PDA

View Full Version : Epiphone SG-400



Henne
7 oktober 2014, 11:34
Ik ben momenteel een Epiphone SG-400 aan het herstellen voor een vriend van me.

Deze detuned constant bij het minste wat je speelde. Volgende zaken werden reeds aangepsat:

- Nieuwe snaren
- topkam heeft plaatst genoeg (snaren van correcte dikte)
- Pickups werden opnieuw afgesteld
- intonatie werd opnieuw afgesteld
- brug werd opnieuw afgesteld

Blijkbaar is er extreme flexing op de nek. Ik kan de snaren gewoon tegen de frets aanduwen door het buigen van de nek, ook in de andere richting kan ik deze zodanig ver buigen dat ik bijna een vinger onder de snaren krijg op de nek.

Kan ik iets doen om de nek te verstevigen (aan de truss rod ben ik nog niet geweest)? Het ding speelt gewoon constant vals om die hals zo flexibel is.

denis.hermans
7 oktober 2014, 11:45
SG's staan wel een beetje bekend om hun "zwabbernek" maar dit lijkt wel erg extreem...

Beetje domme vraag maar : de gitaar heeft geen valpartij meegemaakt ( en daardoor een scheur rond de neckpocket) ?

Ah ik zie dat je de truss rod nog niet hebt bekeken : zit deze misschien gewoon los ?

Tabula Rasa
7 oktober 2014, 12:25
Klinkt alsof je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Mijn advies: kijk naar de tuners wanneer de topkam in orde is en voor de rest: deskundige reparateur.

Henne
8 oktober 2014, 09:33
SG's staan wel een beetje bekend om hun "zwabbernek" maar dit lijkt wel erg extreem...

Beetje domme vraag maar : de gitaar heeft geen valpartij meegemaakt ( en daardoor een scheur rond de neckpocket) ?

Ah ik zie dat je de truss rod nog niet hebt bekeken : zit deze misschien gewoon los ?

Geen valpartij voor zover ik weet. Truss rod zal ik nog bekijken, heb hier voorlopig nog geen tijd voor gehad.



Klinkt alsof je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Mijn advies: kijk naar de tuners wanneer de topkam in orde is en voor de rest: deskundige reparateur.

Spijtig dat je hier direct iemand gaat afkraken. Ik herstel al zeer lang kleine defauts op gitaren. Bij deze is de flexing gewoon zodanig extreem dat ik liever wat info aan jullie vraag. Reden waarom ik al heel wat andere zaken heb aangepakt die niet direct met de detuning kunnen te maken hebben is omdat deze gitaar gewoon heel wat algemene aandacht nodig heeft om iet of wat terug in shape te geraken.