PDA

View Full Version : Weehbo Dumbledore vs The Simble



The Lo Lands
2 oktober 2014, 11:21
Gistermiddag de Weehbo Dumbledore en The Simble (Mad Professor) uitgeprobeerd op een Orange Rockerverb 50 Combo MKI en Fender strat met SCN3 pickups. Uiteindelijk de Weehbo Dumbledore aangeschaft. Ik was niet zozeer op zoek naar de authentieke Dumble (versterker) sound, ik zou niet eens weten hoe dat klinkt, maar eerder naar een transparante overdrive die dynamisch reageert op je spel en goed opschoont met je volumeknop van je gitaar. Beiden pedalen zouden de Dumble sound benaderen maar toch vond ik beiden compleet verschillend klinken en op mijn spel reageren. De Simble klonk imo goedkoop en had niet helemaal de wauw factor. Tevens was The Simble bij 'extremere' settings 'noisier'. The Simble viel voor mijn smaak en doel dus al snel af.

http://images.thomann.de/pics/prod/318075.jpg
http://www.dirkwitte.nl/65326-thickbox/mad-professor-the-simble-overdrive-effectpedaal.jpg

De Weehbo Dumbledore heeft een aparte switch om het pedaal van 9V intern op te krikken naar 18V wat een zeer positief effect op het overall geluid geeft. Meer dynamiek en een meer amp-like feeling. Ik vroeg aan de verkoper of hij beiden pedalen had geprobeerd en wat zijn bevindingen waren, zijn voorkeur ging uit naar The Simble en zo zie je maar dat smaken verschillen.

Ik ga hier dan ook niet verkondigen dat de Weehbo Dumbledore beter is dan The Simble maar als tweekanaals overdrive met volledige toonregeling heeft de Weehbo Dumbledore mij aangenaam verrast en klinkt bijvoorbeeld in combinatie met mijn Roger Mayer Voodoo Vibe Jr. honingzoet :-) Dit in tegenstelling tot mijn vorige overdrive. Het pedaal zou een kruising zijn tussen de Zendrive en Wampler Euphoria, beiden pedalen die ook gebaseerd zijn op de Dumble sound. Deze bevindingen laat ik in het midden :-)

Voor mij waren de Weehbo pedalen nog redelijk onbekend. Wel prijzig maar kwalitatief ziet het er prima uit. Moraal van het verhaal, ben je specifiek opzoek naar de Dumble sound dan zijn er diverse pedalen te koop. Of het de 'real deal' benaderd valt te bezien maar mijn tip is: Always 'Try before you buy'!

Tristan
2 oktober 2014, 12:53
Zeker, zelf proberen is altijd het beste.
Die nieuwere Orange amps, waaronder de Rockerverb zijn best wel picky amps naar mijn ervaring dus daar kan het ook mee te maken hebben, mijn Big D klinkt op de meeste amps super maar met de Rockerverb was het niet echt best, het gaf een neuzig geluid dat in de kast bleef hangen.
Ik kende de Weehbo dingen al een tijdje, een maat van me heeft die JCM Drive, een prima ding met veel punch en dynamiek, wat ik toch altijd nog het belangrijkste aspect van een goede drive vind.
Waar heb je 'm gekocht trouwens?

The Lo Lands
2 oktober 2014, 14:58
Die nieuwere Orange amps, waaronder de Rockerverb zijn best wel picky amps naar mijn ervaring dus daar kan het ook mee te maken hebben, mijn Big D klinkt op de meeste amps super maar met de Rockerverb was het niet echt best, het gaf een neuzig geluid dat in de kast bleef hangen.
Ik kende de Weehbo dingen al een tijdje, een maat van me heeft die JCM Drive, een prima ding met veel punch en dynamiek, wat ik toch altijd nog het belangrijkste aspect van een goede drive vind.
Waar heb je 'm gekocht trouwens?
Ik speel thuis tevens over een Orange Rockerverb 50 Head (MKI versie) en inderdaad vind die niet alle (voornamelijk drive) pedalen even leuk! Heb o.a. de Wampler Paisley drive en Lovepedal Eternity E3 gehad die niet lekker klonk met de RV. Voordeel van de Dumbledore is de volledig toonregeling met extra mid-behavour, dus goed af te stellen voor welke amp dan ook.

Ik heb de Weehbo bij Dirk Witte in Amsterdam gekocht. 5 minuten lopen vanaf mijn werk dus zeer gevaarlijk voor mijn portemonee ;-)

Tristan
2 oktober 2014, 15:11
Ah, grappig, ik had geen idee dat ze bij Dirk Witte Weehbo in het assortiment hadden...
Haha, ik ken dat, wat je bij de ene deur verdient geef je aan de andere weer uit... :D

Pepe
2 oktober 2014, 15:23
Weehbo ken ik niet, de Simble is -voor mij- een handig tooltje met een vrij neutraal karakter. Ik ga volgende week naar Kreta voor een paar gigs en aangezien ik niet weet wat voor amps daar staan neem ik de Simble mee want daar haal je uit elke amp wel een goede lead sound uit. Zelfs over de Engl, waar menig pedaaltje neuzig klinkt, houd ie stand. Opschonen en als clean boost doet ie ook erg goed.

Als ik over mijn eigen amps speel blijft ie thuis, de Badcat, Marble en Lazy J Cruiser hoor ik dan liever. Maar die zijn ook 2 a 3 maal zo duur.

The Lo Lands
3 oktober 2014, 11:03
Weehbo ken ik niet, de Simble is -voor mij- een handig tooltje met een vrij neutraal karakter. Ik ga volgende week naar Kreta voor een paar gigs en aangezien ik niet weet wat voor amps daar staan neem ik de Simble mee want daar haal je uit elke amp wel een goede lead sound uit.

Beiden klinken wel neutraal inderdaad wat ik toch wel een vereiste vind voor een overdrive/boost pedaal. Veel (speel)plezier in Kreta!

Mitch
3 oktober 2014, 20:47
Het is dat ik momenteel geen budget heb en niks nodig, maar verdorie die Weehbo's klinken goed zeg...

The Lo Lands
5 oktober 2014, 13:49
Het is dat ik momenteel geen budget heb en niks nodig, maar verdorie die Weehbo's klinken goed zeg...

Ben nu denk ik wel door de 'honeymoon periode' heen en heb de naar mijn smaak 'perfecte' instellingen voor de Dumbledore inmiddels wel gevonden. Het is een overdrive pedaal die prachtig blend met mijn modulatie effecten (analoog en digitaal) en Orange amp. Een pedaal die voor diverse sounds en doeleinden te gebruiken is. Maar voornamelijk voor blues/rock is dit een aanrader.

Tegenwoordig stack ik al mijn drive pedalen met de Moog minifooger boost die net dat extra randje en body geeft. Ook voor de Dumbledore! Tevens werkt de Moog als regelbare volume/boost met een los expressie pedaal. Vertex heeft ook een dergelijk boost pedaal en te gebruiken met een los expressie pedaal. Wordt o.a. gebruikt door niemand minder dan Michael Landau. De Moog is alleen stukken goedkoper en heeft twee type boost instellingen, VCA en OTA. Wat mij betreft ook een aanrader.

Verder houd ik de overige Weehbo pedalen in mijn achterhoofd :-)

The Lo Lands
10 oktober 2014, 10:09
Gisteravond eens wat Dumble amp video's op YouTube en mijn studio monitoren beluisterd om eens te goed te beoordelen 'what the fuzz is all about' :-) Ik begrijp nu beter wat er onder de Dumble sound verstaan wordt. Na het beluisteren en naspelen van de stukken in de video's met de Dumbledore kwam ik toch zonder veel moeite aan de 'Dumble' sound. Zoiezo heeft de Dumbledore een amp-like feeling en is met de eerder genoemde full EQ stack makkelijk te tweaken. Persoonlijk houd ik wel van deze in mijn beleving 'vintage' bluesy sound. Het is een sound en type gain die goed blend met effecten en makkelijk in de mix ligt. Binnenkort maar eens wat opnames maken met Dumbledore.

Ik wilde dit nog wel even delen aangezien de Dumble liefhebber misschien toch wel geinteresseerd is in een 'vergelijking' met een echte Dumble amp. Imho heeft de Dumbledore de Dumble sound, en wie anders beweerd vind ik stom :seriousf: