PDA

View Full Version : Thermisch beveiligde voedingstrafo



Gearjunkie
3 oktober 2014, 13:09
Heren techneuten,

Heb van een kennis een 100W London City (latere variant) op tafel liggen. Ging tijdens een repetitie helemaal dood. Ik wil best even meten, dus even uit zijn huisje gehaald.

Primair 230VAC, secundair 0. Wat blijkt? De PT is thermisch beveiligd. Hoe kan ik dit omzeilen/tackelen?

BVD

cluseau
3 oktober 2014, 15:57
Zekering doorsolderen.

Soms een plastic houdertje waar onder veerspanning twee veertjes tegen elkaar zijn gesoldeerd of het is een metalen busje, daar kun je helemaal niets aan doen behalve vervangen of doorverbinden. Maar je zal hem wel niet kunnen vinden omdat deze tussen de wikkelingen ligt. Je kan heel voorzichtig de eerste laag papier afpellen en kijken of je dan wat kan zien. Het is me tot nu toe altijd gelukt om de etter er uit te pulken. Trafo ziet er na deze aktie niet meer uit maar als hij weer werkt heb je toch een paar stuivers verdient.

Gearjunkie
3 oktober 2014, 17:27
Wat een systeem 😳
Om een zekering van 2ct uit te sparen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
3 oktober 2014, 18:16
Hij heeft ook een heel andere functie dan een zekering he! Vandaar de lokatie ;)

Gearjunkie
3 oktober 2014, 18:23
Maar waarom grijpt de zekering dan niet in? De temp loopt toch op door te hoge stroom?
functie van beiden is toch brand voorkomen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
3 oktober 2014, 18:46
Er is ook nog zoiets als omgevingstemperatuur. Koeling is ook niet altijd hetzelfde dus de verschillende omstandigheden hebben veel invloed bij gelijke stroomafgifte.

Gearjunkie
3 oktober 2014, 18:49
Op die fiets. Deze is er door een overbelasting uitgeknalt, alleen nu kan ik dus niet meten grrrr....


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
3 oktober 2014, 19:12
Bij een overbelasting zoals een sluiting in eindbuizen moet direct de zekering springen. De thermische zekering in de trafo registreerd alleen langdurige overbelasting. Langdurig is hier natuurllijk weer relatief en kan betekenen een uur lang met weinig koeling draaien waardoor de wikkelingen in gevaar komen. Maar ook een te zwaar gezekerde kortgesloten load kan de trafo in enkele seconden roodgloeiend maken waardoor de thermische beveiliging aanspreekt waar de normale zekering dat had moeten doen.

Gearjunkie
3 oktober 2014, 19:27
Ik ga er morgen maar weer eens mee aan de slag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gearjunkie
22 oktober 2014, 20:59
Ondertussen is de trafo gerepareerd door een vermaarde Haagsche techneut. voorkwam de aanschaf van een nieuwe trafo. In combinatie met een verse set eindbuizen is alles weer fijn opgelost!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
22 oktober 2014, 21:45
Maar waarom grijpt de zekering dan niet in? De temp loopt toch op door te hoge stroom?
functie van beiden is toch brand voorkomen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Nu ken jij toevallig de eigenaar en mogelijk de achtergrond van de versterker, maar er bestaan mensen die bij het uitfikken van een zekering gewoon steeds een maatje groter erin stoppen 'want het zal wel alleen maar het zekeringetje zijn'.

Ik heb ooit weleens een versterker op de werkbank gehad waar inmiddels een 10A netzekering inzat, terwijl de amp oorspronkelijk afgezekerd hoorde te zijn met 2A. Toen die zekering er ook nog uitging en de volgende waarde een afgezaagde potmeter-as zou worden, kwam bij de eigenaar pas het besef dat er weleens meer met de versterker aan de hand kon zijn ;)

Enfin, de schade was dus inmiddels ook al onnodig veel groter en ook dat werd bij het presenteren van de rekening gewoon ontkend.

Gearjunkie
22 oktober 2014, 22:24
Punt hier is dat er geen 'normale' HT zekering in het circuit zit. Nu inmiddels wel dus.
Ik denk, weet dus niet zeker, dat de thermische beveiliging na voldoende afkoeling zijn taak zou moeten hervatten. In dit geval niet dus.

De jongen van wie deze versterker is had zowat alle knoppen rechtsom. Bij een gezonde versterker moet dat echt vreselijk klinken.
Ik denk dat er al langer een EL34 kortgesloten was, maar ze speelden gewoon volgas keer na keer ermee door.
Netzekering heb ik eigenlijk niet op waarde gecontroleerd...
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
22 oktober 2014, 22:37
Thermische zekeringen gaan ook wel eens door veroudering aan de haal maar deze was nog niet zo oud. Kreeg ook niet indruk dat de trafo het moeilijk heeft gehad dus zal wel een gevalletje pech zijn.

Een EL34 welke een half uurtje met bolle wangen staat te blazen zou de oorzaak kunnen zijn maar dat moet aan de buis te meten en misschien ook wel te zien zijn. Zo'n klacht zul je niet snel waarnemen met alles op 11 en oordoppen in.

Plant
22 oktober 2014, 22:39
Ik denk, weet dus niet zeker, dat de thermische beveiliging na voldoende afkoeling zijn taak zou moeten hervatten. In dit geval niet dus.

Een bi-metaaltje in de trafo? Nee, nooit gezien.
Overigens bestaan er wel 'automaatjes' voor in het lichtnet circuit. Die kun je na enige tijd vanaf de buitenkant zelf weer aktiveren, ook dat gebeurt niet vanzelf.

guitarnijboer
23 oktober 2014, 13:36
Punt hier is dat er geen 'normale' HT zekering in het circuit zit. Nu inmiddels wel dus.
Ik denk, weet dus niet zeker, dat de thermische beveiliging na voldoende afkoeling zijn taak zou moeten hervatten. In dit geval niet dus.



Nee dit zijn waarschijnlijk soortgelijke thermische zekeringen als in een koffiezetter of zo, eenmaal onderbroken betekent vervangen.

cluseau
23 oktober 2014, 13:41
Een bi-metaaltje in de trafo? Nee, nooit gezien.

Ik wel, heeeel vroegah ....toen de mens rechtop ging lopen zeg maar....had ik een trafo van het merk Temsi en was gemaakt in Hengelo. Deze hoorde bij een treinbaantje maar werd voor allerlei elektronica experimenten gebruikt. Er zat een bimetaal in wat mooi stond te schakelen bij overbelasting want overbelasten deed ik op die leeftijd met de grootst mogelijke regelmaat.

Gearjunkie
23 oktober 2014, 14:03
Nee dit zijn waarschijnlijk soortgelijke thermische zekeringen als in een koffiezetter of zo, eenmaal onderbroken betekent vervangen.

En dan op een plek waar je er niet fatsoenlijk bij kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
23 oktober 2014, 19:14
Dat heet klantenbinding. Anders koopt men nooit iets nieuws.

cluseau
23 oktober 2014, 19:48
Dat heet klantenbinding.

Correctie.....onvrijwillige klantenbinding :soinnocent: