PDA

View Full Version : 2xEL34 PP amp ultralineair maken?



joostovermars
5 oktober 2014, 21:11
Hallo!
Ik heb een zelfbouw amp met 2xEL34 die ik wil herbouwen omdat ik destijds het nog niet zo goed kon. De sound is goed, maar van binnen is het een beetje een geklodder. Dat kan beter.
Nu heb ik een Hammond 1650N OT met screen taps op 40%.
Vraag1: kan ik de screens zonder meer met de screen taps verbinden en dan de bestaande 1K weerstanden weglaten? Of moet ik iets anders ook aanpassen? (Anode spanning ca 400V)
Vraag 2: welke verandering van klank kan ik verwachten? De amp is nu behoorlijk clean met een milde blues crunch en dat zoek ik ook.
Alvast bedankt voor de reacties!

joostovermars
5 oktober 2014, 21:33
Okee, ik ben inmiddels wat verder. Ik weet wat een ultralineaire schakeling doet. Minder vervorming en ietsje minder output. Ik zie op internet schema's zonder schermweerstanden en met weerstanden van 100R of 470R. Voor de zekerheid toch maar 100R ertussen?

cluseau
5 oktober 2014, 22:08
Okee, ik ben inmiddels wat verder. Ik weet wat een ultralineaire schakeling doet. Minder vervorming en ietsje minder output......

Tis natuurlijk net andersom he ;)

joostovermars
7 oktober 2014, 08:00
Wat ik erover lees is dat de UL schakeling zorgt voor negatieve feedback: hoog signaal-hoge anodestroom-lagere anodespanning-lagere schermrooster spanning- lagere gain. Daarmee wordt de eindtrap lineairder, dus minder vervorming. Toch?
Maar, Cluseau, als ik het verkeerd begrepen heb, hoe zit het dan wel?
En mijn basisvraag is: moet ik nog roosteweerstanden toepassen( roosterstroombeperking) of is dat niet meer nodig? En de bias? Volgens mij hoeft die niet aangepast want aan de situatie in rust verandert weinig. Toch?

cluseau
7 oktober 2014, 09:15
En mijn basisvraag is: moet ik nog roosteweerstanden toepassen( roosterstroombeperking) of is dat niet meer nodig? En de bias? Volgens mij hoeft die niet aangepast want aan de situatie in rust verandert weinig. Toch?

Ik weet niet waar je wat gelezen hebt maar het lijkt me een indianenverhaal.

Een UL eindtrap heeft geen vaste G2 aansluiting maar zit op een tap van de anodewikkeling. Hierdoor kan G2 ook een bijdrage gaan leveren aan het audiovermogen waardoor het vermogen van de eindtrap omhoog gaat. Mooi voorbeel is de 100W Twin. Met een gewone trafo levert deze 100W en dezelfde schakeling produceerd met een UL trafo 135W.

Het hele verhaal staat los van de negative feedback. Deze feedback maakt het gedrag van de eindtrap meer lineair wat minder vervorming betekend en dat is goed te horen. NF gaat ten koste van de versterking dus je moet daar wel genoeg van in huis hebben om nf toe te passen.

Nu je vraag of je G2 weerstanden nodig hebt. De reden dat deze er zitten is het volgende:

Stel je hebt een audiosignaal op de anode staan van 700Vtt bij een voedingsspanning van 400V=. De anode DC spanning ligt dan tussen 50V= en 750V=. Op het momment van negatief gaan is de anode dus maar 50V= en het schermrooster is dan vast ingesteld op 400V=. Het schermrooster gaat dan min of meer als anode werken en krijgt alle stroom voor zijn kiezen. Dat is de reden dat bij sommige amps de schermroosters roodgloeiend staan bij volle uitsturing. Het duurt niet lang voor je buizen uitgeblust zijn. Bij de UL eindtrap loopt G2 mee met het audiosignaal maar niet volledig dus als ik jouw was zou ik de G2 weerstanden maar lekker handhaven.


Gelijkspanningsinstelling blijft gelijk dus bias is idd hetzelfde.

joostovermars
7 oktober 2014, 09:40
Indianenverhaal.... tja de wondere wereld van het Internet :-)
Maar Cluseau, bedankt, helder verhaal. Hartelijk dank.