PDA

View Full Version : Achtergrondgeluid dempen



BJ3
4 oktober 2014, 00:32
Hallo allen,
Ik wil binnenkort eens iets gaan coveren, ik ken de hele mikmak hoe mij dat het beste lijkt, maar d'r is één klein probleempje; het liedje zelf waarop ik wil gaan coveren. Het is zo dat als ik de volume mijn gitaar hoog zet, dat je rest van het nummer niet hoort, en dat als je het op ongeveer gelijk volume zet je 2 gitaren (in een wat net andere klank) dezelfde melodie hoort spelen wat er slordig klinkt.
Ik weet dat er het een en ander aan te passen is met die achtergrondmuziek, (zo kan je in VirtualDJ de vocals of instrumenten (deels) weghalen. Is er een manier dat ik bij een nummer alleen de gitaar-gedeelte kan dempen, zo niet muten?

Ik hoop dat ik mijn probleem enigszins heb kunnen uitleggen, zo niet hoor ik het wel ;)
- Bas

skanky
4 oktober 2014, 01:48
Nee dat kan niet. Er zijn wel tools die pretenderen bijvoorbeeld vocalen weg te filteren, maar die werken alles behalve optimaal. :-)

Ace 1.15.19
4 oktober 2014, 02:35
Ik ga er van uit dat dat toch wel op één of andere manier mogelijk is. Er zijn genoeg filmpjes te vinden op YouTube (heb bijv. vaak genoeg iets van Nirvana opgezocht) waarbij alleen de vocals te horen zijn en de muziek gewist is. Dat moet andersom ook lukken denk ik dan. Stuk voor stuk alle sporen er uit halen behalve de zang en die weer onder elkaar zetten.

Harald
4 oktober 2014, 09:06
Bij CSI kunnen ze een pixel uit een foto van 300 bij 400 pixels opblazen tot een leesbaar nummerbord. Zou dat ook in het echt lukken? Een stereotrack uit elkaar pluizen tot de afzonderlijke sporen... weet het niet, onze oren en hersens doen dat natuurlijk. Je kunt best naar een opname luisteren en alleen op de bass drum letten, of alleen op de gitaar. Met genoeg begrip van de materie en genoeg rekenkracht, wie weet kan het ooit. Maar nu? Alle instrumenten overlappen in frequentiebereik. De bijdrage van de gitaar op 300 hz lospulken van de bijdrage van de zang, toetsen, drums en bas lijkt mij onmogelijk.

De karaoke filters gaan er vanuit dat de zang (of misschien de gitaarsolo) precies in het midden gemixt is. Zet je links en rechts in tegenfase op mono houd je als het goed is een mix over waar wat precies in het midden zat niet meer te horen is. Simpele natuurkunde. Voor zover de zang echt in het midden zit zal het redelijk werken. Maar, alle andere frequenties in het midden ben je ook kwijt. Zit de zang niet helemaal in het midden, houd je altijd iets over.

De andere optie is frequenties filteren/dempen. Maar aangezien veel frequenties in zowat alle partijen voorkomen beïnvloed je daarmee al die partijen.

Vermoed dat die opname van alleen de zang van Nirvana ergens gelekt is, en afkomstig is van de oorspronkelijke opnames.

Als we precies weten waarom we ons op één stem in een café kunnen concentreren komt er misschien ook een mogelijkheid om beter een mix te gaan opdelen in de aparte sporen. Tot die tijd heb je daar de oorspronkelijke band of geluidsfile voor nodig.

zoldergitarist
4 oktober 2014, 09:26
Om welk nummer gaat het? En wil je tracks zonder gitaar maar wel met drums, zang en bas of anders?

BJ3
4 oktober 2014, 11:58
Om welk nummer gaat het? En wil je tracks zonder gitaar maar wel met drums, zang en bas of anders?
Het gaat om The Offspring - Pretty Fly (For a White Guy), en inderdaad zonder gitaar, maar wel met de rest.
Ik had gisternacht op internet een programma gevonden die precies doet wat ik wil (naam ben ik atm even vergeten, maar ik ga zo m'n internetgeschiedenis op mijn laptop even doorspitten, dus daar kom ik nog wel op). Het probleem is alleen dat het geld kost of je een 30-d trail hebt zonder savings, dus dat wordt nog even kijken.

deefke666
4 oktober 2014, 12:24
Hoi,
Is het zoiets dat je zoekt?
http://www.guitarbackingtrack.com/play/offspring/pretty_fly_for_a_white_guy.htm

zoldergitarist
4 oktober 2014, 12:57
Als je mij je mailadres wilt geven stuur ik je de track zonder gitaren. Dus alleen drums/bas/zang.

BJ3
4 oktober 2014, 16:21
Hoi,
Is het zoiets dat je zoekt?
http://www.guitarbackingtrack.com/play/offspring/pretty_fly_for_a_white_guy.htm
Jup, die is zowat perfect haha, bedankt!

deefke666
4 oktober 2014, 16:30
graag gedaan,
veel plezier ermee :)