PDA

View Full Version : MXR Distortion III mods; welke LEDs/diodes klinken lekker?



Speeddemon
5 oktober 2014, 22:38
Heb onlangs een MXR Distortion III op de kop getikt; lekker pedaaltje, maar met de vaakgehoorde euvels:
-weinig laag
-veel te weinig hoog (zelfs met de tone vol open)

laag fix=C2 van 0.1uF naar 0.47uF
hoog-fix=C4 van 0.022uF (22nF) naar 0.0047uF (4,7nF).

Die hoog-fix heb ik op een DPDT schakelaartje zitten om tussen stock (smooth) en bright te schakelen. Hij kan met 4,7nF lekker jangly worden; denk aan Tie Your Mother Down (Queen) intro.

Maar nu heb ik D1 (als ik me niet vergis een silicium diode 1N4148) ook vervangen met een DPDT schakelaar;
1 kant zit de originele diode
2e kant zit nu een 'pure green clear'groene 5mm LED. Ben er nog niet uit of ik dit de lekkerste klank vind. Is weliswaar opener en luider, maar de originele diode rondt ook wat van wat hogere (oneven?) harmonischen af, waardoor het een iets smoother korrel is.

Iemand nog ideeën? Ik zou graag iets wat weliswaar opener klinkt als 2e optie willen, maar zonder een extra toename in een 'raunchy crunch'.

HaroldA
10 oktober 2014, 13:48
Ik heb 'm niet meer in gebruik, maar hier mijn aantekeningen: http://diy-layout.com/62

Speeddemon
10 oktober 2014, 20:37
Hey Harold, ik meende ergens gelezen te hebben dat je andere germanium diodes prefereerde? Maar dan lever je zeker best wat volume in?

HaroldA
11 oktober 2014, 11:05
Hey Harold, ik meende ergens gelezen te hebben dat je andere germanium diodes prefereerde? Maar dan lever je zeker best wat volume in?

Die kun je dan weer in serie zetten voor meer volume ... ik heb lang gezocht naar een diode-config die het pedaaltje wat "gaver" maakte, maar heb het opgegeven.