PDA

View Full Version : levels bij plugins



nak
11 oktober 2014, 09:31
Ben wat aan het experimenteren/prutsen met masteren in reaper.
geen prof spul, gewoon simpel
Maar wat mij nog niet duidelijk is zijn de levels.
Heb een chain van EQ, multiband compressor, resque, loudmax.
Als ik alles zoveel mogelijk rond -3dB houd, heb ik echter het idee dat het soms vervormt.
zo'n loudmax klinkt wel harder maar ik wil niet harder, kan ik net zo goed de volume omhoog draaien.
Vraag ik wat ik met de levels met elke stap moet. Mag dat ook een stuk zachter of op 0dB houden?

guhlenn
11 oktober 2014, 10:05
je nivo rond -3 houden is vreemd bij het masteren. dan wil je net zo dicht mogleijk tegen de nul aan.

Vaak hebben plug ins een in en output volume regelaar. het kan zijn dat je signaal te hard binnenkomt, dan overstuurt, jij draait het output volume naar -3...

obiwanjacobi
11 oktober 2014, 10:09
Unity gain is een goed uitgangspunt maar bij een digitale DAW maakt het eigenlijk niet uit als je eronder zit. Dus als je het gevoel hebt dat er iets vervormt zet de hele chain maar een stuk zachter. Misschien kan je nagaan welke plugin 'overstuurt' (loudmax?)en daarvoor iets anders inpluggen?

[2c]
Marc

nak
11 oktober 2014, 12:29
Vaak hebben plug ins een in en output volume regelaar. het kan zijn dat je signaal te hard binnenkomt

Moet ik dan voor elke plugin een ingangsnivo tegen de 0db en voor elke uitgang ook 0db regelen?

B~Rock
13 oktober 2014, 09:40
Gebruik je niet gewoon te veel compressie/limiting (loudmax)?

nak
13 oktober 2014, 13:42
Daar lijkt het wel op b-rock.
Ook al heb ik niet meer dan 6db compressie toch klinkt het geheel niet super.
Op een enkele track b.v bas kan ik Loudmax veel verder compressen zonder dat het gaat vervormen.
Maar goed, het is eerst proberen, ben nog niet zolang bezig en werk met free vst's
Later zal wellicht wat vst van waves aanschaffen, schijnen heel goed te zijn als ik YT mag geloven.
Op YT zag ik een clip waarbij de tracks niet hoger dan -12db en alles tesamen -5db afgeregeld werden, dat gaf dan genoeg headroom voor master vst's welke dan later tegen de 0db gezet werden.
Dat ga ik eerst maar eens zo proberen.
Eerst maar eens fietsen leren op een oude fiets.

B~Rock
13 oktober 2014, 13:57
Tip: als je dit soort plugins gebruikt is het aan te raden te luistern met volumecompensatie. D.w.x. dat je het bewerkte signaal dm.v. een simpele gain plugin terugbrengt tot hetzelfde loudness niveau als voor beweking waardoor je bewerkt en onbewerkt op dezelfde geluidssterkte kunt vergelijken.

guhlenn
13 oktober 2014, 18:11
Gebruik je niet gewoon te veel compressie/limiting (loudmax)?

dat is waarschijnlijker :)

input moet onder de nul zitten, output tegen de nul aan (maar niet een harde nul...).

guhlenn
13 oktober 2014, 18:12
Gebruik je niet gewoon te veel compressie/limiting (loudmax)?

dat is waarschijnlijker :)

input moet onder de nul zitten, output tegen de nul aan (maar niet een harde nul...).