PDA

View Full Version : Rockerverb 50 Mk1: Celestion Lynchbacks of Creambacks (65)?



CatchDude
6 oktober 2014, 17:36
Mijn Orange Rockerverb 50 Mk1 staat normaal op een Marshall 1960tv met 4 grondig ingespeelde Greenbacks (G12m-25, reissues uit ongeveer 2005). Echt een top combinatie, waar een erg lekkere classic (hard)rock sound uit komt. Maar ik wil ook een net even wat modernere sound hebben, en een iets minder zware cab, voor d'r bij.

Om die reden heb ik een Orange 2x12 met open back op de kop getikt (ik wil er namelijk een iets andere kant mee op dan met m'n Gb's). Maar de V30's die er in zitten zijn het gewoon niet voor mij. Die sound ligt me niet. Het voelt zo veel lekkerder als ik over m'n Greenbacks speel. Ik zoek dus 2 nieuwe speakers waarmee ik de V30's kan vervangen, die lekker tegen Greenbacks aan liggen maar het niet zijn. Om een aantal redenen:

- 50 watt speakers onder een 50 watt amp geeft me geen warm and fuzzy feeling. Het gaat nogal eens hard, en ik zou gruwelijk balen als ik goeie (en dure) speakers opblaas.
- ik wil een tikkie modernere sound.
- het mag wel strakker met iets meer gain om gaan.
- speaker breakup mag wel iets minder/pas als ze écht op de flikker krijgen ;)
- maar meer bas als in m'n 4x12 is niet nodig. Verwacht ik ook niet van een open back, maar de speakers zelf zullen wellicht iets meer bas moeten leveren dan Gb's om nog een beetje te kunnen compenseren.

Met dat in mijn achterhoofd komt ik al snel uit op de Celestion Lynchback en de G12m-65 Creamback. (de G12h-75 spreekt me veel minder aan). Wat ik er over lees en aan demo's hoor klinkt bijzonder cool, hoewel ze allebei die vintage crunch in de treble minder hebben als Gb's (maar daar heb ik m'n 4x12 dan weer voor). Maar goed, het probleem: ik kannie kiezen. :X

Daarom mijn vraag: wie heeft ervaring met deze speakers? En wie gebruikt ze wellicht samen? Dat lijkt me namelijk wel een coole optie, maar daar heb ik nog helemaal geen ervaring mee. Maakt het uit dat de een 50 en de ander 65 watt is, of ga je dat niet merken? Of gewoon niet aan beginnen?

Ik ben benieuwd. Binnenkort maar eens kijken of ik ze ergens kan proberen...

the sure thing
8 oktober 2014, 06:56
50 watt en 65 watt gaan prima samen. De Creamback zal prima aan je verwachtingen voldoen. De lynchback ken ik niet en eigenlijk nog nooit van gehoord!

CatchDude
8 oktober 2014, 08:29
Ok, thanks! Dan is het nog slechts een kwestie van gaan proberen, ergens. :) Even zoeken waar ze veel speakers op voorraad en bespeelbaar hebben. Zal denk ik wel Keulen worden. Of is er een plek in .nl waar ik zeker heen moet?

the sure thing
8 oktober 2014, 10:44
Ik zou niet weten waar je die speaker zou kunnen beluisteren... Worden er al speakercabs met creamback speakers geleverd? Volgens mij doet alleen Two Rock dat... Dus zou je een winkel moeten zoeken die Two Rock dealt....

TW-Pieter
8 oktober 2014, 16:45
Heb je toevallig ook de closed-back 212 van Orange getest? Ik heb een keer de openback naast de closedback kunnen testen en het verbaasde me echt hoeveel verschil het maakte. Uit de CB kon ik een véél strakkere high-gain sound krijgen.

edit: het kreng weegt wel een kleine 30 kilo. Kan me voorstellen dat je daar ook niet op zit te wachten als je juist wat kleiners wil ten opzichte van je 4x12

CatchDude
8 oktober 2014, 21:53
Closed back zou ik eerder toch weer een 4x12 nemen denk ik. Als je dan toch moet sjouwen, dan maar all the way... ;)

Het hoeft allemaal niet per sé Orange te zijn hoor, ik speel nu ook vooral over een Marshall cab. Maar ik heb hier die open cab staan en daar wil ik wel wat mee gaan experimenteren. Nu je het zo zegt; dat zal ongetwijfeld nogal uitmaken, qua "strak". Het punt is, ik wil het juist eens zonder die oomph van een closed back doen. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat voor mogelijkheden dat geeft. Of het wordt niks, dat kan natuurlijk net zo goed. But it's worth a shot. :)

Rhythm Machine
8 oktober 2014, 22:10
Het wattage zegt niets over de geluidssterkte en dus ook niet over de compatibiliteit van 2 verschillende speakers. De efficiency/sensitivity moet ongeveer dezelfde zijn. Een 15 watt speaker met een sensitivity van 100 db zal luider klinken dan een 30 watt met een sensitivity van 96 db.
Het wattage geeft aan hoeveel watts een speaker ongeveer aankan vooraleer hij stuk gaat. Indien je 2 speakers met een verschillend wattage gebruikt in 1 kast, is de totale belastbaarheid gelijk aan 2 keer het wattage van de laagst belastbare speaker. 50 Watt + 65 watt is dus 100 watt. 15 Watt + 30 watt = 30 watt.

the sure thing
9 oktober 2014, 00:20
Ik heb de orange 2x12 OB een tijd lang gehad en vond het een van de best klinkende 2x12 kastjes. Wel met eigen speakertjes erin... Dus IMHO is je 2x12 kast een goede basis!

telerocker
9 oktober 2014, 01:32
Ik heb de orange 2x12 OB een tijd lang gehad en vond het een van de best klinkende 2x12 kastjes. Wel met eigen speakertjes erin... Dus IMHO is je 2x12 kast een goede basis!

Geen V30's dus, maar had jij erin zitten?

CatchDude
9 oktober 2014, 07:19
Geen V30's dus, maar wat had jij erin zitten?

Dat wil ik ook wel weten :)

the sure thing
9 oktober 2014, 07:23
Ik heb al meer dan 8 jaar een setje G12M-20 heritage speakers die naar elke cab meeverhuizen. Tot nu toe is het mijn favo speaker. Maar ik speel veel clean en af en toe crunch tot rock.
Recent heb ik een kwartetje originele G12-65 speakers weten te scoren, die liggen hier om gemonteerd te worden. Enige tijd geleden bij Meyer amps de G12M-65 creamback gehoord en dat klink t.o.v. de G12H-30 ook zeker niet verkeerd.

IMHO heeft de 65-creamback nét iets meer hoog dan de G12M20, maar minder spikey dan de G12H-30.

Met de reissue G12-65 verloor ik teveel hoog en kwam niet door de mix. Ik hoop met de originele G12-65 wel door de mix heen te komen.

Dat gezegd hebbende: de G12M-65 lijkt qua klank weinig op de G12-65.

Het lekkere van de G12-65 speaker vind ik die natuurlijke compressie en de wat vollere toon. Maar ik speel ook voornamelijk clean

CatchDude
9 oktober 2014, 07:32
Meyer amps, da's niet ver van hier. Ik ga eens kijken of ik daar geluk heb. Thanks voor de feedback! :)

telerocker
9 oktober 2014, 12:14
De 65 Creambacks lijkt me wel wat, omdat ik ook veel clean speel.

CatchDude
22 oktober 2014, 20:23
Nou, op de valreep toch nog even een vergelijkende test gedaan. Uiteindelijk lag het niet aan de V30 speakers, maar aan het 'open back' zijn van de kast. De holle tone waar ik me aan ergerde, komt vrijwel volledig daar door. Scheelt me (voorlopig) weer een behoorlijke uitgave.

Toegegeven, de open back 212 van orange heeft een kleinere afmeting dan de closed back. Maar voor mij werd in ieder geval duidelijk dat die open back niet gaat werken voor me (of beter gezegd: met de kant die ik op wil is een closed back cab wat ik nodig heb.). Nu kan ik hem te koop zetten, maar makkelijker is misschien wel om de kast af te sluiten aan de achterkant. Het voordeel is dat dit makkelijk weer ongedaan gemaakt kan worden, dus morgen maar eens afmeten wat ik nodig heb en dan op hout-jacht. Kan ik iig. die V30's nog een eerlijke kans geven, want die klonken in die closed back cab wel erg strak. Tijd voor een experimentje, dus! :)