PDA

View Full Version : Links of rechts



-=JEROEN=-
6 oktober 2014, 11:38
Goh dat is lang geleden! Ik zie dat mijn theorie lessen hier ook nog steeds staan, gaaf!
(zonder plaatjes, helaas allemaal verdwenen, lastig!)

Goed, mijn vraag is een klassieker: links- of rechtshandig beginnen?

Mijn buurjongetje van 7 wil gitaar leren spelen, en hun budget is uiteraard laag. We hadden online een mooie zwarte 3/4 klassieke gitaar voor hem gevonden, zeggen z'n ouders ineens: hij is wel linkshandig, maakt dit uit? Ja, zeg ik, vooral als hij links dominant is.

Uit ervaring weet ik dat links dominanten ritmisch met rechts echt een stuk minder zijn. Twee van de linkshandige die ik ooit les gaf waren rechts begonnen, één daarvan heb ik weten te overtuigen het toch eens andersom te proberen, wat uiteindelijk een te grote opgave bleek; hij moest als 't ware helemaal opnieuw beginnen en had hier het geduld niet voor kunnen vinden. Al mijn linkshandige leerlingen die links begonnen zijn, hebben eigenlijk geen problemen, behalve dan dat hun gitaren duurder zijn, en dat veel boeken/notatiemethodes rechtshandig zijn.

Wat is jullie ervaring met linkshandigen die rechtshandig spelen?

denis.hermans
6 oktober 2014, 14:17
Welkom terug !

Ik ben een linkshandige die rechtshandig speelt. Ik heb eigenlijk nooit overwogen om linkshandig te spelen gewoon al omdat ik in mijn jeugdjaren toen ik begon met wat kampvuurgitaar niet eens wist dat dit een verschil kon uitmaken (gewoon gitaar vastgepakt van een klasgenoot).

IK denk uiteindelijk niet dat het mij benadeeld heeft. Misschien moet ik wat harder werken om bepaalde ritmes strak te krijgen anderzijds is het iets gemakkelijker om bepaalde grepen te nemen.

Voorbehoud : ben een gewone slaapkamergitarist, met ene beperkt niveau dus. Misschien oordelen de professionele gitaristen anders ?

-=JEROEN=-
6 oktober 2014, 15:21
Ah kijk, iemand met eigen ervaring. Fijn, bedankt.

Ik heb wel vaker gehoord dat 't ook een voordeel is, sommige grepen gaan inderdaad makkelijker (zelf geen ervaring mee, ben en speel rechtshandig).

Hoe zit het met jou met schrijven? Schrijf je links? Wat doe je vooral linkshandig?

denis.hermans
6 oktober 2014, 15:27
Ik schrijf links.

Voetballen deed ik ook met links op school ( trappen). Tennisracket hield ik met links vast. Gsm pak ik spontaan met links vast. Computermuis wordt met links bediend.

Bij het klussen pas ik me wel aan (meeste werktuigen zijn voor rechtshandigen gemaakt) maar vb. hamer of zaag houd ik altijd in linkerhand .

Groeten,

Denis

beruk
6 oktober 2014, 15:45
Al mijn linkshandige leerlingen die links begonnen zijn, hebben eigenlijk geen problemen, behalve dan dat hun gitaren duurder zijn, en dat veel boeken/notatiemethodes rechtshandig zijn.

Wat is jullie ervaring met linkshandigen die rechtshandig spelen?
Ik ken een stijf linkse kerel die rechtshandig viool speelt, in die wereld is het not done linkshandig spelen kan dus wel.

Het voelde voor mij zo onnatuurlijk dat rechtshandig gitaar spelen, dat zou ik niemand aan willen doen.
Er is tegenwoordig veel materiaal voor linkshandigen, (Hal Leonard, Mel Bay om een paar uitgeverijen te noemen).
Voor mij als linkshandige vind ik het handig om een RH leraar te hebben. Gewoon spiegelen!
Ik bedoel je kunt het maar beter zo leren dan Albert King of Dave von Raven....

https://www.youtube.com/watch?v=7vLRxdaEbVI

Die spaanse gitaar heb ik toen gewoon omgedraaid, ga je niets van merken in het begin, dat intonatie probleem. En als je het echt leuk vind laat je dat door een bouwer corrigeren of je koopt een lh gitaar na verloop van tijd.

Kap057
6 oktober 2014, 16:19
Ik ben eveneens linkshandig...zoals bijna 10 % van de wereldbevolking. Je hebt tegenwoordig best wel wat mogelijkheden wat linkse gitaren betreft dus waarom zou je tegen je natuur ingaan? Het kost iets meer maar het is wel iets makkelijke wanneer het allemaal lekker op de juiste plaats zit ( staan de knoppen tenminste op de goede plaats :soinnocent: ) Dus: be proud to be a south-paw en speel links als je een lefty bent ;)

Gewoon doen waar je jezelf het best bij voelt... als't maar lekker klinkt toch ?:)

driesp
6 oktober 2014, 18:21
Hier ook linkshandig en rechtshandig beginnen spelen. Zelf denk ik dat je in het begin sneller leert, omdat vaak de frethand het lastigst is bij beginners. Na een tijd stoot je dan wel tegen de beperkingen van je rechterhand. Maar als je daar goed gaat op oefenen (metronoom) dan lukt dat. Vind het zelf goed nu, en had niet anders willen leren.

barno
6 oktober 2014, 19:41
ik raad absoluut aan rechts te spelen, ook voor linkshandigen. De twee handen zijn even belangrijk. Dat linkshandigen in het begin vaak denken dat ze ook echt linkshandig gitaar moeten spelen heeft volgens mij enkel te maken met soort visuele imprint. Linkshandige pianisten gaan ook niet op zoek naar een linkshandige piano.
Als rechtshandige gitarist kan je op 95 procent van alle gitaren op de wereld spelen, da's gewoon veel leuker.

kirito
6 oktober 2014, 20:42
ik geef barno hierboven gelijk. alleen, als het echt verkeerd voelt kan je niets anders dan linkshandig proberen. toen ik begon heb ik een rechtshandige gitaar getest omdat je daarin veruit het meeste keuze hebt en dat voelde verschrikkelijk onnatuurlijk aan. toen ik hetzelfde model linkshandig testte voelde het al een stuk beter.

Pieuw
7 oktober 2014, 22:09
Zoals kirito het beschrijft was het voor mij ook. Ik werd er nog op geattendeerd dat ik hem "verkeerd" vasthield. Het voelde natuurlijk aan om de gitaar linkshandig te pakken. Ik dacht er niet eens bij na. Ik speel ook wat toetsen en dat heb ik dan weer nooit als probleem ervaren. Een linkshandige piano zou een enorme verwarring geven. Bij de Yamaha DX7 II kon je dat overigens wel instellen, om jezelf te verrassen. Dat een (vintage) buitenkansje nu menigmaal aan mijn neus voorbij zal gaan is een realiteit waar ik mee kan leven. Het is alleen jammer dat de keuze in slagplaten, aftermarket tremolo's, poitmeters wat extra aandacht vraagt.

beruk
7 oktober 2014, 22:15
i Dat linkshandigen in het begin vaak denken dat ze ook echt linkshandig gitaar moeten spelen heeft volgens mij enkel te maken met soort visuele imprint. .
Kan zijn, leg me dan eens uit toen ik leerde breien (:cheerup:) ik uit mezelf excact de steken speigelverkeerd maakte... Da's geen toeval.

E-J
9 oktober 2014, 22:52
Dus dáárom heb ik altijd moeite gehad met de aanslag. Ik schrijf links, schop met mijn rechtervoet tegen een voetbal en met gereedschap twijfel ik altijd. Gitaarspelen doe ik rechtshandig. Geef je nog gitaar lessen, Jeroen?

klankgat
31 december 2014, 15:28
Ik ben een linkspoot, die in 1978 op les rechtshandig MOEST leren spelen....dat heb ik volgehouden tot 2013, ik kon redelijk klassiek na 10 jaar les, maar ik wilde toch wel eens wat anders, charango, elektrisch, maar een ritme slaan is me nooit gelukt, lijk wel spastisch met rechts...
Dus ben ik een jaar geleden overnieuw begonnen( hoe ouder hoe gekker!), heb mijn klassieke Ibanez laten 'ombouwen', iedere dag een uur oefenen, wel wat frustraties moeten overwinnen:-), maar alle oude lessen had ik nog en noten lezen kon ik al, die last viel van me af, mijn rechterhand miste de kracht voor barree en de souplesse, maar qua niveau zit ik nu op 2 jaar les, en oh zaligheid, ik kan nu heerlijk mee rammen op allerlei rock ritmes, heb gelijk een fatsoenlijke elektrische besteld, die is nog onderweg, want linkshandig moet je wel wat geduld op kunnen brengen, het is een Eastwood Map geworden en ga nu helemaal voor de surfmuziek, bigsby!
Wat is klassiek zwaar spelen vergeleken met elektrisch, maar kan nu eindelijk een plektrum vasthouden....Charango speel ik nu ook, zo'n indiaans 10 snarig ritme gitaartje, die kun je probleemloos omsnaren trouwens.
Dus als je echt linkshandig bent: leer het dan ook linkshandig!

harrie-beton
2 januari 2015, 11:17
Lastig hoor, Steve Morse en Angelo Batio zijn links en spelen rechtshandig. Ik heb tijd rechts gespeeld met ben stijf links en speel nu al jaren links.
Kan die jongen niet kiezen? Geef een gitaar en laat hem beide opties proberen.

Als hij links voorkeur heeft, links leren spelen.

duckman
2 januari 2015, 12:46
Ik ben zelf linkshandig en speel rechtshandig vanaf het begin. De zanger in de band waarin ik zit speelt ook gitaar en is linkshandig met een linkshandige gitaar. ik kan daar niets mee, maar alles is te leren. Denk dat beide opties voor -en nadelen hebben. Er zijn genoeg linkshandigen die rechtshandig spelen (bijv. Duane Allman, Mark Knopfler, Danny Gatton, Michael Bloomfield, Gary Moore) en dit niet onverdienstelijk doen ;-) Wil me binnenkort gaan beginnen met drummen en ook dat zal ik in eerste instantie rechts proberen. Verder ode ik alles links (muis, schrijven, voetballen, stemmen ...hehehe)

Duhsjaak
2 januari 2015, 15:19
De situatie is behoorlijk wat lastiger dan je misschien zou denken.
Rechtshandig en tegelijk linksvoetig? Ja, dat kan. Sterker, dat ben ik.
Zo komt bi-main ook voor.
Als iemand echt rechts is, zitten bepaalde hersenfuncties in de linkerhersenhelft. Andere weer rechts. Als iemand serieus links is, dan zijn die orientaties vaak andersom. Dus functies die bij een rechtshandige worden aangestuurd door de rechterhersenhelft, worden bij een linkshandige aangestuurd door de linker hersenhelften.

Geen hocus pocus of wellness gelul met geurkaarsen. Met MRI scans in de hoofden van mensen gekeken en daarvan is ondertussen genoeg gepubliceerd. Als een jongen 21 is (meisje Zo'n twee tot drie jaar eerder) zijn die zaken verankerd in de hersenen. En kun je je wat vrijheden gaan permitteren. Vandaar dat dyslexie ook voor die leeftijd moet worden aangepakt, wil het enig resultaat hebben.

Omdat de jongen 7 is, zou ik er dus niet over prakkeseren om hem gitaar te laten spelen met een andere voorkeur/oriëntatie dan die, die hij van nature heeft.

Stuur rustig een PM als je meer details hierover zou willen horen. Het is geen sexy onderwerp en ik ben hierop ernstig neeergesabeld op dit forum. Daaruit blijkt wel dat veel mensen hierover een mening hebben. Daarom is het een gitaristen forum.
Smiley.
En nog een smiley: van alle genoemde gitaristen uit het rijtje hierboven, leeft alleen Knopfler nog. Zegt ook iets. Zo raak je snel van je leerling af!

Neem de tijd je in te lezen in hersenfuncties en de plaats waar die worden uitgevoerd. En vermijd conflicten op dit punt. Je hebt een zorgplicht ten opzichte van je leerling.
Vriendelijke groet, Gus