PDA

View Full Version : snaardikte en sound



Frusciante
20 januari 2002, 17:27
Ik vroeg me eigenlijk af of julie gitaristen een afwijkende snaardikte gebruiken. ik gebruik zelf al jaren 0.10's op mijn fender en ik zit er over te denken om er 0.11 's op te plakken. ik weet alleen niet of de flexibiliteit niet ernstig verslechterd en of de reductie in souplesse op weegt tegen de mooiere klank. heeft iemand misschien ervaring met snaar diktes > 0,10.s?? ciou

gangsta
20 januari 2002, 18:56
keb eens in een winkel op een srv-strat met 0.12 of 0.13 gespeeld, je moet dan meer "werken" maar lrijgt een iets vollere sound

SteavisSmokin
20 januari 2002, 23:19
ik heb vroeger mijn eigen 'custom' sets gebruikt met diktes 011, 016, 020plain, 032, 044, 058. Daarna, een standaard set 012 gebruikt en ben nu terug naar 011.
Dikke snaren vind ik persoonlijk lekker spelen en lekkerder klinken, vooral een lekker volle strakke bas-sound is zo lekker en je kan heel dynamisch spelen. Het is in het begin misschien zwaar maar dat is effe wennen en als je er aan gewend bent wil je niet meer terug. Pas alleen op dat je niet een maand lang niet speelt en dan ineens een hele avond lang een optreden doet want daardoor heb ik mijn hand overbelast. En dat is dan weer 2 weken aanklooien voordat dat verbeterd is en alles.......
grt.
Steven

LordRiffenstein
21 januari 2002, 10:48
Ik twijfel er sterk aan of de dikte van je snaren wel zo veel invloed heeft op de klank. Ik speel zelf al jaren op 10-46-setjes maar dat is omdat ik het gewoon ben. Inderdaad, SRV speelde op dikkere snaren maar hijstemde ook lager en dus dunnere snaren zouden heel los hangen wat niet zou werken met zijn manier van spelen. Zowel Hendrix als Blackmore spelen/speelden op zeer dunne snaren (08-38) en ik denk dat zij toch wel geweldig klinken. Doe gewoon wat voor jou beste werkt.

Yoeri

Grooveyard21
21 januari 2002, 12:51
Ik ben deze week overgegaan van 010 naar 011 en ik constateer een aanmerkelijke geuidsverbetering, dikere snaren geven je een veel vollere sound met meer sustain. het speelt ff wat zwaarder maar na een weekje oefenen merk je verschil niet meer.

Dikkere snaren staan strakker gespannen op je gitaar, daardoor heb je minder last van ratelen en ook dat verbetert de geluidskwaliteit.

P.s. Hendrix speelde niet op dunne snaren, maar op 011's

Sandman
21 januari 2002, 13:17
Ik speel op 010's. Toen ik de overgang maakt van 009's merkte ik dat ze al beter, langer en voller klinken. Maar ik merkte niets van een verandering in speelbaarheid (moeilijker, zwaarder spelen). Misschien is dat bij nog zwaardere snaren. Moet een gitaar niet gebouwd zijn voor zware snaren van bv. 012 en zwaarder? Komt er dan niet te veel spanning op de hals te staan?

SchaapOpJeHoofd
21 januari 2002, 14:33
Bij zwaardere snaren moet je misschien een beetje aan de trussrod jengelen om de extra spanning te compenseren. Bovendien kan je door de extra dikte problemen met intonatie krijgen. Van .09 naar .10 maakt dat waarsch niet zo veel uit, maar als je daarna door gaat naar .11 ga je het denk ik wel merken.

Bodomed
26 februari 2002, 10:32
Waar je vooral op moet letten als je de snaardikte wilt bepalen.
Is gewoon hoe je hem stemt.
Als je je gitaar normaal stemt is het aan te raden gewoon 008/009 erop te zetten.
Maar als je je gitaar lager wilt stemmen.En je houd er dezelfde snaren op; heb je grote kans dat de snaren tegen de frets gaan ratelen. Of je krijgt een veel te lage action door de hoge snaarspanning
Dikkere snaren wil vooral ook zeggen: Spanning gelijk houden.
Voor elke halve toon dat je lager speel
moet je een honderste (ofzo)omhoog gaan.
Zet je je gitaar bijvoorbeeld in D, dan is het aan te raden er een setje 010 (misschien net 011) erop te zetten.
Dan heb je je lage toon, flexibele snaren en je houd de spanning vande hals optimaal

Rectifier
26 februari 2002, 12:48
Ik ben begonnen met 009 en speel nu al jaren op 010 en dat is voor mij het prettigst.
Tuurlijk klinkt een gitaar dieper met 013, maar dat vind ik niet lekker spelen en er komt inderdaad heel wat kracht meer los op je hals, dus die moet je zorgvuldig afstellen.
Het verschil tussen 010 en 011 is volgens mij minimaal en je moet je ook afvragen waar je het voor doet. Vettere sound, meer sustain... Als je veel blues speelt ala SRV of altijd in een lagere stemming speelt zijn dikkere snaren de moeite waard. Anders zou ik het mooi laten zoals je het hebt.

dirkw83
26 februari 2002, 13:01
Als ik het me goed herinner speel ik nu 013, maar ik vind het niet echt subliem.

Kitaarhiero
26 februari 2002, 13:13
maar akoestische gitaren hebben doorgaans dikkere snaren dan elektrische.

dirkw83
26 februari 2002, 13:15
Ja, dat is waar, en klassieken dikker dan western modellen. Op zich jammer anders had ik gelijk een western aangeschaft. Veel mooier.

flightcase
26 februari 2002, 20:31
Ik speel al jaren op 0.10 van Ernie Ball en deze bevallen mij zeer goed misschien dat ik eens een keertje 0.11 ga proberen.
En trouwens Lordvonriffenstein volgens mij speelde Hendrix op dikkere snaren ik geloof ook 0.11.
Ik heb ooit ergens gelezen dat Jeff Beck 0p 0.08 speelde en toen zei Hendrix tegen hem:Jeff je kunt niet op elastiekjes spelen gooi ze er af.
Sindsdien speelt Jeff ook op 0.11.

Bodomed
27 februari 2002, 20:58
Ernie Ball 0.10!!

Mee Eens; Vet geluid niet te diep niet te licht precies goed.
Speelt ook echt perfect

Frusciante
28 februari 2002, 11:39
speelde vroeger altijd op fender bullets 010 maar heb er 5 weken gelden tijdens een afstelbeurd ernies op laten plakken. prima snaren, net iets soepeler dan de fenders maar ik heb binnen 4 weken tijd mijn D en mijn A snaar gebroken. ik weet niet of dit normaal is maar ik wordt er niet echt vrolijk van. (met dadario is het helmaal huilen geblazen, want die springen bij mij om het uur > no joke).

Lacrymosa
28 februari 2002, 12:00
Ik speelde altijd op 0.10 GHS Boomers
maar ik ben nu overgestapt naar Costum Light van GHS Boomers
De onderste snaren (e,b en g) zijn van type 0.09 en de bovenste snaren (E, a en d) zijn van het type 0.10
speel heel lekker.

cheers

Nesker
28 februari 2002, 17:31
met d'addario snaren heb ik nooit problemen met knappen enz....
ik gebruik al vanaf het begin d'addario's 0.10 0.46, en ik vind ze na mijn mening goed klinken, en ze breken bij mij nie snel ( en ik speel nog wel hard rock)

cheers nesker

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nesker op 2002-02-28 17:32 ]</font>

pimmetje
1 maart 2002, 18:00
Het ligt volgens mij ook wel een beetje aan wat voor soort muziek je ermee wilt spelen.

Voor flinke (zwaar vervormde) snelle metal-solo's waarin je de snaren ook nog een paar keer goed (en snel) omhoog wilt drukken, zijn dunnere snaren (0.09/0.10) naar mijn mening het fijnst.

Als je jazz of (vrij cleane) blues speelt, komen (veel) dikkere snaren beter tot hun recht.

moretel
1 maart 2002, 19:21
Ik ben nu na vele jaren overgestapt op 10 , althans 1 gitaar en ook nog eens een halve toon lager gestemd i.v.m. meespelen met SRV.
Ik moet zeggen dat de sound van de dikkere snaren me wel bevalt. Na een paar dagen wel wat last van mijn vingers maar die geef ik dan rust op de rest op 0.9.
Maar ik ga ze binnenkort ook op normale stemming gebruiken.

RobA
27 maart 2002, 10:29
Speel nu al jaren op 0.11. Je levert er denk ik wel wat snelheid voor in maar de toon wordt er zeker mooier van. Voller, warmer. En beter 1 mooie noot dan 10 snelle lelijke.

Ooit nog eens 0.12 set geprobeerd maar dan krijg je een g-snaar met windingen en dat is niks. Plus ik had niet echt het idee dat het me nou me nog mooier deed spelen. Ik moest er wel meer moeite voor doen :smile: