal lessen te weinig is)

Maar ik zou dus eigenlijk gewoon wat meer uren per dag moeten spelen wil ik een beetje vooruitgang boeken?
Ik weet dat ik nooit een prof zal worden, maar ik had gehoopt dat ik na 2 jaar toch wel een beetje beter zou zijn dan ik op dit moment ben.

Ik hou van john mayer, passenger, dire straits (mark knopfler)... maar van zijn lang zal ze leven kom ik niet in de buurt van die mannen :D (uiteraard weet ik dat hun jaren / veel uren maken achter de gitaar, maar dan nog...)

Ik denk dat ik te groot droom.. (helaas)

Gr




haha, er is nog hoop dus! ;) :p
Als je als beginner naar een leraar stapt, zal die heel algemeen beginnen. Zou ook kijken naar of je een professionele leraar wilt...

Als je na een paar jaar oefenen naar een leraar gaat omdat een bepaald iets - plectrumtechniek en strummen - maar niet wil, dan kun je dat heel specifiek aangeven. Hypocriet als ik ben - ik ben volledig autodidact in die zin dat ik nooit echt lessen heb gehad - zou ik zeggen dat je juist in jouw situatie inderdaad een real life leraar nodig hebt. Waarom? Omdat je blijkbaar niet wijzer wordt van online lessen.

Daarnaast: motivatie blijft belangrijk. Zoek stukken die eenvoudig zijn, misschien nét iets moeilijker dan je aankunt. Het is hemels om Sultans Of Swing te kunnen spelen, ook als het niet helemaal perfect klinkt, maar dat is best pittig omdat Knopfler juist heel delicaat is in zijn aanslag. Reflectie kan ook belangrijk zijn: als je veel oefent en niet het gevoel hebt vooruit te gaan, kun je concreet terugkijken naar wat je hebt geleerd. Wie weet heb je meer geleerd dan je denkt. Kan heel goed, zeker als je de lat te hoog legt (want dan heb je eigenlijk het gevoel dat het niet lukt).

Tot slot: zet voortaan een TLDR aan het begin van je post. Anders komen de mensen die afhaken niet aan de TLDR toe ;)

Jannnus
13 oktober 2014, 20:59
@ harald
thanks voor je antwoord
relaxed ja dat herken ik
maar het is zo moelijk want je wil natuurlijk je ziel ergens inleggen en bij mij uit zich dat in heel zwaar spelen, veel benden, ect
helemaal niet nodig want
1 de muziek gaat er niet op vooruit
2 ik sloop m'n linkerhand

maar ik doe m'n best en maybe komt het ooit nog goed :)

Duhsjaak
13 oktober 2014, 21:45
Hi TS
Het is niet voor het eerst dat ik een volmaakt afwijkend geluid laat horen. Mijn muziek is totaal afwijkend, mijn teksten zijn dat en mijn mening ook.
Daarop zijn verschillende reacties denkbaar. Van jou bedoel ik.

Ik geloof geen moment dat ik het verlossende woord spreek, ik geloof wel dat het heel jammer zou zijn als je niet tenminste ook een ander geluid zou hebben overwogen.

Als je je nu werpt in de armen van een traditionele coach of onderwijzer of whatever, dan zal ie je oefenen in een traditionele aanpak van gitaarspelen.
Ik moet de coach nog meemaken die je leert spelen als John Martyn of als ..... Noem maar eens wat.

Dus ik beschouw het als een goed teken dat je de weg zegt kwijt te zijn. Reden te meer om je eens af te vragen, in welke richting je jezelf zou willen ontwikkelen.
Zoek uit wat je goed doet.
Zoek uit wat je leuk vindt.
En zo kan ik nog wel effe doorgaan.
Ik heb een lijstje op GN gezet dat met de grond gelijk is gemaakt, maar dat voor jou een wending in je doen en denken kan brengen. Niet langer de weg kwijt, maar een nieuw ijkpunt.

De vragen:
Wat wil ik
Wat heb ik in huis om het te bereiken
Hoe ga ik het bereiken
Allemaal zaken die belangrijk zijn.

Hoe zorg je dat je lol blijft houden in wat je doet, is een vraag die ik in voorgaande posts maar weinig geadresseerd heb gezien.
Wil je over dat lijstje beschikken, zend dan even een PMmetje en dan zoek ik het even voor je op.

Wil je jaren kloten om tot middelmatige gitarist te worden opgeleid? Dan heb ik alle respect voor je keuze. Daar is ballen en doorzetting voor nodig.
Maar dit is het moment waarop je je ballen niet legt in de handen van een ander, maar dat je bij jezelf te rade gaat wat je wilt en tot waar je inzet zal

Zo maar mijn mening: NL heeft niet meer middelmatigheid nodig. NL heeft eigenzinnige artiesten nodig. Aan jou de vraag: waarvoor ga jij, voor jezelf en dus niet voor je omgeving, kiezen?

Ik zeg, soul searching, rustig bij jezelf te rade gaan? Heel waardevol.
Good luck to you! And food fuck to you too. Nu ik erover denk. Maar daar ga ik niet over.
Vriendelijke groet, Gus

daniel20
15 oktober 2014, 17:16
Zo dan! Wat een reacties. Ik was even afwezig maar jullie hebben niet stil gezeten zie ik!
Bedankt zover voor de reacties.

Ik ga het even op mijn gemak door lezen en zal dan proberen te reageren. Ik zie wel een beetje overeenkomsten tussen veel reacties.

Misschien moet ik wat meer stabiel gaan 'trainen' bijvoorbeeld minimaal 2u per dag ipv elke dag een X aantal minuten/uren.
Leraar eventueel, maar dit is geen optie dus misschien zijn er hier leden die wat willen leren aan een enthousiaste dude van 25 voor een kratje bier! ;)

Ambities... tja, ik wil eigenlijk iets in de muziek industrie gaan doen en het liefst zelfs gitarist worden, maar ik weet niet of ik dit haalbaar is naast fulltime werken + vriendin / samenwonen.
Ik heb ambities genoeg, maar ik zie wel dat dat ook een beetje tegen me werkt.

Maar zoals ik al zei, ik ga het even doorlezen en dan zal ik terug komen op meerdere antwoorden. dit is wat ik zo 1,2,3 heb onthouden/

nogmaals bedankt voor de reacties.

daniel20
16 oktober 2014, 00:09
Verder: Oefen gestructureerd: 10 minuten warm worden met een oefening, 15 minuten akkoorden waar je moeite mee hebt; bijv. het overpakken naar vanuit elke denkbare positie of ander akkoord. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je hoort wat wel en niet bij elkaar past ..en 30 minuten het nummer waar je op dat moment mee bezig bent en als je een nummer speelt, probeer het tempo dan wat te verlagen. Beter langzaam en goed, dan snel en slecht.


Regelmatiger spelen en dan gericht op iets dat je wilt kunnen spelen.
Dus minstens 1 uur, elke dag, of langer als dat kan.
Niet elke keer iets anders proberen. En wat Barno zegt is internet handig, maar op gehoor brengt je verder.
Geeft ook meer voldoening, dat je iets hebt uitgevogeld, zonder tabs of akkoorden erbij.
Maar het belangrijkste is - volgens mij, kijkend naar hoe ik het mijzelf geleerd heb - regelmaat en een doel hebben waar je naartoe werkt. Dat houdt de lol er ook in.

Duidelijk taal mannen, misschien moet ik inderdaad maar wat gerichter gaan 'trainen' ipv wat strummingspatronen oefenen die ik al kan, of het bekende tokkeltje eruit gooien 'omdat die zo mooi klinkt'....


ik heb na 2 jaar een advertentie gezet om samen met anderen te spelen, voordat ik het wist zat ik in een band en vanaf daar kwam alles in een stroomversnelling

Hier ga ik ook eens naar kijken denk ik, een leraar is voor mij niet weggelegd (ik heb de juiste nog niet gevonden denk ik) maar wellicht dat er inderdaad wat mede studenten / stadsbewoners zijn die wat willen aankloten met een bak bier (of wijntje ;)) erbij.


Misschien speelt je ambitie je een beetje parten...

Dat denk ik ook, maar ik heb gewoon een sterke drang naar de muziek, ondanks dat het niet af te zien is aan mijn hoeveel uren die ik erin stop. (En dat is misschien ook wel een van de redenen dat ik zo 'baal'


Ik heb even snel wat qoutes genomen, uiteraard zijn de andere reacties ook zeer gewaardeerd.

barno
16 oktober 2014, 00:28
Hier ga ik ook eens naar kijken denk ik, een leraar is voor mij niet weggelegd (ik heb de juiste nog niet gevonden denk ik) maar wellicht dat er inderdaad wat mede studenten / stadsbewoners zijn die wat willen aankloten met een bak bier (of wijntje ;)) erbij.



Dat denk ik ook, maar ik heb gewoon een sterke drang naar de muziek, ondanks dat het niet af te zien is aan mijn hoeveel uren die ik erin stop. (En dat is misschien ook wel een van de redenen dat ik zo 'baal'




in een band spelen is altijd goed maar daarnaast en foremost moet je gewoon heel veel uren steken in alleen op je kamertje oefenen en oefenen en ... oefenen. De drang moet gaan over muziek an sich en niet bv over "muzikant willen zijn".

Jannnus
16 oktober 2014, 16:21
veel lekkere dames/heren willen wippen is ook een prima motivatie
pop/rock historisch gezien

daniel20
16 oktober 2014, 23:00
veel lekkere dames/heren willen wippen is ook een prima motivatie
pop/rock historisch gezien

Goede motivatie inderdaad, alleen heb mijn handen vol aan mijn vriendin op dit moment. Dus zal het toch voor andere doeleinden moeten doen! ;)