PDA

View Full Version : Buizen vervangen van Fender Vibrolux '77



Hoolaa
5 oktober 2014, 16:46
Hoi!

Enkele jaren geleden heb ik een Fender Vibrolux uit 1977 gekocht; topding met prachtige sound. Door de jaren heen heb ik nooit mijn buizen vervangen en heb nu het idee dat mijn sound langzaamaan 'dunner' wordt.
Heeft iemand van jullie een adres in omgeving Den Haag om de buizen (voor en eind) na te laten kijken?

Alvast bedankt!

Groet,

Guyon

LRS
5 oktober 2014, 16:49
Neem contact op met Cluseau (Frans), hij zit in Den Haag zuid, levert goed werk, komt z'n afspraken na en ook nog prettig in de omgang, waar vind je ze zo nog vandaag de dag? 😜


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hoolaa
6 oktober 2014, 18:00
Ah bedankt!

groovieguitarguus
6 oktober 2014, 21:12
Tubeking is ook top!

Boskoop... Doet het in zijn avonduren... daar is het vriendelijke tarief ook naar ;-)

Little Jay
6 oktober 2014, 22:36
Cluseau!

http://www.amps-unlimited.nl

ernyfender
7 oktober 2014, 18:09
En mocht je je buizen vervangen: Zorg dan dat je in V2 een goede buis plaatst. Heb ik destijds ook gedaan, en ging van het paradijs (vibrolux!) naar de hemel (vibrolux met 60's raytheon 12ax7 in V2!)

Hoolaa
8 oktober 2014, 12:23
Oke bedankt voor de tip! Heb zelf weinig ervaring met verschillende soorten buizen maar zal me even laten informeren bij cluseau en kijken wat er mogelijk is.

Little Jay
8 oktober 2014, 13:06
ja de eerste voorversterkerbuis heeft in BF/SF Fenders (V1 voor Normal en V2 voor Vibrato-kanaal) een behoorlijke invloed op de klank is ook mijn ervaring. Leuk zondagmiddagtijdverdrijf: koop een handvol oude buizen op MP of wherever en ga een middagje buizen wisselen om te horen welke buis het best klinkt in welke positie ;-)

tux2
22 oktober 2014, 20:40
Ik heb m'n buizen versterkers in onderhoud bij Ruud van Dijk (ampman) in Leiden. Vriendelijk altijd correct.

Gr.
Tux

Hoolaa
4 november 2014, 21:40
Dank voor de tips!
Inmiddels weer mn amp terug en klinkt top met een stel nieuwe buizen en wat extra dingetjes er in!

Little Jay
4 november 2014, 23:46
"wat extra dingetjes er in"???

Dat prikkelt mijn nieuwsgierigheid..... vertel, vertel!

Hoolaa
6 november 2014, 18:03
Haha, nee hoor niets spannends. De 2 pre-amp en 2 eindbuizen zijn vervangen. Hiernaast algehele checkup en zijn ook de voetjes van de eindbuizen vervangen die erg brak waren. Al met al echt een verademing om mn amp zo te horen. Heb het idee dat ik veel meer kan met mn volume en tone knop. Bij het terugdraaien hiervan krijg ik nog steeds goeie sounds.
De pre-amp buizen zijn trouwens JJ buizen. Nu ik wat meer weet welke buizen je hoe vervangt ben ik toch benieuwd naar meer typen buizen.
Hebben jullie behalve de eerder genoemde Raytheon nog andere tips voor (niet superdure) buizen?

nico verduin
7 november 2014, 08:17
Ik heb wel eens klanten langs gehad om een middagje buizen te testen op hun versterker. En mij conclusie daaruit was dat je niet zondermeer een buis als "de beste" kan benoemen. Soms bleek het een combinatie van verschillende typen op verschillende plekken een mooiste combinatie. Een Fender Princeton BF bijv met op V1 een GE 5751 + EH 12AX7 Goldpin op V4. Resultaat was een mooie gelijkmatige verdeling van het geluidsspectrum. Het Hoog werd minder dominant. Draaide je de buizen om was het een ruk geluid. Gooide je er een EH 12AX7 greonr pin was het ruk... enz. Ik denk dat je er beter aan doet om eens iemand te vinden of zelf te experimenteren met verschillende buizen en combinaties. Er is dus niet echt een "goede" buis. Het is de combinatie in jouw versterker. Overigens de eindpitten waren een paartje 6V6GTY black plates.

ernyfender
15 november 2014, 23:54
Hebben jullie behalve de eerder genoemde Raytheon nog andere tips voor (niet superdure) buizen?
Op youtube kun je aardig wat vergelijkingsmateriaal vinden voor verschillende type's.
Bijvoorbeeld vergelijking van RCA buizen :
http://www.youtube.com/watch?v=tVVOc9kd8VE

De mooiste (hifi) vergelijking vind ik deze:
http://www.youtube.com/watch?v=Kf1MGEOQXZQ

Wel bij voorkeur met een headphone luisteren.
Ik hoor behoorlijk verschillen. De oudere buizen kun je op Ebay USA voor een paar tientjes per stuk aanschaffen... In principe hoef je meestal alleen maar V1 te vervangen (of op de Vibrolux V2 als je het 2e (tremolo) kanaal gebruikt....) Mijn silverface Vibrolux ging er in ieder geval echt op vooruit !