PDA

View Full Version : Plate Voltage probleem



dacrow
3 oktober 2014, 22:39
Ik heb de filter en de cathode caps vervangen van mijn Fender Showman '65 head met circuit AB763, daarvoor kwam er wel redelijk geluid uit met het nodige gekraak maar nu dus bijna niets meer (heel sporadisch hoor ik licht gekraak audio)

Over de 70uF caps meet ik 440V maar over de 20uF caps slechts 65V ! Als ik de spanning afzet worden ze razendsnel ontladen.

Al geprobeerd;

-alle triodes eruit gehaald---> spanning over de 20uF wordt langzaam aan 150V
-alle filter caps losgesoldeerd en opgeladen met een 9V batterij en deze behouden hun spanning op dezelfde wijze...

nico verduin
3 oktober 2014, 23:10
tijd om hem te brengen naar iemand die er verstand van heeft?

dacrow
3 oktober 2014, 23:21
tijd om hem te brengen naar iemand die er verstand van heeft?

Komaan beetje hulp graag

kassie
4 oktober 2014, 01:23
1. Polariteit caps juist?
2. Continuiteit juist?
3. Lassen ok?
4. Massadraden aangesloten?
5. Preamp draden aangesloten?
6. Bias circuit ok? Draden aangesloten?
7. (indien alles correct). Condensators los solderen en doormeten met je multimeter. Naar gelang de polariteit moet hij tot in het oneindige opladen. Zowel plus als min (dus multimeter draadjes omdraaien bij de pootjes van de condensator).


Je zal de eerste niet zijn die een afgebroken draad heeft, dat massieve draad is namelijk niet echt buigzaam van een Fender.
Systematisch werken en veel succes. Wel eerst de caps ontladen met een vette 100k weerstand richting massa.

nico verduin
4 oktober 2014, 08:01
Nou kom maar op met je spanningslijstje (DC metingen) van de eindtrap. Alles met tov GND :
bij de 6L6 pinnen 2,4,5,6
en de 12AT7 die er net voor zit. pinnen 1,2,3 en 6,7,8.

nico verduin
4 oktober 2014, 08:16
1. Polariteit caps juist?
Dat had ie gauw genoeg ontdekt....... boem!!!!



2. Continuiteit juist?
dan heb je geen spanning ergens



4. Massadraden aangesloten?
dan zou die meer kunnen brommen door slechte afvlakking



5. Preamp draden aangesloten?
Dan meet je geen spanning



6. Bias circuit ok? Draden aangesloten?
dan krijg je een mooie rode kleur op de anodes van de buizen :)



7. (indien alles correct). Condensators los solderen en doormeten met je multimeter. Naar gelang de polariteit moet hij tot in het oneindige opladen. Zowel plus als min (dus multimeter draadjes omdraaien bij de pootjes van de condensator).
Ik verwacht niet dat daar het probleem zit.

Hij verliest iets van 300V in de eindtrap. in de voedingslijn zit een smoorspoel + een 1K en 4K7 weerstand. Totaal iets van 6K. dan zou er 300V / 6000 ohm = 50mA afgenomen worden. Vermogen door de weerstanden = 1000 x 0.050 = 50W. De serie weerstanden in de voeding zouden allang in rook opgegaan zijn. Dat is ook niet gebeurt.

Dingen die interessant kunnen zijn:
a) waar heeft hij 440V gemeten?
b) Met en zonder standby?
c) Wat is de bias spanning?
d) gloeien de buizen anodes mooi rood op?

Ik denk eerder aan (er rookt immers (kennelijk) niets):
a) een van de diode helften ligt eruit waardoor je nog maar 1 fase hebt die gelijkgericht wordt. Dat zou betekenen dat de voeding inklapt als je de standby omgooit omdat je hem belast.
b) De helft van de secundaire hoogspanning wikkeling ligt eruit. zelfde waarneming als a)

De secundaire hoogspanning kan je verifïeren door de AC spannign te meten tussen de ingangen van de diodes. Daar moet je iets van 700V AC meten. Mocht dat niet het geval zijn. Dan meet je hooguit een paar volt AC. Dan kun je de AC spanning meten tussen GND en elke ingang van de diodes meten.

Mocht er op een van de ingangen geen AC staan dan de draad controleren naar de voedingstransformator. Is die goed, dan is je voedingstransformator einde oefening. Er is een wikkeling uitgefikt.
Zorg wel dat je een meter hebt die het aankan.

dacrow
4 oktober 2014, 10:23
Bedankt voor de tips alvast Nico,

Ik heb ondertussen gevonden dat er geen Vplate was op de laatste eindbuis, draadje was doorgebroken en ondertussen vervangen maar dit is het probleem niet, het probleem is dat ik slechts een Vp op v1-v4 heb van 65V! Ik heb de draad van de laatste 20uF filtercap naar v2 losgekoppeld en dan komt er terug 400V over. Er is dus iets wat de spanning omlaag trekt strak eens doorzoeken als de joelende kinderen mij laten doen.

http://i57.tinypic.com/f3ce13.jpg

kassie
4 oktober 2014, 10:36
Ok, we komen er wel..., Zie Nico heeft er al heul veul meer verstand van dan ik.

Nergens anders een breuk? Filament draden? Zoals het nu lijkt trekt hij dus stroom weg vanaf v1-v2. Weerstanden meten goed?

nico verduin
4 oktober 2014, 11:34
Spanningen meten op de preamps in dat geval.

jacky
4 oktober 2014, 13:35
andere elco zelfde probleem ?

dacrow
4 oktober 2014, 18:43
andere elco zelfde probleem ?

Inderdaad , ik heb de drie 20uF vervangen door 22uF/450V elco's die ik nog had liggen en nu is de spanning ipv 140Vdc (zie image hierboven) 280Vdc wat nog aan de lage kant is eigenlijk..

Vp van V1: 170Vdc (luide knal als je meet)
Vp van V4(12At7): 150Vdc
Vp van alle eindbuizen: 440Vdc

Vbias: -66Vdc

dacrow
4 oktober 2014, 23:09
Als de choke (losgesoldeerd uit het circuit) 160Mohm meet dan zal deze wel de dader zijn vermoed ik!

kassie
5 oktober 2014, 08:58
160 Mega ohm? valt dat te meten?

160 ohm lijkt me meer van toepassing.

dacrow
5 oktober 2014, 13:19
160 Mega ohm? valt dat te meten?

160 ohm lijkt me meer van toepassing.

Als hij ok zou zijn zou het inder daad 160 Ohm kunnen zijn maar 160MOhm is het inderdaad dus hij is zo goed als onderbroken en stuk bijgevolg..

kassie
6 oktober 2014, 11:59
Hoe meet jij 160 Mega ohm? Is er uberhaupt een multimeter die dit kan? Volgens mij meet je dan gewoon 1... dus geen contact. Maar de smoorspoel zit toch pal na de eerste voedingcap? Dus kun je de spanningsval meten voor en na. Waarschijnlijk dat de plate van de eindbuizen hun stroom voor de choke trekken, en de rest van de preamp er na. Meet anders eens zonder alle buizen erin. En dan eens alleen met eindbuizen. Lijkt me logischer dat je een defecte eindbuis hebt dan een kapotte choke.

dacrow
6 oktober 2014, 22:14
Hoe meet jij 160 Mega ohm? Is er uberhaupt een multimeter die dit kan? Volgens mij meet je dan gewoon 1... dus geen contact. Maar de smoorspoel zit toch pal na de eerste voedingcap? Dus kun je de spanningsval meten voor en na. Waarschijnlijk dat de plate van de eindbuizen hun stroom voor de choke trekken, en de rest van de preamp er na. Meet anders eens zonder alle buizen erin. En dan eens alleen met eindbuizen. Lijkt me logischer dat je een defecte eindbuis hebt dan een kapotte choke.

De meeste multimeters gaan inderdaad tot 200Mohm Kassie :) De spanningsval was 440V - 320V dus een SERIEUZE spanningsval en idd de choke is stuk!

Een normale choke meet ohms 90Ohm (heb het gecheckt met de choke van mijn Twin 67) dus opgesopt :)

kassie
6 oktober 2014, 22:27
prima! +12345

nico verduin
6 oktober 2014, 22:41
De meeste multimeters gaan inderdaad tot 200Mohm Kassie :) De spanningsval was 440V - 320V dus een SERIEUZE spanningsval en idd de choke is stuk!

Een normale choke meet ohms 90Ohm (heb het gecheckt met de choke van mijn Twin 67) dus opgesopt :)Waarbij het natuurlijk de vraag is ... Waarom? Eindpitten aan het sterven? Of waren die elco's echt op :)?

dacrow
8 oktober 2014, 23:28
Waarbij het natuurlijk de vraag is ... Waarom? Eindpitten aan het sterven? Of waren die elco's echt op :)?

De elco's waren de originele dus die waren op, kan de choke stuk geraken door de eindpitten Nico?

nico verduin
9 oktober 2014, 09:14
Beide kan:
- Als er sluiting in zit als is het maar even dan kan een piek stroom de smoorspoel doorbranden
- Idem voor de elco's. Lekte ze al?