PDA

View Full Version : Guild Starfire iv



denis.hermans
7 oktober 2014, 16:46
Ik heb een voorliefde voor (semi-) hollow gitaren.

Onlangs bespeelde ik in de lokale muziekwinkel een Guild Starfire IV reissue (evenwel zonder deze ingeplugd te hebben). Deze gitaar is qua vorm min of meer een kopie van een ES 335.

Ik was erg gecharmeerd door deze gitaar : solide indruk, aangenaam halsprofiel, goede prijs kwaliteitsverhouding.

Zijn er op het forum leden die deze gitaar kennen en wat is hun indruk ?

Hoe veelzijdig is deze gitaar ? (heeft "anti-hum" minihumbuckers)
Voor blues zal ze wel geschikt zijn maar kan je er ook een stevigere rocksound uit krijgen (denk dan aan classic rock : AC/DC , Deep Purple, Free (all right now)), of is de gitaar daar iets te vintage voor "gevoiced" ?

Uiteraard zal ik de gitaar zelf nog wels eens ingeplugd bespelen maar in afwachting graag jullie inzichten.

Mvg,

Denis

telerocker
7 oktober 2014, 16:51
De humbuckers zijn antihum. De IV heeft ook een centerblock dus classic rock moet ie zeker aankunnen. De Newark-serie biedt een aantal leuke gitaren. Echt koopjes zijn het niet.

http://guildguitars.com/g/starfire-iv/

denis.hermans
7 oktober 2014, 16:57
Inderdaad zijn het geen goedkope gitaren voor "Korea modellen", anderzijds indien je vergelijkt met de prijs van een Gibson ES 335...

Mr.Fingers
7 oktober 2014, 17:10
Tgoh, ik heb ze meerdere malen getest (en iemand anders succesvol de V kunnen aansmeren, met Bigsby). Prijs/kwaliteit zijn ze onklopbaar (er zit ook standaard een koffer bij). Qua veelzijdigheid: twangen zoals een telecaster zal er niet echt inzitten, maar afgezien van dat zijn ze wel behoorlijk allround, zonder hun eigen karakter te verliezen (het kan scheuren, maar het klinkt wel vintage). Enige reden waarom ik ze niet heb, is een gevalletje van GAS (Geld Afwezig Spijtiggenoeg)

Trouwens, Guild is weer verhuisd door Fender, en van wat ik heb opgevangen is die Newark reeks geen lang leven beschoren :(

Tupelo
7 oktober 2014, 17:53
Ik ben ook al heel erg lang bekoord door een Starfire IV.
Eigenlijk wil ik een eind jaren '60 of begin '70 exemplaar, maar die zijn moeilijk te verkrijgen in NL.
En eigenlijk heb ik gitaren genoeg ook.
Zou ik het laatste jaar niet ontdekt hebben dat ik eigenlijk veel beter opereer op piano, dan zou ik er nog wel eentje bij kopen, maar nu ff niet.
Over de toekomst doe ik geen uitspraken.
Mocht op eigen initiatief mijn Hofner ooit het huis verlaten, dan is dat plaatsje vrij voor een Starfire IV.

episua
7 oktober 2014, 18:54
+1 voor Fingers. Prijs kwaliteit verhouding ga je op dit moment geen betere (semi) hollowbody gitaar kopen. Heb zelf een tijdje geleden een Guild newark x175b gekocht en ben er nog steeds erg van onder de indruk! Heb nog een stuk of wat hollowbodys uit hogere prijsklassen zoals gretsches, ric en epi elitist. De Guild doet hier eigenlijk niet zoveel voor onder.
Prachtige gitaren met een zeer prettig u vormig halsprofiel, perfecte 'stock' pickups, vintage correcte dunne gelamineerde tops en originele koffer. Zit er aan te denken nog een aristocrat bij te kopen...

denis.hermans
7 oktober 2014, 20:47
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik ken overigens dat gevoel van al genoeg gitaren te hebben maar dat gevoel helpt niet veel als er op enkele 100en meters van je werk een gitaarwinkel is ...en die Guild voelt wel erg goed zelfs met 011 snaren die ik eigenlijk niet gewoon ben...

denis.hermans
10 oktober 2014, 08:59
Ik heb de gitaar gisteren nog even vastgepakt. Wat me wel opviel was dat de body kennelijk toch wel een andere vorm heeft dan mijn epi sheraton. Het lijkt wel of de verhouding tussen het brede deel en de smallere hoorns toch enigszins anders is ( hoop dat dit enigszins duidelijk overkomt). In die zin leek de gitaar me iets minder confortabel om zittend te spelen ( bij de sheraton
heb ik dat probleem niet).

Aangezien ik niet zo'n goede rug heb is dat toch wel belangrijk voor mij...

Als ik de tijd vind ga ik nog eens proberen of deze "indruk" zich herhaalt .

Mr.Fingers
10 oktober 2014, 09:22
Klopt, hij is wat dunner (voor- tot achterkant) en wat meer getailleerd dan het 335-model. Komt qua vorm nog het meest overeen met de Coronado.

denis.hermans
10 oktober 2014, 14:00
Blijkt uiteindelijk wel goed mee te vallen na een tweede test. De gitaar staat misschien iets minder stabiel omdat ze idd.dunner is. Dat valt op te lossen met een strap.

Wat me wel opvalt is dat de gitaar erg soepel speelt zelfs met de standaard 0.11 snaren. (ben niet meer dan 010 gewoon).

Ook erg allround : cleane open akkoorden strummen klinkt ook erg goed (vind het vaak moeilijk om hier op een elektrische gitaar een overtuigende klank te vinden), goeie drive.

Ik kan weer wat beginnen dromen....

Tupelo
10 oktober 2014, 15:06
Hmm... wat dat strummen betreft, dat herken ik wel, eerste solid body gitaar waarop ik dat kan is mijn Mustang, lekker underwound pickups, uit fase, dan klinkt dat best lekker zonder dat je teveel frictie hoort.
Bij hollowbodies & semihollows (sleepy hollows ?) heb ik dat ook dat gevoel, dat is een van de redenen waarom een Starfire IV ook bij mij hoog op mijn verlanglijstje staat.

Eko
11 oktober 2014, 11:01
Heb al jaren er een Starfire Special bij. Toen nog van DeArmond , met de bekende DeArmond 2000 pickups. Mooi singlecoil , helder en met een mooie warme klank op het halselement. Speelt van BB King tot Funk en alles wat je verzinnen kunt. Iets met de toonknop knijpen en je hebt een uitstekend jazzgeluid. Paar jaar geleden kocht je die nog voor een appel en een ei. Benieuwd hoe deze nieuwe klinken.

denis.hermans
20 juni 2016, 18:33
Ik heb inmiddels al enkele maanden een starfire iv st , dit is met vaste brug, in flamed maple.
Het andere topic over een yamaha sa 2200 doet me eraan denken dat ik dit nog niet gemeld heb.

Ik kan de goede reputatie van guild alleen maar bevestigen. Het is werkelijk een topgitaar voor een redelijke prijs !