PDA

View Full Version : Kurts "vandalism" strat



Vincent A.
7 oktober 2014, 21:44
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van het Nirvana concert in de Paradiso wou ik hier een vraagje stellen aan de kenners hier. Ik vind namelijk dat Kurts gitaar hier een extreem cleane toon heeft, en dat vind ik best wel lekker (bijvoorbeeld bij lithium) nou heb ik zelf een squier vint. Mod. Hss strat en een peavey vk 112 maar ik bereik zon cleane toon toch niet. Ligt dit nou aan het hout waar de body van de gitaar van gemaakt is, of aan de elementen, of misschien nog heel iets anders?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op deze vraag,
Alvast bedankt,
Groeten Vincent

Btw: mijn instellingen op mijn versterker zijn bas: 3 uur mids: 12 uur treble: 4 uur, ook heb ik de kant van de hoge tonen van de sc's op de gitaar iets omhoog gezet.

Mr.Fingers
7 oktober 2014, 21:52
Pickups iets lager zetten.

Vincent A.
7 oktober 2014, 22:04
Pickups iets lager zetten.

Maakt dit dan zoveel uit, of is het een klein onderdeel? Ik zal het morgen ook zelf proberen maar voor vandaag is t mooi geweest vandaar dat ik t nog eventjes vraag.

Bedankt voor je antwoord.

beruk
7 oktober 2014, 22:08
Ik denk dat die Marshall vrij invloedrijk is. Heb gezocht naar presets en daar word de middle nogal weg gedraaid:
B:7 M:4 T:8 Gain op 10 en volume op 2. Draai ik mijn strat volume ferm terug dan is het geluid clean, vol open heb je geen pendaal nodig voor de crunch....:rockon:

Vincent A.
7 oktober 2014, 22:13
Ik denk dat die Marshall vrij invloedrijk is. Heb gezocht naar presets en daar word de middle nogal weg gedraaid:
B:7 M:4 T:8 Gain op 10 en volume op 2. Draai ik mijn strat volume ferm terug dan is het geluid clean, vol open heb je geen pendaal nodig voor de crunch....:rockon:

Dit ga ik zeker uitproberen en ermee experimenteren, volumeknop op mn strat zit ik eigenlijk nooit aan, bedankt voor de tips :)

Luke-wannabe
7 oktober 2014, 22:15
Nee, dat ligt sowieso niet aan het hout van je gitaar. Is meer een amp ding. Het cleane kanaal moet gewoon helemaal clean zijn en je distortion helemaal voluit. Succes!

Vincent A.
8 oktober 2014, 18:22
Ik heb beide tips geprobeerd, van de pick-ups omlaag merkte ik eerlijk gezegd niet superveel verschil, alleen wat minder output, ik zoek echt een beetje naar de sound van lithium, about a girl en polly in de paradiso dus. Dit is echt wel extreem clean. Met de volumeknop heb ik ook geprobeerd maar t klonk veel minder clean dan het cleane kanaal gewoon, ook is schakelen dan minder handig dan via een footswitch en zit je met volumeverschillen. Ik zou het fijn vinden als iemand misschien nog andere tips heeft, en als je misschien naar een van de drie eerder genoemde nummers zou willen luisteren, bij lithium is het het duidelijkst, want dit zijn gewoon power-chords! (Met een pinkie erbij weliswaar)

Ik hoop dat jullie nog iets weten!
Alvast bedankt,
Groeten Vincent

FruscianteFan
8 oktober 2014, 18:31
Gebruikte hij niet stiekem Twin Reverbs? Dus ja, super clean, veel vermogen, en naar ik aanneem niet al teveel mids en wel veel hoog.

En zet je strat op het hals+middenelement, of halselement, weet niet of je dat al deed ;)

edit: al heeft-ie hem na de brug van Lithium wel op het brugelement staan.

barno
8 oktober 2014, 18:36
Bij buizenamps is de volumeknop zowat de belangrijkste tone knop. Als clean kanaal overstuurt, stiller zetten. Het volume, dat regelt de monitor en zaalmixer wel

Vincent A.
8 oktober 2014, 18:46
Gebruikte hij niet stiekem Twin Reverbs? Dus ja, super clean, veel vermogen, en naar ik aanneem niet al teveel mids en wel veel hoog.

En zet je strat op het hals+middenelement, of halselement, weet niet of je dat al deed ;)

edit: al heeft-ie hem na de brug van Lithium wel op het brugelement staan.

Aan die twin reverb zat ik zelf ook al te denken, in de studio gebruikte hij ze wel vaak maar ik geloof dat ik ander spul zag staan op het podium, ik vind zelf mijn valveking ook aardig clean klinken maar geen fender natuurlijk. Ik heb m inderdaad altijd op het brugelement staan als ik dit speel. En dit klinkt echt clean hoor, maar bij de echte klinkt t echt nog een stuk cleaner..
Bedankt voor de tip in ieder geval!!

Vincent A.
8 oktober 2014, 18:48
Bij buizenamps is de volumeknop zowat de belangrijkste tone knop. Als clean kanaal overstuurt, stiller zetten. Het volume, dat regelt de monitor en zaalmixer wel

Ja daar heb je zeker gelijk in, maar ik doe momenteel nog geen optredens dus heb ik hier nu nog geen last van, 50 watt buizen kan gelukkig al wel een hoop aan, maar dit onthoud ik wel voor als ik echt op ga treden :)

FruscianteFan
8 oktober 2014, 19:57
Aan die twin reverb zat ik zelf ook al te denken, in de studio gebruikte hij ze wel vaak maar ik geloof dat ik ander spul zag staan op het podium, ik vind zelf mijn valveking ook aardig clean klinken maar geen fender natuurlijk. Ik heb m inderdaad altijd op het brugelement staan als ik dit speel. En dit klinkt echt clean hoor, maar bij de echte klinkt t echt nog een stuk cleaner..
Bedankt voor de tip in ieder geval!!
Tsjah, cleaner dan clean kan natuurlijk niet. Maar je vraagt naar het geluid van Lithium, en ik hoor duidelijk het halselement (al dan niet icm midden element). Het gaat niet alleen om hoe clean het is, maar vooral ook om het karakter.

Er is veel geschreven over de gear van Kurt Cobain, en blijkbaar gebruikte hij voornamelijk Twins en Mesa's.

Vincent A.
8 oktober 2014, 20:13
Tsjah, cleaner dan clean kan natuurlijk niet. Maar je vraagt naar het geluid van Lithium, en ik hoor duidelijk het halselement (al dan niet icm midden element). Het gaat niet alleen om hoe clean het is, maar vooral ook om het karakter.

Er is veel geschreven over de gear van Kurt Cobain, en blijkbaar gebruikte hij voornamelijk Twins en Mesa's.

Tsja cleaner dan clean, het lijkt eigenlijk wel of een een treble booster gebruikt ofzo. Ik bedoel trouwens wel lithium in de paradiso he want studio klinkt hij heel anders. Maar ik denk dat ik het hier maar bij laat want ik kom toch redelijk in de buurt met mijn sound, en ik kan jullie blijven lastigvallen maar ik geloof niet dat ik nog veel meer te weten ga komen. Dus: Bedankt voor de tips allemaal!!
Groeten Vincent

FruscianteFan
8 oktober 2014, 22:59
Tsja cleaner dan clean, het lijkt eigenlijk wel of een een treble booster gebruikt ofzo. Ik bedoel trouwens wel lithium in de paradiso he want studio klinkt hij heel anders. Maar ik denk dat ik het hier maar bij laat want ik kom toch redelijk in de buurt met mijn sound, en ik kan jullie blijven lastigvallen maar ik geloof niet dat ik nog veel meer te weten ga komen. Dus: Bedankt voor de tips allemaal!!
Groeten Vincent
je onderschat me...

jimihattricks
9 oktober 2014, 23:30
Die Peavey heb ik ook in ieder geval en daar zijn icm met mijn strat wel degelijk heel 'cleane' sounds uit te halen.. hele fijne versterker is dat eigenlijk

Vincent A.
10 oktober 2014, 09:01
Ik heb ook niets te klagen over deze versterker hoor, echt een geweldig ding, ik moet wel zeggen dat als het volume omhoog gaat, rond de 2-3 klinkt het nog mooier, de tip van de volumeknop heeft wel degelijk gewerkt. Dit had ik eerder kunnen bedenken...