PDA

View Full Version : Op zoek naar een Fender Stratocaster USA!!



Hombra
9 oktober 2014, 14:43
Ik ben op zoek naar een Fender Stratocaster, maar ze kunnen me alles verkopen en zie dus niet of ik een org. Koop of een waar flink aan verbouwd is. :sssh:
Dus mijn vraag:
Zijn deze goed en org. En is de prijs niet te hoog???
Wat is het grote verschil?

http://link.marktplaats.nl/843357289

http://link.marktplaats.nl/855140836

http://link.marktplaats.nl/854656884

http://link.marktplaats.nl/855680129





Alle reacties zijn welkom.

telerocker
9 oktober 2014, 15:39
Er zijn vast forumleden met meer expertise, maar ik herken vooralsnog geen fake tussen deze vier. Kleuren kloppen mi ook.
Prijzen lijken me normale vraagprijzen, in elk geval voor de American Series en Standard.
De laatste twee zijn prima werkpaarden, die op je kunt verbeteren, bijvoorbeeld met andere pickups.
De Eric Johnson kun je misschien nog wat vanaf praten. Of de 1979 zijn prijs waard is, kun je alleen beoordelen als je erop speelt. Sommige seventiesstrats klinken geweldig, andere middelmatig. Als je seventiesstrat zoekt, moet je die zeker uitgebreid testen. Kun je meteen ook het gewicht voelen. Sommige zijn loodzwaar.
De kwaliteit van de EJ staat buiten kijf. Hij heeft een mooie ashbody en een kwartier gezaagde hals. De custompickups liggen qua klank in de buurt van de Fender Fat 50's.

Er zit verschil in de necks. De 1979 heeft een 7.25 radius, dus een iets bollere toets. Sommige zweren erbij, ik niet.
De EJ heeft een 12 inch radius. Je drukt makkelijk de snaren op. Zelf vind ik dat prettig. De hals heeft wel een V-shape en of je dat fijn vindt, kun je pas beoordelen als je erop speelt.
De Am. Series en Standard zitten met een 9.5 radius tussen vintage en modern in.

Ruud313
9 oktober 2014, 15:55
Volgens mij heeft de EJ daranaast de brugpickup aan een tone pot hangen, dat hebben de andere niet standaard. Dat is echter wel met twee minuten solderen toe te voegen.
Ik zie verder wel heel grote verschillen tussen de prijzen van de gitaren die je hebt uitgekozen, misschien moet je eerst je budget wat nauwkeuriger vaststellen voordat je naar een keuze maakt; 1500 euro en 800 euro scheelt nogal.

Eko
9 oktober 2014, 16:12
Hombra,
De eerste is een zgn vintage , oftewel meer dan 25 jaar oud. Betaal je verzamelwaarde voor. Of het dat waard is mag je zelf uit maken.
De tweede is een artist serie , signature versie van Eric Johnson. Die kosten standaard meer dan een USA standard. ( hangt af van de artiest en uitvoering , maar meer dan 1500 nieuw).
De derde en vierde zijn USA standards en rond de 800 is een normale prijs.
Het is misschien makkelijk als je eerst weet wat je wilt. Volledige kleur , naturel , sunburst ( 2 of 3 delige burst ), S1 switch , noiseless of lacesensors enz. Wordt het zoeken al makkelijker van.

Tabula Rasa
9 oktober 2014, 17:54
De E J heeft een kwartiers gezaagde hals, dus stugger, strakker, heeft een beduidend andere feel en sound. Moet je van houden. En strat mag wat mij betreft juist losjes en wiebelen zijn.

arjanb01
9 oktober 2014, 18:06
Ik zou voor de Ej strat gaan, vind ik de mooiste qua looks, of hij fijn speelt weet ik niet. De vraagprijs vind ik aan de hoge kant, max. 1000-1100 zou ik ervoor neerleggen. Ik weet niet wat je budget is maar wil je 1k of meer neertellen, zou ik ook es kijken naar een tweedehands Smitty, rebelrelic of haar strat. Zitten supermooie strats tussen.

Hombra
9 oktober 2014, 19:22
Hoi
Bedankt tot nu toe voor de reacties. Ik heb er nog een. Maar volgens iemand zou deze niet org. Zijn en daarom heb ik hem er niet bijgezet. Maar mijn oog viel gelijk op deze. Maar wil natuurlijk geen kat in de zak kopen. De eigenaar zakt ook niets in prijs ��

http://link.marktplaats.nl/856156732

Even voor de duidelijkheid normaal gesproken zou ik naar alle gitaren gaan kijken, maar zit in een wheely en daardoor wordt het een beetje moeilijker om alles af te rijden. Dus ga ik schiften op jullie adviezen!! En dan als nog kijken. ��

telerocker
9 oktober 2014, 19:36
Wat zoek je nu precies? Als je niet naar de verkoper toe kunt om een strat te testen/voelen, zou ik op zeker gaan, in elk geval geen vintagegitaar of een strat waar je twijfels bij hebt, aanschaffen.

LRS
9 oktober 2014, 20:17
De EJ strat is goed, maar zoals iemand al opmerkte, je moet ervan houden. De hals is ook wat voller. De verkoper is ok. Heb wel eens zaken met hem gedaan, prima vent. Denk dat als je rond de 12 gaat zitten, dat je een kwaliteitsgitaar hebt voor bijna 1k minder dan de huidige nieuwprijs.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JeroenP
9 oktober 2014, 20:52
Ik heb een US-standard (te koop trouwens) en een AVRI-'57. Ik vind beide series gewoon erg goed. De std. is gewoon een vette strat, de avri is op heel veel details net wat beter. Maar ik weet niet of dat in jouw ogen de meerprijs zou rechtvaardigen. Je bent in ieder geval welkom te Venlo (geen idee waar je woont...) om ze uit te proberen, helpt je wellicht met een keuze.

soup
9 oktober 2014, 23:27
Ik lees erg (erg erg erg) goede reviews en comments over de AVRI reeks. Als dat binnen je budget ligt zou ik daar naar kijken. Kost je wel 16xx-17xx euro.

http://www.thomann.de/be/fender_2012_am_vintage_56_strat_2tsb.htm

LRS
10 oktober 2014, 07:05
Let wel: AVRI = vintage style frets. Moet je van houden, Fender is niet voor niets overgestapt op medium jumbo sinds de jaren '80.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rooker
10 oktober 2014, 09:56
Je kunt ook proberen aan een Vintage Hot Rod te komen. Die heeft dan wel weer de medium Jumbo Frets. Fantastische gitaren zijn dat. Zitten ook rond de 16 á 1700 euro. Persoonlijk zou ik voor een rosewood toets gaan. Klinkt iets warmer maar ook een groot voordeel wanneer je een buddy for life zoekt. Bij een herfret (ooit) ben je veel voordeliger uit.

Hombra
16 oktober 2014, 08:50
Nou heb besloten om vandaag naar deze te gaan kijken.

http://link.marktplaats.nl/857962068

Dus spannend, ben erg benieuwd.
Bedankt voor al jullie reacties. ��
Laat zeker weten of het deze is geworden.

apekop
16 oktober 2014, 09:19
Persoonlijk zou ik voor een rosewood toets gaan. Klinkt iets warmer maar ook een groot voordeel wanneer je een buddy for life zoekt. Bij een herfret (ooit) ben je veel voordeliger uit.

waarom is dat voordeliger voor een herfret? en waarom is een rosewood meer een 'buddy for life'?

@Hombra: succes met de bezichtiging, benieuwd wat het wordt!

mennen08
16 oktober 2014, 10:57
Nou, Hombra...

Ik verkoop toevallig mijn vd haar strat ui 2010. dus mocht je nog na deze interrese hebben pm me maar :)

muziekschuur
16 oktober 2014, 11:25
Ik denk dat Hombra zijn nieuwe vriendje al gevonden heeft....

mennen08
16 oktober 2014, 11:55
Dat denk ik ook en gelijk heeft ie!!
Als hij er maar tevreden mee is !

Hombra
16 oktober 2014, 22:52
Yeahhhhh heb de Fender stratocaster USA standard 1997 gekocht!!
Helemaal blij!! Heel erg behulpzame verkoper, absoluut geen opdringerig type!
Paar setjes met snaren erbij en over een tijdje nu nog niet nodig moeten er een keer nieuwe potmeters op en heb die er ook gelijk bijgekregen.
Natuurlijk vanavond al op gespeeld, even wennen speelt toch weer anders dan de Les Paul maar zit een erg gaaf geluid in!!

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!! ������

vulvasonic
17 oktober 2014, 13:09
Gefeliciteerd!!!!!!
ik heb er ook een gehad uit '97. Blij dat ik 'm kwijt ben. Wat een schijtbak. Schitterend om te zien, maar verder....... Ik heb 'm geruild tegen een iets nieuwere American Standard Telecaster. Dat ding heeft eindeloos veel publiek gezien. Wat ik maar wil zeggen is 'soms zit het mee en soms zit het tegen'. :D

ennuuuuu....., foto's?

telerocker
17 oktober 2014, 13:22
Gefeliciteerd en plezier ermee. @Vulvasonic. Dat van die tele herken ik. Ik heb een Am. Series van 2000 met een twopiece alder body en die klinkt als een klokje. Wel met een Suhr T-setje erin trouwens.

Hombra
17 oktober 2014, 16:22
Zo dat is lekker positief als iemand net een andere gitaar heeft gekocht. :???:
Wat was er mis mee dan??



Gefeliciteerd!!!!!!
ik heb er ook een gehad uit '97. Blij dat ik 'm kwijt ben. Wat een schijtbak. Schitterend om te zien, maar verder....... Ik heb 'm geruild tegen een iets nieuwere American Standard Telecaster. Dat ding heeft eindeloos veel publiek gezien. Wat ik maar wil zeggen is 'soms zit het mee en soms zit het tegen'. :D

ennuuuuu....., foto's?

duckman
17 oktober 2014, 16:40
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!!
Heb zelf ook een 97 strat en die speelt heeerlijk, wel wat veranderd door de jaren heen:
- SD hotrail in de brug met push/pull tussen HB/SC
- grafiet topkam
- tronical tuner (deze gaat binnenkort naar mijn tele)
- andere slagplaat en knoppen

hier een foto van de mijne:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1969322_635483546499323_995880243_n.jpg?oh=a114b5d 28276d9cfdf62310fd43b41bc&oe=54F28B0A&__gda__=1420782147_770a61e0db48a4c9c68f521980bcc7d 0

Hombra
17 oktober 2014, 16:51
Mag ik vragen waarom je die veranderingen gedaan hebt??

Ben wel blij dat jij in ieder geval positief over de gitaar bent.
Ik ben nog een beginner dus dacht al he heb ik nou een kat in de zak gekocht.
Terwijl ik zelf er heel erg blij mee ben hoor.


Veel plezier met je nieuwe aanwinst!!
Heb zelf ook een 97 strat en die speelt heeerlijk, wel wat veranderd door de jaren heen:
- SD hotrail in de brug met push/pull tussen HB/SC
- grafiet topkam
- tronical tuner (deze gaat binnenkort naar mijn tele)
- andere slagplaat en knoppen

hier een foto van de mijne:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1969322_635483546499323_995880243_n.jpg?oh=a114b5d 28276d9cfdf62310fd43b41bc&oe=54F28B0A&__gda__=1420782147_770a61e0db48a4c9c68f521980bcc7d 0

duckman
17 oktober 2014, 17:07
ik kon niks met het standaard brug element in mijn band, te iel. Maar dat heb ik met 99,9999% van alle strats :-)
In mijn andere strat nu wel alles SC, maar die gebruik ik ook meer voor als ik die sound echt nodig heb. De 97 strat is mijn "hoofdgitaar" en ik heb hem al meer dan 15 jaar..
topkam omdat dit wat soepeler speelt, de tronical is een experiment. De rest was kosmetisch...



Mag ik vragen waarom je die veranderingen gedaan hebt??

Ben wel blij dat jij in ieder geval positief over de gitaar bent.
Ik ben nog een beginner dus dacht al he heb ik nou een kat in de zak gekocht.
Terwijl ik zelf er heel erg blij mee ben hoor.

Hombra
17 oktober 2014, 17:26
Heb je toevallig ook een foto waar die grafiet topkam duidelijk opstaat?
Of een link van een site waar ik hem kan vinden??
Verbeteringen zijn nooit verkeerd


ik kon niks met het standaard brug element in mijn band, te iel. Maar dat heb ik met 99,9999% van alle strats :-)
In mijn andere strat nu wel alles SC, maar die gebruik ik ook meer voor als ik die sound echt nodig heb. De 97 strat is mijn "hoofdgitaar" en ik heb hem al meer dan 15 jaar..
topkam omdat dit wat soepeler speelt, de tronical is een experiment. De rest was kosmetisch...

duckman
17 oktober 2014, 18:36
http://i46.photobucket.com/albums/f125/duckman66nl/Guitar Gear/Strats.jpg

Hij is zwart, lastig op een foto maar daarnaast mijn andere strat.


Heb je toevallig ook een foto waar die grafiet topkam duidelijk opstaat?
Of een link van een site waar ik hem kan vinden??
Verbeteringen zijn nooit verkeerd

Hombra
17 oktober 2014, 21:32
Super bedankt Duckman heb hem al gevonden op internet!!!

telerocker
18 oktober 2014, 00:22
@Hombra Ook ik kan zelden iets met een stratbrugelement. Daarom speel ik op HSS-strats. Weet je of je strat een vintagefrezing heeft of een badkuip onder de slagplaat? In het laatste geval kun je heel makkelijk een andere slagplaat, compleet met bedrading en met andere, of gedeeltelijk, andere pickups erin zetten. Er zijn trouwens ook goede singlecoils (dus geen hotrails oid) voor de brugpositie die richting de vetheid van een humbucker gaan.

Wat betreft de topkam zijn er meer opties: bijvoorbeeld een Fender LSR rollernut (zit op mijn strat) voor minimale weerstand, een Earvana-nut of een Tusq-nut. Ze zorgen dat je gitaar beter op stemming blijft (altijd een probleem met vintagetrems) en dat de snaren vrijer vibreren. Is overigens niet altijd nodig. Ik heb een Fender strat die keurig op stemming blijft, no matter what.

vulvasonic
18 oktober 2014, 01:06
Zo dat is lekker positief als iemand net een andere gitaar heeft gekocht. :???:
Wat was er mis mee dan??
Het ding klonk goed toen ik 'm kocht, maar na 1 optreden was ik 'm al zat. Hij wilde maar niet goed klinken. Speelde als een droom en zag er ook zo uit, maar de sound bleef kut. Ik had al 5 stratocasters en ik wilde per se een telecaster, dus die ruil lag voor de hand. Net als Telerocker heb ik er wel een ander element in laten zetten, maar toen was ie ook echt perfect. Als ik verder had willen gaan met de strat, had ik vroeg of laat exact hetzelfde laten doen als Duckman (ipv de hotrail een little '59) en dat was het me op dat moment niet waard.
Dit alles zegt echter helemaal niks. JIJ koopt een gitaar en dat ding is goed. En als JIJ het goed vindt klinken, dan klinkt het gewoon GOED! Ik zou me er verder niet druk om maken. Je hebt heus geen brandhout gekocht hoor. Doorgaans zijn die American Standards gewoon erg goed. Dus nogmaals, enorm gefeliciteerd! :)

kwispelhond
18 oktober 2014, 01:13
Ga er nou eerst maar eens lekker op spelen, dan vind je vanzelf wel uit of je iets wilt veranderen! Omdat iemand iets veranderd hoef jij dat nog niet te doen, vind nou maar eerst uit of je het wel of geen probleem vind en wees gewoon blij met je nieuwe gitaar. Geen twijfel en gewoon spelen!!

Jaren 90 strat's zijn gewoon net als andere jaren, er zijn wat mindere en wat betere maar gemiddeld zijn ze echt niet slechter (of beter) dan andere periodes, er is prachtige muziek gemaakt op die dingen en dat moet jij ook maar eens gaan doen i.p.v. twijfelen.

Ja, ik heb er zelf ook een en die is prima, is wel een AVRI maar in die periode werden heus niet alleen slechte gitaren gemaakt, verre van zelfs.

apekop
18 oktober 2014, 01:27
@Hombra Ook ik kan zelden iets met een stratbrugelement. Daarom speel ik op HSS-strats. .

Zo zie je maar weer. Ik speel voor 99% op mijn brugelement op alle strats die ik gehad heb (eentje heb ik er nog). Er zijn ook veel bekende gitaristen die dat doen. Ik heb zelf een hekel aan HSS strats. Voor mijn gevoel is de balans tussen de pickups dan weg en ik vind de overgang tussen de elementenstanden dan te groot qua sound. Dus Hombra laat je niet leiden door wat anderen doen en zoek je eigen sound! dat komt vanzelf als je meer gaat spelen......

telerocker
18 oktober 2014, 02:52
Natuurlijk moet ie zelf uitzoeken wat ie wil. Eerst maar eens lekker aan de gang ermee.

@Apekop Ieder speelt met wat ie lekker vindt klinken. Voor wat ik momenteel doe (top 40-coverband)is een HSS prettig en met mijn BKP Crawler/Irish Tour-set heb ik absoluut geen balansprobleem. Crawler gesplit geeft met het middelste element een mooie F-quack.
Ik vind stratbrugelementen vaak een beetje whimpy, een euvel waar USA Standards imho dikwijls aan lijden. Het ligt er wel aan met welke amp/speakercab je speelt. Er zijn genoeg stratspelers die uit een singlecoil-bridge een lekker geluid halen omdat de amp/cab-combo genoeg vlees heeft.

Pepe
18 oktober 2014, 04:44
De brugpup is gewoon de achilleshiel van de strat. Belletjes op de neck en shim in de tussenstand kunnen ze allemaal wel maar op de brug klinkt het al gauw te dun of te schel. Een & ander hangt ook af van je amp en speakers natuurlijk.
Andere pickups kunnen helpen maar je bent al snel uit stratsville. Het is een beetje zoeken geblazen met een strat, meer dan met teles.

telerocker
18 oktober 2014, 04:59
De brugpup is gewoon de achilleshiel van de strat. Belletjes op de neck en shim in de tussenstand kunnen ze allemaal wel maar op de brug klinkt het al gauw te dun of te schel. Een & ander hangt ook af van je amp en speakers natuurlijk.
Andere pickups kunnen helpen maar je bent al snel uit stratsville. Het is een beetje zoeken geblazen met een strat, meer dan met teles.

+1. Met een tele kun je bijna alles coveren. Een lekker klinkend brugelement op een strat begint wat mij betreft met een baseplate.

apekop
18 oktober 2014, 09:29
De brugpup is gewoon de achilleshiel van de strat.

Spelers als Jeff Beck hebben er anders geen moeite mee. Ik hou gewoon van die heldere sound. Ook als je veel fusion-achtig akkoordenwerk speelt werkt het brugelement ook beter vind ik en prik je beter door de bandmix. Dit wordt al snel te modderig op het nekeleement. De tussenstandjes doen het ook niet altijd voor mij, maar goed iemand als Mark Knopfler heeft zijn sound gevonden in standje 2. Dat is juist het leuke, er zijn geen regels en je moet doen wat bij je spel past.

Pepe
18 oktober 2014, 10:24
Spelers als Jeff Beck hebben er anders geen moeite mee.

Jeff heeft Custom wound pickups, ergens rond de 10Kohm. Zijn strat klinkt dan ook totaal niet naar strat in de zin van vintage reissue. Knopfler wel maar die gebruikt gebruikt de brugpup nooit.


Goed voorbeeld van achilleshiel! :D

Rooker
18 oktober 2014, 12:50
Aangezien de ervaring die Pepe heeft van wat ik op het forum lees ga ik er niet tegen in. Maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak of je er mee uit de voeten kunt. Je koopt mijn inziens een gitaar die je te gek vind zoals hij is. Na een tijd spelen kan het dan zijn dat je iets gaat missen of het gaat je toch irriteren. Het schelle van de strat brug herken ik ook wel. Maar het is je persoonlijke beslissing of je dat op lost met het veranderen van je instellingen op je amp of effectpedalen of dat je gaat verbouwen. Die hele aftermarket voor pickups bestaat niet voor niets. Zelf blijf ik toch trouw aan singlecoils in mijn strat, ook in de brug. Maar ik heb er zelf wel een set ingezet die een hotter gewonden brugpickup heeft. Ik dacht 8.2 Kohm ofzo. Dat was bij mij al een hele verbetering. Clean klinkt het nog correct en met drive heeft het veel meer strakheid en krijg je niet dat schelle. Ik heb ook een dimarzio tone zone s geprobeert. Deze klonk ook heel gaaf maar na een tijd vond ik het toch wat te mooi en te netjes klinken.. Smaak..

beruk
18 oktober 2014, 14:31
Jeff heeft Custom wound pickups, ergens rond de 10Kohm.


Goed voorbeeld van achilleshiel! :D
Ik heb de handelsversie van die dingen in mijn strat en ik ben blij. Dan maar geen belletjes en ander gerinkel.

the sure thing
18 oktober 2014, 14:37
Dat de brug-pup van de strat de achilleshiel is, vind ik een mooie uitdrukking! Het klopt ook. Mijn Suhr V60LP setje in mijn strat heeft een goede volle brug pup

muziekschuur
18 oktober 2014, 14:59
Ik heb de handelsversie van die dingen in mijn strat en ik ben blij. Dan maar geen belletjes en ander gerinkel.

Welke pickups zijn dat?

Rooker
18 oktober 2014, 16:32
Fender hot noiseless dacht ik

beruk
18 oktober 2014, 16:56
Yes. Dat zijn ze.

telerocker
18 oktober 2014, 17:18
Dat de brug-pup van de strat de achilleshiel is, vind ik een mooie uitdrukking! Het klopt ook. Mijn Suhr V60LP setje in mijn strat heeft een goede volle brug pup

De V60LP's zijn ook buitengewoon fijne pickups.

the sure thing
18 oktober 2014, 21:23
De V60LP's zijn ook buitengewoon fijne pickups.

Klopt. Ze verhuizen telkens mee naar een andere strat. Je levert iets op "twang" in, maar krijgt er een dik krachtig geluid voor terug.

apekop
18 oktober 2014, 23:59
Fender hot noiseless dacht ik

zitten deze ook in de Jeff Beck strat? Ik heb die strat ooit gehad en was er niet kapot van.


Jeff heeft Custom wound pickups, ergens rond de 10Kohm. Zijn strat klinkt dan ook totaal niet naar strat in de zin van vintage reissue.

wat bedoel je hier precies mee? nooit veel geweten over electronica en ohmages van pickups. Wat hebben de ohmages precies voor invloed op het geluid van pickups? en welke pickups komen het beste in de buurt qua sound van die custom wound pickups 10Kohm?

Pepe
19 oktober 2014, 02:31
Zijn Suhr gewonden pickups zijn wat dieper dan normaal en daarom zijn het nooit productie pickups geworden heb ik begrepen. Ze klinken vrij luid en donker. Zijn tech vertelt er wat over. (https://www.youtube.com/watch?v=W4EBBPOr2no)