PDA

View Full Version : Fender DRRI externe speaker



Bernstien
10 oktober 2014, 19:19
Heb je hem weer met zijn Fendert.

Maar goed, ik zou dus graag een externe speaker aansluiten op mijn Deluxe Reverb. Hiertoe is een aansluiting aanwezig op de versterker. Volgens de handleiding wordt de externe speaker parallel geschakeld met de aanwezige speaker (Jensen c12K, 8 Ohm 100 Watt) en zou de weerstand van het geheel 8 Ohm moeten zijn.

Aangezien de Jensen een weerstand van 8 Ohm heeft gaat het niet lukken om de combinatie met een externe speaker op een weerstand van 8 Ohm te krijgen (1/Rv= 1/R1+1/R2+....). De weerstand van het geheel zal dus altijd kleiner zijn dan 8 Ohm en wel hoe kleiner de weerstand van de externe speaker, hoe verder de totale weerstand beneden 8 Ohm zal zijn. Vooropgesteld dat ik inderdaad een combinatie van de Jensen met een externe speaker wil proberen de volgende vragen:

- Kan ik de versterker iets aandoen als ik hem een weerstand kleiner dan 8 Ohm op de speakeruitgang aanbied (er zal meer stroom gaan lopen)?
-Kan ik de speakers iets aandoen met deze combi (de versterker levert zoals u weet 22W waardoor het vermogen per speakeraansluiting daar nooit boven zou moeten kunnen zitten, toch?)?
-Moet ik opnieuw LTS-zwakstroom gaan volgen?

Als bonusvraag: Welke speaker zouden jullie aanraden als vervanging van de C12K?

Alvast bedankt!

matto
10 oktober 2014, 22:40
Gewoon een 8 Ohm speaker op de extra speakerjack aansluiten.
Dan zit je op 4 Ohm .
Dat geeft geen problemen anders zou die jack er niet opzitten.
Over het algemeen kun je aanhouden dat bij een buizen versterker een mismatch van 100% geen problemen geeft.

LRS
11 oktober 2014, 07:50
Gewoon een 8 Ohm speaker op de extra speakerjack aansluiten.
Dan zit je op 4 Ohm .
Dat geeft geen problemen anders zou die jack er niet opzitten.
Over het algemeen kun je aanhouden dat bij een buizen versterker een mismatch van 100% geen problemen geeft.




RTFM!


Sent from my iPhone using Tapatalk

cluseau
11 oktober 2014, 09:28
RTFM!

Betekend?.......


Read The Fucking Manual ??? ;)

Bernstien
11 oktober 2014, 11:04
Gewoon een 8 Ohm speaker op de extra speakerjack aansluiten.
Dan zit je op 4 Ohm .
Dat geeft geen problemen anders zou die jack er niet opzitten.
Over het algemeen kun je aanhouden dat bij een buizen versterker een mismatch van 100% geen problemen geeft.

Dankjewel! Wat is precies die 'mismatch'? De mismatch met een gecombineerde (de twee speakers parallel) weerstand van 4 Ohm is 100% en de mismatch met een gecombineerde weerstand van bijvoorbeeld 6 Ohm is 50%? Betekent dus dat de impedantie van de externe speaker niet onder de 8 Ohm mag komen? Weerstand van de externe speaker dus zo hoog mogelijk? Maar dan zit je dus weer met een erg ongelijke verdeling van het vermogen....


@LRS. Ik begrijp dat u in het bezit bent van een Fucking Manual. Spijtig om te horen dat u die blijkbaar nodig heeft. In de manual van de Deluxe Reverb (http://www.americanmusical.com/ItemFiles/Manual/Fender65DeluxeReverbManual.pdf) staat weinig over deze kwestie behalve dat de versterker eerder zou gaan vervormen bij een van 8 Ohm afwijkende totale weerstand op de parallele speakeruitgang. Waarbij het mij dan weer een raadsel is hoe de gezamenlijke weerstand boven de 8 Ohm zou kunnen uitkomen.

Maar goed, ook bedankt voor uw input.

cluseau
11 oktober 2014, 12:51
Nou, ff duidelijkheid scheppen dan, ik sluit me aan bij Matto. De outputs staan idd gewoon parallel op een enkele wikkeling van de output trafo. Daar is dus niets aan te veranderen. Als je standaard een interne speaker hebt met een 100% match zal er onherroepelijk een mismatsch ontstaan zodra je een tweede speaker aansluit, in welke vorm dan ook.

Speel je altijd met een extra cab dan zou je klunnen overwegen om de interne speaker te vervangen door een 16 Ohm type en de externe cab ook 16 Ohm te maken. Maar die had je zelf ook kunnen bedenken dus daar schiet je niks mee op.

Maak je niet te druk om de 4 Ohm belasting, hij kan dat makkelijk hebben en is minder gevaarlijk dan een mismatch naar boven. Hooguit gaan je eindbuizen iets harder slijten als je continu op max vermogen speelt maar dan nog praat je over een proces wat zich in jaren voltrekt dus waar praten we over.

Klankmatig doet een mismatch ook iets wat je misschien zou kunnen horen. Zolang het binnen je smaak blijft niet over zeuren en met een gerust hart spelen.

Bernstien
11 oktober 2014, 15:09
Duidelijk,

Een mismatch naar boven zal niet gaan lukken dus dat komt goed. De interne speaker loskoppelen kan natuurlijk ook altijd nog.

cluseau
11 oktober 2014, 15:12
Duidelijk,

Een mismatch naar boven zal niet gaan lukken dus dat komt goed. De interne speaker loskoppelen kan natuurlijk ook altijd nog.


Maar........

Altijd de interne jack als eerste gebruiken. Sluit je alleen een cab aan op de externe jack zal de uitgang kortgesloten zijn en hoor je niet veel.

Bernstien
11 oktober 2014, 15:52
Maar........

Altijd de interne jack als eerste gebruiken. Sluit je alleen een cab aan op de externe jack zal de uitgang kortgesloten zijn en hoor je niet veel.

Ah, ook handig om te weten. Al was ik daar natuurlijk wel snel achtergekomen...

Ik vind het wel opvallend dat de handleiding zo buitengewoon summier is op dit gebied. Maar goed, slopen kun je dus niet echt iets blijkbaar. Op zijn slechtst klinkt het niet.

LRS
11 oktober 2014, 19:52
Je stapt er misschien wat gemakkelijk overheen. Er is uitgelegd dat je met een mismatch met een te lage impedantie de buizen in je eindtrap overbelast, en een mismatch met te hoge impedantie je eindtrafo. De experts (begrijp me niet verkeerd, ik vind Cluseau een topper, ik vertrouw hem mijn versterkers blindelings toe) denken dat het *waarschijnlijk* wel mee zal vallen. Aan jou of je denkt dat het de gok waard is.

Wat mijn opmerking van vanmorgen betreft mbt de handleiding; deze was gericht aan matto, die ik ook citeerde ("... dat geeft geen probleem anders zou die jack er niet opzitten..."); zo kort door de bocht hoor je ze niet vaak. De TS geeft aan dat er in de handleiding wordt gerefereerd naar een parallelle schakeling, de TS trekt de juist conclusie (maar twijfelt, ten onrechte want hij heeft het bij het rechte eind) en matto adviseert om het te negeren in het kader van: Fender zal het toch wel idiot-proof gemaakt hebben... Van dat laatste ben ik iig niet overtuigd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bernstien
15 oktober 2014, 09:33
Dank je RLS, ik neem het mee.