PDA

View Full Version : Prijsopinie Fender Deluxe Reverb 1965



dacrow
11 oktober 2014, 19:46
Graag had ik wat meningen over hoe ver je kan gaan met de prijs van deze populaire amp.

Ik heb op eentje gespeeld en ik moet zeggen dat hij ongelooflijk klinkt maar 2750€ ? Dit is wel écht veel, ik weet dat het de marktwaarde is maar toch...wat vinden jullie?

Ik heb onlangs het geluk gehad om een Pro Reverb 1967 te kopen voor 1200€ en die klinkt ook super natuurlijk maar de Deluxe tja.. is echt wel de perfecte amp op veel gebieden..

arjanb01
11 oktober 2014, 20:00
Vintagewaarde. Ik zou gewoon gaan voor een tweedehands reissue kopen voor een euro of 800. Heb de reissue zelf gehad en clean een heerlijke amp icm een fulltone ocd een prima bluesbakkie.

Antoon
11 oktober 2014, 21:06
2750 is veel te duur voor particuliere verkoop. Je mag mijn 66 hebben voor 2000. Extra Weber C10N speaker erbij, RCA blackplates en alle blue moldeds nog erin.

De prijs in de VS plus 200,- verzendkosten en 18% BTW is de prijs hier. Geen enkele reden om daar van alles bovenop te gooien. Integendeel zelfs.

dacrow
12 oktober 2014, 07:28
Je hebt gelijk veel te veel geld !! Antoon je hebt pm.

telerocker
12 oktober 2014, 14:25
Voor dat geld kun je twee Vibrolux RI's kopen en hou je wat zakgeld over.

groovieguitarguus
12 oktober 2014, 15:58
Of ga op zoek naar een PtP Rivera era... Super degelijk... Tussen de 850,- en 1000,- te scoren...

jacky
12 oktober 2014, 20:27
Het is naast een bruikbare versterker voor de gitarist een verzamelobject...al naar gelang de originaliteit van de versterker gaan ze gewoon voor die prijs. Dat je er 3 andere voor kan kopen doet er weinig toe het mechanisme heet vraag een aanbod ,ook wel marktwerking.
Daarnaast hoeft niet elke amp goed te klinken houd dat wel in de gaten let op je blue moldeds je originele trafos..potmeters enz enz .Tevens zijn de versterkers waardevast te noemen.Vergelijken met een rivera amp is eigenlijk ook niet eerlijk...is gewoon een andere versterker met een andere marktwaarde ...Groet JAck

telerocker
13 oktober 2014, 00:16
@Jacky Ik snap de marktwerking heel goed en of hij dat bedrag wil neertellen voor een vintage DR is geheel aan hem, maar Dacrow vraagt om een prijsopinie, dus die krijgt ie hier.

dacrow
13 oktober 2014, 10:49
Ik vind het ook een beetje appelen met peren vergelijken, een originele Deluxe Reverb tov een RI bijvoorbeeld. Buiten de verzamelwaarde is het een keigoede amp, zeker voor thuis en studiogebruik.

Ik vind dat er een zekere graad van 'natuurlijk' compressie en sustain in de Blackface amps zit wat je een heerlijk gevoel geeft en waardoor je zin hebt om de hele dag te blijven spelen.

Langs de andere kant mijn Bandmaster RI 3x10" is ook een fantastische amp maar ik kan helaas niet vergelijken met de originele in dit geval.

Kim Wilson
13 oktober 2014, 12:16
Voor dat geld kun je twee Vibrolux RI's kopen en hou je wat zakgeld over.
Een Vibrolux RI is wel even iets anders dan een echte 1965 Deluxe Reverb. De DR wordt haast gezien als het mooiste wat Fender ooit heeft gebouwd, daar kan een nieuwe Fender amp niet tegenop.

Maar €2750 is wel echt serieus teveel geld. Ik zit ook eerder aan €2000 - €2250 te denken.

telerocker
13 oktober 2014, 14:51
Ik vind het ook een beetje appelen met peren vergelijken, een originele Deluxe Reverb tov een RI bijvoorbeeld. Buiten de verzamelwaarde is het een keigoede amp, zeker voor thuis en studiogebruik.

Ik vind dat er een zekere graad van 'natuurlijk' compressie en sustain in de Blackface amps zit wat je een heerlijk gevoel geeft en waardoor je zin hebt om de hele dag te blijven spelen.

Langs de andere kant mijn Bandmaster RI 3x10" is ook een fantastische amp maar ik kan helaas niet vergelijken met de originele in dit geval.

Het is ook lastig te vergelijken. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als dit de holy grail voor jou is.... Is de prijs onderhandelbaar?

Eko
14 oktober 2014, 17:02
Als je zo`n ding wilt hebben is een reissue niks. Trust me , als je hem echt wilt hebben is er niets anders ter vergelijking. Ja , ze worden nagebouwd .Ja ze klinken misschien hetzelfde , maar het is het niet.
De glimlach op mijn gezicht als mijn blonde Showman ( 1963 ) achter me klinkt , met een Gretsch of goede strat in handen , is niet van me af te krijgen. Nee , hij ziet er niet uit als nieuw ( want dat is ie ook niet ) maar het geluid is fantastisch. Het gevoel met zo`n oude amp te spelen is niet met een reissue te koop.
Just my 2 cents.

dacrow
14 oktober 2014, 22:46
Als je zo`n ding wilt hebben is een reissue niks. Trust me , als je hem echt wilt hebben is er niets anders ter vergelijking. Ja , ze worden nagebouwd .Ja ze klinken misschien hetzelfde , maar het is het niet.
De glimlach op mijn gezicht als mijn blonde Showman ( 1963 ) achter me klinkt , met een Gretsch of goede strat in handen , is niet van me af te krijgen. Nee , hij ziet er niet uit als nieuw ( want dat is ie ook niet ) maar het geluid is fantastisch. Het gevoel met zo`n oude amp te spelen is niet met een reissue te koop.
Just my 2 cents.

+1

Ik kan er volledig inkomen

Pepe
14 oktober 2014, 23:25
Hoop geld maar als Fender nu een (semi) ptp deluxe zou bouwen zou de prijs ook niet onder de 2500 komen. In feite zijn de Silverface deluxes niet anders -de kleinere amps werden met rust gelaten door de CBS techneuten- dan de blackfaces.
Een silverface tailgate Deluxe kan je nog wel voor 1200 ergens tegenkomen. Dat is een goeie deal.

Oude Deluxes kunnen, net zoals oude gitaren uit hetzelfde jaar, onderling nogal verschillen. De een klinkt fantastisch sprankelend, swampy en warm, een ander koud, stijf en pinnig.
Ik heb een '71 Deluxe waar ik een hoop lol van heb maar als ik een backline amp moet opgeven vraag ik altijd om een reissue deluxe want die zijn consequenter.
Mojo is leuk voor je slaapkamer maar het gewoon goed doen is belangrijker op een podium.

Dirk_Hendrik
15 oktober 2014, 20:12
Hoop geld maar als Fender nu een (semi) ptp deluxe zou bouwen zou de prijs ook niet onder de 2500 komen.
Die zette me effe aan het denken. Fender heeft de resources om zaken groot aan te pakken.
Dus surfte ik ter snel vergelijk even naar de site van een Nederlandse versterkerbouwer die dat met de hand doet in kleine oplages. Ik vergeleek daar met een totaal andere combo-versterker maar wel met soortgelijke karakteristieken qua vermogen e.d. (meer de AC15/30 achtige kant op en dus geen mini SE dingetje).

En als die bouwert daar van kan leven met een verkoopprijs van 2 mille zie ik niet waarom een grote jongen als Fender met distributie over de gehele aardkloot rond die 2500 uit zou moeten komen.

Pepe
15 oktober 2014, 23:19
Simpel, de Vibro King is hun enige handwired amp en daar mag 3400 voor afgetikt worden.

Natuurlijk zijn dergelijke amps goedkoper te bouwen maar er zijn zoveel verschillende factoren tussen one at the time barns en grote producties.
Dr.Z en Valvetech zitten prijstechnisch aan de onderkant met hun amps, de meeste modellen tussen de 1500 en 2000.

Ik heb een Ceriatone Matchless met een custom made chassis. Dat was 600 euro geloof ik. Best Buy in the galaxy. Geen marketing en een lousy website, dat scheelt meer dan een slok denk ik. En minieme ontwikkelkosten wat een ander woord is voor jatwerk.

Little Jay
16 oktober 2014, 07:44
Volgens mij heeft Dacrow allang de Deluxe van Antoon gekocht voor 2000........

Kim Wilson
16 oktober 2014, 12:02
En als die bouwert daar van kan leven met een verkoopprijs van 2 mille zie ik niet waarom een grote jongen als Fender met distributie over de gehele aardkloot rond die 2500 uit zou moeten komen.
Omdat die grote jongen een joekel van een overheadkosten heeft. Een ZZP'er kan ook goedkoper werken dan een groot bedrijf.

LRS
16 oktober 2014, 14:11
Ehh... Die grote jongen zou de ovhd kosten meer dan gemakkelijk moeten kunnen betalen door z'n veel grotere inkoop volumina. Als hem dat niet lukt, moet hij z'n afdeling procurement eruit lazeren. Je denkt toch niet dat Fender dezelfde inkoop prijzen aftikt als Dolf Koch, laat staan een echt kleine bouwer. De meerprijs die bijv Fender de consument doorrekent, komt door die "extreem dure merk-labeltjes". Dat heeft de afdeling marketing dan weer wel begrepen...


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
16 oktober 2014, 14:33
Ja maar je vergeet dat 80% van de organisatie kosten van fender salariskosten zijn, dus overgrote deel is inderdaad loon/ marketingkosten. Dat drijft de verkoopprijs op lijkt mij.

soup
16 oktober 2014, 14:47
Die zette me effe aan het denken. Fender heeft de resources om zaken groot aan te pakken.

En als die bouwert daar van kan leven met een verkoopprijs van 2 mille zie ik niet waarom een grote jongen als Fender met distributie over de gehele aardkloot rond die 2500 uit zou moeten komen.
Over wat heb je het nu, de totale kostprijs voor Fender als ze zo'n amp zouden bouwen of de prijs waarvoor hij aangeboden wordt?

Als Fender vandaag de dag PTP deluxe/twin reverbs zou gaan maken dan zijn er gigantisch veel mensen die zoiets zouden willen hebben. Dan heb je te maken met een kleine oplage omdat het handgemaakt is, ontzettend veel vraag en dan kun je makkelijk meer dan 3000 euro er voor vragen. Een beetje de CS van amps. Waarschijnlijk zit zo'n amp rond de 4-5k en dan nog verkoopt het als zoete broodjes.

Zelfs al zijn er bouwers die het voor minder doen, dit is wel een echte Fender die ook nog eens zijn waarde zal behouden.

Kim Wilson
16 oktober 2014, 15:17
Ehh... Die grote jongen zou de ovhd kosten meer dan gemakkelijk moeten kunnen betalen door z'n veel grotere inkoop volumina. Als hem dat niet lukt, moet hij z'n afdeling procurement eruit lazeren. Je denkt toch niet dat Fender dezelfde inkoop prijzen aftikt als Dolf Koch, laat staan een echt kleine bouwer. De meerprijs die bijv Fender de consument doorrekent, komt door die "extreem dure merk-labeltjes". Dat heeft de afdeling marketing dan weer wel begrepen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fender heeft, in tegenstelling tot de kleinere bouwers, grote fabrieken en vestigingen, waar mensen werken die verder niet aan het productieproces meewerken. Schoonmakers, cateringpersoneel, managers, noem maar op. De overhead, zeg maar de algemene kosten, liggen voor Fender vele malen hoger dan voor een kleine bouwer. Dat werkt ook zo in de (wegen-)bouw. De zzp'er heeft al die overheadkosten niet, of in elk geval veel minder.

Eko
16 oktober 2014, 15:37
Fender bouwt wel meer dan de VibroKing op de goede manier. De Clapton amps zijn op dezelfde manier gebouwd. Er worden echter meer Bluesjuniors verkocht dan Clapton amps. De prijsdruk op de amps is enorm. Het aantal mensen wat een amp laat bouwen op maat voor 2000+ is minder dan een promille.
Ik ken Martin Staman ( Stamp amps ) en die bouwt exacte replica`s van een Deluxe met echt goede kwaliteit. Kosten minder dan een vintage amp , maar toch zie ik ze bij hem niet de deur uit vliegen met dozen tegelijk.
Veelal is het , net als bij mijzelf , ook het totaal plaatje. Je wilt gewoon die echte oude amp , van Fender. Met je verstand weet je wel dat er andere zijn , maar die wil je niet. Zo simpel is het. Het is gewoon zo. Je bent pas tevreden als je datgene hebt wat je , zo lang , zo graag wilt hebben. Eerder niet. Alle mooie verhalen ten spijt en alle ,, betere ,, aanbieding evenzo.

the sure thing
17 oktober 2014, 07:47
Fender bouwt wel meer dan de VibroKing op de goede manier. De Clapton amps zijn op dezelfde manier gebouwd. Er worden echter meer Bluesjuniors verkocht dan Clapton amps. De prijsdruk op de amps is enorm. Het aantal mensen wat een amp laat bouwen op maat voor 2000+ is minder dan een promille.
Ik ken Martin Staman ( Stamp amps ) en die bouwt exacte replica`s van een Deluxe met echt goede kwaliteit. Kosten minder dan een vintage amp , maar toch zie ik ze bij hem niet de deur uit vliegen met dozen tegelijk.
Veelal is het , net als bij mijzelf , ook het totaal plaatje. Je wilt gewoon die echte oude amp , van Fender. Met je verstand weet je wel dat er andere zijn , maar die wil je niet. Zo simpel is het. Het is gewoon zo. Je bent pas tevreden als je datgene hebt wat je , zo lang , zo graag wilt hebben. Eerder niet. Alle mooie verhalen ten spijt en alle ,, betere ,, aanbieding evenzo.

Precies. Emoties/ gevoelens voeren de boventoon, de ratio hobbelt erachteraan.

Kim Wilson
17 oktober 2014, 08:32
Fender bouwt wel meer dan de VibroKing op de goede manier. De Clapton amps zijn op dezelfde manier gebouwd. Er worden echter meer Bluesjuniors verkocht dan Clapton amps. De prijsdruk op de amps is enorm. Het aantal mensen wat een amp laat bouwen op maat voor 2000+ is minder dan een promille.
Ik ken Martin Staman ( Stamp amps ) en die bouwt exacte replica`s van een Deluxe met echt goede kwaliteit. Kosten minder dan een vintage amp , maar toch zie ik ze bij hem niet de deur uit vliegen met dozen tegelijk.
Veelal is het , net als bij mijzelf , ook het totaal plaatje. Je wilt gewoon die echte oude amp , van Fender. Met je verstand weet je wel dat er andere zijn , maar die wil je niet. Zo simpel is het. Het is gewoon zo. Je bent pas tevreden als je datgene hebt wat je , zo lang , zo graag wilt hebben. Eerder niet. Alle mooie verhalen ten spijt en alle ,, betere ,, aanbieding evenzo.
En vergeet de restwaarde niet. Een vintage Fender blijft geld waard, een Stamp amp niet.

dacrow
17 oktober 2014, 19:23
Over wat heb je het nu, de totale kostprijs voor Fender als ze zo'n amp zouden bouwen of de prijs waarvoor hij aangeboden wordt?

Als Fender vandaag de dag PTP deluxe/twin reverbs zou gaan maken dan zijn er gigantisch veel mensen die zoiets zouden willen hebben. Dan heb je te maken met een kleine oplage omdat het handgemaakt is, ontzettend veel vraag en dan kun je makkelijk meer dan 3000 euro er voor vragen. Een beetje de CS van amps. Waarschijnlijk zit zo'n amp rond de 4-5k en dan nog verkoopt het als zoete broodjes.

Zelfs al zijn er bouwers die het voor minder doen, dit is wel een echte Fender die ook nog eens zijn waarde zal behouden.

De CS reeks van Fender omvat de Tweed Twin en de Tweed Bandmaster en de Clapton amps.

De Twinolux heb ik gehad en vond ik minder, de Tweed Bandmaster heb ik nog altijd en is zeer goed maar een echt gat in de markt is volgens mij de Bassman CS , de LTD bestaat al en ok dat is een 'zo dicht mogelijk' bij het orgineel en betaalbare amp geworden, gekeurd door al de Fender guys with 'dog ears' zoals ze zelf graag genoemd worden maar ik zou echt wel eens een handwired Fender Bassman willen horen.

Misschien maken ze hem niet omdat er al zoveel (goede) kopieën zijn ?

Dirk_Hendrik
17 oktober 2014, 19:50
Over wat heb je het nu, de totale kostprijs voor Fender als ze zo'n amp zouden bouwen of de prijs waarvoor hij aangeboden wordt?


Pepe refereerde aan een verkooprijs. De 2 mille waar ik aan refereerde waren ook verkoopprijs.
Dus niet de kostprijs.

Eko
19 oktober 2014, 21:44
Fender bouwt oude amps , met nieuwe onderdelen. Kijk eens op Youtube en op de site van Victoria. Die kerel heeft gewoon alle oude leveranciers betaald om de exacte onderdelen opnieuw te maken. Als je bij hem een amp koopt is ie echt zoals van Leo vroeger waren. Alleen geld mijn eerste verhaal , je wil eigenlijk zo`n echte oude Fender. Hoe stom het ook klinkt als vergelijking: Je wil geen moderne Ford Mustang als je een 1963 model zoekt.

Dirk_Hendrik
20 oktober 2014, 18:36
. Die kerel heeft gewoon alle oude leveranciers betaald om de exacte onderdelen opnieuw te maken.

Los van dat ik bovenstaand verhaal als pure verkoopprietpraat beschouw* (en die versterkers in de EU alvast niet verkocht mogen worden).

En? Hoe klonk het?
Al die oude Fenders met hun sublieme klank hebben 40+ jaar veroudering achter de rug. Dat gaat zeker invloed op de klank hebben. En dan heb ik het heftige vermoeden dat je, als het al echt zou lukken om al die fabrikanten die onderdelen te laten maken, een versterker krijgt die veel meer zal klinken als een huidige reissue dan als een originele.


* Ik heb in een eerdere baan best een dito hoeveelheid tijd doorgebracht met het verkrijgen van "originele" componenten of, als dat echt niet haalbaar was, gedetailleerde specs van die componenten voor gefundeerde equivalentieverklaringen naar huidig spul. Als je een fabrikant al aan het reageren kreeg (OnSemi (vormalig Motorola) en Epcos waren exemplarisch prettig, de meesten reageerden niet) was de reactie meestal hetzelfde: Info (na x overnames al lang) niet meer beschikbaar. Als ik dat combineer met het bedrijf waar ik toen voor werkte, met spartaans geinventaristeerd een archief ter grootte van 2 sporthallen, zou ik soortgelijk hebben gereageerd. Als de info er al is is het monnikenwerk om ze te vinden, laat staan om er een productierun aan te knopen voor een bouwer van boetiekversterkers. De kosten halen bij verre de baten niet.

jacky
20 oktober 2014, 21:57
D-H heeft een punt daarnaast gebruikt victoria gewoon orange drops die heeft fender dus bv nooit gebruikt (behalve rivera periode)

Waar blijft dan de stelling heeft alle fabrikanten benaderd en laat de parts namaken

Marketing !

Pepe
21 oktober 2014, 00:31
Volgens mij was dat met betrekking tot de bekleding en de speakers -no joke-

dacrow
21 oktober 2014, 23:17
Los van dat ik bovenstaand verhaal als pure verkoopprietpraat beschouw* (en die versterkers in de EU alvast niet verkocht mogen worden).

En? Hoe klonk het?
Al die oude Fenders met hun sublieme klank hebben 40+ jaar veroudering achter de rug. Dat gaat zeker invloed op de klank hebben. En dan heb ik het heftige vermoeden dat je, als het al echt zou lukken om al die fabrikanten die onderdelen te laten maken, een versterker krijgt die veel meer zal klinken als een huidige reissue dan als een originele.


* Ik heb in een eerdere baan best een dito hoeveelheid tijd doorgebracht met het verkrijgen van "originele" componenten of, als dat echt niet haalbaar was, gedetailleerde specs van die componenten voor gefundeerde equivalentieverklaringen naar huidig spul. Als je een fabrikant al aan het reageren kreeg (OnSemi (vormalig Motorola) en Epcos waren exemplarisch prettig, de meesten reageerden niet) was de reactie meestal hetzelfde: Info (na x overnames al lang) niet meer beschikbaar. Als ik dat combineer met het bedrijf waar ik toen voor werkte, met spartaans geinventaristeerd een archief ter grootte van 2 sporthallen, zou ik soortgelijk hebben gereageerd. Als de info er al is is het monnikenwerk om ze te vinden, laat staan om er een productierun aan te knopen voor een bouwer van boetiekversterkers. De kosten halen bij verre de baten niet.

Klopt wat D_H zegt, is verkoopspraat, heb pas een Victoria Bassman uitvoerig getest en echt eerlijk, een Fender Bassman RI klonk nog veel beter! Als ik ze allebei langs mijn Bandmaster Tweed RI zet dan is de keuze snel gemaakt!

dacrow
16 november 2014, 23:43
2750 is veel te duur voor particuliere verkoop. Je mag mijn 66 hebben voor 2000. Extra Weber C10N speaker erbij, RCA blackplates en alle blue moldeds nog erin.

De prijs in de VS plus 200,- verzendkosten en 18% BTW is de prijs hier. Geen enkele reden om daar van alles bovenop te gooien. Integendeel zelfs.

Antoon , wanneer kan ik hem nu komen halen ?

Thanks